Welk geheugen voor mijn 7950X3D systeem?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Funga
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 25-03-2023
Ik ben in de markt voor zo'n 7950X3D inclusief moederbord en geheugen.

Nu gooi ik een boel van die reepjes gesorteerd op laagste true latency in de vergelijk en krijg ik dit: https://tweakers.net/pric...;1895162;1902862;1892042/

Komt uit dat deze reepjes 10ns hebben maar ook lagere timings, ze werken op slechts 5600MHz wat maar een kleine overclock is op de 5200MHz wat als fabrieksspecificatie wordt opgegeven voor AMD 7950X3D:
uitvoering: G.Skill Trident Z5 RGB F5-5600J2834F32GX2-TZ5RK
uitvoering: G.Skill Trident Z5 RGB F5-5600J2834F32GX2-TZ5RS
uitvoering: G.Skill Ripjaws S5 F5-5600J2834F32GX2-RS5K

350+ euro voor 2x32GiB.

Ik heb echter ook reepjes gezien die sneller konden, of was dat OC ipv opgegeven specs?

Mijn vragen:
  • Klopt het hoe ik denk: lagere frequency met lagere timings is eigenlijk beter, dan hogere frequency met veel hogere timings. Er is throughput maar vooral ook latency en met true latency (frequency * latency) kom je ergens in de buurt van performance? Dus liever 5600MHz met lage timings dan 6000MHz met hogere timings ook al is beide 10ns true latency? Klopt dat?
  • Wat zijn de allersnelste reepjes die toch capaciteit hebben (2x 32GiB)?
  • Werken ze ook op mijn moederbord? Ik heb nog geen AM5 moederbord uitgekozenk dus ik heb nog speelruimte. Maar is dit een ding? Werkt geheugenset A niet goed met moederbord B? Ik heb nooit de aanbevolen-hardware-lijst of hoe het heet gevolgd, omdat daar nooit interessante geheugenreepjes op stonden. Gewoon iets wat is getest tegen launchtime, maar dat is niet relevant voor buy-time zeg maar. Dus het is opzoeken of er ervaringen zijn met geheugenreepje X en moederbord Y? Of gewoon proberen en terugsturen als het niet werkt?
  • Hoe stabiel kan ik verwachten dat 2x32G op strakke timings draait? Op AM4 draai ik nu op 2133MHz vanwege stability issues met 4x ECC UDIMMs. Tja. Ik had echt stabiliteit nodig. Nu wil ik óók performance, maar niet dat om de 14 dagen ik een hardware crash krijg. Dat zou onacceptabel zijn voor mijn hoofdsysteem wat allerlei VMs draait enzo.
  • 1.4V is de max voor DDR5 heb ik gehoord, zo ongeveer dan, maar veel reepjes draaien standaard al op dat voltage. Lopen ze op hun tenen?
  • Vervolgvraag: Als ik voor een CPU waterkoeling-blok ga, is hitte dan nog een issue voor de RAM reepjes omdat er dan geen airflow meer is? Moet ik een speciale fan richten op de RAM?
  • Bonus vraag: Hoe lang zou het duren voordat de 2x 64GiB reepjes een optie worden met minimaal 10ms timings? Hoe is dit met AM4 verlopen, bijvoorbeeld? Eerst waren er alleen 16GiB modules nu zijn er 32GiB modules. Hetzelfde zal met DDR5 gebeuren, toch? DDR5 gaat zelfs tot 64GiB per module, dus maximaal 256GiB UDIMM op AM5 socket. Maar als je performance wilt maximaal twee reepjes, dus 2x64GiB=128 of 2x128GiB=256 in de toekomst zal de maximum zijn als je performance ook nog belangrijk vindt.
Reageer vooral op wat je wilt reageren, met alle inzichten die mij zouden kunnen helpen ben ik blij! :)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnnyV76
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 01-10 21:55
Ik ben zelf ook in de markt om een nieuw AM5 systeem te bouwen en geheugen is voor mij ook nog open. Zoals men zegt... voor de X3D CPU's is de geheugen snelheid minder belangrijk maar wat ik me afvraag is wat het nut is van 2x 32GB ipv 2x 16GB. Weet niet wat jij allemaal wil doen met je pc en snap dat als je gaat foto en video bewerken dan is meer RAM altijd goed maar ik gebruik mijn pc vooral voor gaming dus daarom vraag ik me af hoeveel nut 64GB nu eigenlijk heeft.

Wise men speak because they have something to say; Fools because they have to say something

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• star-saber
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 29-09 19:39

star-saber

Ryzen

ik heb deze liggen om komend weekend in te bouwen.
https://tweakers.net/pric...000j3040g32gx2-tz5nr.html

Deze hebben ook EXPO.
De andere in je lijstje zijn XMP als ik het goed heb.

Wel is het zo dat sommige moederbord fabrikanten ook XMP geheugen op de QVL hebben.
Asus heeft dat onder andere