Aansluiting omvormer + krachtstroomstopcontact

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lex84
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 12-03-2023
Hoi,

Ik loop een beetje vast en ben op zoek naar advies.

Ik ben bezig met een zonnepanelen installatie op mijn garagedak. 4x 420watt. 1 faseomvormer.

Ik heb naar de garage een 5x2,5mm YMVK kabel getrokken. Hierop zit alleen een krachtstroomstopcontact aangesloten. Kan ik op een van de fases, de omvormer in de lasdoos aansluiten? Met in gedachte dat ik eventueel iets nog kan aansluiten op de krachtstroomstopcontact?

Zie onderstaande foto voor de situatie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xgjcBxrXLYW6BLgr1JpecGkGQx4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WtfGwsm3bvsFL8UAxwL74ID8.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nilvo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 18-10 19:32
Als u het krachtstroomstopcontact weghaalt dan mag het wel. Het combineren van een omvormer en eindgroep mag niet. Als u dat wel wilt zal er een verdeelkast tussen moeten, maar dat zal vermoedelijk lastig worden met de selectiviteit van de automaat in de hoofdkast en de automaat in de verdeelkast. Het gemakkelijkste is dus het stopcontact weghalen en 2 fases afdoppen in een lasdoos. De 3e fase kan dan gebruikt worden voor de omvormer.

Deze link is wel redelijk duidelijk met plaatjes erbij. Er is geen verschil in regels tussen een enkelfase of drie fase stopcontact.
https://voltasolar.nl/ken...gen%20beschikbaar%20zijn.

[ Voor 29% gewijzigd door Nilvo op 01-03-2023 21:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:20
Selectiviteit biedt geen veiligheid
Selectiviteit biedt wel eenvoudigere diagnose

Selectiviteit in een huisinstallatie met automaten is een illusie. Automaten hebben meer overlap in karakteristiek dan smeltveiligheden waar de 1,6x vandaan komt.

NEN1010 is geen verplichting, daarom niet openbaar.

Ofwel plaats een onderverdeler. Dan kun je een enkelfase groep maken voor de PV. Het krachtstopcontact kan dan blijven. Houdt rekening met mogelijk plaatsen van extra 3 fase groep voor laadpaal.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.