Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thoraxx
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 16-04 01:09
Zojuist heb ik een nieuwe SSD HDD (Crucial X6) aangeschaft.

Hier wil ik wat backups op zetten van foto's etc.

Nu zag ik dat de hdd als filesystem exFAT heeft, ik gebruik de HD eigenlijk alleen onder Windows. Is het aan te raden om deze naar NTFS om te zetten of is exFAT ook prima? Ik las namelijk dat exFAT geen logging heeft waardoor je eerder data loss kan krijgen.

Verder zou het fijn zijn dat als ik de hd verlies, niet iedereen zomaar toegang heeft tot de foto's
Ik denk dat ik dan bij encryptie uitkom.
Hier heb ik echt helemaal geen ervaring mee, heeft iemand hier een tip voor?

Ik zie dat ik ook bitlocker kan gebruiken/aanzetten voor deze externe hd. Maar ik heb geen idee hoe dit werkt (wat de sleutel dan is om weer bij mijn data te kunnen, stel dat mijn windows laptop crasht) en wil natuurlijk ook niet de toegang verliezen.

Iemand die mij wat tips kan geven hierover?

Alvast bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

@Thoraxx Je zou ook voor bijvooreeld een Samsung T7 Touch kunnen gaan.

Die heeft ingebouwde vingerafdruk lezer en beveilingssoftware.

https://www.samsung.com/n...-2tb-silver-mu-pc2t0s-ww/

categorie: Externe SSD's

[ Voor 11% gewijzigd door Greatsword op 01-03-2023 17:43 ]

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 14:23

DataGhost

iPL dev

Het apparaat is net nieuw en er staat nog niks op. Wat let je om wat te experimenteren met Bitlocker en zo te kijken hoe het werkt met keys (en backups daarvan!), gebruik op andere machines en dergelijke? Als je daar vertrouwd genoeg mee bent kan je je data erop zetten. Sowieso is het maar backup-data dus het is nu nog geen ramp als je die verliest, dat is het pas op het moment dat de originele data kwijt is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thoraxx
Greatsword schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 17:41:
@Thoraxx Je zou ook voor bijvooreeld een Samsung T7 Touch kunnen gaan.

Die heeft ingebouwde vingerafdruk lezer en beveilingssoftware.

https://www.samsung.com/n...-2tb-silver-mu-pc2t0s-ww/

categorie: Externe SSD's
Damn dit is idd een hele gemakkelijke optie. Niet eens beseft dat zo iets er is. Ik heb helaas die Crucial al, die kan ik eventueel nog wel terug sturen.

Qua prijs is de Crucial wel stukken goedkoper.

Even kijken of er nog andere opties zijn voor ik hem terug stuur. Bedankt voor de tip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thoraxx
DataGhost schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 17:46:
Het apparaat is net nieuw en er staat nog niks op. Wat let je om wat te experimenteren met Bitlocker en zo te kijken hoe het werkt met keys (en backups daarvan!), gebruik op andere machines en dergelijke? Als je daar vertrouwd genoeg mee bent kan je je data erop zetten. Sowieso is het maar backup-data dus het is nu nog geen ramp als je die verliest, dat is het pas op het moment dat de originele data kwijt is.
Dit ga ik sowieso ook eens doen. Bedankt voor de tip!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Thoraxx schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 17:37:

Ik zie dat ik ook bitlocker kan gebruiken/aanzetten voor deze externe hd. Maar ik heb geen idee hoe dit werkt (wat de sleutel dan is om weer bij mijn data te kunnen, stel dat mijn windows laptop crasht) en wil natuurlijk ook niet de toegang verliezen.
Bitlocker verplicht je om de key te backuppen als je de encryptie start. Neem dat serieus, berg die key goed op (print 't desnoods uit), en vergeet nooit waar ie is gebleven. Verder kan er niet zoveel fout gaan.

Maar die key is heilig. Zonder die key gaat elk probleem een fataal probleem worden.
Pagina: 1