Inflatie correctie: alleen als de prijs hoger wordt berekend

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ucsdcom
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 29-09 16:48
Van XS4all/KPN krijg ik nieuwe algemene voorwaarden toegestuurd.

Wat mij daarin opviel: er wordt gesproken over het mogen toepassen van een jaarlijkse inflatie correctie, wat mag en ook wel bekend is.

Wat mij nu opvalt is dat er staat dat de inflatiecorrectie uitgevoerd wordt als de prijzen hoger worden. Nieuw is dat er nu bij staat dat de bedragen niet herrekend of verlaagd worden als de inflatie negatief uitvalt.

Hoe zit dit nu formeel?

Mijn standpunt:

Je mag natuurlijk de inflatie doorberekenen en dit zo afspreken. Voor nieta gaat de zon op. Maar wat mij betreft moet je dan ook echt de inflatie volgen. Is de inflatie een jaar negatief, dan MOET je dit ook in je tarieven meenemen.

Gedachte hierachter: als je als provider zo ontzettend veel last hebt van de hogere prijzen, dat je nog binnen het eerste contractjaar en daarna nogmaals het 2e contractjaar je prijzen moet verhogen, dan heb je ook aanmerkelijk voordeel als alles weer goedkoper wordt. En dan moet je dit doorberekenen.

De afgelopen jaren lijkt de inflatiecorrectie voor de providers eerder een melkkoe voor extra inkomsten, dan dat ze dit ook echt "menen". Door nu te stellen wel mee te doen als verhoogd wordt en je niets aan te trekken van een negatieve inflatie bevestig je dit beeld.

Maar kan je dit ook wel stellen in je algemene voorwaarden?

Dit klinkt als wel de lusten, maar niet de lasten van een inflatie correctie bepaling willen.

[ Voor 3% gewijzigd door ucsdcom op 01-03-2023 14:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 09:01
Tja, ik denk dat je hiermee tever gaat.
De inflatie in een algemene indicatie. Meestal bedoelen we hiermee de inflatie over de consumentenprijsindex.
En deze index is samengesteld op basis van een standaardpakket aan goederen en diensten die Nederlandse huishoudens aanschaffen voor consumptie.
Maar een ISP kan wel eens hogere of lagere inflatie kennen dan CPI, omdat bijvoorbeeld energiekosten voor een ISP veel bepalender zijn dan bijvoorbeeld de prijs van aardappelen.

Je moet het dan ook lezen als: "prijs aanpassing ten gevolge van inflatie" en niet zozeer "inflatie volgen".

We leven in een vrije markt economie.
Als alle ISP kunstmatig hun prijs verhogen, is er een grotere kans dat een prijsvechter ineens vindt dat ie meer klanten kan vinden met een lagere prijs.
Alhoewel, voor consumenten internet heb je alleen nog keuze uit KPN of Ziggo.

Mijn mobiele telefoon provider vond het ook nodig om mijn abonnement te verhogen ten gevolge van inflatie.
Grappig genoeg adverteren ze vandaag de dag nog steeds met mijn oude pre-inflatie prijzen voor nieuwe abonees, terwijl ik als loyale klant wel de hogere prijs moet betalen....

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 10:19
GarBaGe schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 14:10:
Mijn mobiele telefoon provider vond het ook nodig om mijn abonnement te verhogen ten gevolge van inflatie.
Grappig genoeg adverteren ze vandaag de dag nog steeds met mijn oude pre-inflatie prijzen voor nieuwe abonees, terwijl ik als loyale klant wel de hogere prijs moet betalen....
Daar erger ik mij persoonlijk nog het meest aan, dat de stijgende kosten blijkbaar alleen voor bestaande klanten invloed hebben. Zelden tot nooit voor nieuwe klanten. Mijn mening is dat die prijs dan ook mee moet stijgen.

Als ik niks had ondernomen had ik ondertussen ruim €35 betaald, terwijl het pakket voor beginners nog steeds €30 is.

[ Voor 9% gewijzigd door LordSinclair op 01-03-2023 14:16 ]

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fopjurist
  • Registratie: Mei 2021
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

ucsdcom schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 14:01:
Gedachte hierachter: als je als provider zo ontzettend veel last hebt van de hogere prijzen, dat je nog binnen het eerste contractjaar en daarna nogmaals het 2e contractjaar je prijzen moet verhogen, dan heb je ook aanmerkelijk voordeel als alles weer goedkoper wordt. En dan moet je dit doorberekenen.
Het voordeel is minder groot dan je zou verwachten. Salaris kan niet meer naar beneden worden bijgesteld, en de kosten van investeringen die tegen de hoge prijzen zijn gedaan blijven nog enige tijd op het resultaat drukken.
LordSinclair schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 14:15:
[...]

Daar erger ik mij persoonlijk nog het meest aan, dat de stijgende kosten blijkbaar alleen voor bestaande klanten invloed hebben. Zelden tot nooit voor nieuwe klanten. Mijn mening is dat die prijs dan ook mee moet stijgen.

Als ik niks had ondernomen had ik ondertussen ruim €35 betaald, terwijl het pakket voor beginners nog steeds €30 is.
Ik ben het met je eens dat dit irritant is maar juridisch kun je er niks aan doen. Je moet zelf actie ondernemen, bijvoorbeeld overstappen of een maandje een ander pakket nemen.

Beschermheer van het consumentenrecht