benchmark suite voor CPU, welke gebruikt intensief geheugen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tw_gotcha
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 24-06 08:56
Wanneer een nieuwe CPU getest wordt op tweakers wordt een hele reeks aan benchmarks gebruikt: Cinebench, foto en video bewerking, adobe, aida64, compute en encrypt, webbrowsing en compressie.

Ik heb zelf software die heel gevoelig is voor data uitwisseling met het RAM geheugen. Het is een overstromingsmodel waar alle berekeningen parallel zijn (C++ openmp) maar bij iedere loop moeten heel veel data gelezen en geschreven worden (vanuit RAM) naar 2D dynamic arrays die in het begin van een run zijn aangemaakt: bodemgegevens, landgebruikgegevens, waterstanden, regen etc etc. Daar kan ik niet echt omheen. Bij een gemiddelde run gebruik ik 50% van mijn cores, de rest is *denk ik* geheugen uitwisseling. Ik heb nu een 3900X met 32 Gb 3600 CT16 RAM. Ik zou kunnen upgraden naar een 5900x (niet zo heel nuttig lijkt het) of een 5950x (betere scores)

mijn vraag:
Als ik met zo'n gebruik naar de benchmarks kijk om te beslissen of ik een nieuwe proceesssor wil kopen, welke moet ik dan op letten? Staat er een benchmark tussen die veel data en geheugen gebruikt?

dank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Even zoeken geeft het antwoord dat voor geheugenbenchmarking vaak AIDA64 wordt toegepast. Wellicht daar eens naar kijken?

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | <X> as a Service --> making you a poor & dependent slave

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 29-06 17:41
Als je intensief geheugen gebruikt, kan meer cache soms ook enorm helpen.
Mogelijk is daarom de 5800X3D juist een interessante optie?

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Qua systeem zou ik dan kijken naar iets als een Epyc. Voor deze toepassing zijn meerdere geheugenkanalen denk ik wel een must. Maar als dat niet binnen je budget ligt en je op AM4 moet blijven plakken is een nieuwe CPU niet per se een oplossing. Het nadeel van AM4 is dat het eigenlijk helemaal niet met heel erg veel geheugen om kan gaan. Zodra je op meer dan 2 ranks per kanaal zit ga je heel snel inleveren op het aantal transacties per seconde. Als je CPU gebruik nu al niet optimaal is zijn de CCD's ook niet de bepalende factor in dezen omdat de geheugencontroller op de I/O chiplet zorgt voor de communicatie met de geheugenchips. Voor zover ik weet worden die niet speciaal uitgekozen om beter te presteren op een 5950X.

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | <X> as a Service --> making you a poor & dependent slave

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tw_gotcha
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 24-06 08:56
Dank allemaal, nuttige tips en info!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
Je hebt een hele specifieke toepassing, dan zou ik mij iets verder verdiepen in hoe die de resources gebruikt. De cpu-load krijg je tot maar 50%, dus een snellere cpu zal de boel niet echt versnellen tenzij je beperkt bent tot een x aantal threads want dan kan een processor met snellere (en evt. zelfs een lager aantal) cores wel helpen. Hoeveel geheugen wordt er gebruikt, wat is de I/O van disk/ssd naar geheugen, hoeveel page misses/hits en cache misses/hits heb je? Dat soort dingen.

Bepalen hoe de bandbreedte tussen geheugen en cpu gebruikt wordt is amper tot niet te doen, maar je kunt wel eens testen door één geheugenkanaal uit te schakelen en vaststellen hoeveel trager de applicatie werkt (amper trager, dan is bandbreedte niet het issue). Geheugenwachttijden kun je eens enorm traag in het BIOS instellen om te kijken of dat van veel invloed is. Op die manier krijg je een beter beeld waar de bottleneck zit.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Pagina: 1