Advies zonnepanelen: Nieuwbouw, plat dak, DHZ

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mauritso
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 10-09 08:47
Ik ben van plan zonnepanelen zelf aan te leggen op het platte dak van mijn nieuwbouwwoning. Dit zou ik graag zo efficient mogelijk willen doen (zoveel mogelijk panelen). Oost/west ligging is zeker een optie, een ander ding waar ik over nadenk is sommige of alle panelen plat leggen.

Het dak is 8x8.5m op 10.7m hoog en heeft een dakluik. Ook komt er nog een warmtepomp bovenop te staan. Azimuth hoek van de onderste zijde is 17 graden ongeveer

Bij een platte opstelling zouden de panelen bij de dakrand wel schuin kunnen liggen zodat ze geen/minder last hebben van schaduw van de rand (dus \-----/ of eentje plat met oost/west \-/\/\/)

Qua bevestigingsmateriaal denk ik aan de goedkopere plat dak bevestigingsopties die ik hier ben tegengekomen (stoeptegels, opsluitbandjes).

Vragen:
1. Is de 7x4 grid opstelling te agressief? Alles ligt hier in principe strak naast elkaar. Geen loopruimte.
2. Geen afstand tot dakrand, lijkt mij prima als de zonnepanelen niet boven de dakrand uitsteken, klopt dat?
3. Kan hier prima met een string omvormer gewerkt worden met 2MPPTs (indien oost/west)?

Uiteraard is ander advies ook zeker welkom!
Foto's
Voorbeeld van een 7x4 en 7x3 grid. De grotere doos is een warmtepomp, exacte vorm en locatie nog niet bekend. De kleinere doos is het dakluik, die zit al op die plek.

13 graden oost/west / 7 x 4 grid:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6DoZDVzcHBrrnPLI36GbYgI64kU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/nDoQaiL8YxjMjyHaxkZVjaxE.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WtnCnj6y-Mv-e7EZ4WhXMht2Pdo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/w6lZmwPu2JGWkB85CsmxMcOs.png?f=fotoalbum_large

0 graden (plat) / 6x4 grid:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C3bQb8y6y2N-h5umq2JHM1maxfo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/IvOErQvAbETttDDcCWNkC1BP.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o-I_pJMerFbuiGxKCy-8TFEk8qQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/iGC2zPPjHiPXUA36FM6lxKsz.png?f=fotoalbum_large
Beschikbare (dak)ruimte
Buiten diameter is 8x8.5m. De dakrand is ongeveer 30cm hoog en 30cm breed (preciezer ga ik later deze week meten als de dakdekker geweest is).
Schaduw
Dakranden, beetje van het dakluik en warmtepomp. Voor de rest is het het hoogste dak in een straal van minimaal 20 meter en zijn er (nog) geen bomen.
Jaarverbruik
Huidig zonder warmtepomp zo'n 2200kWh
Huidige elektriciteitsaansluiting
3x25A
Budget en doel
8000-9000 euro, goedkoper is beter. Doel is het dak redelijk efficient vol leggen met hopelijk nog een beetje ruimte over op het dak bij het dakluik.

Minimum is 7040Wp totaal origineel berekend in BENG berekening als:

Aantal PV-panelen : 22
Vermogen panelen : 320 Wp per paneel of minimaal 7.040 Wp totaal.
Oriëntatie : Hellingshoek : 10*oost / 11*west 15 ̊
Wie gaat het project uitvoeren
Zelf met hulp.
Bijhouden van data
Het liefst iets dat lokaal via een kabel uitgelezen kan worden, geen afhankelijkheid van een cloud portaal.
Reeds verkregen offertes
Geen.
Regio
Enschede

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Ambitieus plan!

Maar ff een praktische vraag:
Als je alles zo dicht op een legt, hoe kom je er dan nog bij? :?

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15:42
Teveel bestaat bij mij niet.

In dit geval zou ik APSystems QT2 pakken; voor een 3 fase string omvormer is er kans dat er teveel in bypass moet. Te koop bij Winkelman bij je in de buurt.

Je kunt ook even kijken met andere maten panelen... Winkelman heeft nog wel eens 550W joekels liggen.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 15:12
Waarom geen dakjes? Dat is zon beetje standaar advies en ook minder last van rand + er past net wat meer op je dak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14:55
lol, 320Wp panelen... ik denk dat dit het uitgangspunt van de BENG-berekeningen is en niet wat je wilt leggen toch? want dat was in 2020 een mooi vermogen, maar ik zou nu minimaal ~380Wp panelen leggen. zeker op plat dak is minder panelen/hoger vermogen per paneel beter want onderconstructie is €€€.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mauritso
Fr33z schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 21:00:
lol, 320Wp panelen... ik denk dat dit het uitgangspunt van de BENG-berekeningen is en niet wat je wilt leggen toch? want dat was in 2020 een mooi vermogen, maar ik zou nu minimaal ~380Wp panelen leggen. zeker op plat dak is minder panelen/hoger vermogen per paneel beter want onderconstructie is €€€.
Mijn berekeningen in sunnydesign zijn met een 385wp 1.7x1m paneel gedaan inderdaad. Die 320wp voor de BENG berekening klamp ik me niet aan vast.
99ruud99 schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 20:59:
Waarom geen dakjes? Dat is zon beetje standaar advies en ook minder last van rand + er past net wat meer op je dak.
Bij 1 voorbeeld zijn het 13* oost/west dakjes, bedoel je met een grotere hoek?
ehtweak schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 20:50:
Ambitieus plan!

Maar ff een praktische vraag:
Als je alles zo dicht op een legt, hoe kom je er dan nog bij? :?
Ronald schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 20:52:
Teveel bestaat bij mij niet.

In dit geval zou ik APSystems QT2 pakken; voor een 3 fase string omvormer is er kans dat er teveel in bypass moet. Te koop bij Winkelman bij je in de buurt.

Je kunt ook even kijken met andere maten panelen... Winkelman heeft nog wel eens 550W joekels liggen.
Ja het is dan ook echt "te veel" in de zin van dat je er niet bij kan, vraag me af hoe (on)handig dat is.

Bedankt voor de suggesties, ik kan de QT2 niet vinden bij winkelman. Wel een 545w joekel gevonden, even rekenen :)

[ Voor 113% gewijzigd door mauritso op 28-02-2023 21:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
Ik kan net tussen mijn panelen door... handig als de Sahara langs gekomen is en het niet hard genoeg wil regenen. Ronald in "Zonnepanelen plat dak & garage"

Panelen van 100cm zijn er niet meer. Je moet moeite doen voor 103-105. Meeste is al 115+.

Vandaar ook: Even puzzelen met wat je kunt krijgen.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Ik ben nu zelf ook bezig met een 6-paneels project op ons garagedak.

Maar die afmetingen van de panelen tegenwoordig... dat word je ook niet blij van. :-(
Dingen zijn op zich niet eens zo zwaar, maar wel lastig handelbaar.
Zo'n paneel van 172x113cm is gewoon een enorm ding.

'ff' naar boven sjouwen onder je arm is er ook niet meer bij.
Afgelopen weekend heb ik de geleverde pallet met panelen, die stond nog voor de deur, naar achter, in de tuin gebracht. Maar ik moest uitkijken met de windvlagen. Het was net alsof je met een groot zeil in je handen liep...

Daarom vroeg ik me af voor @mauritso je kunt dan wel voor groter, grootst gaan (er zijn nu al 600WP panelen). Maar dan praat je over afmetingen van 217x130cm; dat wordt gewoonweg onhandelbaar.
En kwetsbaar tijdens montage en heen en weer gesjouw.
Op 10 meter hoogte? Wow; dat wordt aardig wat ballast...

Ik was al lang blij dat m'n oude (22 jaar) PV-panelen lekker klein waren tijdens het demonteren. Daarvan kan ik me nog herinneren dat ik ze gewoon onder m'n arm meenam, de trap op, naar het garagedak.
dat waren Shell-Solar panelen van 130x66cm van 110WP) :)

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mauritso
Na nog wat prutsen lijkt dit wel een redelijk optimum tussen bereikbaarheid en hoeveel panelen er op het dak liggen: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z7-sO_6wxYP1nn7D37kHb1G4kBY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/BC9Kdhj5YOKbmkdTAVzhCH42.png?f=fotoalbum_large

Dan nog even zien hoe de ligging van de panelen het beste uitkomt en of ze eventueel opgehoogd moeten worden zodat die rand er minder toe doet. 0 of 13 graden maakt qua grootte van het paneel niet zo heel veel uit dus het zou linksom of rechtsom moeten passen.

Qua inverter ligt het er dan een beetje aan of de ligging zo is dat er 2 strings van gelijk gerichte panelen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mauritso
ehtweak schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 21:28:
Ik ben nu zelf ook bezig met een 6-paneels project op ons garagedak.

Maar die afmetingen van de panelen tegenwoordig... dat word je ook niet blij van. :-(
Dingen zijn op zich niet eens zo zwaar, maar wel lastig handelbaar.
Zo'n paneel van 172x113cm is gewoon een enorm ding.

'ff' naar boven sjouwen onder je arm is er ook niet meer bij.
Afgelopen weekend heb ik de geleverde pallet met panelen, die stond nog voor de deur, naar achter, in de tuin gebracht. Maar ik moest uitkijken met de windvlagen. Het was net alsof je met een groot zeil in je handen liep...

Daarom vroeg ik me af voor @mauritso je kunt dan wel voor groter, grootst gaan (er zijn nu al 600WP panelen). Maar dan praat je over afmetingen van 217x130cm; dat wordt gewoonweg onhandelbaar.
En kwetsbaar tijdens montage en heen en weer gesjouw.
Op 10 meter hoogte? Wow; dat wordt aardig wat ballast...

Ik was al lang blij dat m'n oude (22 jaar) PV-panelen lekker klein waren tijdens het demonteren. Daarvan kan ik me nog herinneren dat ik ze gewoon onder m'n arm meenam, de trap op, naar het garagedak.
dat waren Shell-Solar panelen van 130x66cm van 110WP) :)
130x66cm klinkt wel erg schattig ja. Ik heb even gekeken en een 1.70x1 achtig paneel lijkt wel het beste te werken van wat ik tot nu toe heb gevonden. Dus dat scheelt iets ten opzichte van 2x1 en groter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 13:03
Denk ook aan de no go zone, ze liggen nu tegen de rand aan?
https://www.zonnepanelen.net/no-go_zone/

[ Voor 63% gewijzigd door mitsumark op 28-02-2023 23:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BjornHero
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 10-09 12:28
Al eens nagedacht over panelen tegen de gevel(s)?

Bij laagstaande zon (winter) geeft een Fassade-systeem een beduidend hogere opbrengst dan een vlakdaksysteem.

Zeker met een warmtepomp zal dat een mooie combi opleveren.

2050vandaag, waarom wachten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mauritso
mitsumark schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 23:53:
Denk ook aan de no go zone, ze liggen nu tegen de rand aan?
https://www.zonnepanelen.net/no-go_zone/
Geld dat ook als de zonnepanelen niet boven de dakrand uitkomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mauritso
BjornHero schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 23:59:

Bij laagstaande zon (winter) geeft een Fassade-systeem een beduidend hogere opbrengst dan een vlakdaksysteem.

Zeker wel mooi inderdaad om in de winter meer te produceren, in principe moet je daar wel een vergunning voor bemachtigen. Op zich wel iets waar ik later naar wil kijken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10-09 20:22

Termy

valt er nog wat te fragge?

Hier ligt alles tegen/naast een opstaande rand zoals bij jou, zelfs vanuit de bouw, op zo'n 9m hoogte in bebouwd gebied dus ik zou me niet zo druk maken over no go afstand.

Mijn panelen liggen met extra ballast met de hoge kant naar de rand (\/\/ oost/west) en steken zo misschien 15 cm uit boven de rand (maar veel verder dan dat van de rand dus geen vergunning nodig). Deze set ligt er pas sinds eind maart vorig jaar maar de vorige set stak even ver uit en die van de buren ook en die hebben alle stormen vorig jaar gewoon overleefd.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
BjornHero schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 23:59:

Tegen de tijd dat je vergunning hebt voor een gevel heb je het systeem op het dak wel terug verdiend…

Slechts verleend omdat de stapel te hoog was …….. BarryH in "Zonnepanelen op zuidmuur met schaduw"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mauritso
Ik zit te kijken naar JA SOLAR 385 WP panelen. Dat is een paneel met best hoge Wp/euro en het juiste formaat (1722 x 1134 x 30 mm), ik kan niet echt panelen vinden met een betere verhouding.

Stel dat je die panelen gebruikt en 20-24 stuks: Wat als je die combineerd met APS QT2 2000 micro omvormers en 2 panelen parallel per kanaal aansluit? Lijkt mij met een oost/west ligging wel een redelijke manier om te overdimensioneren en dat maakt omvormer kosten per paneel aardig gelijk aan een string omvormer terwijl je wel een stuk meer MPPTs hebt.

Sunnydesign geeft een 6kW omvormer aan, met 8 panelen per QT2 heb je er 3 nodig en kom je dus ook uit op 6000kW totaal omvormer vermogen en dan heb je 6 ipv 2 MPPTs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mauritso
@Ronald zeer benieuwd of denkt dat dat wel of niet gaat werken. Ik kan zo 123 niemand vinden die op die manier panelen aan micro omvormers aansluit maar als ik de specsheets lees zou het moeten kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Ik piek met 350W panelen naar bijna 600W voor een setje O-W. Met 385-ers ga je dus potentieel naar 650W

Aftoppen zal het dus. Maar je zit ook met de datasheet: De omvormers kunnen maar 20A trekken. Dat is behoorlijk onder de Impp van de panelen - dus je gaat het potentieel sowieso niet halen.

En de Isc is ook te hoog - 27A ipv 25A max.

Ik ga het niet aanraden.

Heb je rekening gehouden met de werkende breedte van de beschikbare legsystemen. Je kunt niet puur op de panelen gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

Tot nu toe is er geen APS micro geweest waar ik van weet dat het totaal opgegeven vermogen beschikbaar is voor 1 tracker. De trackers doen per kanaal het totaal vermogen/aantal kanalen en het maakt niet uit hoe je het aan sluit (zelf getest met QS1 en DS3-L). Als je wilt weten of het gaat aftoppen moet je het dus simuleren alsof je max dat omvormervermogen hebt. In het geval van mijn DS3-L's dus 365 W wat je op sunnydesignweb ongeveer kunt simuleren door 10 panelen op een omvormer van 3,6 of 3,68 kW te zetten

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mauritso
Ronald schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 23:50:
Ik piek met 350W panelen naar bijna 600W voor een setje O-W. Met 385-ers ga je dus potentieel naar 650W

Aftoppen zal het dus. Maar je zit ook met de datasheet: De omvormers kunnen maar 20A trekken. Dat is behoorlijk onder de Impp van de panelen - dus je gaat het potentieel sowieso niet halen.

En de Isc is ook te hoog - 27A ipv 25A max.

Ik ga het niet aanraden.
Bedankt voor je reactie!

Aftoppen is wat mij betreft prima, maar ik volg niet helemaal hoe je bij die getallen komt, maak ik een reken of denkfout?

Specs QT2: https://emea.apsystems.co...et_-Rev1.4_2022-12-19.pdf
Specs paneel (385w): https://cdn.enfsolar.com/z/pp/70p5w10es1i7l4/jam60s20.pdf

QT2:
- max input current: 20A (x4)
- lsc 25A (x4)

Paneel:
- maximum power current Imp @ stc: 10.99A x 2 (panelen) = 21.98A
- short circuit current lsc @ stc: 11.53A x 2 = 23.06A. (Hier heb jij 27/2=13.5A gebruikt, die kan ik niet vinden)

Max input current van 2 panelen bij STC is dus 4A hoger dan wat de inverter kan verwerken per kanaal, betekend toch gewoon aftoppen?

Lsc komt voor mij lager uit dan max input current per kanaal. (23A voor 2 panelen en 25A per kanaal van de QT2).

Als we jouw panelen als voorbeeld nemen dan heb je met 700Wp pieken van 600W, dus 600/700 = ~86%. Laten we daar 90% van maken, dan komen we uit op 0.9x23=20.7A lsc en 0.9x22 = 20A Imp.

Vandaar dat ik dacht dat het net past en het aftoppen niet zo'n groot effect zal hebben op de totale opbrengst.
Ronald schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 23:50:
Heb je rekening gehouden met de werkende breedte van de beschikbare legsystemen. Je kunt niet puur op de panelen gaan.
Niet zoveel, maar omdat ik het met opsluitbandjes zelf wil doen en er met dit formaat panelen best wat mogelijkheden zijn om ze neer te leggen (Het zijn goede puzzelstukjes voor dit dak is mijn conclusie van sunnydesign experimenten) denk ik dat het goed komt.
Termy schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 00:52:
Tot nu toe is er geen APS micro geweest waar ik van weet dat het totaal opgegeven vermogen beschikbaar is voor 1 tracker. De trackers doen per kanaal het totaal vermogen/aantal kanalen en het maakt niet uit hoe je het aan sluit (zelf getest met QS1 en DS3-L). Als je wilt weten of het gaat aftoppen moet je het dus simuleren alsof je max dat omvormervermogen hebt. In het geval van mijn DS3-L's dus 365 W wat je op sunnydesignweb ongeveer kunt simuleren door 10 panelen op een omvormer van 3,6 of 3,68 kW te zetten
Juist dus het is niet alsof je de omvormer capaciteit kan delen tussen verschillende inputs of MPPTs (de QS1 en DS3-L hebben allebei 1 MPPT per input, de QT2 heeft 1 MPPT per 2 inputs).

Intern bij de QT2 vraag ik me af of input 1 en 2 op MPPT 1 gewoon parallel aangesloten is of dat daar nog wat niet gedeelde hardware tussen zit (Je zou denken dat laatste aangezien de specs per kanaal maxima opgeven).

Ik ga het op die manier in sunnydesign simuleren, bedankt voor de tip!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@mauritso die datasheet geeft andere afmetingen dan je eerder op gaf.
Daar zit het verschil in elektrische specs in

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mauritso
Ronald schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 10:33:
@mauritso die datasheet geeft andere afmetingen dan je eerder op gaf.
Daar zit het verschil in elektrische specs in
Ah ik zie het, had geen modelnummer gegeven, alleen merk en fabrikant en het verkeerde paneelformaat, sorry.

Zou het nu alsnog een slecht idee zijn? Ik zal wat dingen simuleren om te kijken hoe erg het aftopt.

Al met al een goedkope oplossing, uitgegaan van 24 panelen heb je 9240Wp op je dak met 6kW omvormer vermogen.

- 24x panelen €150 per stuk = €3600
- 3x QT2 omvormers van €350 per stuk = €1050
- 24x kabels en dhz leggen voor €50 (gokje) per stuk = €1200

Totaal €5850 -> onder 6k.

64 cent per Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Aftop op stroom is lastig simuleren. Zal het veel zijn op jaarbasis… paar %

Dat je buiten de datasheet gaat is jouw beslissing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mauritso
Ergens zou ik het graag willen proberen, verstandigere keuze is misschien 4x Hoymiles HMT-2250-6T (4x385=1540 euro) of een string omvormer (800-1000 euro) als ik met 2 orientaties leg (oost/west).

Mocht het niet lekker werken met die QT2 met 8 panelen per micro dan ben ik sowieso duurder uit dan een van die opties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mauritso
Na nog meer experimenteren in sunny design ben ik gekomen op deze layout met 24 panelen. 12 op oost, 12 op west, hoek van 3 graden. Waarbij oost en west allebei dus een soort schans zijn van 2 portrait panelen achter elkaar van 3 graden van de dakrand naar het midden van het dak.

Dan is er wat schaduw van dakluik, warmtepomp en de dakrand (±35mm) aan de zuidkant.

Kan wel allemaal op een simpele stringinverter van 6kW. Op dit moment ben ik aan het kijken naar Goodwe en Growatt. Van die laatste begreep ik dat die niet bekendstaat om het beste mppt algorithme en vooral vanuit dat perspectief zou goodwe interessant zijn. Ik vraag me af of dat veel uitmaakt in mijn situatie:

- https://www.winkelman-zon...2mppt-inclusief-wifi.html
- https://www.winkelman-zon...3-x-3-fasen-omvormer.html

Uitgegaan van 2 strings van 12.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NFtzVXEmOpch-_5rIeQZIIWHuos=/800x/filters:strip_exif()/f/image/QfEkk2v2t0ZgVOfMEeobQy8S.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 8% gewijzigd door mauritso op 05-03-2023 16:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bravo
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 15:27

Bravo

Second Best

Mooie opstelling.
Hou er met zulke lage hoeken wel rekening mee dat de panelen niet meer zo goed schoonspoelen met een regenbui en er tegen de onderrand een laagje water (met vuil en later algengroei) blijft staan die impact hebben op de prestaties van het paneel. Dit laatste is op te lossen met rainclips, om ook het laatste beetje water van het paneel af te voeren.

Ioniq 6 LR Lounge 20"
2700Wp SSW 30° @ SE2200 | 1720Wp SSW 5° @ HM-1500
Flickr | Canon 6D | 17-40mm f/4 + 50mm f/1.8 II + 70-200mm f/4 | 2x 430EX II | Sirui T005 + C10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10-09 07:51

JvS

Ik heb hem zelf ook

De indeling ziet er goed uit. Ik zou het denk ik zelf wel als 13° dakjes neerleggen en dan wel zo: |\/\/|. Dan steekt het een cm of 10 boven de dakrand uit en dat lijkt me prima. Schuiner = flink meer opbrengst in de winter (als je het nodig hebt).

Dat aftoppen kan je simuleren met SMA door 1x een inverter op oost en 1x een inverter op west te zetten die je beperkt op exact het vermogen van je micro inverters west resp oost.

Met zulke platte panelen haal je niet zo vaak je max Wp trouwens. Hooguit in mei-juni-juli. Dus het zal allicht meevallen.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Termy

Termy

@JvS Denk dat je dat wel even in PVcalc moet simuleren want ik denk niet dat schuiner op oost/west beter is in de winter. Het is zuid niet :p.

Sowieso is platter beter want het is toch altijd bewolkt in de winter... Als ik door december heen loop heb ik hier en daar een zonnig moment maar niet bepaald om voor te gaan optimaliseren lol.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mauritso
Ik heb verschillende hoeken gesimuleerd in sunnydesign en platter is beter. 3 graden is om te zorgen dat water er toch een beetje afloopt.

Het dak kan ik erg gemakkelijk op dus schoonmaken indien nodig zie ik wel zitten. Rainclips lijken wel een handige toevoeging.

Micros valt te overwegen maar denk dat ik met een stringomvormer toch net wat goedkoper uit ben en niet 8 panelen hang aan een micro voor 4 “modules” (wat overigens wel binnen de specs past, parallel dus het is alsof er een groter paneel aan hangt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mauritso
@Ronald mag ik nog 1 keer beroep doen op je advies?

De schaduwsituatie is ongeveer als volgt (dak breder gelegd en panelen uit elkaar omdat ik in sunnydesign niet de schans kan bouwen die ik wil) en ik vraag me af of dit een probleem is voor een stringomvormer of dat ik toch beter voor micros kan gaan hier.

Qua stringomvormer heb ik van jou en anderen hun reacties elders op het forum begrepen dat als ik kies tussen een goodwe of growatt omvormer ik in deze situatie beter kan gaat voor goodwe omdat die beter om kan gaan met schaduw en een instelbare shadowmanagement functie heeft. Of maakt dat toch niet zoveel uit?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EEodiFHZnPyMEgg2-lCJ05iVGrA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/s5gi8QC2bZLCziCHpnrP8Vm9.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
@mauritso Ik heb hier een uitleg wat en waarom je om deze schaduw situatie weinig kunt verwachten van een niet-string systeem:
Ronald in "Mogelijk schaduw enkele panelen, SMA omvormer"

String omvormer van de bekende merken zou je goed moeten zitten. Een micro of solaredge systeem kost je rustig €1500 meer… dus verlies nemen is financieel verstandiger. Stop de €1500 in het warmtepomp potje

Pagina: 1