Vraag

• Kevin1988hd
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 09-04 10:28
Goedemorgen,

Wij hebben het honeywell evohome systeem een paar weken en merkte dat ons gas verbruik heel hoog was op essent. Nu hebben we een slimme meter gekocht en zien we dat onze vloerverwarming continue aanslaat en heel veel gas verbruikt. De monteur die het geplaatst heeft is meerdere malen langs geweest maar kan het probleem niet vinden. Wij hebben door het hele huis vloerverwarming alleen beneden staat aan, anders wordt het zo warm boven ook al zetten we hem op 12 graden. Ook horen we vaak de verdelers boven door lopen. Zie hier onder wat foto’s van onze slimme meter.
Heeft iemand een idee wat dit kan zijn?

Vriendelijke groeten,
Kevin

Alle reacties

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23:06

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Sunglasses and beards

(jarig!)
Zo "continu" is dat blijkbaar niet, want overdag tussen ong 09:00 en 18:00 lijkt hij amper aan te gaan. Je lijkt dus vooral te stoken zodra de zon weg is en het kouder wordt buiten en in huis.
Daarnaast zeggen deze foto's niets, het geeft alleen inzake in het gebruik en wanneer. Daarbij is alles relatief. Als je een 2 kamer huis stookt is 7m3 wellicht veel, Als het om een grote villa staat is het weinig. Om uberhaupt iets zinnigs te kunnen zeggen en iets uit te kunnen uitvogelen hebben we meer info nodig:
- welke cv ketel, hoe is deze ingesteld (aanvoertemp, vermogen enz)
- hoe staat je klokprogramma ingesteld
- foto's van de verdeler(s) enz
- toelichting op al je ruimtes en groepen (m2, lengte van de groepen, HOH afstand, locatie in het huis, gevraagde temp, stookgedrag enz)
- zijn al je groepen al eens waterzijdig ingeregeld en gebalanceerd?

[Voor 16% gewijzigd door Microkid op 01-03-2023 07:48]

3800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15:42
Kevin1988hd schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 07:31:
Goedemorgen,

Wij hebben het honeywell evohome systeem een paar weken en merkte dat ons gas verbruik heel hoog was op essent. Nu hebben we een slimme meter gekocht en zien we dat onze vloerverwarming continue aanslaat en heel veel gas verbruikt. De monteur die het geplaatst heeft is meerdere malen langs geweest maar kan het probleem niet vinden. Wij hebben door het hele huis vloerverwarming alleen beneden staat aan, anders wordt het zo warm boven ook al zetten we hem op 12 graden. Ook horen we vaak de verdelers boven door lopen. Zie hier onder wat foto’s van onze slimme meter.

Vriendelijke groeten,
Kevin

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Jij vindt 7 kuub gas veel? Als heg winters weer is?
Je weet natuurlijk pas iets als je vergelijkt met een jaar geleden, of in ieder geval gecorrigeerd voor graaddagen. https://www.mindergas.nl/degree_days_calculation

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Mania-92
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 13:13
Ik heb de afgelopen dagen ook zo rond de 7 kuub verstookt per dag. Dat is met de huidige buitentemperaturen een vrij normaal verbruik als je het mij vraagt.

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23:06

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Sunglasses and beards

(jarig!)
Mania-92 schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 08:31:
Ik heb de afgelopen dagen ook zo rond de 7 kuub verstookt per dag. Dat is met de huidige buitentemperaturen een vrij normaal verbruik als je het mij vraagt.
Dat zegt echt niks. Ik verstook 1.5 tot 2 kuub. Ben jij dan onzuinig? Alles hangt af van je huis, stookgedrag, isolatie, inregeling enz.

3800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Mania-92
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 13:13
Microkid schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 08:34:
[...]

Dat zegt echt niks. Ik verstook 1.5 tot 2 kuub. Ben jij dan onzuinig? Alles hangt af van je huis, stookgedrag, isolatie, inregeling enz.
Uiteraard is er een hele verdeling te maken van verbruik, afhankelijk van verschillende factoren. Maar 7 kuub is mijn inziens een vrij normaal verbruik met deze temperaturen. Dat wil niet zeggen dat er niet mensen zijn die 1 kuub verbruiken en dat er geen mensen zijn die 14 kuub verbruiken. Alleen TS heeft het over een 'heel hoog verbruik', het enige wat ik wil zeggen dat 7 kuub niet a priori een extreem verbruik is.

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Kevin1988hd schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 07:31:
Goedemorgen,

Vriendelijke groeten,
Kevin

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Geen idee in wat voor huis je woont, maar het verbruik vind ik wel meevallen. Even gekeken naar dezelfde dagen; circa 60m² wat verwarmd wordt met vloerverwarming, boven nog 2 ruimtes met radiatoren. Totale huis circa 155m².
26 februari: 7,5 m³ (19,5 graad)
27 februari: 6,1 m³ (18,5 graad)

Totale verbruik is circa 1.000m³ / jaar. Onze thermostaat staat vaak op 18,5. Als we lang thuis zijn gaat hij misschien een graad hoger.

• R20141016
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 16:24
Tehh schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 09:17:
[...]

Geen idee in wat voor huis je woont, maar het verbruik vind ik wel meevallen. Even gekeken naar dezelfde dagen; circa 60m² wat verwarmd wordt met vloerverwarming, boven nog 2 ruimtes met radiatoren. Totale huis circa 155m².
26 februari: 7,5 m³ (19,5 graad)
27 februari: 6,1 m³ (18,5 graad)

Totale verbruik is circa 1.000m³ / jaar. Onze thermostaat staat vaak op 18,5. Als we lang thuis zijn gaat hij misschien een graad hoger.
Valt idd wel mee.
Dit zijn mijn cijfers. 65 m2 vloerverwarming. Huis zelf is 155m2.
26 februari: 6,9 m3 (20 graden)
27 februari: 6,7 m3 (20 graden)
De verwarming in de badkamer is op beide dagen ook even aan geweest.

• coazter
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 14:19
Hier 85 m2 vloerverwarming, alleen benedenverdieping. Thermostaat staat op 21, aanvoertemperatuur CV (CW5) staat op 65. Verder geen tweaks m.b.t. pompsnelheid e.d. Ik heb maandag 8m3 gebruikt, gisteren 7,2m3, zondag kan ik niet meer terugzien, maar ligt vaak rond de 7-8 m3 per dag als het 's nachts goed koud is. Naar mijn idee ook helemaal geen hoog gebruik van TS.

• Kevin1988hd
Microkid schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 07:37:
Zo "continu" is dat blijkbaar niet, want overdag tussen ong 09:00 en 18:00 lijkt hij amper aan te gaan. Je lijkt dus vooral te stoken zodra de zon weg is en het kouder wordt buiten en in huis.
Daarnaast zeggen deze foto's niets, het geeft alleen inzake in het gebruik en wanneer. Daarbij is alles relatief. Als je een 2 kamer huis stookt is 7m3 wellicht veel, Als het om een grote villa staat is het weinig. Om uberhaupt iets zinnigs te kunnen zeggen en iets uit te kunnen uitvogelen hebben we meer info nodig:
- welke cv ketel, hoe is deze ingesteld (aanvoertemp, vermogen enz)
- hoe staat je klokprogramma ingesteld
- foto's van de verdeler(s) enz
- toelichting op al je ruimtes en groepen (m2, lengte van de groepen, HOH afstand, locatie in het huis, gevraagde temp, stookgedrag enz)
- zijn al je groepen al eens waterzijdig ingeregeld en gebalanceerd?
Cv ketel nefit proline nxt hrc 24/cw4. Aanvoer temp 50 graden 24w
19,5 graden hele dag. Het gaat om de woonkamer 45m2 rest van het huis staat uit. Huis komt uit 2014 geïsoleerd onder de vloer. Vloer dikte 1.2cm (hout) verdeler zit in de voorraadkast (midden woonkamer) HoH is 10cm
Laatste vraag geen id moet ik over bellen.
Deze afgelopen dagen wordt het 21 graden binnen tussen 10:00/18:00 gaat de vloer verwarming niet aan. Tussen 18:00 en dan de volgende dag 10:00 vindt ik 7/8m3 gas veel.

[Voor 4% gewijzigd door Kevin1988hd op 01-03-2023 12:47]

• Kevin1988hd
t14wo schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 07:43:
[...]

Jij vindt 7 kuub gas veel? Als heg winters weer is?
Je weet natuurlijk pas iets als je vergelijkt met een jaar geleden, of in ieder geval gecorrigeerd voor graaddagen. https://www.mindergas.nl/degree_days_calculation
Ja en dan valt 7kuub nog mee. Heb vorige week en daar voor dagen gehad over de 10kuub. Verwarming staat op 19,5 en het gaat om 1 kamer van 45m2

• Stokertje
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 06-06 21:32
Wat is je gasverbruik van voorgaande winter(s) in dit huis? Of je voorgaande jaarverbruik? Het lijkt echt niet zo heel vreemd hoor alleen focust iedereen zich er nu heel erg op vanwege de prijzen.

Deze ketel en vloerverwarming had je vorige winter ook al?

[Voor 6% gewijzigd door Stokertje op 01-03-2023 12:53]

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13:33

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Hoe is die vloer opgebouwd? Is die wel verlijmd?

Bij een niet verlijmde houten vloer wordt de warmteweerstand waarschijnlijk te hoog om efficient te kunnen verwarmen... Daar zal waarschijnlijk je relatief hoge aanvoertemperatuur van 50 graden ook wegkomen.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• Kevin1988hd
Stokertje schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 12:51:
Wat is je gasverbruik van voorgaande winter(s) in dit huis? Of je voorgaande jaarverbruik? Het lijkt echt niet zo heel vreemd hoor alleen focust iedereen zich er nu heel erg op vanwege de prijzen.

Deze ketel en vloerverwarming had je vorige winter ook al?
Dit is onze eerste winter in deze woning.
Ja dat doen we zeker.. 19,5 is in mijn optiek prima te doen. Maar dat is alleen in de woonkamer. Als ik boven ook aanzet op 15 graden wordt het ontzettend warm boven 22 graden. En dan zit ik op 15 kuub per dag.

• Kevin1988hd
Question Mark schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 12:55:
[...]

Hoe is die vloer opgebouwd? Is die wel verlijmd?

Bij een niet verlijmde houten vloer wordt de warmteweerstand waarschijnlijk te hoog om efficient te kunnen verwarmen... Daar zal waarschijnlijk je relatief hoge aanvoertemperatuur van 50 graden ook wegkomen.
Vloer is geegaliseerd ondervloer en daar is deze vloer op verlijmd en vast geschoten

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15:42
Kevin1988hd schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 12:50:
[...]

Ja en dan valt 7kuub nog mee. Heb vorige week en daar voor dagen gehad over de 10kuub. Verwarming staat op 19,5 en het gaat om 1 kamer van 45m2
Oke, maar 10 kuub op een dag gebruiken is dus niet veel. Dat is mijn punt. Veel mensen extrapoleren dit en zeggen dat hun jaarverbruik 3600 kuub is. Dst is uiteraard onzin.

Op een koude dag kan je cv toch nest even werken om je beneden verdieping op 20 gr te houden? Kost je misschien 15 euro onder prijsplafond. Dat is echt niet veel.

Zoek eens de normaalverdeling op in een seizoen. Volgens mij ben je vooral getriggerd doordat je uberhaupt verbruik ziet, waar je daarvoor helemaal niets zag.

Hou daarnaast ook rekening met +10% verbruik als je een houten vloer hebt tov een tegelvloer. Houten vloeren zijn fijner om op te lopen, voleen warmer, maar geleiden ook iets minder dan plavuizen.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee