Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• Jjm1983
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 05-11-2024
Hoi allemaal,

Ik ben voorbereidingen aan het treffen om 16 zonnepanelen te gaan leggen op een nabij gelegen loods en heb wat vragen. Het betreffen panelen van 370 wp. Met micro omvormers van APsystems DS3-L. Ik kan max 6 van deze op 1 fase plaatsen en zal ik dus met 2 fases gaan werken.

Ze komen straks in landscape te liggen in 3 rijen, ik moet er dus nog 2 panelen bij halen om een gelijk vlak te krijgen maar dit volgt later wellicht. Hoe kan ik het beste de trunkabels verdelen naar jullie mening?

En wat adviseren jullie qua dikte van de kabel vanuit de loods naar de meterkast in huis. De afstand is net geen 50 meter lang.

Nog een praktische vraag, het betreft een damwanddak en ik heb profielen van clickfit evo om de panelen vast te zetten. Alleen kan ik hier de omvormer niet aan vast zetten. Ik was aan het denken om ze aan de onderkant van het staaldak te hangen. Nadeel is dan wel dat ik bij elk paneel 2 gaten voor de kabels moet maken. Maar dan kan ik er wel altijd bij. Andere optie die ik had bedacht om ze met een bout vast te zetten aan het staaldak gewoon onder het paneel. Wat raden jullie hierin aan?

Mvg

Alle reacties

• xah5kiDe
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 11:34

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

Waarom niet 3 fases? Dat is 730*3=2.2kW per fase. Dan is het maar 9A per fase dus een kabel met 4mm2 aders is dan prima.
Heb je zoveel schaduw dat je niet voor een string omvormer kunt gaan? Stuk makkelijker aansluiten. Omvormer heeft wel een afdakje nodig, maar dan kun je er wel makkelijk bij indien vervanging nodig is.

Theo

• Jjm1983
Ja ik heb veel last van schaduw, vandaar de keus voor de apsystems. Daarom zit ik vast aan de 2 fasen.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:15
Daarom zit je niet vast aan 2 fasen. 3 trunk kabels kan natuurlijk gewoon.

Dat verlaagt de stroom door de fasen en scheelt nog meer door de 0. Gewoon 3/3/2 verdelen.

Clickfit evo heeft clips te koop om optimizers en micro’s aan rails te hangen, dat zou volgens mij ook op staaldak profiel moeten kunnen.

En de grond kabel zou ik over die afstand 6mm2 doen. Domweg om de spanning val te drukken zodat de omvormers minder hoge spanning zien.

[ Voor 45% gewijzigd door Ronald op 01-03-2023 07:30 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Jjm1983
Bedankt voor jullie reacties. Oh ja, op 3 fase dat kan natuurlijk ook ja.

Ik zou wat extra montageprofielen kunnen aanschaffen voor de omvormers aan te bevestigen. Ik heb namelijk geen rail. Maar heeft het de voorkeur om de omvormers direct onder de panelen te bevestigen tov onder het staaldak zelf, dus aan de binnenzijde?

• schumacher
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 16-11 21:54
Jjm1983 schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 09:03:
Bedankt voor jullie reacties. Oh ja, op 3 fase dat kan natuurlijk ook ja.

Ik zou wat extra montageprofielen kunnen aanschaffen voor de omvormers aan te bevestigen. Ik heb namelijk geen rail. Maar heeft het de voorkeur om de omvormers direct onder de panelen te bevestigen tov onder het staaldak zelf, dus aan de binnenzijde?
Ik zou voor het bevestigen de oplossing kiezen die leidt tot het minste vocht en warmte voor de omvormers en bekabeling. Daarbij moet je ook voor zorgen dat kabels niet langs scherpen randen van je (gaten in) het dak schuren. En dan die drie factoren optimaliseren ;)

Kun je ze niet zo aan de profielen bevestigen met het juiste materiaal?
https://eu.esdec.com/wp-c...o-staaldak-waterdicht.jpg

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:15
@schumacher dat is de optimizer clip die ik bedoel ;)?

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• schumacher
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 16-11 21:54
Ronald schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 10:29:
@schumacher dat is de optimizer clip die ik bedoel ;)?
Ik pak nog ff koffie :O

• Jjm1983
Yes, dat dacht ik eerst ook te doen. Alleen heb ik basic profielen op het dak geschroeft, deze zijn net te laag om de omvormer aan te bevestigen. Ik ga eens kijken hoe ik t waterdicht kan krijgen als ik ze eventueel onder het dak ga hangen.
Pagina: 1