Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roysijnesael
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 12-02 10:36
Hi allen!

Ik heb sinds juli 2020 een LG 27GL63T Ultragear in mijn bezit. Deze is altijd bevestigd geweest aan een monitor mount en is vrijwel niet verplaatst in de afgelopen jaren.

Ik heb mijn PC het afgelopen jaar weinig gebruikt, maar toen ik een tijdje terug iets moest doen begon het scherm ineens te flikkeren, waarna hij steeds verbinding maakte met mijn PC en weer verloor. Uiteindelijk deed hij helemaal niks meer, hij ontvangt zelfs geen stroom meer.

Nu valt hij (helaas, maar natuurlijk) buiten de wettelijke garantie van twee jaar, en heb ik hem ter reparatie opgestuurd. Vandaag heb ik de offerte binnengekregen: 179 euro om het mainboard te vervangen, terwijl het scherm nieuw mij 200 euro heeft gekost..

Mijn vraag is nu eigenlijk; Zijn deze kosten terecht? En zo niet, is het moeilijk om zelf het mainboard te vervangen?

Thanks, ik hoor graag van jullie!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 21:50
Voor een product van EUR 200, is een reparatie al snel "total loss".
Ik zou eieren voor mijn geld kiezen en op zoek gaan naar een ander scherm.
Of je moet een niet formele reparatie tent kunnen vinden die wellicht wat minder professioneel is en daardoor goedkoper is.
Maar zelfs dan kost zo'n reparatie al snel EUR 100 of meer.
Ook dat is voor een EUR 200 monitor van (bijna) 3 jaar oud gewoon teveel.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:07
Dat je slechts 2 jaar garantie hebt is niet waar.

Je hebt recht op de wettelijke garantie, de verwachte levensduur van een product, met een minimum van 2 jaar.

https://www.techniekneder...bin.aspx?documentid=55615

Dit zijn de te verwachte levensduren van een aantal artikelen.

Ik zou hierbij zeggen (bij gebrek aan een tabel voor lcd’s: lijkt het meest op een tv, dus minimaal 3 jaar te verwachte levensduur.

Dat betekent dat de winkel dan 1/3 van de rekening zou moeten betalen en jij 2/3 (er zijn al 2 van de 3 jaar om).

(Dit geldt overigens niet binnen de 2 jaar, dan zijn alle kosten voor de winkel, tenzij het apparaat meer waard geworden is/verbeterd is ten opzichte van het origineel.)

Maar ja, ga je daar over zeuren en dan ook nog eens € 120/130 zelf betalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 16:32
Maar is het nu niet al te laat? Want je hebt hem opgestuurd voor reparatie, buiten de garantie. Dan krijg je nu toch hoe dan ook de rekening? Ook als ze niets doen krijg je een rekening voor onderzoekskosten, en kost het je waarschijnlijk ook al best een hoop geld.

Dan is het misschien wel het overwegen waard om hem toch gewoon te laten repareren. (omdat je dan meestal alleen maar voor de reparatie hoeft te betalen)

[ Voor 19% gewijzigd door WEBGAMING op 01-03-2023 16:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roysijnesael
WEBGAMING schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 16:26:
Maar is het nu niet al te laat? Want je hebt hem opgestuurd voor reparatie, buiten de garantie. Dan krijg je nu toch hoe dan ook de rekening? Ook als ze niets doen krijg je een rekening voor onderzoekskosten, en kost het je waarschijnlijk ook al best een hoop geld.

Dan is het misschien wel het overwegen waard om hem toch gewoon te laten repareren. (omdat je dan normaal gezien alleen maar voor de reparatie betaalt)
Nee hoor, ik heb hem opgestuurd (naar Bol.com) en heb hiervoor een prijsopgave gekregen. Ik kan binnen 7 dagen beslissen wat ik wil doen; De reparatie doorzetten, de monitor terug laten sturen voor 20 euro, of afstand doen van het product.

Vervelende is alleen, dat ik hem voor reparatie heb aangemeld toen er op de productpagina 3 jaar garantie stond, en nu dus maar 2 jaar, maar goed, probeer dat maar eens te bewijzen. :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roysijnesael
White Feather schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 16:15:
Dat je slechts 2 jaar garantie hebt is niet waar.

Je hebt recht op de wettelijke garantie, de verwachte levensduur van een product, met een minimum van 2 jaar.

https://www.techniekneder...bin.aspx?documentid=55615

Dit zijn de te verwachte levensduren van een aantal artikelen.

Ik zou hierbij zeggen (bij gebrek aan een tabel voor lcd’s: lijkt het meest op een tv, dus minimaal 3 jaar te verwachte levensduur.

Dat betekent dat de winkel dan 1/3 van de rekening zou moeten betalen en jij 2/3 (er zijn al 2 van de 3 jaar om).

(Dit geldt overigens niet binnen de 2 jaar, dan zijn alle kosten voor de winkel, tenzij het apparaat meer waard geworden is/verbeterd is ten opzichte van het origineel.)

Maar ja, ga je daar over zeuren en dan ook nog eens € 120/130 zelf betalen?
toon volledige bericht
Ik ga dat zeker niet doen haha. Ik heb ook al geprobeerd om het te gooien op "Product zou X jaar lang mee moeten gaan..", maar zelfs dan wijzen ze naar de garantietermijn van 2 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 16:32
Oke, in dat geval zou ik denk ik helaas gewoon mijn verlies pakken.

Ik zou alleen nog eens proberen om een archief oid van de website te vinden waar 3 jaar garantie staat. (of die van de fabrikant, of wat dan ook) Of misschien op je eigen rekeningen oid. Want als je hem gekocht hebt met 3 jaar garantie, moet je natuurlijk wel 3 jaar garantie krijgen.

[ Voor 6% gewijzigd door WEBGAMING op 01-03-2023 16:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21:14
Dat mainboard heeft nummers er op staan. Probeer deze te Googlen en kijk of je er 1 kan vinden ergens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toerq
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08-05 10:51
Zou hem even open schroeven en naar de condensators kijken, die waren bij mij bol gaan staan en deed ook niks meer. was voor enkele euro's klaar en het werkt weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IT-Gaming
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 18-03 16:00
Het is een bekend defect bij LG modelen.
Er is een power ic doorgebrand op het moederbord.
Maar bij dit soort producten zijn de reparatie kosten het vaak niet waard.
Beter kijken voor een vervangende monitor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Steenwijkerland
  • Registratie: April 2022
  • Niet online
Zoek even een elektronica hobbyist op die repareerd.
(Bvb ook op sat4all, in de rokende soldeerbout)
Mijn eigen reparatie ervaringen zijn dat het vaak zeer kleine en goedkope reparaties zijn van paar euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roysijnesael
Steenwijkerland schreef op maandag 6 maart 2023 @ 19:40:
Zoek even een elektronica hobbyist op die repareerd.
(Bvb ook op sat4all, in de rokende soldeerbout)
Mijn eigen reparatie ervaringen zijn dat het vaak zeer kleine en goedkope reparaties zijn van paar euro.
Thanks, ga het zeker even proberen!
Pagina: 1