• chielsen
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:57
Blijkbaar is het in Belgie zo dat vrijwel iedereen daar (automatische)inflatie correctie krijgt op zijn salaris om mee te lopen met de prijsstijgingen. Nu is dat feit op zichzelf al interessant met die enorme inflatie die er nu is en wat dat bijv doet met loon-prijsspiralen, maar ik heb een andere vraag.

Ik werk bij een Belgisch bedrijf dat voor alle landen buiten Belgie ongeveer 4% indexatie voorziet, maar dus in Belgie 11% betaalt. Nu is dat een wettelijke regeling waar ze niet makkelijk onderuit komen, maar dat voelt natuurlijk erg scheef. Wat vinden jullie hiervan en wat zou jullie advies zijn?

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 08:20
Wat is nu je vraag/probleem? Gezien de titel denk ik dat het er om gaat dat jij in Nederland woont en 4% loonsverhoging hebt gekregen, maar daar niet tevreden mee bent omdat de Belgische tak 11% heeft gekregen?

Werk je in België of in Nederland?

• sham27
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 23:25
Wij zijn gevestigd in meerdere landen in Europa en overal worden verschillende % gegeven obv markt positie / ontwikkeling, wetgeving, CAO’s, etc. En daarbij dus ook België die veruit het hoogste geïndexeerd krijgt.

So be it..

Polestar 2 PPP+PSU ‘20 - VW e-Golf ‘20 - BMW 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • +1Henk 'm!

• SoulsOnFire
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 25-05 14:32

SoulsOnFire

My soul is on fireee...

Werknemers in Belgie krijgen dan ook minder loonsopslag bij een normale evaluatie.
Als een bedrijf in bv 10 landen actief is, zal je zien dat ze een budget uitreiken voor opslag.
Landen waar de kosten lager zijn, kan men (bv) 10% opslag krijgen.
Aangezien jij 4% indexatie krijgt zou je opslag bij een evaluatie dus nooit hoger dan de 6% krijgen.
In Belgie krijgt men 9.5% opslag (indexatie) en heeft men recht op max 0.5% opslag tijdens een evaluatie periode.

Niet elk bedrijf werkt zo en de cijfers zullen zeker varieren volgens land en kost.

IT Support | Rocket League - shooters

• Lt.Mitchell
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 12-05 18:14
De situatie is in werkelijkheid nog schever dan je ze voorstelt.

De index is immers procentueel, de hogere lonen krijgen dus in absolute waarde veel meer dan iemand met een kleiner loon. Terwijl het idee achter de index kijkt naar de basiskost om te leven, en die in principe even hoog is voor iedereen. Ongeacht zijn/haar loon.

• Bobo221
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:33
Hier precies hetzelfde aan de gang. Ik werk voor een multinational met vestigingen over de hele wereld. Onze collega's in België gaan er dit jaar 10% op vooruit terwijl er voor de Nederlandse tak vanuit globan HQ aangekondigd is dat er dit jaar geen budget is voor een inflatiecorrectie. Voelt erg oneerlijk aan omdat alle vestigingen bijdragen aan het bedrijfsresultaat.

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Ik zou in NL niet akkoord gaan met 4% opslag terwijl de inflatie 10-15% is, ongeacht wat ze in een ander land krijgen.

• chielsen
Bobo221 schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 16:32:
Hier precies hetzelfde aan de gang. Ik werk voor een multinational met vestigingen over de hele wereld. Onze collega's in België gaan er dit jaar 10% op vooruit terwijl er voor de Nederlandse tak vanuit globan HQ aangekondigd is dat er dit jaar geen budget is voor een inflatiecorrectie. Voelt erg oneerlijk aan omdat alle vestigingen bijdragen aan het bedrijfsresultaat.
Ik was dus benieuwd naar die soort meningen. Ga jij dit aankaarten? Hoe zijn je collega's eronder?

• chielsen
Lt.Mitchell schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 16:31:
De situatie is in werkelijkheid nog schever dan je ze voorstelt.

De index is immers procentueel, de hogere lonen krijgen dus in absolute waarde veel meer dan iemand met een kleiner loon. Terwijl het idee achter de index kijkt naar de basiskost om te leven, en die in principe even hoog is voor iedereen. Ongeacht zijn/haar loon.
Ja dan toch even op het principe ingaan. Ik ben heel benieuwd wat er komend jaar gaat gebeuren. Als het hele land er dik 10% bij krijgt dan zal er zelfs met dalende energie prijzen een flinke inflatie bestaan. Dan heb je volgend jaar weer een flinke verhoging.. Dat kan niet lang goed gaan voor een land zou je zeggen, maar binnen het bedrijf worden de salarissen dan steeds schever.

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 08:20
chielsen schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 19:13:
[...]

Ik was dus benieuwd naar die soort meningen. Ga jij dit aankaarten? Hoe zijn je collega's eronder?
Tja, het bedrijf zal zich aan de plaatselijke wetgeving moeten houden.... Iedereen over de hele wereld 10% loonsverhoging geven zal ze mogelijk teveel geld kosten?

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Nu online
Ik snap je punt hoor, tegelijk weet ik ook simpelweg dat Amerikaanse collega's meer verdienen dan ik krijg.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Frame164
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 27-05 20:30
De afgelopen jaren met lage inflatie was het eerder andersom. In Nederland waren de CAO stijging toch regelmatig hoger dan de inflatie, terwijl mijn Belgische collega's slecht inflatiecompensatie kregen. Als ze meer wilden gaan verdienen moesten ze maar promotie maken of elders gaan werken. De standaard tredes die veel bedrijven hier hebben kennen ze daar weer niet.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Lt.Mitchell
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 12-05 18:14
chielsen schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 19:17:
[...]

Ja dan toch even op het principe ingaan. Ik ben heel benieuwd wat er komend jaar gaat gebeuren. Als het hele land er dik 10% bij krijgt dan zal er zelfs met dalende energie prijzen een flinke inflatie bestaan. Dan heb je volgend jaar weer een flinke verhoging.. Dat kan niet lang goed gaan voor een land zou je zeggen, maar binnen het bedrijf worden de salarissen dan steeds schever.
Klopt. Dit jaar hebben de werkgeversorganisaties zich reeds geroerd en gevraagd om de bestaande regelgeving aan te passen. Die roep zal volgend jaar nog luider klinken.

Anderzijds moet er wel gezegd worden, ik ken maar weinig mensen die een echte loonsverhoging hebben gekregen in BE. Bij de meeste was het gewoon de index en de boodschap 'er is geen budget voor meer'.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee