Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• gsm
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 18-11 07:55
Ik overweeg een thuisaccu te bouwen bestaande uit 16 LFP cellen van 280Ah
Nu twijfel ik tussen 4 x 4 cellen met elk een 4s BMS 200A of één S16 BMS 200A
In beiden gevallen moet het een 48V-280Ah accu worden
Ik geef de voorkeur aan 4 x 4 cellen met een 4S BMS en die in serie aan elkaar koppelen maar wat is het advies ?

[ Voor 1% gewijzigd door gsm op 02-03-2023 01:02 . Reden: tekst aanpassing ]

Alle reacties

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

ik zou zelf voor onderhoud's vriendelijk gaan dus 4x4 waarbij je makkelijk 1 van de 4 ertussenuit kan trekken

en voor 6x of 8x bouwen om tzt de lasten nog beter te verdelen of je wilt over een paar jaar er nog een paar "sets" bij zetten. teminste dat zou ik wel doen, accu's gaan x tijd mee en als je nu paar duizend uitgeeft dan is die vervanging ongeveer allemaal gelijktijdig. (over 5-7 jaar ??) door om de x jaar een set erbij te doen spreid je het meer. (denk ik)

Tja vanalles

• gsm
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 18-11 07:55
Wat bedoel je met 6x of 8x ? De BMS of 6 tot 8 setjes van 4 cellen met een 4s BMS ~?
Ik ben van mening dat alle cellen goed met elkaar gebalanceerd moeten worden en als er één vervangen moet worden dan moet die gelijkwaardig zijn aan de bestaande set.
Één cel is nog te doen en één accu van 4 cellen ook nog maar als er meerdere moeten worden vervangen dan lijkt het mij dat de hele set vervangen beter is.
Maar misschien begrijp ik je verkeerd.