NVME-SDD compatibiliteit met huidige systeem

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13wim
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 28-08 12:02
Beste allen,

Momenteel ben ik op zoek naar een mogelijkheid om mijn opslag te vergroten. De opslag die ik heb is relatief oud en begint daarnaast af en toe kuren te vertonen.

De vraag is een beetje of een clean-install op een nieuwe schijf het probleem verhelpt, of dat ik toch meerdere elementen moet upgraden (bijv. moederbord/CPU). Tijdens de originele bouw had het moederbord namelijk ook veel problemen met allerlei bios-errors, die niet 1-2-3 verholpen waren. Aanvankelijk wil ik eerste de optie clean-install met een betere SSD proberen.

Ik zoek een?
NVME-SSD

Wat is je budget?
Circa 80-150 euro

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee, geen specifieke voorkeur, echter liever geen Seagate i.v.m. mega-slechte ervaringen.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Onderstaand mijn huidige systeem:

#CategoryProduct
1ProcessorsAMD Ryzen 5 3600 Boxed
1MoederbordenMSI B450 Tomahawk MAX
1VideokaartenGigabyte Radeon RX 5500 XT Gaming OC 8G
1ProcessorkoelingArctic Freezer 34
1Geheugen internG.Skill Ripjaws V F4-3200C16D-16GVKB
1VoedingenCorsair RM550x (2018) (EU-model) Zwart
1Solid state drivesSamsung 840 EVO 120GB
1Solid state drivesSamsung 850 EVO 250GB
1Solid state drivesSamsung 860 EVO 1TB
Bekijk collectie
Importeer producten

Na wat zoekwerk door de “best buy SSD” van oktober, kwam ik op de volgende NVME-SSD’s die voor mij interessant waren (gekeken naar wat ik qua prestatie / prijs verhouding belangrijk en reëel vind).

- Samsung 980 PRO 1TB
- WD Black SN770 1TB
- Samsung 970 EVO plus 2TB

De ervaren tweakers-lezer herkend als snel de best buy guide hierin. Ik had gekeken naar de prestaties van de schrijven en vond bijvoorbeeld de WB Black SN850 1TB qua prestaties niet mega veel beter dan de samsung 980 pro (slechtere score op max gaming load en slechts 12% beter op de light desktop load) waar die toch al snel 62% duurder is.

Uiteindelijk gekozen voor de samsung 970 EVO plus 2TB, waarom:
- Vergeleken met mijn andere SATA schrijven is dit een snelheid van ruim 211% (volgens de best buy 2018)
- 2 TB betekend dat ik lang niet mijn ruimte hoef te vergroten (ik ga van 1,37 TB naar 3,38 TB)
- Prima prijs

De vraag :
Ik heb in principe de SSD schijf uitgezocht maar twijfel over de compatibiliteit met mijn systeem met deze SSD.

Volgens de moederbord gegevens is de M.2 slot geschikt voor
1) PCIe 3.0 x4 - 1st, 2nd and 3rd Gen AMD Ryzen™ Ryzen™ with Radeon™ Vega Graphics
2) PCIe 3.0 x4 - 2nd Gen AMD Ryzen™ with Radeon™ Graphics
3) PCIe 3.0 x2 - Athlon™ with Radeon™ Vega Graphics

Ik heb een 3rd Gen AMD Ryzen, maar met een Radeon Graphics – dus niet de Vega graphics (of mis ik iets?).
Betekend dit dat deze NVME-SSD niet compatible is, of begrijp ik het verkeerd. Of zou het wel kunnen en werkt het wel prima, maar niet optimaal, en indien dat geval, wat houdt dat dan in?

Indien niet compatible:
Kan ik überhaupt voor dit huidige systeem een NVME-SSD aanschaffen, en zo ja: welke adviseren jullie.
Of is de compatibiliteit van mijn systeem gewoon niet in orde en moet ik eigenlijk meer dan de SSD upgraden?

Alvast bedankt!

[ Voor 3% gewijzigd door 13wim op 01-03-2023 11:05 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16:11

nelizmastr

Goed wies kapot

Die SSD is compatible. De x4/x2 verdeling van de PCIe lanes voor de SSD is in dit geval afhankelijk van welke onboard graphics je processor heeft. Jouw 3600 heeft überhaupt geen ingebouwde videochip dus daar geldt die paragraaf niet voor. De SSD zal dus "gewoon" op x4 snelheid draaien met maximaal PCIe 3.0 omdat je moederbord geen 4.0 ondersteunt.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Nu online
https://www.msi.com/Mothe...-TOMAHAWK-MAX/support#hdd

Pak er gewoon 1 uit deze lijst, die zouden moeten werken met dat bord.
Echter wat hierboven gezegd al word,deze zal niet de volledige snelheid halen,doordat je maximaal maar pcie 3.0 hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13wim
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 28-08 12:02
Dank jullie!

Bedankt voor uitleg, dat maakt het duidelijk!
Ik had die MSI-link zelf niet gevonden, maar de SSD-kaart staat tussen die lijst (pagina 16).

Gelijk maar aanschaffen dus.