Meterkast ombouw naar 3 fase, overdreven?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xqlus1ve
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 12:12

Xqlus1ve

Ik roep ook maar wat…

Topicstarter
Mijn vraag
Ik heb een 1 fase meterkast (40A hoofschakelaar, 1x35A fase), ik ben a-elektrotechnisch onderlegd dus ik wil weten of het waard is wat de elektricien voorstelt:

Heb 10 groepen in gebruik, 2 worden er aangemaakt maandag dus straks in totaal 12 groepen:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X-5uUEmRquJIPEi_8ubAvmDbgVw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BUhVQlu9XmAWcpHBOC7MhHOz.jpg?f=fotoalbum_large

Blauwe groepen Set:
1 Woonkamer (circa 1500w piek; tv, pc, etc)
2 Wasmachine
3 Lichtgroep
4 spare (toekomstig Airco set 2x 1200 watt)

Groene groepen Set:
5 lichtgroep
6 Droger
7 Vaatwasser + verlichting
8 Spare (komt toekomstig 900wp VP set met ruimte om uit te breiden, indien ik daar ruimte voor vindt)

Gele groepen set:
9 4400wp + 3,6kW omvormer
10 Oven + Koelkast
11 Oven + Vriezer
12 Kookkraan 2300w + afzuigkap

Volgens de elektricien is 3 fase verstandig want dan kan ik het beter verdelen :? Ik kook niet elektrisch maar lekker op gas, en dat willen we zo houden. Ik kan geen laadpaal voorlopig kwijt, rijdt nu nog fosiele brandstoffen. Dit hele geintje gaat zo ff 700 euro kosten. Kan iemand wat zinnigs hierover zeggen?

Beste antwoord (via Xqlus1ve op 02-03-2023 13:00)

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 12:46
Tja, het zal nu inderdaad niet per direct noodzakelijk zijn. Aan de andere kant begin je op piekbelasting wel tegen die 35A aan te lopen. In de praktijk zal dat wel meevallen (wanneer zet je ten slotte zowel beide ovens +kookkraan+droger+wasmachine aan?), maar zeker met zo'n uitbreiding kan het geen kwaad om eens na te gaan denken over 3-fase. Mocht je nl. over een paar jaar nog een keer een uitbreiding met een paar groepen nodig hebben zul je alsnog over willen gaan.

Naar mijn idee is het dan ook niet nu noodzakelijk, maar kan het geen kwaad om te bedenken wat je in de toekomst nog van plan bent en dan te bedenken wanneer je dan wel verwacht naar die 3-fase over te willen gaan.

[removed]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lothar
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08:44
Nee lijkt me dan helemaal niet nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:31
De electricien heeft wellicht wat weinig werk, en hoopt dat jij hem wat extra werk wil geven.
Nergens voor nodig (de netbeheerder zorgt er trouwens voor dat eenfasig aangesloten huizen netjes verdeeld worden over de 3 fasen, dus dat is al geregeld).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 12:46
Tja, het zal nu inderdaad niet per direct noodzakelijk zijn. Aan de andere kant begin je op piekbelasting wel tegen die 35A aan te lopen. In de praktijk zal dat wel meevallen (wanneer zet je ten slotte zowel beide ovens +kookkraan+droger+wasmachine aan?), maar zeker met zo'n uitbreiding kan het geen kwaad om eens na te gaan denken over 3-fase. Mocht je nl. over een paar jaar nog een keer een uitbreiding met een paar groepen nodig hebben zul je alsnog over willen gaan.

Naar mijn idee is het dan ook niet nu noodzakelijk, maar kan het geen kwaad om te bedenken wat je in de toekomst nog van plan bent en dan te bedenken wanneer je dan wel verwacht naar die 3-fase over te willen gaan.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xqlus1ve
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 12:12

Xqlus1ve

Ik roep ook maar wat…

Topicstarter
Bedankt allen,

Het antwoord is dus nee, maar voor toekomstige plannen is een 3 fase uitbreiding best wel gewenst. voorlopig kan ik 700 euro in mijn zak houden.