Wat te doen met spouwmuur bij gevelisolatie?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dev-random
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 17-09 14:12
Ik ben van plan mijn (oude boeren) schuren aan de buitenkant te gaan isoleren met als doel hier een energiezuinig woonhuis in te realiseren.

Gevelisolatie om twee redenen, 1) ik wil een hogere isolatiewaarde realiseren dan mogelijk met enkel de spouw. En 2) sommige, oudere, delen zijn massief zonder spouw gebouwd.

Welke kant kan ik op met spouwmuur wanneer de woonruimtes geventileerd zijn en de buitengevel geïsoleerd is?

Kan ik de spouw volstorten met (schuim) beton om zo een meer geluid en luchtdichte constructie te creëren?
Afhankelijke van wat de constructeur bedenkt is die (extra) stevigheid wellicht een mooie bijkomstigheid.

Of is zelfs icm met ventilatie van de woonvertrekken en gevelisolatie ventilatie van de spouw noodzakelijk ivm optrekkend vocht ? Kan dat laatste vervolgens ook weer afgeschermd worden door eerst een vocht barrière aan te brengen?

Of moet ik de spouw lekker laten voor wat het is en een luchtdichte schil anders realiseren?

Het internet leert mij tot nu toe vrij weinig over het volstorten van een spouwmuur en de gevolgen voor die massieve massa.