Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lvo
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 04-06 15:08
Dag medetweakers!

Ik heb een budget van ± €4.000,- tot €6.000,- tot mijn beschikking heb voor de aanschaf van een nieuwe camera.

Ik heb met de camera's van mijn ouders (meest recent een Canon D5 mark iii icm o.a. EF 70-200) veel kunnen en mogen fotograferen. Het betreft hier hoofdzakelijk hobby- en vakantiefotografie, met af en toe het vastleggen van portretten of een zakelijk evenement. Daarnaast is er ook een aanleiding om de investering nu te doen: over 10 dagen vertrek ik voor een reis door Botswana! Helaas kan ik het fototoestel van mijn ouders niet gebruiken.

Sinds ik uit huis ben heb ik geen eigen systeemcamera meer en ben ik afhankelijk van de mobiele telefoon of het lenen van het toestel van mijn ouders. Nu is er over fotografie met de telefoon genoeg te zeggen, maar wil ik graag terug naar een echte eigen camera. Ik weet dat het budget en mijn ervaring zullen zorgen voor de nodige overkill en dat ik allicht meer entry-level zou moeten overwegen; het budget is echter nu beschikbaar en ik koop graag 'in 1x goed'. Ik bewerk in principe (nog) niet na, maar zou daar graag meer mee gaan doen.

Na behoorlijke research denk ik te zijn beland bij twee opties voor wat betreft camera, te weten de Canon EOS R6 mark ii danwel Sony A7 IV. Ik heb vrij forse handen, en het verschil in formaat plus mijn ervaring en comfort met het Canon systeem, neigen mij richting dat toestel. Aan de andere kant hoor ik niets dan goeds over de Sony A7 IV; is voor mij de 40fps burst mode van de Canon in minder situaties noodzakelijk (al blijft het een prettige functie om te hebben natuurlijk!), en is het verschil in video (4k60 cropped of niet) niet zo relevant, omdat ik voornamelijk stills schiet. Aan de Sony-zijde is er een veel ruimere keuze in lenzen en lijkt er over het algemeen iets meer "value for money". Ik zal qua memory cards uitkomen op SDXC, want ivm mijn laptop (MBP) zal ik niet voor een CF-kaart kiezen indien ik bij Sony uitkom.

Voor de lenzen: afhankelijk van de body-keuze volgt er een lijstje wensen. Omdat ik naar Botswana ga, is een telezoomlens noodzakelijk.

Hier kom ik bij de Sony uit bij de Sony FE 200-600 (F5.6-F6.3). Die is weliswaar prijzig, maar door het grote bereik dat allicht wel waard (kwalitatief goede alternatieven, met een max tele van minimaal ±500mm, zijn welkom). Bij Canon is de keuze beperkter en lijkt de 600 F11, die denk ik vanwege meerdere gebruikopties en formaat de voorkeur geniet boven de 800 F11, de enige keuze binnen de RF-familie.

De kitlens bij bij de Canon is een van 2 24-105 lenzen, die daardoor een mooi spectrum dekt. Gezien het prijskaartje van de 24-105 F4L denk ik dat ik zal uitkomen bij de 24-105 F4-F7.1, omdat er daarmee ruimte ontstaat voor de 70-200 F4L, waardoor ik (voor mijn gevoel en mijn doelen) een diverse set lenzen heb.

Bij de Sony kan ik een bredere keuze maken, en heeft kameraexpress een set in combinatie met de bovengenoemde 200-600, waar dan bijvoorbeeld deze FE 70-200 F4 bij kan worden gevoegd. Dan moet ik alleen nog een eenvoudige lens hebben voor het portretwerk, maar gezien de reis naar Botswana en het budget is te overwegen om deze nadien aan te schaffen, en dan te gaan voor een 50mm lens, of bijv. deze 28-70 mee te pakken.

Anderzijds zou een optie kunnen zijn om te gaan voor de combinatie van de 200-600 plus de FE 24-105 F4, waardoor ik relatief weinig hoef te wisselen maar wel iets inlever op beeldkwaliteit en de range van 100-200mm, toch relatief veel gebruikt, moet kiezen voor de kleinere lens.

Kortom, er is een hoop te kiezen.

Mijn vragen:
  • Zijn er dingen die ik in mijn overwegingen over het hoofd zie, zowel voor de body als voor de lenzen?
  • Wat vinden jullie, mede gezien de omschreven doelen, van de lenskeuzes die ik maak?
  • In mijn bovenstaande overzicht staan geen 3rd party lenzen omdat ik daar, met de oudere toestellen waarmee ik heb gewerkt in de Canon-familie, geen goede ervaring mee heb. Zou ik bepaalde 3rd party lenzen moeten overwegen (voor Sony, alle gestabiliseerde FE-compatible lenzen, voor Canon bijv. EF-lenzen met de adapter)?
  • Ik heb in bovenstaande overwegingen het gewicht van de lenzen nog niet meegewogen. Hoe zien jullie dit?
Dank alvast voor jullie tijd en inzicht!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 11:57
Ik heb geen advies wat betreft je camera keuze, maar zag dat je voor je Canon setup een prime en een 70-200 overweegt. Zelf ben ik recent naar Botswana geweest. Daarbij had ik een 80-300mm en een 600mm eqv kwa bereik (m43) op 2 bodies. Dat was werkbaar en ik ben zeker tevreden met de vangst, maar ik had tijdens mijn trip toch liever een telezoom vanaf 200mm+ ipv de prime gehad wegens de flexibiliteit. De 200-600 icm een 70-200 klinkt ideaal wat dat betreft.
Mijn 24-80mm eqv heb ik alleen gebruikt tijdens een helicoptervlucht over de delta (aanrader trouwens!!) waarbij ik achteraf liever de 80-300mm had gehad dus de standaard zoom zou ik ook niet gemist hebben. Ik Verder had ik mijn 16mm eqv bij me die ik enkel een keer in kamp gebruikt heb voor de melkweg, had ik verder niet gemist als ik die had thuisgelaten.
Snapshots van de reis zelf heb ik met de telefoon gemaakt

Als je moet wisselen van lenzen als er echt actie is ga je shots missen waar je met een prime van 600 of 800mm zeker tegen aan gaat lopen (nog los van de lichtsterkte, ik ken de camera's niet dus wellicht geen probleem). Als je met 1 body gaat zou wat dat betreft mijn keuze de 200-600 zijn die je wanneer het toe laat voor de 70-200 wisselt.

[ Voor 14% gewijzigd door Speedy op 02-03-2023 08:38 ]

Flickr | Lego collectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johan-sv
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 07-06 14:48
Waarom geen Canon R6 of R8? De canon R6 is de voorganger van de Mk II en goed genoeg voor 99% van het werk. Enige wat je mist is 4 megapixel. De R8 heeft dezelfde sensor als de R6 Mk II maar geen ibis. Met wildlife en portreten zal je daar weinig last van hebben. Je bespaart dan 400 tot 1000 euro.

Hoe denk je over 3rd party lenzen? Als je daar voor open staat kan je de Sigma 60-600mm overwegen. Deze is met een adapter geschikt voor de Canon en er is onlangs een nieuwe versie uitgekomen voor de E-mount.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• zzzzz
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 25-05 21:59
Naar mijn idee heb je met de Sony A7IV iets meer in huis; en de 200-600 is echt heel prettig. Daar kun je je eigenlijk geen buil aan vallen. A7IV + 200-600 + 24-105 = ca. 5400 euro en dus ook onder jouw budget.
Deze objectieven zijn natuurlijk inmiddels ook tweedehands beschikbaar voor een stuk minder.

[ Voor 18% gewijzigd door zzzzz op 02-03-2023 09:51 ]

Fotografie: Sony A7RIV + Canon P + DJI Mini 2 Flickr - PC: Ryzen 5600X | Gigabyte RX6800XT Aorus Master | Dell U4320Q 4K

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wognummer
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 11:27
lvo schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 02:48:
Hier kom ik bij de Sony uit bij de Sony FE 200-600 (F5.6-F6.3). Die is weliswaar prijzig, maar door het grote bereik dat allicht wel waard (kwalitatief goede alternatieven, met een max tele van minimaal ±500mm, zijn welkom). Bij Canon is de keuze beperkter en lijkt de 600 F11, die denk ik vanwege meerdere gebruikopties en formaat de voorkeur geniet boven de 800 F11, de enige keuze binnen de RF-familie.
bij Canon heb je als tele deze

uitvoering: Canon RF 100-500mm F4.5-7.1L IS USM

maar gezien het extreme prijskaartje misschien niet helemaal binnen budget

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DirtyBird
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13:42

DirtyBird

Praktiserend denker

johan-sv schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 09:13:
Waarom geen Canon R6 of R8? De canon R6 is de voorganger van de Mk II en goed genoeg voor 99% van het werk. Enige wat je mist is 4 megapixel. De R8 heeft dezelfde sensor als de R6 Mk II maar geen ibis. Met wildlife en portreten zal je daar weinig last van hebben. Je bespaart dan 400 tot 1000 euro.

Hoe denk je over 3rd party lenzen? Als je daar voor open staat kan je de Sigma 60-600mm overwegen. Deze is met een adapter geschikt voor de Canon en er is onlangs een nieuwe versie uitgekomen voor de E-mount.
Hoezo mis je bij wildlife de ibis niet? Juist met telelenzen is het prettig als het gestabiliseerd is toch?

Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johan-sv
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 07-06 14:48
DirtyBird schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 10:34:
[...]

Hoezo mis je bij wildlife de ibis niet? Juist met telelenzen is het prettig als het gestabiliseerd is toch?
Ik had in een ander forum post gelezen dat hoe langer het brandpuntafstand is, hoe minder invloed ibis heeft. Optische beeldstabilisatie werkt dan veel beter.

Canon claimt dat IS en IBIS samenwerken en tot wel 8 stops kunnen stabiliseren. Dit heb ik nog niet gezien in reviews online of ervaren met het fotograferen met een telelens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivorijn
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 01-06 16:38
Over de Sony kan ik niks zeggen, maar ben zelf een zeer tevreden Canon R6 Mk1 gebruiker. Je geeft zelf al aan dat je ervaring hebt met Canon, dus zou IK het voor de hand vinden liggen om eerst naar Canon te kijken (gewend aan bediening, eventueel nog lenen van lenzen van je ouders).

Ik lees niet dat je video heel belangrijk vind, dus dan is de meerwaarde van de R6 Mk2 ten opzichte van de Mk1 minimaal.

Kijkend naar je budget, zou ik voor de volgende set gaan:
- R6 mk1
- RF 24-105 F4
- RF 100-400

Totaal: 4652 euro

Eventueel zou je dan nog een extender kunnen kopen, mocht je het bereik van 400mm niet genoeg vinden.

Canon R6/5D3/16-35/24-70/70-200/85/100/135/100-500

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zzzzz
Ivorijn schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 10:57:
Eventueel zou je dan nog een extender kunnen kopen, mocht je het bereik van 400mm niet genoeg vinden.
Dat zou ik nu niet direct aanraden met een RF 100-400 en een lichtsterkte van f/5.6-8. Dan kom je bijna niet uit met je shutter speeds en ISO waarden.

Fotografie: Sony A7RIV + Canon P + DJI Mini 2 Flickr - PC: Ryzen 5600X | Gigabyte RX6800XT Aorus Master | Dell U4320Q 4K

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RobertJRB
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 02-06 11:03
De door jou voorgestelde set van A7, 24-105 en 200-600 lijkt mij een hele goede.

Aanvullend daarop zou ik persoonlijk gaan voor:
A9, 24-105, 200-600, A6400 of iets soortgelijks als backup. Heb je meteen dat bereik van 105-200 deels gedekt door de cropfactor.
Vergeet in de prijs ook niet een aantal opslagkaartjes toe te voegen. Ik zou liever meerdere kleintjes nemen dan een grote, dit om het risico van een kapotte of defecte kaart te spreiden.

Reden voor mij om voor sony, en bovenstaande set te gaan en niet voor canon:
  • Beschikbaarheid in occasions, Sony was de eerste en canon heeft erg lang gewacht met full frame systeemcamera. Daardoor is er voor sony echt veel meer beschikbaar. Alles wat hierboven genoemd staat is als occasion beschikbaar. Zeker als je bij een winkel occasions koopt is er weinig risico en bespaar je veel geld, of krijg je veel meer waar voor je geld
  • Daaruit volgend: Sony A9 beschikbaar als occasion en veel bereikbaarder. Heb die zelf ook en zou geen camera zonder stacked sensor meer willen. Samen met de snelle autofocus (veel sneller dan de A7 IV en R6II) geweldig voor snelle actie en dus ook wildlife.
    De stacked sensor zorgt dat er geen blackout is, waardoor je een onderwerp continue kunt blijven volgen.
    Stacked sensors zit eigenlijk alleen in de topmodellen, maar omdat de a9 een aantal jaar oud is zijn die qua prijs nu wel veel schappelijk te krijgen. Bij Canon is de enige camera die dit heeft de R3 welke vrij nieuw is en dus ook nog prijzig.[
    De grip voor de A9 is trouwens ook veel beschikbaar als occasion en maakt het een fijne combi met de 200-600/li]
  • 200-600mm. Heb deze zelf ook en het is een vrij forse lens, maar wel echt een geweldig ding. Canon heeft simpelweg geen alternatief. De hierboven genoemde 100-500 heeft minder bereik en is minder lichtsterk.
    Hij wordt niet langer met uitzoomen wat erg fijn is qua evenwicht, maar ook voor het buitenhouden van stof ect.
  • A6400 of vergelijkbaar als backup. Ruim beschikbaar als occasion en dus ook goed te betalen. Mooie aan deze camera's vind ik de vorm. Het is zonder lens een soort langwerpig blokje. Dat maakt het ideaal om op te bergen in je tas. Neemt nauwelijks ruimte is maar hij is er wel.
    De cropfactor geeft ook nog extra bereik. De 200-600 komt opeens tot 900mm, de 24-105 tot 160mm. Daarmee heb je het bereik tussen de twee objectieven ook grotendeels gedekt.
    Enige jammere is dat de accu's niet meer uitwisselbaar zijn. Dit was vroeger met de orginele A7 nog wel zo. Maar met 2 accu's in de A9 kun je sowieso al super lang vooruit.
    Qua snelheid vond ik een tweede camera in afrika erg fijn. Je pakt gewoon de andere camera en kunt door. Daarnaast is het ook fijn te weten dat je mocht er een camera sneuvelen je altijd nog de andere hebt. Een nieuwe camera kopen daar in Afrika is vrijwel onmogelijk.
  • Weet niet of dit bij canon kan. De A7 en A6400 hadden een oplader met USB aansluiting waarmee ik kon opladen via USB. Dus ook mogelijk opladen via een powerbank terwijl je onderweg bent. Ik had een powerbank mee naar afrika waarmee ik mijn camera, telefoon en vooral ook zaklamp kon opladen. Zodra er mogelijkheid was om op te laden met een stekker laadde ik de powerbank weer vol.
    Van de A9 weet ik dit eerlijk gezegd niet of deze ook via USB opgeladen kan worden, zit iig niet meer zo'n kabeltje bij
  • Prijs en mogelijkheden voor na je reis. Het aanbod bij sony is veel groter en diverser. Naast sony zijn er zat andere merken als sigma en tamron die producten aanbieden wat zorgt voor veel meer mogelijkheden in ieder type budget. Canon houdt zijn eigen systeem
  • Wat mij persoonlijk aanspreekt, sony lijkt wat meer te focussen op compactheid. Hun 35/1.4mm bijvoorbeeld is kleiner dan die van canon en nikon. Dit is wel een persoonlijke voorkeur.
Natuurlijk heb je met canon ook een mooie camera, maar dit zou voor mij de keuze zijn.

Leica MM + Sony A9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lvo
Dank allen voor jullie input. Ik zit op mijn werk, en kom later terug met een uitgebreide reactie!

Wel lijkt me duidelijk dat ik met Sony een betere keuze ga maken gezien de beschikbaarheid van lenzen. Welke body is dan nog de vraag (want zowel de A7RIV en de A9II zijn als occasion beschikbaar tegen een vergelijkbare prijs als de A7IV nieuw).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wognummer
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 11:27
ik heb zowel met de sony (a7r4+200-600) als canon (r6+100-500) rond gelopen en qua ergonomie moet ik toegeven dat die sony wel echt fijn is.

ik denk niet dat de A7RIV echt is wat je zoekt tenzij je onbeperkte opslag hebt :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zzzzz
lvo schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 14:30:
Welke body is dan nog de vraag (want zowel de A7RIV en de A9II zijn als occasion beschikbaar tegen een vergelijkbare prijs als de A7IV nieuw).
Doorgaans is de A7RIV een camera die altijd wat ruzie heeft met de 200-600. Dit is een firmware issue waar Sony nog altijd geen 100% fix voor heeft.
Voor de meeste zekerheid is de A9 of A7IV aan te raden. A9 vanwege de stacked sensor of de A7IV voor een moderne snelle camera. Dat is ook echt een stukje persoonlijke keuze.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 08-06 22:40

Deathchant

Don't intend. Do!

@Ivo Het eerste wat in mij opkomt bij het zien van "Botswana" is TELE! En bij Sony heb je wat mij betreft kwalitatief gezien wat meer ter beschikking, zoals de door jou genoemde 200-600. Sony heeft wat dat betreft (nu nog) een uitgebreider lensassortiment, niet alleen native, maar ook 3rd party.
Dus wat dat betreft denk ik dat je bij Sony gewoon goed zit. Ik bekijk het even vanuit mijn standpunt als landschapsfotograaf; ik crop eigenlijk bijna al mijn foto's wel wat, en ik merk dat 20mpix nét wat te weinig is. Ik heb ook niet perse behoefte aan 45 MPix, maar in ieder geval dat je een gecropte foto nog makkelijk zonder scherpteverlies op 60x90 kunt afdrukken. Dus die 33mpix van de A7 IV zou ik persoonlijk een zeer welkome verbetering vinden t.o.v. de 24Mpix van de R6 II. Maar dat ben ik he, maar je hebt het over Botswana en natuur, dus croppen gaat geheid gebeuren, ookal zou je een 100-400 of een 200-600 hebben.

Qua viewfinderkwaliteit (ook zeker niet onbelangrijk!) zit je gelijk, echter het schermpje is bij de Canon iets scherper (maar wat ga je daarvan merken...).

Laat ergonomie ook serieus meewegen, want het is gewoon vervelend als een camera niet goed in de hand voelt (Sony heeft soms weinig ruimte tussen lens en handgrip als je een dikke lens erop hebt, maar dat is met de A7 IV al een stuk verbeterd), maar let vooral ook op de intuitiviteit. Daarmee bedoel ik dat een camera eigenlijk zo goed mogelijk moet aansluiten bij wat jij logisch vindt aanvoelen; de vindbaarheid in het menusysteem, de plaatsing van de knopjes en draaiwieltjes etc. En natuurlijk, als je altijd 1 merk gewend bent en je hebt dan een ander in je hand, dan voelt het nooit instantly intuitief aan, omdat je ook gewenningstijd nodig hebt.
Wat dat betreft vind ik Canon bodies ook echt heel erg fijn en intuitief, maar dit zul je toch voor jezelf moeten bepalen. De Canon bodies voelen doorgaans ook wat steviger aan en kunnen mijns inziens meer stootjes hebben dan Sony's.

Vaak hebben we de neiging, en daarmee includeer ik mezelf ook, om op elk klein technisch slakje zout te willen leggen. Voor mij zou burstrate er zo ene zijn. Als jij voor 80% in continuous AF zit en geen enkel shot wilt missen dan komen die hoge burstrates (en let ook vooral erop hoe groot de buffer in de camera is voor sustaining the bursts) van pas. Ik kan me voorstellen dat het in Botswana een keer of een paar keer van pas kan komen, maar om dan nou perse 30 fps over 20 te verkiezen...Mwah. Dus ik zou even goed bekijken hoe zwaar je dit laat meewegen.

Daarnaast heb je natuurlijk nog het befaamde "color-science" onderwerp, wat kort gezegd inhoudt dat Canon geroemd wordt om hun mooie, natuurlijke kleuren, vooral in huidtinten e.d. waar Sony vaak een wat mindere verzadiging in de RAW files erop nahoudt en niet vies lijkt te zijn van groentinten. Daar is ook allerlei informatie over te vinden, en voor mij wordt dit bevestigd; kep genoeg eigen voorbeelden van een A7 III en Canon 6D/R6, waarbij ik Canon veel mooier vind. Maar goed, dat wilt niet zeggen dat Sony bagger is, en er is genoeg te compenseren met kleurprofielen in Lightroom of default settings bij import (zoals vibrance +20, saturation +5, Tint +10 o.i.d.). Dus het hoeft niet altijd te betekenen dat je nou zoveel meer werk eraan hebt qua nabewerking. Maar als je nu nog niet nabewerkt maar dit wel wilt gaan doen, dan kan ik me voorstellen dat je wel wat meer werk hebt qua kleuren om Sony RAW's te editen.

Tja, kan ik eigenlijk tot een conclusie voor je komen? Ik ga het proberen :P Volgens mij met beide camera's qua techniek en kwaliteit allebei wel goed.
Het spreekt gewoon echt in het voordeel van Canon dat hun bodies als ergonomischer, intuitiever en (veel) beter bestand tegen wear & tear & weather worden ervaren, alsmede die color-science, then again is het ook een kwestie van smaak; als je er geen issues mee hebt, waarom moet je het dan zwaar laten meewegen he?
Daarentegen is hett lensaanbod van Canon weliswaar gestaag aan het uitbreiden, maar nog steeds achter op Sony; er zit wat mij betreft wel een prijs- en kwaliteitsgat tussen hun RF L serie en RF-S/RF-non L serie, waarbij de L-serie gewoon hartstikke duur is en de reguliere RF lijn vaak nét iets te min zijn (voor mij persoonlijk dan!). Prijzen gaan vaak nergens meer over. Daarnaast ontsluit Canon zijn ecosysteem van 3rd party lenzen (AF-patenten e.d.) die mogelijk die gaten zouden kunnen opvullen. Voorzichtig zien we daar vooruitgang in met de aankondiging van een Voigtlander 50/1.0 Nokton voor de RF mount, maar we zijn er nog niet....

Sony heeft dat gewoon veel beter voor elkaar; waar eerst gedacht werd dat de kleinere mount een issue zouden worden, spelen zij het gewoon klaar om f/1.4 en zelfs f/1.2 GM lenzen te maken, die ook vaak nog compacter zijn dan Canons lenzen. Je hebt daarnaast een heel scala aan 3rd party lenzen tot je beschikking zoals retegoeie Voigtlanders en Zeiss, en ook Sigma/Viltrox/Samyang, waar je bij Canon nog steeds vast zit aan hun spiegelreflex (EF mount) lijn, die je dan weer met een EF-RF adapter moet gebruiken. Werkt technisch perfect hoor, maar het voegt wel toe aan de dimensies van je set.

Ik vermoed, aan je verhaal te lezen, dat je nu beter de Sony kunt kiezen, met name vanwege het beschikbare lensassortiment (zowel native als 3rd party). Die 200-600 is een knoepert, maar voor dat geld krijg je gewoon (nog) niks beters bij Canon. Ik weet niet of je 60MPix van de A7RIV nodig gaat hebben...Bedenk je even hoeveel extra HDD space je nodig gaat hebben he! Wat dat betreft is die 33Mpix toch een pak meer dan 24Mpix en dat je nog genoeg Mpix overhoudt na croppen, maar weer niet zo "belachelijk" grote filesize hebt dan met een 42 of 60mpix camera.

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klaaas
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 10:41
Mag ik even een zijstraat inslaan? Ik vind 10 dagen nl. wel heel erg kort dag om je een compleet nieuw systeem eigen te maken. Wellicht dat de overstap naar een Canon systeemcamera nog een beetje meevalt, maar dan nog...

Hij wil.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• lvo
klaaas schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 15:08:
Mag ik even een zijstraat inslaan? Ik vind 10 dagen nl. wel heel erg kort dag om je een compleet nieuw systeem eigen te maken. Wellicht dat de overstap naar een Canon systeemcamera nog een beetje meevalt, maar dan nog...
Fair zijstraatje en 100% eens. Er zijn verschillende redenen voor die korte tijdsspanne tot deze trip (door de aanleiding van de trip, die in de privésfeer ligt). En ik weet zeker dat ik het gehele systeem (welke ik ook kies) me niet in 10 dagen eigen zal maken.

Aan de andere kant gaat een grote trip als deze me wel voor de leeuwen gooien (wie weet wel letterlijk!) en zal ik aan de andere kant een enorme sprong hebben gemaakt. Ik ben relatief snel met het oppakken van nieuwe systemen en maak me persoonlijk geen zorgen over deze uitdaging.

Mocht ik hierover hebben getwijfeld had ik natuurlijk veel minder te kiezen gehad :P

[ Voor 4% gewijzigd door lvo op 02-03-2023 15:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaaas
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 10:41
lvo schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 15:17:
[...]

Fair zijstraatje en 100% eens. Er zijn verschillende redenen voor die korte tijdsspanne tot deze trip (door de aanleiding van de trip, die in de privésfeer ligt). En ik weet zeker dat ik het gehele systeem (welke ik ook kies) me niet in 10 dagen eigen zal maken.

Aan de andere kant gaat een grote trip als deze me wel voor de leeuwen gooien (wie weet wel letterlijk!) en zal ik aan de andere kant een enorme sprong hebben gemaakt. Ik ben relatief snel met het oppakken van nieuwe systemen en maak me persoonlijk geen zorgen over deze uitdaging.

Mocht ik hierover hebben getwijfeld had ik natuurlijk veel minder te kiezen gehad :P
Als het onderdeel van je overwegingen geweest is dan prima. Ik denk alleen dat je je niet moet verkijken op de moeilijkheidsgraad. Als je nu 200mm op een 5D3 gewend bent dan heeft een 600mm an sich al een aardige leercurve, helemaal met een moderne systeemcamera erbij.

Van de andere kant: dat het alternatief (een bekende camera met telelens lenen / huren?) ook niet erg aanlokkelijk is begrijp ik ook wel. :)

Hij wil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JTfoto
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 14:32

JTfoto

Work hard

klaaas schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 15:38:
[...]

Als het onderdeel van je overwegingen geweest is dan prima. Ik denk alleen dat je je niet moet verkijken op de moeilijkheidsgraad. Als je nu 200mm op een 5D3 gewend bent dan heeft een 600mm an sich al een aardige leercurve, helemaal met een moderne systeemcamera erbij.

Van de andere kant: dat het alternatief (een bekende camera met telelens lenen / huren?) ook niet erg aanlokkelijk is begrijp ik ook wel. :)
Ik zelf ben een tijd geleden van Canon naar Panasonic gesprongen (60D naar G9). De laatste heeft een zeer uitgebreid menu systeem en giga veel opties. Ik denk als je 1 week de tijd hebt en je elke avond besteed aan inlezen en wat spelen binnenshuis je een heel eind kan komen met de camera. Zat prima guides op yt en ook zat te lezen. @lvo mocht je voor sony zeker willen zijn van de juiste lens m.b.t. resolutie, check:
LINK
Vuistregel: Voor 24 of 33Mpix kies een lens van "very good" of hoger, voor 42Mpix kies "excellent" of hoger. Voor 61Mpix kies ook "excellent" of hoger. Uitleg staat ook onder 2.1. Succes nog met de keuze!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• lvo
Ik ben weer thuis en heb na wat overleg en wat wikken en wegen zojuist een bestelling geplaatst! Ik kom eerst terug op jullie reacties:
Speedy schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 08:27:
Ik heb geen advies wat betreft je camera keuze, maar zag dat je voor je Canon setup een prime en een 70-200 overweegt. Zelf ben ik recent naar Botswana geweest. Daarbij had ik een 80-300mm en een 600mm eqv kwa bereik (m43) op 2 bodies. Dat was werkbaar en ik ben zeker tevreden met de vangst, maar ik had tijdens mijn trip toch liever een telezoom vanaf 200mm+ ipv de prime gehad wegens de flexibiliteit. De 200-600 icm een 70-200 klinkt ideaal wat dat betreft. (...)
Het was leuk om te horen van een ervaringsdeskundige! Ik hoop dat je een mooie trip achter de rug hebt gehad, en je advies is zeker meegenomen @Speedy!
johan-sv schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 09:13:

@johan-sv - Ik ben voor mezelf geen voorstander van het kopen van de voorganger. Ik ben stiekem ook een techie. Misschien is het daarom dat ik het aanschaffen van technologie uit 2019 in 2023 als onverstandig aanvoel. Daarnaast heb ik de nodige foto's gezien waarin je het verschil tussen de 20 en 24MP van de R6 en R6 II gewoon zichtbaar is, zeker als er iets gecropt moet worden.

Ik ben niet tegen 3rd party lenzen per sé, maar zoals ik in mijn eerste post al toelichtte, heb ik de nodige slechte ervaringen met 3rd party lenzen op het platform van mijn ouders (Canon DSLR), en is het niet mijn eerste keuze.
zzzzz schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 09:41:
Naar mijn idee heb je met de Sony A7IV iets meer in huis; en de 200-600 is echt heel prettig. Daar kun je je eigenlijk geen buil aan vallen. A7IV + 200-600 + 24-105 = ca. 5400 euro en dus ook onder jouw budget.
Deze objectieven zijn natuurlijk inmiddels ook tweedehands beschikbaar voor een stuk minder.
"Daar kun je je eigenlijk geen buil aan vallen" is een quote die heel erg prettig is om als potentiële koper te lezen. Geeft comfort dat je het met deze keuze niet verkeerd kan doen! @zzzzz
Wognummer schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 09:47:
bij Canon heb je als tele deze

uitvoering: Canon RF 100-500mm F4.5-7.1L IS USM

maar gezien het extreme prijskaartje misschien niet helemaal binnen budget
@Wognummer - ik had die lens eigenlijk moeten noemen, maar het budget primair en lichtsterkte op de verste brandpuntsafstanden secundair waren de twee redenen om deze niet mee te nemen in de overweging.
Ivorijn schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 10:57:
Over de Sony kan ik niks zeggen, maar ben zelf een zeer tevreden Canon R6 Mk1 gebruiker. Je geeft zelf al aan dat je ervaring hebt met Canon, dus zou IK het voor de hand vinden liggen om eerst naar Canon te kijken (gewend aan bediening, eventueel nog lenen van lenzen van je ouders).

Ik lees niet dat je video heel belangrijk vind, dus dan is de meerwaarde van de R6 Mk2 ten opzichte van de Mk1 minimaal.

Kijkend naar je budget, zou ik voor de volgende set gaan:
- R6 mk1
- RF 24-105 F4
- RF 100-400

Totaal: 4652 euro

@Ivorijn Dank voor je ervaring; mensen die de apparatuur zelf hebben en gebruiken zijn de beste adviseurs! Zoals ik ook hierboven al meedeelde; ik ben geen fan van het kopen van bijna 4 jaar oude techniek. Ondanks dat de techniek "nog voldoet", maar dat voelt als een mindere keuze. Qua budget zou het dan beter passen, maar ik geef liever iets meer uit en doe het dan 'in 1x goed'. Wie weet maak ik over een jaar met veel meer regelmaat video-opnamen, dat weet ik (nog) niet! Dus ik ben liever voorbereid.
RobertJRB schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 12:02:
De door jou voorgestelde set van A7, 24-105 en 200-600 lijkt mij een hele goede.

Aanvullend daarop zou ik persoonlijk gaan voor:
A9, 24-105, 200-600, A6400 of iets soortgelijks als backup. Heb je meteen dat bereik van 105-200 deels gedekt door de cropfactor.
Vergeet in de prijs ook niet een aantal opslagkaartjes toe te voegen. Ik zou liever meerdere kleintjes nemen dan een grote, dit om het risico van een kapotte of defecte kaart te spreiden.

(...)

Natuurlijk heb je met canon ook een mooie camera, maar dit zou voor mij de keuze zijn.
@RobertJRB Hoe fijn is het dat iemand je de oogkleppen afneemt en je verder laat kijken dan het onderzoek waar je zelf mee komt! Hartstikke bedankt voor je ervaring en kennis, en ik heb veel hiervan meegenomen. Eigenlijk zijn alle redenen relevant voor mij en mijn situatie. De enige uitzondering is allicht dat ik niet snel een back-up camera zal kopen, dat voelt zeker als overkill (zeker gezien het gat in mijn portemonnee!)
zzzzz schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 14:47:
[...]

Doorgaans is de A7RIV een camera die altijd wat ruzie heeft met de 200-600. Dit is een firmware issue waar Sony nog altijd geen 100% fix voor heeft.
Voor de meeste zekerheid is de A9 of A7IV aan te raden. A9 vanwege de stacked sensor of de A7IV voor een moderne snelle camera. Dat is ook echt een stukje persoonlijke keuze.
@zzzzz Dank voor je comment; omdat de lens voor mij in het Sony lijstje onontkoombaar was, is deze comment de reden geweest om de A7RIV weg te strepen. Scheelt een hoop gedoe en stress! Dank!
Deathchant schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 14:51:
@Ivo Het eerste wat in mij opkomt bij het zien van "Botswana" is TELE! En bij Sony heb je wat mij betreft kwalitatief gezien wat meer ter beschikking, zoals de door jou genoemde 200-600. Sony heeft wat dat betreft (nu nog) een uitgebreider lensassortiment, niet alleen native, maar ook 3rd party.
Dus wat dat betreft denk ik dat je bij Sony gewoon goed zit. Ik bekijk het even vanuit mijn standpunt als landschapsfotograaf; ik crop eigenlijk bijna al mijn foto's wel wat, en ik merk dat 20mpix nét wat te weinig is. Ik heb ook niet perse behoefte aan 45 MPix, maar in ieder geval dat je een gecropte foto nog makkelijk zonder scherpteverlies op 60x90 kunt afdrukken. Dus die 33mpix van de A7 IV zou ik persoonlijk een zeer welkome verbetering vinden t.o.v. de 24Mpix van de R6 II. Maar dat ben ik he, maar je hebt het over Botswana en natuur, dus croppen gaat geheid gebeuren, ookal zou je een 100-400 of een 200-600 hebben.

(...)

Tja, kan ik eigenlijk tot een conclusie voor je komen? Ik ga het proberen :P Volgens mij met beide camera's qua techniek en kwaliteit allebei wel goed.

(...)

Ik vermoed, aan je verhaal te lezen, dat je nu beter de Sony kunt kiezen, met name vanwege het beschikbare lensassortiment (zowel native als 3rd party). Die 200-600 is een knoepert, maar voor dat geld krijg je gewoon (nog) niks beters bij Canon. Ik weet niet of je 60MPix van de A7RIV nodig gaat hebben...Bedenk je even hoeveel extra HDD space je nodig gaat hebben he! Wat dat betreft is die 33Mpix toch een pak meer dan 24Mpix en dat je nog genoeg Mpix overhoudt na croppen, maar weer niet zo "belachelijk" grote filesize hebt dan met een 42 of 60mpix camera.
@Deathchant - wat een fijne reactie en uiteenzetting. Ik ben het op veel punten met je eens, en je schrijft je gedachten prettig op, en je punt over de FPS van de Canon is zeker terecht. Net als jij kijk ik graag naar de technische verschillen en probeer je rationeel de beste keuze te maken. Ik heb het in mijn keuze niet te zwaar laten meewegen!
JTfoto schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 20:08:
[...]

Ik zelf ben een tijd geleden van Canon naar Panasonic gesprongen (60D naar G9). De laatste heeft een zeer uitgebreid menu systeem en giga veel opties. Ik denk als je 1 week de tijd hebt en je elke avond besteed aan inlezen en wat spelen binnenshuis je een heel eind kan komen met de camera. Zat prima guides op yt en ook zat te lezen. @lvo mocht je voor sony zeker willen zijn van de juiste lens m.b.t. resolutie, check:
LINK
Vuistregel: Voor 24 of 33Mpix kies een lens van "very good" of hoger, voor 42Mpix kies "excellent" of hoger. Voor 61Mpix kies ook "excellent" of hoger. Uitleg staat ook onder 2.1. Succes nog met de keuze!
@JTfoto - Dank voor je reactie. Dat lijstje met lenzen was voor mij nieuw, en prettig om te weten hoe ik zeker ben van een goede lenskeuze qua resolutie! Ik ga de komende week zeker de nodige foto's maken en de nodige guides en tutorials raadplegen om het meeste uit mijn systeem te halen! Alles is nieuw, maar alles went ook. Ik kijk ernaar uit!

In de volgende reactie, die ik zal pinnen, leg ik mijn redenering uit met wat ik gekocht heb!
Dank voor al jullie advies, want dat heeft me zeker geholpen in het maken van de uiteindelijke keuze!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• lvo
Ik had, voor mijn post, natuurlijk al de nodige research gedaan en ik kwam met een vrij gerichte vraag op het forum uit.

Na alle reacties, en het nodige te hebben overwogen... Heb ik zojuist een bestelling geplaatst!

Vooropgesteld, initieel lag mijn voorkeur écht bij Canon. Na de nodige research is met name de breedte van lenzen en de 33MP van de Sony A7 IV de reden geweest om toch 'om te gaan' naar Sony. Daarnaast paste mijn wensenlijstje (ook qua lenzen) beter in het budget, en heb ik voor mijn gevoel betere kwaliteit lenzen voor hetzelfde geld.
  • Sony A7 IV
  • Sony FE 200-600 mm F5.6-6.3 G OSS
  • Sony FE 24-105mm F/4 G OSS - als occasion bij Kamera Express
  • 1x extra batterij
  • 2x 256GB UHS-II SD-kaarten
  • Camera Clip voor het dragen aan riem of rugzak
  • Camerarugzak
Beide lenzen staan op de "Excellent" lijst van @JTfoto, dus heb ik wat dat betreft geen slechte keuze gemaakt! Enne, @RobertJRB - dank voor je bevestiging dat dit een mooie set is!

Totale schade, all-in: €5.697,51. ;w

Nogmaals, dank aan allen voor hun reacties!

[ Voor 21% gewijzigd door lvo op 02-03-2023 20:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oviMivo
  • Laatst online: 05-06 17:05
lvo schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 20:27:
Ik had, voor mijn post, natuurlijk al de nodige research gedaan en ik kwam met een vrij gerichte vraag op het forum uit.

Na alle reacties, en het nodige te hebben overwogen... Heb ik zojuist een bestelling geplaatst!
  • Sony A7 IV
  • Sony FE 200-600 mm F5.6-6.3 G OSS
  • Sony FE 24-105mm F/4 G OSS - als occasion bij Kamera Express
  • 1x extra batterij
  • 2x 256GB UHS-II SD-kaarten
  • Camera Clip voor het dragen aan riem of rugzak
  • Camerarugzak
Beide lenzen staan op de "Excellent" lijst van @JTfoto, dus heb ik wat dat betreft geen slechte keuze gemaakt! Enne, @RobertJRB - dank voor je bevestiging dat dit een mooie set is!

Totale schade, all-in: €5.697,51. ;w

Nogmaals, dank aan allen voor hun reacties!
Hier ga je heel veel plezier aan beleven. Zelf ook de 24-105 en 200-600 in bezit.

Ik zou je alleen nog 1 product extra aanraden.. en dat is een PeakDesign draagriem met anchors.

De 200-600 is beter om hem aan de lens te drafen dan aan de body. Met het PeakDesign systeem wissel je dan heel gemakkelijk je draagriem van de ene naar de andere setup.

Heel veel plezier en succes met het uitzoeken van je nieuwe speelgoed :)

Oja, enneh, waarschijnlijk heeft Sony nog altijd de “welcome to alpha”-actie. Dan kun je voor je 200-600mm in ieder geval nog 100€ cashback krijgen ;)

[ Voor 5% gewijzigd door oviMivo op 02-03-2023 20:46 ]

MBP14 // Sony A7RV // Sony 14GM // Sony 16-35GMii // Sony 24-70GMii // Sony 70-200Gii // Sony 200-600G // Laowa 100mm macro

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lvo
oviMivo schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 20:45:
[...]

Hier ga je heel veel plezier aan beleven. Zelf ook de 24-105 en 200-600 in bezit.

Ik zou je alleen nog 1 product extra aanraden.. en dat is een PeakDesign draagriem met anchors.

De 200-600 is beter om hem aan de lens te drafen dan aan de body. Met het PeakDesign systeem wissel je dan heel gemakkelijk je draagriem van de ene naar de andere setup.

Heel veel plezier en succes met het uitzoeken van je nieuwe speelgoed :)

Oja, enneh, waarschijnlijk heeft Sony nog altijd de “welcome to alpha”-actie. Dan kun je voor je 200-600mm in ieder geval nog 100€ cashback krijgen ;)
Thanks voor je advies @oviMivo! Helder, die ga ik bestellen. Goed advies, want dat had ik zeker verkeerd gedaan anders!

Voor wat betreft de cashback - ik ben op de hoogte en ga morgen m'n camera registreren!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Billie
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 06-06 15:25
Super aankoop, daar ga je veel plezier van beleven. :)

Als onderdeel van je huiswerk is het ook raadzaam om buiten de firmware van de body, ook de firmware van de lenzen bij te werken:

https://www.sony.nl/elect...nses/sel200600g/downloads
https://www.sony.nl/elect...enses/sel24105g/downloads

Zelf ben ik nog nooit op safari geweest, maar wel vaker gelezen dat mensen gebruik maken van een bean bag, bijvoorbeeld:

http://www.vertexphoto.com/camerabeanbagtv

[ Voor 19% gewijzigd door Billie op 02-03-2023 21:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Gefeliciteerd met je aankopen!! Ik ben erg benieuwd naar je ervaringen! Zou behulpzaam zijn als je, wanneer je daar zin/tijd voor hebt, je ervaringen te delen wanneer je terug bent van vakantie!

Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• lvo
@Deathchant Zal ik, als ik daar de tijd voor vind, zeker doen!

Ik wilde intussen al een paar beelden delen die ik in de voorbereiding heb geschoten. De eerste twee betreffen een crop (natuurlijk) naar 9:16 (telefoonachtergrond)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JmeIZXICKkEmQ7EChJVb1pMG94s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yhoXCNKIHbX2Snbaq3xBPLmk.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aeeb1gnfzHHecn5GHBRuMCHXLGE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XkSFsr8IxMcZ8wgHWNe8ltAS.jpg?f=fotoalbum_large

Een ongecropte foto:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HwsiPwDNfzrTPkJO12uJzpJaffg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qVUy297RT7iCyK9HE4avcVjN.jpg?f=fotoalbum_large

I'm having my fun! O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lvo
Weggestreept

[ Voor 97% gewijzigd door lvo op 06-03-2023 17:55 . Reden: Dubbele post ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Hmmm is die koolmees onscherp door bewegingsonscherpte of door verkeerde focus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lvo
Welke van de drie vindt je onscherp? De middelste is de minste, ik denk dat de AF daar niet juist zat.

Om antwoord te geven op je vraag: Het zou, gezien het onderwerp, zeker beide kunnen zijn!

De twee crops zijn beide geschoten op 1/320; de tweede foto is daarnaast in APS-crop geschoten (dus 900mm eqv), de eerste zonder. De derde foto weet ik niet en moet ik morgen nakijken.
Pagina: 1