Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kiptandoro
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 17-03-2024
Hallo,

Wij hebben sinds gisteren zonnepanelen. Deze zijn aangesloten via een pv verdeler op het stopcontact van de wasmachine. Deze zat op een aparte groep. Echter merk ik nu dat de omvormer (eenn goodwe dns) uitschakelt in de nacht. Dit is uiteraard normaal want dan is er geen zon. Echter het stopcontact op de pv verdeler werkt dan ook niet.

Ik ben een absolute leek op dit gebied. Dus mijn vraag is of dit normaal is. Dan zou het namelijk betekenen dat ik de wasmachine en wasdroger enkel kan gebruiken tijdens de zonuren?

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• adjego
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 15:25
Mijn eerste vraag zou zijn: Geeft het stopcontact wel thuis zodra er zonne-opbrengst is? Want ik denk eerder dat ze dat stopcontact gewoon niet hebben aangesloten.

Home Assistant | ☀️ 2900 Wp PVOutput | 🔋 Tesla Model 3 RWD 2024

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tolunaygul12
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 08-09 08:42
Lijkt mij dat de PV verdeler verkeerd is aangesloten.
Normaal gesproken zou de wcd gewoon moeten werken ten alle tijden.
Even de installateur terug laten komen ivm garantie voor volledige werking ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15:17

Tazzios

..

Het kan niet zo zijn dat er geen stroom is en dat het stopcontact alleen werkt indien het licht is omdat de omvormer pas werkt indien er spanning is. Denk dan eerder dat je omvormer ook niets teruglevert en dat het lampje brand doordat er stroom van de panelen komt maar dat er niets wordt terug geleverd.

Een mogelijke quickfix: Al in de meterkast en pv verdeler gekeken of er een schakelaar uit staat/naar beneden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kiptandoro
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CWArw2H5NUopcx8EbAnuQMqL6sQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6VsKiTFr2pF6xLb3vD4AcGRM.jpg?f=fotoalbum_large

Zojuist deze stekkerdoos er tussen uitgehaald. Wasmachine staat nu direct aangesloten op de pv verdeler. Dan lijkt hij wel te werken. Ga vanavond als de zon niet meer schijnt en de omvormer uitstaat even verifiëren of die dan nog steeds werkt. Overigens blijf ik het wel raar vinden aangezien beiden apparaten nog geen was hebben gedraaid. Zijn alleen even kort aangezet na de installatie, puur alleen of de lampjes branden. Overigens komt de wasmachine uit 2018 en de condens wasdroger uit 2007. Zouden deze überhaupt wel tegelijkertijd kunnen draaien op deze verdeler?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sYVSscf4q98QNu4uviNLjy324Eg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sxzahAWVFrWvIzVUa2DMOrZB.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Niet om 't een of 't ander, maar een wasmachine EN een wasdroger op een losse verdeeldoos???

Dat zou ik zelf al geen veilige/juiste situatie vinden.

En aangezien je nu wel een werkende wasmachine hebt, als die verdeeldoos er tussenuit is, lijkt me de conclusie duidelijk...
Kwestie van ff testen of die verdeeldoos nog wel in orde is; ff in een wcd steken, lampje aansluiten op de verdeeldoos en kijken of het werkt.

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08-09 22:13
ehtweak schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 09:01:
Niet om 't een of 't ander, maar een wasmachine EN een wasdroger op een losse verdeeldoos???

Dat zou ik zelf al geen veilige/juiste situatie vinden.
Dat is geen normale verdeeldoos, maar juist een die bedoeld is voor meerdere zware apparaten en een eventuele overbelasting situatie voorkomt.

Weet niet precies hoe het werkt, maar kan best zijn dat de "andere" aansluiting uit gaat als de "eerste" stroom trekt. Of dat de tweede pas aan gaat als de eerste zijn opwarmcyclus heeft gehad (de grootste stroomverbruiker).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

timberleek schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 09:17:
[...]

Dat is geen normale verdeeldoos, maar juist een die bedoeld is voor meerdere zware apparaten en een eventuele overbelasting situatie voorkomt.
Ja, dat had ik gezien (staat er op).
Maar dan nog... is het aansluitsnoer wel voldoende massief? Zijn de interne aansluitingen in die verdeeldoos wel degelijk genoeg voor dit soort vermogens? etc.

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08-09 22:13
Het is natuurlijk een aanname. Maar aangezien het product specifiek bedoeld is om een "overmatige" hoeveelheid vermogen op aan te sluiten mag ik dat toch wel hopen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aardedraadje
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 15:41

Aardedraadje

Met kabelschoen

Situatie lijkt mogelijk al verholpen te zijn, dus ik heb eigenlijk niks toe te voegen :)
ehtweak schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 09:01:
Ik vind dit tegenwoordig in het tijdperk van zuinige wasmachines en warmtepompdrogers een beetje een dooddoener. We hebben hier bijvoorbeeld een wasmachine die 1900W rated is, en een wasdroger die 700W rated is. Gaat om max. aansluitwaarde/piekbelastingen. Bij elkaar een maximaal verbruik van 2600W, als beiden toevallig een piek geven.

De meeste stekkerdozen geven hun max vermogen aan, dus lijkt me als je daaronder blijft, dat het gewoon prima is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Laten we maar ff afwachten waar @kiptandoro mee komt en of het probleem nu gefixed is.

@Aardedraadje de TS noemde trouwens wel:
"Overigens komt de wasmachine uit 2018 en de condens wasdroger uit 2007"

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aardedraadje
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 15:41

Aardedraadje

Met kabelschoen

ehtweak schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 09:42:
Laten we maar ff afwachten waar @kiptandoro mee komt en of het probleem nu gefixed is.

@Aardedraadje de TS noemde trouwens wel:
"Overigens komt de wasmachine uit 2018 en de condens wasdroger uit 2007"
Overheen gelezen.. :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:42
Wat @timberleek ook al opmerkte, op de foto lijkt de wasmachine op de wasdroger aansluiting van het verdeelblok ingeprikt te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kiptandoro
Bedankt allemaal voor het meedenken. Net zojuist opnieuw geprobeerd nu de omvormer is uitgeschakeld. Wasmachine werkt wel direct op de pv transformer. Ook met de speciale contact doos. Echter lijkt de droger niet meer te werken.

Het gaat om een bosch droger uit 2009 blijkbaar:

https://www.kieskeurig.nl...570-bosch-wtv74100nl#tabs

En het volgende type wasmachine:

https://www.artencraft.be...8g-wak282b1fg-433301.html

Zou wel heel toevallig zijn als de wasdroger defect zou zijn. Verder is er niks afgeslagen in de stoppenkast.

Het gaat trouwens om de volgende pv transformer:

https://www.solar-outlet....ep.html?source=googlebase

[ Voor 11% gewijzigd door kiptandoro op 01-03-2023 19:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• schumacher
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 10-09 08:15
kiptandoro schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 19:46:
Bedankt allemaal voor het meedenken. Net zojuist opnieuw geprobeerd nu de omvormer is uitgeschakeld. Wasmachine werkt wel direct op de pv transformer. Ook met de speciale contact doos. Echter lijkt de droger niet meer te werken.

Het gaat om een bosch droger uit 2009 blijkbaar:

https://www.kieskeurig.nl...570-bosch-wtv74100nl#tabs

En het volgende type wasmachine:

https://www.artencraft.be...8g-wak282b1fg-433301.html

Zou wel heel toevallig zijn als de wasdroger defect zou zijn. Verder is er niks afgeslagen in de stoppenkast.
Heb je het al geprobeerd met een simpele gloeilamp of waterkoker?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kiptandoro
Net een waterkoker geprobeerd. Deze doet het dan weer niet. Terwijl er wel met succes een was heeft gedraaid vanmiddag. Verder blijft de wasmachine het wel gewoon doen als ik die er opnieuw in prik.

[ Voor 24% gewijzigd door kiptandoro op 01-03-2023 19:59 ]

Pagina: 1