Tandwielen 3D-printen voor Xerox Docucolor 240/250 developer

Pagina: 1
Acties:
  • 925 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vj_slof
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 19:51
Natuurlijk kan ik nieuwe tandwieltjes bestellen maar hoe fijn zou het zijn als ik ze zelf kan 3D-printen. Ik ben op zoek naar deze 2 tandwieltjes: https://www.jumia.com.ng/...-560-gears-100769615.html

Hoe kan ik aan de exacte afmetingen komen of kan ik de originele tandwieltjes ergens laten 3D-scannen?

Ze kosten bijna niks maar moet ze ergens in China bestellen dus moet dan lang wachten op zo'n bestelling.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18:47

Rmg

vj_slof schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 10:04:

Hoe kan ik aan de exacte afmetingen komen of kan ik de originele tandwieltjes ergens laten 3D-scannen?
Je kan het oude tandwieltje toch meten? het zijn 17 of 19 tanden, "involute gear" profiel, onder een bepaalde hoek (helical), als je de buitendiameter weet en ongeveer de hoek kan je al aan de slag in elke cad tool.

YouTube: Helical gear in Fusion 360 under 2 minutes. zo teken je deze tandwielen in fusion360 bijvoorbeeld, hier in freecad https://wiki.freecad.org/FCGear_InvoluteGear en ook nog een optie voor openSCAD https://www.thingiverse.com/thing:2854963

[ Voor 27% gewijzigd door Rmg op 01-03-2023 10:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vj_slof
Rmg schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 10:16:
[...]

Je kan het oude tandwieltje toch meten? het zijn 17 of 19 tanden, "involute gear" profiel, onder een bepaalde hoek (helical), als je de buitendiameter weet en ongeveer de hoek kan je al aan de slag in elke cad tool.

YouTube: Helical gear in Fusion 360 under 2 minutes. zo teken je deze tandwielen in fusion360 bijvoorbeeld, hier in freecad https://wiki.freecad.org/FCGear_InvoluteGear en ook nog een optie voor openSCAD https://www.thingiverse.com/thing:2854963
Bedankt! ik ben niet bekend met de terminologie van dit soort werk. Ik beheer in mijn vrije tijd wel het netwerk bij een CAD-bedrijf en die werken met ISODraw CAD-process dus ik denk dat ik het beste daar even kan checken of die iets voor mij kunnen betekenen. Normaal gesproken tekenen zij van die 3D-exploded views voor grote industriële slachtmachines. Dat programma heeft een ook database aan verschillende onderdelen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• superduper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18:14

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Ik heb dit ook geprobeerd en mijn mond viel open hoe complex tandwielen eigenlijk zijn. Er zijn zoveel parameters om in de gaten te houden. Nu heb jij een werkendvoorbeeld (ik wilde een overbrenging maken). Er zijn webtools die het eea kunnen uitrekenen, qua aantal tanden en alle afmetingen ertussen.

Tekenen vond ik vrij simpel in tinkercad en printen is daarna ook simpel. Denk wel aan de kracht die op de tanden komt te staan of je matriaal daar sterk genoeg voor is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

3D printen kan met bijvoorbeeld nylon. Maar wat ik er wel bij moet zeggen is dat, zoals @superduper ook al aangeeft, een tandwiel meer is dan alleen een wiel met een x aantal tanden. Je hebt namelijk ook nog zaken zoals de hoek van het loopvlak en de invalshoek van de tanden waar je rekening mee moet houden. (zie wikipedia, daar vindt je een lange lijst met mogelijke variabelen die op een tandwiel van toepassing kunnen zijn) Als dat niet goed aansluit is snelle slijtage een zekerheid. Een (betere) foto kan wellicht uitkomt bieden om hier meer over te kunnen zeggen.

En ik ben overigens totaal geen tandwielenexpert. Ik ben wel een CAD gebruiker die een paar keer heeft gespeeld met de tandwielgenerator in FreeCAD. ;)

[ Voor 7% gewijzigd door ocf81 op 02-03-2023 00:05 ]

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | <X> as a Service --> making you a poor & dependent slave

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:02
Het zijn geen tandwielen met rechte vertanding, maar met een twist in de vertanding (helical profile). Dat zijn meer parameters aan variabelen dan je lief zijn! Zoals hierboven aangegeven, een hele kleine afwijking gaat dan voor snelle slijtage of overmatige frictie zorgen, of beide. Wachten op de levering uit China kan dan best wel eens de simpelste oplossing zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vj_slof
Archer_VC10 schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 23:04:
Het zijn geen tandwielen met rechte vertanding, maar met een twist in de vertanding (helical profile). Dat zijn meer parameters aan variabelen dan je lief zijn! Zoals hierboven aangegeven, een hele kleine afwijking gaat dan voor snelle slijtage of overmatige frictie zorgen, of beide. Wachten op de levering uit China kan dan best wel eens de simpelste oplossing zijn.
Ik heb het door ja... Ik heb wat met FreeCAD en Gears Workbench addon zitten spelen en daar lukt het me wel om een helical tandwiel te tekenen. Maar de afmetingen en het opmeten van het originele tandwiel gaat mij in ieder geval niet tot de 10e millimeter lukken dus denk ook niet dat ik een ooit goed werkend tandwieltje ga namaken. Zat te spelen met het idee het tandwieltje gewoon maar op de 2D-scanner in te scannen op een enorm hoge resolutie en de scan na te meten.

Zit niks anders op dan een paar tandwieltjes te bestellen of een complete developer unit. Tandwieltjes kosten een paar euro, hele nieuwe developer unit 180... Developerunit heb ik zo in huis, die tandwieltjes helaas niet., da's wel balen. Goedkope fix zit er even niet in voor nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jiton
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 26-06-2024
Het 3D-printen van tandwielen voor de Xerox Docucolor 240/250 ontwikkelaar biedt veel voordelen, vooral op het gebied van maatwerk en kostenefficiëntie. Door gebruik te maken van 3D-printtechnologie kunnen specifieke tandwielen snel en nauwkeurig worden geproduceerd, wat resulteert in een betere prestatie en langere levensduur van het apparaat. Bovendien maakt het 3D-printen het mogelijk om snel te reageren op onverwachte reparatiebehoeften zonder te hoeven wachten op levering van onderdelen van derden.

Voor degenen die op zoek zijn naar mogelijkheden voor 3D-printen, raad ik aan om een kijkje te nemen op spam. Hier vindt u verschillende opties en aanbieders die u kunnen helpen bij uw 3D-printprojecten.

[ Voor 4% gewijzigd door br00ky op 26-06-2024 20:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mekonghigh
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 24-02 10:25
Misschien heb je hier iets aan om de maten te berekenen.

https://woodgears.ca/gear_cutting/index.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:20
Wat is dit nou voor een topic kick

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 17:08

br00ky

Moderator Harde Waren
En dicht.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.