Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Upgrade desktop

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• endemion
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 12-06-2024
Moeders stoort zich aan haar PC welke oud brak en traag is dus tijd voor een upgrade. Pc wordt vooral voor internet/office zaken gebruikt en een beetje fotobewerking.

Dit is waar ik vooralsnog op uit ben gekomen:

AM4 Platform:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 5700G Boxed€ 194,50€ 194,50
1MoederbordenGigabyte B550M DS3H (rev. 1.0/1.1/1.2/1.3)€ 89,90€ 89,90
1Geheugen internG.Skill Aegis F4-3200C16D-32GIS€ 74,90€ 74,90
1Solid state drivesLexar NM760 512GB€ 46,99€ 46,99
Totaal€ 406,29

AM5 Platform:
1ProcessorsAMD Ryzen 5 7600 Boxed€ 243,95€ 243,95
1MoederbordenASRock B650M PG Riptide€ 179,-€ 179,-
2Geheugen internCrucial CT16G48C40U5€ 47,99€ 95,98
1Solid state drivesLexar NM760 512GB€ 46,99€ 46,99
Totaal€ 565,92

Vinden jullie het de moeite waard om voor AM5 te gaan, ik zit een beetje in dubio. Of wellicht dat er op intel gebied ook nog iets goeds samen te stellen valt?

AMD koeler compatibiliteit, hoe zit dat tegenwoordig, heb nog wel een paar goede koelers liggen waar niks mis mee is maar of dat nog past? Ben er hier en daar wat tegenstrijdige berichten over tegengekomen. Of zijn die Wraith Stealth koelers wel prima die er zo te zien bij zou moeten zitten?

Alle reacties

• DVX73
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 20:54
Is er een budget?

Welke behuizing en PSU heb je nu?
Ook belangrijk hoe oud is de PSU.

Voor het gebruik dat jij beschrijft voldoen de meegeleverde koelers. Sommige fabrikanten bieden am4/am5 kits voor bestaande koelers, raadpleeg hiervoor hun website.

Heb je ook een barebone overwogen, bijvoorbeeld een desk mini?

32 GB werkgeheugen is mogelijk overkill, waarschijnlijk is 8GB al genoeg.
Gezien de use case zou ik mocht je voor het am5 platform gaan het goedkoopste ram nemen, specs zijn niet heel belangrijk.
Voor am4 wil je zo snel mogelijke ram hebben.

Waarom de keuze voor een Ryzen 7 ipv een Ryzen 5 of mogelijk een Ryzen 3.

Belangrijkste lijkt mij dat de nieuwe pc voldoet aan de Windows 11 vereisten.

Ik neem aan dat de huidige monitor HDMI is en geen vga en er geen ps/2 randapparatuur aanwezig is.

Voor een basissysteem zou ik eerder voor am4 gaan, upgraden gaat waarschijnlijk niet gebeuren en moederborden zijn aanzienlijk goedkoper.

Een intel systeem op basis van socket 1700 zou ook een goede optie kunnen zijn, let op dat er zowel DDR4 als DDR5 moederborden hiervoor op de markt zijn.

• endemion
Voor alsnog is er niet echt een budget, ben op het moment vooral een beetje aan 't kijken wat er zoal beschikbaar is met de best bang for buck gedachte.

Welke behuizing en psu weet ik niet uit m'n hoofd maar dat zit wel goed, gewoon een degelijke ATX kast en degelijke 500W'er dacht ik. Of is er specifiek iets dat van belang kan zijn bij deze hardware?

Nee heb geen barebone overwogen. Maar als ik die nu ff bekijk geloof ook niet dat dat voordeliger uitpakt met vergelijkbare performance.

Tja heb zelf een pc staan die soms met 12GB zit te zeuren dat 't niet genoeg is. En de PC waar ik nu op zit te tikken met 32GB heeft al 17GB in gebruik met enkel de browser open. Dus 32GB lijkt me wel een goede hoeveelheid en redelijk toekomst bestendig.

De cpu keus is gebaseerd op de beste performance, rond dat prijsniveau. Deze opties rollen er met name uit wanneer je filtert op cpu's met igp's. Waarom dat prijsniveau omdat je daar het meeste 'bang for buck' kunt verwachten lijkt me.

Ik was niet van plan er win 11 op te zetten, daar deugt van alles niet aan wat mij betreft dus voorlopig win 10. Hoe dan ook lijkt het me sterk dat dat een issue zou zijn met de gegeven hardware waar ook wel weer omheen gewerkt kan worden mocht dat niet het geval zijn.
Oh en weet je nog lmao.
https://datanews.knack.be...l?cookie_check=1677715469

De huidige monitor is niet hdmi maar wel dvi dus daar valt makkelijk genoeg wel wat mee te regelen. Heb ook nog een dvi»hdmi verloopje liggen dus that's pretty much solved. Overigens zelfs als er enkel sprake van was van enkel een d-sub aansluiting ook niet echt een probleem gewoon een DP»vga verloopje werkt doorgaans prima.

Intel zeg je, welke cpu denk je dan specifiek aan? Zit je daarbij niet ook met het probleem van dure mobo's?

Ik leun op het moment ook meer naar AM4 echter aan de andere kant is het wel lullig dat de igp's bij AM5 cpu's beduidend beter presteren. Nou betwijfel ik tegelijkertijd ook of daar nut uit te halen valt buiten gamen om maar het blijft wrang.

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 00:25
[b]endemion in "Upgrade desktop"endemion schreef opVoor alsnog is er niet echt een budget, ben op het moment vooral een beetje aan 't kijken wat er zoal beschikbaar is met de best bang for buck gedachte.

Welke behuizing en psu weet ik niet uit m'n hoofd maar dat zit wel goed, gewoon een degelijke ATX kast en degelijke 500W'er dacht ik. Of is er specifiek iets dat van belang kan zijn bij deze hardware?
De behuizing niet echt echter hebben casefans niet het eeuwige leven en zullen vervangen moeten worden als ze oud zijn. Allicht is het geluidsniveau van nieuwe pwm fans een stuk minder dan oude DC fans.

De voeding moet je niet op willen besparen. Alles van 10 jaar of ouder moet vervangen worden omwille van betrouwbaarheid of het moet een van de high-end modellen zijn wat ik niet verwacht bij 500w. Wat is het merk en type van de voeding?

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:11

Reinier

\o/

Beetje internet en Office? Dan kun je €100 of €150 besparen met deze: uitvoering: AMD Ryzen 5 4600G Boxed

• Boris1986
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 20:41
Voor dat geld kun je ook een compleet nieuwe mini-desktop kopen:
1ProcessorsAMD Ryzen 7 5700G Boxed€ 194,50€ 194,50
1BarebonesASRock DeskMini X300€ 168,-€ 168,-
1Geheugen internKingston Fury Impact KF432S20IBK2/32€ 83,02€ 83,02
1Solid state drivesWD Blue SN570 1TB€ 59,-€ 59,-
Totaal€ 504,52

Voor het gebruik dat je beschrijft zal de stock koeler voldoen. Als je het echt muisstil wilt krijgen zou je de Noctua NH-L9a-AM4 nog kunnen kiezen. Bij een grotere case kun je naar een simpele tower cooler kijken, bijv. de Gelid Solutions Tranquillo Rev.5.

[ Voor 14% gewijzigd door Boris1986 op 02-03-2023 08:35 ]

• youridv1
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 12-11 21:24
Het alternatief van @Boris1986 is ook een interessante optie. Ik vind de 5600G persoonlijk prijstechnisch interessanter. Als de 4600G aan de minimum requirements van W11 voldoet zou je die ook kunnen overwegen.

Edit; Volgens microsoft zelf voldoet de 4600G. Zo te zien voldoet alleen Ryzen 1000 niet, wat amd betreft

[ Voor 36% gewijzigd door youridv1 op 02-03-2023 09:47 ]

• Boris1986
Puur als upgradeset zou ik het gewoon simpel houden. Voor dagelijks gebruik gaat moeders geen/nauwelijks verschil merken tussen de 5700G en 5600G.
1ProcessorsAMD Ryzen 5 5600G Boxed€ 133,25€ 133,25
1MoederbordenGigabyte A520M H€ 64,90€ 64,90
1Geheugen internG.Skill Aegis F4-3200C16D-32GIS€ 74,90€ 74,90
1Solid state drivesWD Blue SN570 1TB€ 59,-€ 59,-
Totaal€ 332,05

[ Voor 3% gewijzigd door Boris1986 op 02-03-2023 09:31 ]

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20:51

D4NG3R

kiwi

:)

endemion schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 23:23:
Moeders stoort zich aan haar PC welke oud brak en traag is dus tijd voor een upgrade. Pc wordt vooral voor internet/office zaken gebruikt en een beetje fotobewerking.
Gezien het doel; exact welke systeem staat er nu?

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• DVX73
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 20:54
Ook belangrijk is wifi vereist?
Bij een deskmini kan je deze makkelijk toevoegen met bijv; uitvoering: Intel Wi-Fi 6 Gig+ Desktop Kit

• Boris1986
Heeft je huidige pc een SSD of alleen HDD? In het geval van dit laatste zou een verse windows instal op een simpele 2,5" SSD al een wereld van verschil maken. Dan zou je voor een kleine 3 tientjes weer voor een paar jaar klaar zijn.

[ Voor 35% gewijzigd door Boris1986 op 02-03-2023 10:13 ]

• endemion
@Uszka Geloof dat de behuizing zo'n CM690 oid is. De fans doen het nog gewoon, gaan lang mee zolang ze niet horizontaal gemonteerd worden en heb er ook nog genoeg liggen :P

Wbt voeding sluit ik me aan bij het kamp, geen werkende onderdelen preventief vervangen. Dat is in lijn met m'n eigen ervaringen en ook die van grootschalige ervaringsdeskundigen.
https://community.spicewo...ou-replace-a-power-supply

@Boris1986 Die mini PC lijkt me toch duurder dan wat nodig is zonder dat daar meer performance tegenover staat. Het systeem hoeft niet muisstil. Maar ik vraag me wel af of een koeler die gebruik maakt van amd's clip systeem niet gewoon nog werkt met AM4? madmatt30 op toms hardware beweert iig dat dat kan. En ik heb oa nog een 160W koelvermogende AC Freezer Extreme liggen, heeft alleen een nogal kleine voet. Nouja ik zie wel ter zijner tijd irl of dat wel of niet past en hoe nuttig dat wel of niet is.
YouTube: ARCTIC Freezer Xtreme on AMD AM4 (geen probleem zo te zien)

Hoezo trouwens die WD blue? Die lijkt me toch een stuk trager dan NM760, interessante 'underdog' imo. Meer opslag capaciteit zal toch grotendeels onbenut blijven.

Dat Sata SSD upgrade idee gaat 'm niet worden. Mobo is naar alle waarschijnlijkheid brak (was al een beetje een afdankertje) dus die moet sowieso vervangen worden. Ja echt wel tijd voor een serieuze upgrade.

@youridv1 @Boris1986 Wbt 5600G vs 5700G dan neig ik toch meer naar de 5700G aangezien die op genoeg vlakken toch een flink stuk beter presteert, oa:
Afbeeldingslocatie: https://images.anandtech.com/graphs/graph16824/124884.png

@D4NG3R Daar zal ik later eventueel op terug moeten komen dat weet ik niet uit m'n hoofd. Oorspronkelijk zat er geloof ik een Phenom 945 in maar is later vervangen met iets van intel wat een maat van me over had.

@DVX73 Nee geen wifi vereist, ligt al een kabel achter de plinten langs.

[ Voor 3% gewijzigd door endemion op 02-03-2023 17:48 ]

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 16:33
@endemion Voor de usecase die je hier beschrijft heeft AM5 geen meerwaarde, maar is vooral duurder.
Daarnaast heb ik nog steeds niet gelezen wat er zoal mee gedaan wordt.

De Ryzen7 5700G heeft meer grafische rekenkernen dan de 5600G, wat ook het verschil verklaard. Als veel Youtube op 1440 / 2180p bekeken gaat worden, valt daar wel wat voor te zeggen.

Qua RAM: 16 GB zou ik momenteel als mooie opstap zien, 32GB is mooier (als het past, ofc)
8 GB RAM zou ik bij wegblijven: 4 tabjes YouTube in Chrome and it's gone.

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

• endemion
@D_Jeff Uhm "Pc wordt vooral voor internet/office zaken gebruikt en een beetje fotobewerking." Daarnaast moet het ook gewoon zo lang mogelijk mee gaan. Dus liever zo veel mogelijk power en niet enkel wat nu voldoende zou zijn wat mij betreft. Zal straks een navraag doen naar het gedachte budget.

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 00:25
endemion schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 17:33:

Wbt voeding sluit ik me aan bij het kamp, geen werkende onderdelen preventief vervangen. Dat is in lijn met m'n eigen ervaringen en ook die van grootschalige ervaringsdeskundigen.
https://community.spicewo...ou-replace-a-power-supply
Hoe weet jij of de voeding nog goed werkt. Heb je de ripple gemeten?
Wat is het merk en type van de voeding?

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@endemion DDR5 Intel 13400, Ryzen heeft nog geen CPU met interne videochip

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 16:33
Hackus schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 18:26:
@endemion DDR5 Intel 13400, Ryzen heeft nog geen CPU met interne videochip
Als je het over AMD5 hebt, dan heb je gelijk.
Ga je in het algemeen beweren dat AMD geen enkele APU heeft, wordt het tijd om de grot eens uit te komen.

3xxxG
4xxxG
5xxxG

Allemaal APU's. Uit de laatste is de (Ryzen 7) 5700G best interessant te noemen.

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

• Boris1986
D_Jeff schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 19:07:
[...]

Ga je in het algemeen beweren dat AMD geen enkele APU heeft, wordt het tijd om de grot eens uit te komen.

3xxxG
4xxxG
5xxxG

Allemaal APU's. Uit de laatste is de (Ryzen 7) 5700G best interessant te noemen.
Bij AM5 hebben vooralsnog ALLE processors geïntegreerde graphics. Geen volwaardige APUs maar voor huis-tuin-keuken gebruik toch meer dan voldoende lijkt me.

[ Voor 21% gewijzigd door Boris1986 op 02-03-2023 19:26 ]

• endemion
@Uszka Nee ik heb geen apparatuur om ripple te meten. Zeker weten of die nog helemaal goed is; nee. Maar laten we ook niet al te zeer doemscenario's ervan maken. Waarschijnlijk is de voeding nog gewoon goed.

Wees er ook van bewust dat er niet een test te vinden valt over de daadwerkelijke degradatie van psu's na verloop van tijd. Meten is weten maar er is niemand die oude psu's heeft lopen doormeten. Meetwaarden waaraan we kunnen ontlenen hoe hard psu's daadwerkelijk achteruit gaan op basis van leeftijd dat geeft het niet. Er wordt ook altijd een hoop overdreven op voeding gebied. Zo was men zich er bv van overtuigd dat de efficiencies op minder dan 20% belasting flink minder was dan daarboven maar toen HWI lage wattages ging testen bleek dat reuze mee te vallen in veruit de meeste gevallen.

Welke er precies in zit, daar kom ik op z'n vroegst pas volgende week aan toe om daar naar te kijken.
De Ryzen7 5700G heeft meer grafische rekenkernen dan de 5600G, wat ook het verschil verklaard. Als veel Youtube op 1440 / 2180p bekeken gaat worden, valt daar wel wat voor te zeggen.
Dat zou zomaar kunnen, heb daarstraks te horen gekregen dat er ook een wens is om het scherm te upgraden met name met oog op fotobewerking. Dus daar moet ik me ook nog eens in gaan verdiepen. Maar het system zal hoogst waarschijnlijk op basis van een 5700G gebouwd gaan worden.

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12-11 23:30
endemion schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 22:00:
Zo was men zich er bv van overtuigd dat de efficiencies op minder dan 20% belasting flink minder was dan daarboven maar toen HWI lage wattages ging testen bleek dat reuze mee te vallen in veruit de meeste gevallen.
HWI heeft heel veel voeding onzin de wereld in geholpen met hun slechte en achterhaalde testsetup. Met reden testen HWI / Tweakers geen voedingen meer.

De behuizing komt uit 2008. Dus grote kans dat de voeding niet compatibel is met C6 en C7 power states.

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

D_Jeff schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 19:07:
[...]

3xxxG
4xxxG
5xxxG

Ik schrijf duidelijk DDR5 alle G cpu's zitten niet op DDR5!

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20:51

D4NG3R

kiwi

:)

endemion schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 17:33:

[...]

Dat Sata SSD upgrade idee gaat 'm niet worden. Mobo is naar alle waarschijnlijkheid brak (was al een beetje een afdankertje) dus die moet sowieso vervangen worden. Ja echt wel tijd voor een serieuze upgrade.

[...]

@D4NG3R Daar zal ik later eventueel op terug moeten komen dat weet ik niet uit m'n hoofd. Oorspronkelijk zat er geloof ik een Phenom 945 in maar is later vervangen met iets van intel wat een maat van me over had.
Duidelijk, ik was er vooral benieuwd naar in context van wat je er boven al schrijft. Laatst familie met een 15 jaar oud systeem dolblij gemaakt door er met een SSD'tje a €50 en een schone Windows installatie weer tempo in te krijgen. _O-

Het gebruik daar was vrijwel identiek; Office en af en toe wat fotobewerking, leuk om daar een nieuw systeem tegenaan te gooien maar dan ben je alweer een paar 100 verder. Helaas gaat dat lastiger als het mobo brak is.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• endemion
@Djarune Ok bedankt voor het melden van dat mogelijke C6/C7 probleem ik zal het in gedachten houden.
Pagina: 1