Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pduh
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23-12-2024
Wij hebben sinds kort zonnepanelen geïnstalleerd (15-02) en daarvoor had ik al een P1 van HomeWizard aangesloten.
Daarin kon je al wat opbrengst zien maar sinds eergisteren is eindelijk de MySolarEdge app werkzaam.

Nu valt mij op dat er nogal een verschil zit in opbrengst tussen de beide apps.
P1:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PjGpW8RzmiHWC9SaMle5Twveq_o=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ZQTOwzqLGHsIPiGZsbyiIvtY.jpg?f=user_large
My SolarEdge:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Rgm7GPT81F7VC1YxprcbOSvQlkQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/dqMSXLN6iegD8GrWTttkEBAo.jpg?f=user_large

P1 geeft een opbrengst weer van 7,3kWh
SolarEdge een opbrengst van 10,9 kWh

Wat kan hier de oorzaak van zijn?
Heb de meterkast aan laten passen naar een 3-fase systeem, kan dat er iets mee te maken hebben?

P.Duh! lekker puh!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invisible_man
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 13:48
Omdat de energie uit je omvormers niet direct door je meter gaat, maar daar gaat eerst je actuele verbruik af en wat overblijft gaat door je meter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maddog03
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 05-07 10:41
Je hebt tot nu toe 10.9 kWh “verdiend”, echter heeft de solar edge niet de informatie over wat je “uitgeeft”

Verdiend - uitgave = teruglevering

Dus: 10,9 - 3,5 = 7,4 dit matcht aardig met de P1 meting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invisible_man
maddog03 schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 13:11:
Je hebt tot nu toe 10.9 kWh “verdiend”, echter heeft de solar edge niet de informatie over wat je “uitgeeft”

Verdiend - uitgave = teruglevering

Dus: 10,9 - 3,5 = 7,4 dit matcht aardig met de P1 meting.
Niet helemaal, die 3,5 kWh is alleen gemeten op het moment dat de slimme meter meer energie naar binnen ziet gaan dan naar buiten, daar zit dus niet je verbruik ten tijde dat je energie aan het opwekken bent in. Om daar inzicht in te willen hebben moet je beide metingen in één omgeving met elkaar verekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 12:52

D4NG3R

kiwi

:)

10.9kWh heb je opgewerkt, waarvan 7.3kWh teruggevloeid is het net op. Die overige 3.6kWh heb je dus zelf verbruikt.

Opgewerkte stroom welke je gebruikt stroomt niet langs de (P1) meter. Stel jij wekt 1kW op, en verbruikt op dat moment 2kW dan zal je P1 zeggen dat je 1kW aan stroom aan het gebruiken bent van het net. Evenredig andersom; Stel jij wekt 2kW op en verbruikt 1kW, dan zal je P1 zeggen dat je 1kW terug aan het leveren bent.

[ Voor 58% gewijzigd door D4NG3R op 01-03-2023 13:15 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maddog03
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 05-07 10:41
Invisible_man schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 13:12:
[...]

Niet helemaal, die 3,5 kWh is alleen gemeten op het moment dat de slimme meter meer energie naar binnen ziet gaan dan naar buiten, daar zit dus niet je verbruik ten tijde dat je energie aan het opwekken bent in. Om daar inzicht in te willen hebben moet je beide metingen in één omgeving met elkaar verekenen.
Ik snap wat je bedoelt, maar denk dat dit voor TS iets te veel info is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pduh
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23-12-2024
Ooooohhhhh.... Shit.... OMG wat simpel, dat had ik zelf moeten kunnen uitvogelen.
Ik zat helemaal vast in het denken dat de P1 de opbrengst weergaf maar die geeft natuurlijk alleen maar aan wat teruggeleverd wordt...

Doe hier maar snel weer een slotje op.... te simpele vraag

P.Duh! lekker puh!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invisible_man
maddog03 schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 13:23:
[...]

Ik snap wat je bedoelt, maar denk dat dit voor TS iets te veel info is.
Nee inderdaad, maar een niet correcte uitleg helpt dan ook niet mee natuurlijk :)

Maar toevallig komt wat hij s'nachts opgewekt heeft vrijwel helemaal overeen met wat hij mist in de slimme meter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 12:52

D4NG3R

kiwi

:)

Kan je in HomeWizard geen overzicht maken van alle data? Ik maak zelf gebruik van Home Assistant waar je zonder moeite het volgende kan weergeven:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ExP1mXMC6WXQsNmfIsyh2KQMb8k=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ZI3Sv9DgoFsV6OyOck41oyLv.png?f=user_large

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Pagina: 1