Dual boot Win11 - Kali Linux?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witchdoc
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 08-05 11:20
Ik probeer op een test laptop die momenteel windows 11 draait een dual boot te creëren met Kali linux als 2e optie. Ik heb een partitie resized zzodat ik ~40GB vrij kreeg. Deze vrije space heb ik als exFAT geformateerd (enige optie die ik heb maast NTFS in Win11 blijkbaar) met het idee hier Kali op te installeren.

Eerst Secure Boot disabled in de BIOS.

Daarna via de bootable USB stick Kali graphical installation. Hier krijg ik na disk detectie enkel mijn USB stick te zien. Niet de SSD en dus ook niet de exFAT partitie (of de andere Win11 partities).

Iemand een idee wat ik mis doe en hoe ik het wel installed krijg naast mijn Win11 installatie?

edit: Net gevonden dat dit zou kunnen komen doordat de SSD in UEFI als RAID ipv AHCI geconfigureerd staat. Zal eerst dat maar eens gaan onderzoeken dus.
https://www.elevenforum.c...o-ahci.12086/#post-251677 geeft een werkende optie om van raid naar ahci sata mode te gaan.

Edit #2: Yay! Nu kan ik de partitie wel selecteren.
Iedereen bedankt om even virtueel klankbord te spelen :D

[ Voor 23% gewijzigd door witchdoc op 01-03-2023 18:48 ]

Beste antwoord (via witchdoc op 04-01-2024 09:43)

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:19

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Mooi dat je het gelijk hebt weten op te lossen. Voor het vervolg, ga geen partitie maken in de ruimte die je vrij hebt gemaakt. Linux kan niet op exFAT of NTFS geïnstalleerd worden omdat het geen POSIX compliant file system is en als je nog wat wilt scheiden qua data met partities moet je degene die je net had gemaakt alsnog verwijderen.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Mooi dat je het gelijk hebt weten op te lossen. Voor het vervolg, ga geen partitie maken in de ruimte die je vrij hebt gemaakt. Linux kan niet op exFAT of NTFS geïnstalleerd worden omdat het geen POSIX compliant file system is en als je nog wat wilt scheiden qua data met partities moet je degene die je net had gemaakt alsnog verwijderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metabool
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 28-06-2023
Hero of Time schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 19:27:
Als we dan toch bezig zijn; partitie mag je wel maken maar het formatteren naar exfat of filesystem laat je achterwege

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witchdoc
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 08-05 11:20
Dank je heren.. stapje met eigen debug was de partitie opnieuw aanmaken zonder format maar was ik vergeten te melden omdat het tyoen nog steeds niet werkt.
Na de sata mode aanpassing plots wel zonder de format partitie dus.. goeie tip voor de als iemand ooit dit topic leest :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Metabool schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 19:37:
[...]

Als we dan toch bezig zijn; partitie mag je wel maken maar het formatteren naar exfat of filesystem laat je achterwege
Succes in Windows, dat kan namelijk niet. Bij het maken van een nieuwe partitie, iig via disk manager, kan je niet anders dan een van de aangeboden file systems toepassen. ;)

Je kan wel wat met diskpart, maar als je de cli in gaat daarvoor zoek je echt voor onnodige dingen als je doel Linux installeren is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metabool
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 28-06-2023
Hero of Time schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 20:16:
[...]

Succes in Windows, dat kan namelijk niet. Bij het maken van een nieuwe partitie, iig via disk manager, kan je niet anders dan een van de aangeboden file systems toepassen. ;)

Je kan wel wat met diskpart, maar als je de cli in gaat daarvoor zoek je echt voor onnodige dingen als je doel Linux installeren is.
Ja, ik dacht aan en gebruik zelf altijd diskpart. (cre par pri -> done, partitie is gemaakt)
Wist niet dat de mmc snapin geen optie hiervoor biedt.

Had verwacht dat je wel wat over partitietypes zou zeggen ;)
Maar waaaay off-topic inmiddels

@witchdoc TS , geniet ervan !
Pagina: 1