Betrouwbare, moderne maar 'gewone' mailclient

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online
Mijn vraag

Ik ben nogal een power user als het op mail aankomt. Ik heb 8 mail accounts waar mail op binnen komt, maak extensief gebruik van sub-addressing om mail meteen de goede banen in te leiden, en daarnaast heb ik voor iedere inbox een action map, sorteermappen en gesorteerde archieven. Mijn workflow is ingericht op het, per mailbox, direct sorteren van mail om een schone inbox te houden maar toch al mijn communicatie permanent te bewaren op een logische plek.

Om dit te kunnen doen zijn er een aantal criteria; ik wil graag (het liefst per mailbox) kunnen bepalen welke mappen ik zie, op welke volgorde ik zie, bepaalde mappen bovenaan de lijst mailboxen kunnen zetten, mail kunnen verplaatsen tussen verschillende accounts, etc.

Helaas leven we in een wereld waar de meerderheid genoegen neemt met webmail of de standaard mail-app van hun OS, dus de ontwikkeling van goede mailclients lijkt gestagneerd te zijn.

Ik ben op zoek naar een mailclient die aan al mijn eisen voldoet, binnen een redelijk budget. Onderaan een aantal clients die ik geprobeerd heb en daarbij waarom deze niet voldoen.

Relevante software en hardware die ik gebruik

MacOS is mijn primaire OS. Ik heb een Android telefoon en een Windows laptop, maar deze zijn geen harde eis.
Daarnaast gebruik ik een mix van Gmail, O365, en zelfgehoste mailservers. Agenda en synchroniseren van contactpersonen zijn geen harde eis (omdat ik hier nog geen nette serveroplossing voor heb gevonden), maar natuurlijk altijd mooi meegenomen.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

ClientWaarom niet
MailspringHele fijne client, maar er hangt een abonnement aan vast. Ook werkt het verplaatsen van mail tussen accounts hierin niet, wat toch wel een basisfeature is. Wel erg fijn dat je ingebouwde tracking hebt.
eM ClientPrima client, doet wat ik verwacht. Helaas erg duur; 60 euro voor alleen de huidige versie, of 130 euro voor lifetime. Ook werkt sync van Gmail en O365 niet altijd even goed.
OutlookWanneer uitgebreid met Kutools is dit best te doen, maar ook hier ervaar ik sync issues. De 'nieuwe Outlook' laat helemaal niet meer zien wat er fout gaat, je krijgt alleen een 'syncing...' pop-up. Daarom niet meer betrouwbaar, en dus een harde afvaller
ThunderbirdAls power user altijd blij mee geweest, maar de gebruikerservaring laat nogal wat te wensen over. Het in beeld houden van de juiste mappen is lastig, en er missen wat QoL dingen die ik wel graag zou willen hebben. Grappig genoeg wel de beste optie tot dusver, ondanks dat het de enige gratis optie is.
HiriKan geen zelfgehoste mail inladen
MailbirdNiet uitgebreid uitgeprobeerd, maar de focus ligt erg op het mooie uiterlijk met een lage informatiedichtheid, en allerlei rare meuk ingebouwd (zoals WhatsApp) die ik niet nodig heb.

Er zijn nog een aantal andere clients die ik (in het verleden) geprobeerd heb, maar geen die überhaupt in de buurt komen of nu nog bij mijn nieuwe zoekopdrachten worden voorgesteld.

Ik ben benieuwd of er iemand een goede aanrader heeft.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElMacaroni
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 08-06 18:29

ElMacaroni

Laat de zon maar komen!

Oon schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 18:46:

Om dit te kunnen doen zijn er een aantal criteria; ik wil graag (het liefst per mailbox) kunnen bepalen welke mappen ik zie, op welke volgorde ik zie, bepaalde mappen bovenaan de lijst mailboxen kunnen zetten, mail kunnen verplaatsen tussen verschillende accounts, etc.
Thunderbird add-ons?
https://addons.thunderbir...on/manually-sort-folders/
Rest lijkt me ook in basis Thunderbird te zitten?

SE2200+14xSF170S & SE1500M+4xTSM-375

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Niet online
ElMacaroni schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 18:52:
[...]

Thunderbird add-ons?
https://addons.thunderbir...on/manually-sort-folders/
Rest lijkt me ook in basis Thunderbird te zitten?
Thunderbird komt inderdaad met addons een heel eind, maar ik heb de switch gemaakt toen steeds meer en meer addons waar ik veel gebruik van maakte niet meer de nieuwste versie ondersteunden.. Bij een aantal was het een kwestie van de manifest aanpassen om het toegestane versienummer te verhogen, maar een hele sloot van de addons die voor mijn flow echt nodig waren hebben gewoon geen werkende versie meer.

Dus vertrouwen op addons is wat mij betreft een laatste optie, ik heb dan liever een mailclient waar de dingen die ik wil een USP zijn die op de website staat, zodat ik ook daadwerkelijk iets te klagen heb als die zouden verdwijnen. Daar wil ik ook best wat voor betalen, als bijvoorbeeld Mailspring het mogelijk zou maken om mails tussen accounts te verslepen zou ik mijn abonnement meteen weer activeren, maar zo even 130 euro neertellen voor een lifetime licentie voor eM Client is op het moment buiten mijn (maandelijkse) budget.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akimosan
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Ik denk dat je alles al kunt doen met standaard Thunderbird zonder addons.

Je wil alleen interessante mappen in beeld. Dat is te doen door de niet-interessante mappen in te klappen met daaronder alle andere niet-interessante mappen.

Met Message Filters kun je ervoor zorgen dat mail automatisch in de juiste mappen terecht komt. Dat kan bijvoorbeeld op basis van afzender, onderwerp of mailing list, of een specifieke andere header in het bericht. En combinaties daarvan, dus je kan het zeer precies bepalen.

Je kan Local Folders en filters gebruiken voor het verzamelen van email van verschillende accounts.

Gebruikersmappen zijn alfabetisch, als je een andere volgorde wil, kan dat door er een code voor te zetten. Bijvoorbeeld aaa_ t/m zzz_: map "aaa_belangrijk" t/m "zzz_rommel", met daar tussenin "aab", et cetera. Wil je er snel toch nog iets tussenzetten, dan kun je nog een letter invoegen.

De standaard mappen liggen wel vast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Niet online
Mijn primaire desktop is MacOS, dus een Windows mailclient heb ik helaas niet veel aan
mrmrmr schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 19:52:
Ik denk dat je alles al kunt doen met standaard Thunderbird zonder addons.

Je wil alleen interessante mappen in beeld. Dat is te doen door de niet-interessante mappen in te klappen met daaronder alle andere niet-interessante mappen.

Met Message Filters kun je ervoor zorgen dat mail automatisch in de juiste mappen terecht komt. Dat kan bijvoorbeeld op basis van afzender, onderwerp of mailing list, of een specifieke andere header in het bericht. En combinaties daarvan, dus je kan het zeer precies bepalen.

Je kan Local Folders en filters gebruiken voor het verzamelen van email van verschillende accounts.

Gebruikersmappen zijn alfabetisch, als je een andere volgorde wil, kan dat door er een code voor te zetten. Bijvoorbeeld aaa_ t/m zzz_: map "aaa_belangrijk" t/m "zzz_rommel", met daar tussenin "aab", et cetera. Wil je er snel toch nog iets tussenzetten, dan kun je nog een letter invoegen.

De standaard mappen liggen wel vast.
Zoals ik al aangaf, Thunderbird is een optie, maar ik kijk toch liever eerst wat er verder is. Ik betaal liever voor een client die meteen goed werkt en fijn voelt dan dat ik veel tijd moet steken in een gratis client.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PerlinNoise
  • Registratie: November 2012
  • Niet online
Als je nog een mail client voor Android zoekt? Ik kan niet meer zonder FairEmail. Je kunt werkelijk alles aanpassen.

Alternatief Neostrada/Vimexx/Versio met Hetzner en MXroute

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akimosan
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Oon schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 19:57:
Mijn primaire desktop is MacOS, dus een Windows mailclient heb ik helaas niet veel aan
Had ik inderdaad overheen gelezen

Je lijkt op zich tevreden te zijn over eM client. Als je er echt baat bij hebt is de 130 euro voor lifetime (als dat echt lifetime is, je weet het nooit) het misschien wel waard.

Andere optie, maar het levert misschien wel gedoe op met verzenden vanuit verschillende accounts:
De mail van de verschillende diensten ophalen in een (selfhosted?) cloud dienst en dan met de meest geschikte mail client communiceren met die dienst, vooropgesteld dat iets als eM client dat dan wel naadloos doet

Vroeger kon dat (gratis) in outlook.live.com maar de optie om IMAP/POP3 accounts toe te voegen, heeft Microsoft in 2021 eruit gegooid, je kunt met een M365 abonnement enkel nog Gmail accounts toevoegen

Andere diensten zijn mail.com, tutanota.com, weet niet of Zoho Workplace helemaal gaat doen wat je wilt of dat het flinke overkill is.
Selfhosted denk ik dat iets opzetten met NextCloud eventueel Owncloud ook kan of via een NextCloud provider.

Dat helpt je misschien nog niet verder om de perfecte mail client te vinden maar het elimineert wellicht verbindings issues vanuit een client die je verder wel bevalt.

Ik probeer te helpen door even out of the box te denken, waarbij ik me realiseer dat dergelijke oplossingen ook weer complexiteit toevoegen. It's just a thought

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Niet online
akimosan schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 22:07:
[...]

Had ik inderdaad overheen gelezen

Je lijkt op zich tevreden te zijn over eM client. Als je er echt baat bij hebt is de 130 euro voor lifetime (als dat echt lifetime is, je weet het nooit) het misschien wel waard.

Andere optie, maar het levert misschien wel gedoe op met verzenden vanuit verschillende accounts:
De mail van de verschillende diensten ophalen in een (selfhosted?) cloud dienst en dan met de meest geschikte mail client communiceren met die dienst, vooropgesteld dat iets als eM client dat dan wel naadloos doet

Vroeger kon dat (gratis) in outlook.live.com maar de optie om IMAP/POP3 accounts toe te voegen, heeft Microsoft in 2021 eruit gegooid, je kunt met een M365 abonnement enkel nog Gmail accounts toevoegen

Andere diensten zijn mail.com, tutanota.com, weet niet of Zoho Workplace helemaal gaat doen wat je wilt of dat het flinke overkill is.
Selfhosted denk ik dat iets opzetten met NextCloud eventueel Owncloud ook kan of via een NextCloud provider.

Dat helpt je misschien nog niet verder om de perfecte mail client te vinden maar het elimineert wellicht verbindings issues vanuit een client die je verder wel bevalt.

Ik probeer te helpen door even out of the box te denken, waarbij ik me realiseer dat dergelijke oplossingen ook weer complexiteit toevoegen. It's just a thought
Dat eM client het geld waard is betwijfel ik ook niet zo zeer, alleen is het een flinke smak geld om zo even neer te leggen. Dan moet ik echt een paar maanden wat geld aan de kant zetten, niet omdat ik het niet zou kunnen betalen maar omdat ik zo'n aankoop toch wel een beetje uit wil spreiden.

Ik host zelf mijn eigen mail in een stabiele shared hosting omgeving (eigen server, maar gewoon DirectAdmin). Werkt prima, en ik zou inderdaad mijn Gmail en O365 daarheen kunnen trekken. Helaas lost dat het client probleem niet op, want webmail is er niet echt op het niveau dat ik zoek, en ook Gmail en de online versie van Outlook zijn wat mij betreft geen interessante opties.

Complexiteit ben ik ook niet bang voor, zolang het uiteindelijk maar stabiel is. Er zijn gewoon niet zo gek veel opties meer, blijkbaar :(
PerlinNoise schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 21:39:
Als je nog een mail client voor Android zoekt? Ik kan niet meer zonder FairEmail. Je kunt werkelijk alles aanpassen.
Ga ik zeker eens naar kijken. Ik gebruik nu BlueMail, doet wat het moet doen, maar ondanks dat ik op Android vooral zo nu en dan eens een enkel mailtje check is het toch altijd wel interessant om ook daar de ogen open te houden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Niet online
Om dit topic voor nu af te ronden; ik heb toch maar een licentie voor eM Client gekocht. 60 euro die ik liever niet had uitgegeven, maar er zijn gewoon geen andere opties die zo goed werken voor zover ik heb kunnen vinden.

Mocht iemand dit topic lezen en nog een beter alternatief kennen dan hoor ik het graag, want ook dit is niet perfect, maar voor nu kan ik in ieder geval vooruit
Pagina: 1