Ik ben van plan zonnepanelen zelf aan te leggen op het platte dak van mijn nieuwbouwwoning. Dit zou ik graag zo efficient mogelijk willen doen (zoveel mogelijk panelen). Oost/west ligging is zeker een optie, een ander ding waar ik over nadenk is sommige of alle panelen plat leggen.
Het dak is 8x8.5m op 10.7m hoog en heeft een dakluik. Ook komt er nog een warmtepomp bovenop te staan. Azimuth hoek van de onderste zijde is 17 graden ongeveer
Bij een platte opstelling zouden de panelen bij de dakrand wel schuin kunnen liggen zodat ze geen/minder last hebben van schaduw van de rand (dus \-----/ of eentje plat met oost/west \-/\/\/)
Qua bevestigingsmateriaal denk ik aan de goedkopere plat dak bevestigingsopties die ik hier ben tegengekomen (stoeptegels, opsluitbandjes).
Vragen:
1. Is de 7x4 grid opstelling te agressief? Alles ligt hier in principe strak naast elkaar. Geen loopruimte.
2. Geen afstand tot dakrand, lijkt mij prima als de zonnepanelen niet boven de dakrand uitsteken, klopt dat?
3. Kan hier prima met een string omvormer gewerkt worden met 2MPPTs (indien oost/west)?
Uiteraard is ander advies ook zeker welkom!
13 graden oost/west / 7 x 4 grid:
/f/image/nDoQaiL8YxjMjyHaxkZVjaxE.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/w6lZmwPu2JGWkB85CsmxMcOs.png?f=fotoalbum_large)
0 graden (plat) / 6x4 grid:
/f/image/IvOErQvAbETttDDcCWNkC1BP.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/iGC2zPPjHiPXUA36FM6lxKsz.png?f=fotoalbum_large)
Minimum is 7040Wp totaal origineel berekend in BENG berekening als:
Aantal PV-panelen : 22
Vermogen panelen : 320 Wp per paneel of minimaal 7.040 Wp totaal.
Oriëntatie : Hellingshoek : 10*oost / 11*west 15 ̊
Het dak is 8x8.5m op 10.7m hoog en heeft een dakluik. Ook komt er nog een warmtepomp bovenop te staan. Azimuth hoek van de onderste zijde is 17 graden ongeveer
Bij een platte opstelling zouden de panelen bij de dakrand wel schuin kunnen liggen zodat ze geen/minder last hebben van schaduw van de rand (dus \-----/ of eentje plat met oost/west \-/\/\/)
Qua bevestigingsmateriaal denk ik aan de goedkopere plat dak bevestigingsopties die ik hier ben tegengekomen (stoeptegels, opsluitbandjes).
Vragen:
1. Is de 7x4 grid opstelling te agressief? Alles ligt hier in principe strak naast elkaar. Geen loopruimte.
2. Geen afstand tot dakrand, lijkt mij prima als de zonnepanelen niet boven de dakrand uitsteken, klopt dat?
3. Kan hier prima met een string omvormer gewerkt worden met 2MPPTs (indien oost/west)?
Uiteraard is ander advies ook zeker welkom!
Foto's
Voorbeeld van een 7x4 en 7x3 grid. De grotere doos is een warmtepomp, exacte vorm en locatie nog niet bekend. De kleinere doos is het dakluik, die zit al op die plek.13 graden oost/west / 7 x 4 grid:
/f/image/nDoQaiL8YxjMjyHaxkZVjaxE.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/w6lZmwPu2JGWkB85CsmxMcOs.png?f=fotoalbum_large)
0 graden (plat) / 6x4 grid:
/f/image/IvOErQvAbETttDDcCWNkC1BP.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/iGC2zPPjHiPXUA36FM6lxKsz.png?f=fotoalbum_large)
Beschikbare (dak)ruimte
Buiten diameter is 8x8.5m. De dakrand is ongeveer 30cm hoog en 30cm breed (preciezer ga ik later deze week meten als de dakdekker geweest is).Schaduw
Dakranden, beetje van het dakluik en warmtepomp. Voor de rest is het het hoogste dak in een straal van minimaal 20 meter en zijn er (nog) geen bomen.Jaarverbruik
Huidig zonder warmtepomp zo'n 2200kWhHuidige elektriciteitsaansluiting
3x25ABudget en doel
8000-9000 euro, goedkoper is beter. Doel is het dak redelijk efficient vol leggen met hopelijk nog een beetje ruimte over op het dak bij het dakluik.Minimum is 7040Wp totaal origineel berekend in BENG berekening als:
Aantal PV-panelen : 22
Vermogen panelen : 320 Wp per paneel of minimaal 7.040 Wp totaal.
Oriëntatie : Hellingshoek : 10*oost / 11*west 15 ̊