Bestaande schutting dichtmaken

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YvanU
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 20-12-2024
Ik ben benieuwd of het mogelijk is om tegen een bestaande schutting, worteldoek te plaatsen en hier vervolgens horizontale hardhouten latjes op te bevestigen. Op dit moment heb ik een grenen schutting met verticale planken op de erfgrens staan met de buren. Je kunt makkelijk door de schutting heen kijken als je er schuin voor staat. De schuttingdelen zijn bevestigd tussen hardhouten palen en deze palen zijn nog in prima staat.

We zouden graag wat meer privacy willen en daarnaast vinden we het ook niet de mooiste schutting. Ik zou er graag zwart worteldoek tegenaan bevestigen en hierop hardhouten latjes (45x22) horizontaal schroeven met hiertussen ongeveer 15 mm ruimte. Dus de bestaande schutting volledig intact laten. Je krijgt dan het idee van onderstaande afbeelding. Ik ben benieuwd of dit mogelijk is en niet te zwaar wordt?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5scE6hAps7ZCcvA7BQT3--il1QE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ORbhbep70AzTaEIDD1VYAbHQ.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Hoe dik zijn de hardhouten palen en hoe diep zitten die in de grond? Zitten ze in beton/poeren?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• -MAD-
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 04-06 07:44
Ik zou me vooral zorgen maken om de windbelasting als je het met worteldoek volledig dicht gaat maken.

De hoeveelheid wind hangt natuurlijk ook van de omgeving af, maar over het algemeen heb je overal in Nederland wel kans op storm met een aanzienlijke windkracht.

Het voorbeeld ziet er overigens wel fraai uit!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:34

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Hoe stevig staan de palen in de grond? Wordt de schutting aan 1 kant van de palen behoorlijk zwaarder? Dichtmaken met worteldoek maakt een windvanger.

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YvanU
Ik kom vanavond even terug over de dikte en diepte van de palen in de grond. Over de wind maak ik mij inderdaad het meeste zorgen. Echter ik zie tegenwoordig genoeg volledig dichte schuttingen, die moeten hier ook last van hebben toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
YvanU schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 14:47:
Ik kom vanavond even terug over de dikte en diepte van de palen in de grond. Over de wind maak ik mij inderdaad het meeste zorgen. Echter ik zie tegenwoordig genoeg volledig dichte schuttingen, die moeten hier ook last van hebben toch?
Tegenwoordig staan schuttingen dan ook met een 12x12 of 16x16 hardhouten paal een halve meter tot een meter diep in een betonnen poer (precies om die reden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn.C.V
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 05-06 17:03
Om even me te denken met het windprobleem:
Je zou er ook voor kunnen kiezen om op ooghoogte (eg vanaf 1m omhoog) het worteldoek te doen. Dan kan er nog een deel wind onderdoor blazen, dat scheelt drukopbouw.

En dan kun je onderaan wat plantenbakken zetten zodat het een geheel wordt.

Complimentje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
Ik heb hout/betonschutting zien afbreken. En dan bedoel ik de betonpalen. Deze zijn nog bewapend ook. Ik moet er wel bij vertellen dat ze vol op de wind stonden.

Zelf heb ik nog nooit worteldoek tegengekomen zonder strepen of ruiten erop gezien, wat volgens mij dus lastig te verkrijgen is. Anders lijkt het me niet fraai.

Bovendien ben ik bang dat het teveel wind gaat vangen. Op de foto is nog wat ruimte achter de horizontale planken te zien. Misschien is het aan te raden om gaatjes in het worteldoek te maken. Achter de planken zodat je het niet ziet. Door er daarna een vuurtje bij te houden smelt je de rafels weer aan elkaar zodat je de kans op uitscheuren verkleint. Zo kan de wind er evengoed nog een beetje doorheen zodat het minder snel omvalt/afbreekt.

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22:22
is worteldoek UV bestendig? Zo nee dan rolt het dus vanzelf uitklaar na een jaar of twee.
Dan zul je UV bestendige gevelfolie moeten gebruiken. Maar die is wat aan de achterkant en kost 4 keer zoveel als worteldoek.
Hoe groot is de kans dat de buren tussen je schutting door gaan gluren? Jij gluurt toch ook niet naar hun?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YvanU
No Hands schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 17:01:
is worteldoek UV bestendig? Zo nee dan rolt het dus vanzelf uitklaar na een jaar of twee.
Dan zul je UV bestendige gevelfolie moeten gebruiken. Maar die is wat aan de achterkant en kost 4 keer zoveel als worteldoek.
Hoe groot is de kans dat de buren tussen je schutting door gaan gluren? Jij gluurt toch ook niet naar hun?
Los van de privacy vind ik het ook niet zo'n mooie schatting. Het is trouwens geen wortel doek maar EPDM schutting doek
pagani schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 14:23:
Hoe dik zijn de hardhouten palen en hoe diep zitten die in de grond? Zitten ze in beton/poeren?
Palen zijn 9x9. Durf niet te zeggen hoe diep ze in de grond zitten en of ze op beton poeren staan, hiervoor zal ik ze uit moeten graven. Kortom redelijk riskant als ik het helemaal dicht ga maken volgens mij
Pagina: 1