Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G5-2021
  • Registratie: Juli 2021
  • Niet online
OK, ik ben een slow-starter en soms kost het me moeite om de soms wat al te technische verhalen hier te volgen. Desondanks ben ik al een eind op weg, maar nu stuit ik weer op het volgende.

Ik heb Home Assistant draaien op een Raspberry Pi 4B. Mijn Growatt omvormer wordt uitgelezen na het starten van de Growatt-integratie. Ook mijn NAS gegevens zie ik keurig terug. Dus ik dacht de basis onder de knie te hebben.
Daarom heb ik nu een Shelly Plug, een Shelly Plug S en een Shelly 1PM gekocht. Integreren in Home Assistant is een eitje. Dacht ik.
Ik heb de Plug S in de wandcontactdoos gestoken (blauw knipperen), in- (blauw knipperend en rood permanent branden) en uitgeschakeld, en gereset (10 sec. ingedrukt houden).
Ik zie alleen de Plug als 'beschikbaar' WiFi netwerk in mijn telefoon, maar verder kom ik niet. Ik wil geen gebruik maken van de Shelly Cloud, maar alles uitsluitend binnen mijn eigen lokale netwerk houden.
De Shelly Integratie vraagt om een host, maar wat moet ik daar invullen?
Wat en hoe moet ik doen om de Shelly Integratie in Home Assistant aan de praat te krijgen. En natuurlijk de componenten te 'zien' in HA :?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 15:44
Ik heb geen shelly, maar ik ga er vanuit dat je er eerst mee moet connecteren zodat je deze vervolgens met je eigen wifi netwerk kan laten connecteren. Als dat is gebeurd zal HA hem wel vinden.

Probeer het anders hier eens te vragen:
Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5

Inventaris - Koop mijn meuk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Driek
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:00
inderdaad eerst de shelly op je eigen wifi laten werken, daarna updaten naar laatste firmware.

En dan, mits HA op dezelfde wifi/netwerk zit, ziet HA hem vanzelf.

Tijd van werken, tijd van rusten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G5-2021
  • Registratie: Juli 2021
  • Niet online
chaoscontrol schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 12:44:
Ik heb geen shelly, maar ik ga er vanuit dat je er eerst mee moet connecteren zodat je deze vervolgens met je eigen wifi netwerk kan laten connecteren. Als dat is gebeurd zal HA hem wel vinden.

Probeer het anders hier eens te vragen:
Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5
Dank, dat ga ik zeker proberen. Ik dacht alleen dat die topic niet voor deze beginenrsvraag was, maar meer voor vragen als de toepassing eenmaal draait.
Driek schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 12:48:
inderdaad eerst de shelly op je eigen wifi laten werken, daarna updaten naar laatste firmware.

En dan, mits HA op dezelfde wifi/netwerk zit, ziet HA hem vanzelf.
Ook bedankt. Dat is wat ik in eerste instantie had begrepen. Maar helaas, HA zit wel op mijn lokale netwerk, maar Shelly (nog) niet. Er wordt dus niks automatisch gevonden. Nu moet ik dus op zoek naar de manier om dát voor elkaar te krijgen.

Beiden dank. Ik ga verder zoeken en lezen bij deel 5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Driek
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:00
G5-2021 schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 13:19:
[...]

Dank, dat ga ik zeker proberen. Ik dacht alleen dat die topic niet voor deze beginenrsvraag was, maar meer voor vragen als de toepassing eenmaal draait.

[...]

Ook bedankt. Dat is wat ik in eerste instantie had begrepen. Maar helaas, HA zit wel op mijn lokale netwerk, maar Shelly (nog) niet. Er wordt dus niks automatisch gevonden. Nu moet ik dus op zoek naar de manier om dát voor elkaar te krijgen.

Beiden dank. Ik ga verder zoeken en lezen bij deel 5.
Nee, daar heb je niks aan, je moet het shelly topic zoeken zodat je je shelly op je lokale wifi krijgt.
In het kort, aanzwetten.
Je telefoon verbinden op de wifi van de Shelly.
In je browser op je telefoon naar 192.168.33.1
en dan dara in het menu de wifi instellingen opgeven.
dan start hij opnieuw op, en zit hij op je wifi.

Dan kan je verder in HA. (liefst eerst software updaten)

Tijd van werken, tijd van rusten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hellfighter87
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 15:17
Ik heb dit voor mekaar gekregen door het volgende te doen:

1: connect met je telefoon/ laptop op het shelly netwerk

2: ga naar http://192.168.33.1
Je krijgt dan een management interface.

Daar kan je dus ook jou wifi gegevens in stellen

3: zodra je dit gedaan hebt restart de shelly en connect hij met jou wifi, zo niet dan heb je niet se goedw wifi gegevens ingevuld.wn valt de shelly terug op zijn eigen netwerk.

4: log in op je router, daar kan je alle ip adressen zien die vrij gegeven zijn, en dus ook degene van jou shelly.

Nog mooier zou zijn om jou shelly een vast ip tegegen door een dhcp reservering

5: zodra de shelly op jou netwerk zit, kan je hem toevoegen in home assistant

Oftewel het stappen okan volgen van: https://m.facebook.com/no...the-app/2379152375517446/

[ Voor 11% gewijzigd door hellfighter87 op 01-03-2023 13:27 ]

Pagina: 1