Product 2x toe defect, heb ik recht op ontbinden koop?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rickboy333
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 20-03 16:21
Eind november heb ik op een (bekende) webshop voor €1100,- een videokaart gekocht voor mezelf. Een Asus RTX 3090, Ik natuurlijk helemaal blij. en met veel plezier de kaart in mijn PC gezet. Mijn Seasonic Prime PX 1000 zou daar ook sterk genoeg voor moeten zijn.

Helaas kreeg ik steeds random crashes en liep de kaart regelmatig vast. En met ''random'' bedoel ik letterlijk random. Ik kan op mijn bureaublad zitten en de kaart crasht, of kan 7 uur lang zonder problemen de zwaarste games spelen, het maakt niet uit. Een crash ziet er ongeveer zo uit (persoonlijk vermoed ik de Vram).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lHbBVdPP3iukkqP7AROurD-xf5k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YR6nPgeqt17M6rqzmJvjyRu3.jpg?f=fotoalbum_large

De eerste keer stuurde ik de kaart dus terug naar de Webshop, echter was het de webshop niet gelukt om de problemen na te bootsen, en heb ik in overeenstemming met de webshop de kaart terug gekregen (kostenloos) om zelf wat tests te doen. Want het kon prima zijn dat het aan mijn eigen PC zou liggen. (ookal draai een 2080TI zonder problemen en geeft mijn voeding stabiel stroom). Daarbij had ik ook genoeg gespaard om mijn bord + CPU te vervangen.

Bord vervangen, kaart er in, maar helaas. Ook dit keer weer problemen met de kaart. Toen heb ik weer contact opgenomen met de webshop, en de webshop bood aan dat ik de kaart weer naar ze toe mocht sturen. Dit heb ik ook gedaan en dit keer heeft de webshop de kaart doorgestuurd naar Asus als RMA.

Na +/- 7 weken mocht ik de kaart weer in ontvangst nemen. Maar helaas, na een tijdje spelen was het probleem weer terug.

Ik heb nog een week of 2 zelf wat tests gedaan, en ik kan uitsluiten dat het probleem aan mijn eigen PC ligt:

- Mijn oude 2080TI draait games zonder problemen en/of crashes
- sinds december heb ik een ander moederbord (AM5)
- Memtest64 een dag laten draaien (Ram: Corsair Dominator 6200 Mhz)
- Ik heb een nieuwe voeding (Corsair HX 1200 V2) gebruikt (met de daarbijbehoorde kabels, dus geen custom kabels)
- niks in mijn PC komt amper boven de 60 graden (en gezien de kaart ook crasht als ik gewoon in de desktop zit zal het geen hitte probleem zijn).
- Drivers volledig eraf gegooid met DDU en opnieuw geïnstalleerd.

Conclusie, de kaart is het probleem.

Dit heb ik de webshop laten weten, maar ze zeggen doodleuk dat ik weer 6 weken mag wachten en dat de kaart weer als RMA terugkomt. Zonder enige garantie dat de problemen niet weer terugkomen.

En daar heb ik helemaal geen zin in. Ik zit sinds november al met dit gezeik, en heb nog niet gerust kunnen gamen. Ik heb tot 3 keer toe de kaart moeten toezenden zonder dat mijn problemen zijn opgelost. En ik heb bovendien ook helemaal geen vertrouwen meer in de kaart.

Ik wil of mijn geld terug, of een andere kaart (dat zal wel een kaart in de 40 series zijn waar ik misschien aan moet bijbetalen (vanwege prijsverschil), maar dat is voor mij prima). Maar de webshop wil weer de kaart naar Asus sturen en peinst er niet over om mij een andere oplossing te bieden.

Dus de vraag is nu, wat kan ik nog doen? Waar heb ik recht op?

Ik had op de site van consuwijzer gezien dat ik de koopovereenkomst mag ontbinden in het geval dat ''geen goede oplossing'' aangeboden krijg. Maar de vraag is, wat is ''geen goede oplossing''? Kan ik zeggen dat ik het recht heb om een 2e reparatie te weigeren en dat de webshop mij een vervangend product moet geven, of mijn geld terug?

Hieronder de link van Consuwijzer

https://www.consuwijzer.n...er-niet-oplossen-probleem

Ook heb ik gelezen dat het mogelijk is dat ik de koopovereenkomst mag ontbinden indien ik geen vertrouwen meer heb ik het product, maar ik kan ze niet vinden waar dit stond.

Alvast bedankt :)

Edit, de voeding die ik heb is een Seasonic PX 1000, en de kaart is ook getest op een gloednieuwe Corsair HX 1200 v2.

TIME TO UPGRADE !!!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• fopjurist
  • Registratie: Mei 2021
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

Het gaat niet alleen om het aantal keren dat het product is teruggeweest. Bij een nonconform product moet de winkel de problemen zonder ernstige overlast en binnen een redelijke termijn verhelpen. De winkel is deze verplichting niet nagekomen. Het is een optelsom van verschillende factoren:
- De videokaart is al 2x eerder opgestuurd voor hetzelfde probleem.
- De winkel wil niet beloven dat de problemen niet meer terugkeren.
- De vorige keer heb je 6 weken zonder videokaart gezeten en nu geeft de winkel aan dat het weer 6 weken gaat duren.
- De winkel doet onvoldoende moeite om het probleem te onderzoeken zodat je er zelf veel tijd aan kwijt bent.
- Je hebt de videokaart in november gekocht maar hem nog steeds niet zorgeloos kunnen gebruiken.

Je kunt de koop daarom ontbinden en het volledige aankoopbedrag terugvragen. Daarnaast moet de winkel alle verzendkosten betalen als dat nog niet is gebeurd.

Beschermheer van het consumentenrecht

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rdejongjr
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 08:09

rdejongjr

Gnome

@rickboy333 welke voedingen gebruik je?
Ik zie in je inventaris enkel voedingen terug met het ontwerp uit 2004-2017, zeer goed mogelijk dat ze nèt niet overweg kunnen met de spikes die de 3090 kan genereren.
Goede kans dat het daarom ook niet te reproduceren is bij leverancier en fabrikant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 20:50
rdejongjr schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 01:33:
@rickboy333 welke voedingen gebruik je?
Ik zie in je inventaris enkel voedingen terug met het ontwerp uit 2004-2017, zeer goed mogelijk dat ze nèt niet overweg kunnen met de spikes die de 3090 kan genereren.
Goede kans dat het daarom ook niet te reproduceren is bij leverancier en fabrikant.
Maar hij heeft ook al een andere voeding. En ik mag hopen dat de 3090 geen spikes heeft als hij gewoon in een desktop omgeving wat random dingetjes klikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:45
loki504 schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 07:13:
[...]

Maar hij heeft ook al een andere voeding. En ik mag hopen dat de 3090 geen spikes heeft als hij gewoon in een desktop omgeving wat random dingetjes klikt.
Ik haal eruit dat het bij het gamen mis gaat. Immers schrijft @rickboy333 dat het gamen met zijn oude 2080ti zonder problemen gaat. Ik verdenk ook de voeding. Een voeding die voor een 2080ti prima werkt hoeft niet te werken bij zo’n energieslurper als een 3090.

Hij is inmiddels door de winkel en door de fabrikant goed bevonden dus ik verdenk ook de hardware van @rickboy333.

Natuurlijk kan het zijn dat de winkel en fabrikant niet genoeg hebben getest, maar het zijn inmiddels 2 partijen die het getest hebben.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 20:50
DutchKel schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 07:39:
[...]

Ik haal eruit dat het bij het gamen mis gaat. Immers schrijft @rickboy333 dat het gamen met zijn oude 2080ti zonder problemen gaat. Ik verdenk ook de voeding. Een voeding die voor een 2080ti prima werkt hoeft niet te werken bij zo’n energieslurper als een 3090.

Hij is inmiddels door de winkel en door de fabrikant goed bevonden dus ik verdenk ook de hardware van @rickboy333.

Natuurlijk kan het zijn dat de winkel en fabrikant niet genoeg hebben getest, maar het zijn inmiddels 2 partijen die het getest hebben.
En ik lees ook tijdens desktop gebruik.
Hij zegt namelijk

Helaas kreeg ik steeds random crashes en liep de kaart regelmatig vast. En met ''random'' bedoel ik letterlijk random. Ik kan op mijn bureaublad zitten en de kaart crasht, of kan 7 uur lang zonder problemen de zwaarste games spelen, het maakt niet uit. Een crash ziet er ongeveer zo uit (persoonlijk vermoed ik de Vram).

Nu weet ik niet hoever TS van de winkel woont(en hoe makkelijk TS kan rijzen). Maar soms is het hele systeem meenemen en daar controleren nog wel eens de bestie optie. Maar ik kan ook begrijpen dat de winkel niet 7 uur een benchmark/game laat draaien. Al zou dat wel moeten na de klachten van TS. En ook lees ik dat bijna alles al eens vervangen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:45
loki504 schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 07:46:
[...]

En ik lees ook tijdens desktop gebruik.
Hij zegt namelijk

Nu weet ik niet hoever TS van de winkel woont(en hoe makkelijk TS kan rijzen). Maar soms is het hele systeem meenemen en daar controleren nog wel eens de bestie optie. Maar ik kan ook begrijpen dat de winkel niet 7 uur een benchmark/game laat draaien. Al zou dat wel moeten na de klachten van TS. En ook lees ik dat bijna alles al eens vervangen is.
Ik heb vroeger videokaarten getest voor een grote winkelketen. Daar werd standaard de laatste 3d Mark volledig gedraaid met visuele inspectie en ik mocht maximaal 30 minuten een zwaar spel spelen. Werd er in die tijd niks gevonden dan was die goed bevonden. Ik weet niet of de testmethodes inmiddels anders zijn maar dat lijkt me niet. Hiermee vind je de meeste problemen wel, niet alle.

Ik heb overigens nog nooit een geheugenproblemen gezien waarbij het systeem bevriest dus die verdenk ik dan niet. Je ziet wel artifacts zoals op de foto maar je kon wel verder spelen, vandaar ook de visuele controle bij de 3D Mark test.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rickboy333
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 20-03 16:21
DutchKel schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 08:07:
[...]

Ik heb vroeger videokaarten getest voor een grote winkelketen. Daar werd standaard de laatste 3d Mark volledig gedraaid met visuele inspectie en ik mocht maximaal 30 minuten een zwaar spel spelen. Werd er in die tijd niks gevonden dan was die goed bevonden. Ik weet niet of de testmethodes inmiddels anders zijn maar dat lijkt me niet. Hiermee vind je de meeste problemen wel, niet alle.

Ik heb overigens nog nooit een geheugenproblemen gezien waarbij het systeem bevriest dus die verdenk ik dan niet. Je ziet wel artifacts zoals op de foto maar je kon wel verder spelen, vandaar ook de visuele controle bij de 3D Mark test.
De voeding die ik gebruik is een Seasonic Prime PX 1000 en ik heb getest met een gloednieuwe Corsair HX 1200 V2. Met beide voedingen krijg ik hetzelfde probleem.

Ik dacht ook op een gegeven moment ook dat de voeding misschien een of ander defect had, maar dat heb ik met de Corsair voeding wel uitgesloten.

En de voedingen die ik heb gebruikt zijn geen troepvoedingen.....

Daarbij, als het de voeding zou zijn geweest krijg je deze problemen alleen als de kaart veel stroom verbruikt, of de kaart zou niet opstarten met een game, maar de kaart crasht net zo vaak op idle als in-game. Er is consistentie.

[ Voor 8% gewijzigd door rickboy333 op 02-03-2023 08:42 ]

TIME TO UPGRADE !!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvV
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:11

RvV

Het kunnen echt de meest achterlijke dingen zijn. Als voorbeeld...in een heel ver verleden had ik een PC met Voodoo 2 12MB als ik mij niet vergis. Telkens vage random lockups dus ben ik maar van alles gaan vervangen.

Lang verhaal kort: Mijn videokaart ging af en toe flippen na het installeren van de driver van de Soundblaster geluidskaart! Je wilt niet weten hoe vaak ik Windows 98 heb moeten installeren om daar achter te komen. Zo vaak dat ik vandaag de dag nog steeds de Windows 98 cd-key uit het hoofd weet. ;)

Y'24

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dagion
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 07:48
Kan je het geheugen van de kaart misschien nog terugklokken? Mochten de crashes dan niet plaatsvinden dan heb je een duidelijke aanwijzing dat het daarmee te maken heeft. Dat heb ik namelijk met een eigen kaart gedaan die het daarna nog jaren volhield (en voorheen steeds crashte op random momenten). Stel dat het werkt heb je een tijdelijke fix terwijl je aan het bakkeleien bent met de webwinkel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Real
  • Registratie: Februari 2022
  • Niet online
rickboy333 schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 20:47:
dit keer heeft de webshop de kaart doorgestuurd naar Asus als RMA.

Na +/- 7 weken mocht ik de kaart weer in ontvangst nemen. Maar helaas, na een tijdje spelen was het probleem weer terug.
Kreeg je exact dezelfde kaart terug na herstel of een andere kaart?

Ik vraag me bij dit soort high tech zaken altijd af wat een fabrikant praktisch gezien achteraf kan gezien de miniaturisatie van zo'n grafische kaart. Het lijkt mij compleet iets anders dan een stofzuiger waar je een of ander onderdeel kunt vervangen, maar misschien kan dat wel. Of ging het om een softwarematige aanpassing bijvoorbeeld?

Voor onbepaalde tijd ben ik gestopt met reageren op dit forum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Negakinu
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 04-06 17:02
Bij visuele artifacts zoals in jouw screenshot denk ik altijd snel aan hardware problemen. Je zei zelf vram, en kokend of corrupt vram kan inderdaad dat soort artifacts tonen. Driver issues of gare GPU software veroorzaken vaker BSODs dan artifacts op je desktop. Als jouw 3090 een factory OC heeft, zet hem dan eens op de stock Nvidia core en vram snelheden en kijk of het dan nog steeds gebeurt.

EDIT: Als het dan is opgelost zou ik het er zelf niet bij laten zitten, maar je bevinding gebruiken om aan de webshop te kunnen meedelen dat de kaart de geadverteerde OC niet haalt. Mits je PSU goed is, that is.

[ Voor 20% gewijzigd door Negakinu op 03-03-2023 14:24 ]

too old, too cold

Pagina: 1