Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 16:53
Ik zoek een?
Laser/LED printer om het gezeik met inktjet te voorkomen. Op dit moment heb ik een vastgekoekte Canon MX890 waar ik eerder al eens een nieuwe printkop in heb gezet. Dus ik zoek een all-in-one printer die ik de komende tig jaar weer moet kunnen gebruiken. Verder wil ik graag automatisch dubbelzijdig kunnen scannen, printen en kopiëren. Kleur is een voorwaarde. LAN / WiFi is ook belangrijk.

Wat is je budget?
Best bang for the buck. Als het dan wat duurder is dan is dat prima. Ook de normale gebruiksprijs. Als een iets duurdere printer veel goedkoper is in gebruik dat is dan natuurlijk beter over een periode van 10+ jaar.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1PrintersBrother MFC-L3770CDW€ 489,-€ 489,-
1PrintersKyocera Ecosys M5526cdw/A€ 491,50€ 491,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 980,50

Over de Brother kan je meer lezen hier op het forum. De prijs per print is alleen hoog gezien de dure toners. Voordeel van de Brother is dat het een LED printer is en dus zuiniger in stroomverbruik.

De Kyocera lees ik hier minder over. De prijs per print is vele malen goedkoper. Tot bijna de helft van de Brother. Het is alleen wel een laserprinter dus wat onzuiniger qua stroomverbruik.

Is er iemand hier die hier iets zinnigs over kan zeggen. Kwaliteit van de prints moet natuurlijk gewoon goed zijn. De prijs is nagenoeg hetzelfde dus daar hoef ik het niet voor te laten.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16:47

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
*titelfix* :)

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 11:45
De Brother verbruikt 400W bij printen
(specs: https://support.brother.c...prod=mfcl3770cdw_us_eu_as )

De Kyocera verbuikt 375W bij printen
(specs: https://www.kyoceradocume...ecosys-m5526cdw/spec.html )

Dus waar exact zit de stroombesparing van de LED Brother? :)

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 10-09 18:42
Dat stroomverbruik moet je niet teveel op letten, dat is een eigenschap die er alleen wat toe gaat doen als het apparaat de hele dag printjes staat te draaien.

Kosten per print is 1 ding, belangrijk uiteraard, maar hoeveel waarde hecht je aan de kwaliteit van de prints? Zeker als je foto's gaat printen dan kan er zo enorm veel verschil in zitten, veel laserprinters printen foto's met enorm oververzadigde kleuren... maar dat zal je in reviews op moeten zoeken, ik ben niet bekend met beide printers. Mijn persoonlijke ervaring is wel dat Canon laserprinters over het algemeen heel fatsoenlijke afdrukken maken, ook als het foto's betreft.

Is de kwaliteit van wat minder belang... gewoon voor de printer gaan met de lagere kosten per print.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
@MicGlou Foto's thuis printen ervaar ik sowieso wel als een overgewaardeerde eigenschap van een printer. Of je moet echt heel professioneel met foto's bezig zijn. Maar dan heb je ook een ander soort printer. De Hema of Kruidvat kunnen dat gewoon bij standaard inkjets / lasers veel beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 11:45
MicGlou schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 11:31:
Dat stroomverbruik moet je niet teveel op letten, dat is een eigenschap die er alleen wat toe gaat doen als het apparaat de hele dag printjes staat te draaien.

Kosten per print is 1 ding, belangrijk uiteraard, maar hoeveel waarde hecht je aan de kwaliteit van de prints? Zeker als je foto's gaat printen dan kan er zo enorm veel verschil in zitten, veel laserprinters printen foto's met enorm oververzadigde kleuren... maar dat zal je in reviews op moeten zoeken, ik ben niet bekend met beide printers. Mijn persoonlijke ervaring is wel dat Canon laserprinters over het algemeen heel fatsoenlijke afdrukken maken, ook als het foto's betreft.

Is de kwaliteit van wat minder belang... gewoon voor de printer gaan met de lagere kosten per print.
Dat kan ik ook wel bevestigen. Ik heb een instap HP Color Laser 178nw en die is prima om teksten, facturen etc te printen maar bij afbeeldingen merk je toch dat scherpte niet optimaal is.

Qua stroombesparing wou ik ook nog een back of the envelope berekening toevoegen waarom het inderdaad niet relevant is:

Stel dat het verschil wel 100W was in het voordeel van Brother.
Stel dat je 1000 pagina's print en worst case 1 per 1, de printer moet 1 minuut opwarmen en print dan 1 bladzijde.

0,100 kW x 1000 bladzijde x (1 minuut / 60 minuten per uur) = 1,66 kWh
Stroomprijs van pakweg 0,5 euro per kWh -> 0,83 euro

Dus bij 100W verschil in vermogen en wordt case bladje per bladje printen scheelt het een euro op een tonercartridge. Stroomverbruik is dus sowieso niet relevant in het verhaal.

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16:47

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
CurlyMo schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 11:34:
@MicGlou Foto's thuis printen ervaar ik sowieso wel als een overgewaardeerde eigenschap van een printer. Of je moet echt heel professioneel met foto's bezig zijn. Maar dan heb je ook een ander soort printer. De Hema of Kruidvat kunnen dat gewoon bij standaard inkjets / lasers veel beter.
Foto's is inderdaad wel een vak apart, afhankelijk van je eisen. Daarmee ga je naar een goede centrale (dus niet HEMA en bij Kruidvat alleen trage service (lees: CEWE)) of je hebt echt specifiek spul thuis staan.
Voor een incidentele foto of grotere afbeelding kan je mogelijk nog wel eisen stellen aan je printer. Als je een mooi diagram opneemt en het bestaat uit een vage zee van puntjes (even gechargeerd) dan word je daar misschien toch minder gelukkig van. Of gaat het bij jou echt alleen om tekst?

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
Gonadan schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 13:12:
[...]

Foto's is inderdaad wel een vak apart, afhankelijk van je eisen. Daarmee ga je naar een goede centrale (dus niet HEMA en bij Kruidvat alleen trage service (lees: CEWE)) of je hebt echt specifiek spul thuis staan.
Ik weet mijn weg ook wel te vinden voor de betere kwaliteit foto drukkers. Ik wilde alleen maar zeggen dat zelfs een Hema of Kruidvat al betere prints maken dan de gemiddelde inkjets voor thuisgebruik.
Voor een incidentele foto of grotere afbeelding kan je mogelijk nog wel eisen stellen aan je printer. Als je een mooi diagram opneemt en het bestaat uit een vage zee van puntjes (even gechargeerd) dan word je daar misschien toch minder gelukkig van. Of gaat het bij jou echt alleen om tekst?
Rapporten met kleur moeten er gewoon goed uit zien. Dus inderdaad diagrammen e.d. Volgens de reviews is dat bij beide volgens mij prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
Gonadan schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 13:12:
[...]

Ik heb het uiteraard niet over echte fotokwaliteit, dan ga je inderdaad even naar de juiste winkel toe voor echt mooie afdrukken... maar er zijn wel laserprinters die redelijk fatsoenlijk een foto kunnen printen die prima bruikbaar zijn in een fotolijstje etc. Maar de meeste in mijn ervaring kunnen het (totaal) niet en krijg je verschrikkelijk oververzadigde foto's, slecht contrast etc.. Het was wat dat betreft vooral een opmerking om eventuele verwachtingen daarover te temperen en dat het met een dergelijk betaalbare laser/LED printer een loterij is omtrent de printkwaliteit van foto's/afbeeldingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
@MicGlou Ik sta natuurlijk altijd open voor suggesties wat betreft die laser printers. Enige punt blijft wel dat de prijs per print realistisch moet blijven. Anders zijn de Hema en de Kruidvat gewoon prima alternatieven voor dat doel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
CurlyMo schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 14:00:
@MicGlou Ik sta natuurlijk altijd open voor suggesties wat betreft die laser printers. Enige punt blijft wel dat de prijs per print realistisch moet blijven. Anders zijn de Hema en de Kruidvat gewoon prima alternatieven voor dat doel.
Wat ik al aangaf, het is vaak een loterij welk model het beter doet dan het andere... zelf heb ik wat dat betreft slechte ervaringen met HP en Kyocera als het gaat om de kwaliteit gekeken naar afbeeldingen, maar goede ervaringen met Canon... Brother e.a. merken ben ik eigenlijk niet bekend mee. Maar mijn ervaringen zijn al weer wat jaartjes oud en durf niet te zeggen hoe het met huidige modellen zit. Uiteindelijk telt ook de factor 'je krijgt waarvoor je betaald' mee... wie voor een dubbeltje op de eerste rang wil zitten zal ook genoegen moeten nemen met wat mindere kwaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
MicGlou schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 14:20:
[...]
maar goede ervaringen met Canon...
En als je dan naar de prijs per print kijkt, dan kan je gewoon beter een foto laten drukken bij de genoemde winkels :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
CurlyMo schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 14:25:
[...]

En als je dan naar de prijs per print kijkt, dan kan je gewoon beter een foto laten drukken bij de genoemde winkels :)
Ja :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cranberry
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15:33
@CurlyMo ben benieuwd of je tot een keus bent gekomen en wat je evt. ervaringen zijn.
'k Overweeg nl. ook m'n AIO inkjet te vervangen door een laser MFP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Admin
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 16:41
Cranberry schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 23:18:
@CurlyMo ben benieuwd of je tot een keus bent gekomen en wat je evt. ervaringen zijn.
'k Overweeg nl. ook m'n AIO inkjet te vervangen door een laser MFP
Hier ook! Erg benieuwd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
@Cranberry ja, hier staat nu een 2de hands Kyocera. Voornamelijk voor de prijs per print.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranberry
  • Laatst online: 15:33
Dank @CurlyMo. Nieuw is de Kyocera uit je eerste post ongeveer €100 in prijs gestegen :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Nu online

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Ik had die ergernis 10 jaar terug ook, met inktjet. Toen een simpele (in ons geval een 3140) brother laser neergezet en die draait vandaag de dag nog als een zonnetje, zonder ook maar één enkel probleem te hebben gegeven in al die tijd en zonder een minuut aan onderhoud. Ja, het ding heeft geen buffer dus printen duurt even (gaat via wifi ook nog), foto's zijn niet mooi (tekst wel overigens) en het ding maakt lawaai als hij print, maar ik gooi er altijd de goedkoopste budgettoner in die ik kan vinden en dat ongeveer 1x per 2 jaar voor ons volume. Ik zou zo weer een brother kopen, maar het ziet er naar uit dat deze het nog wel even doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16:14

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

HTT-Thalan schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 07:47:
Ik had die ergernis 10 jaar terug ook, met inktjet. Toen een simpele (in ons geval een 3140) brother laser neergezet en die draait vandaag de dag nog als een zonnetje, zonder ook maar één enkel probleem te hebben gegeven in al die tijd en zonder een minuut aan onderhoud. Ja, het ding heeft geen buffer dus printen duurt even (gaat via wifi ook nog), foto's zijn niet mooi (tekst wel overigens) en het ding maakt lawaai als hij print, maar ik gooi er altijd de goedkoopste budgettoner in die ik kan vinden en dat ongeveer 1x per 2 jaar voor ons volume. Ik zou zo weer een brother kopen, maar het ziet er naar uit dat deze het nog wel even doet.
Deze ervaring deel ik inderdaad. Mijn volgende wordt weer een Brother. Als deze ooit kapot gaat 😄. Overigens een monotoon laserprinter, geen ervaring met kleur. Ook geen ervaring met Kyocera.

Life is not about specs, it is about joy!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
Cranberry schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 07:29:
Dank @CurlyMo. Nieuw is de Kyocera uit je eerste post ongeveer €100 in prijs gestegen :(
Er staat er nog eentje in de V&A hier op tweakers. Misschien is 2de hands voor jou ook een optie.

Wat betreft ervaringen, ding doet wat het moet doen, maar zoals @HTT-Thalan zegt. Zwart / wit is goed, kleur is ok en scannen goed genoeg. Enige echte nadeel is dat je niet duplex kan scannen op 600dpi. Dat doet die alleen op 300dpi. Als ik in de toekomst echt hogere kwaliteit wil kunnen scannen, dan koop ik voor € 100,- wel een aparte scanner die ik na gebruik gewoon weer kan opbergen. De 2de hands prijs van de MFP compenseert dat voldoende.

[ Voor 43% gewijzigd door CurlyMo op 30-03-2023 08:29 ]

Pagina: 1