Inductieketel of toch volledig elektrische WP?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A-J
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 23-04 20:48
Ff info vooraf:
- vrijstaand huis uit 2009
- Energielabel A, overal vloerverwarming
- Verbruik gas (kook op inductie) = +-1600 kuub en stroom = +-4500 kWh

Ik wil mijn huidige CV vervangen door een volledige elektrische WP. Nu heb ik een offerte voor een 8 kW systeem met 200L boiler ,etc. Mij wordt verteld dat mijn elektra dan zal toenemen met 5.000 kWh, is dit een goede schatting denken jullie?

Nu wordt in mijn oor gefluisterd dat er ook volledig inductieketels bestaan. Bijv. van TI-Green; zijn goedkoper in aanschaf+installatie (+-10k vs +-15k ?) en geen lelijke buitenunit, maar zijn volgens deze source wel duurder in verbruik:https://www.ew-installati...ternatief-voor-warmtepomp ... ±10.000+ kWh (inductie) vs. +- 5.000 kWh (WP) jaarlijks.. dan is na 3 jaar de WP toch echt goedkoper? Of kloppen deze getallen niet? Iets anders wat ik over het hoofd zie?

WP: PUHZ-SHW112YAA + EHSC-VM2D en PV: 8355 Wp

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:30

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Je ziet volgens mij wat dat betreft niets over het hoofd nee. Sterker nog, ik denk dat de inschatting van de puur elektrische cv laag is vergeleken met de WP. Dat zou namelijk neerkomen op een COP van 2. Dat is een erg lage waarde als gemiddelde.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 06:32
Met een inductie ketel ga je naar 13000-15000 kWh stroom extra. Een inductie ketel is exact even (in)efficiënt als een veel goedkopere niet-marketing-nonsens elektrische ketel.

Daar hebben we al ellenlange discussies over gehad op het forum...

Als je afgifte systeem echt goed op orde is dan is het vanaf 3200kWh voor een WP.

COP1 Mag je niet als hoofdverwarming gebruiken volgens bouwbesluit. Ofwel je woning is er mogelijk onverkoopbaar mee.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kevineppo
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 06-05 09:33
Een gasverbruik van 1600 m3 met gelijk stookgedrag geeft voor een warmtepomp een geschat elektraverbruik van 3200 kWh. (Uitgaande van een goed ingeregeld lage temperatuur systeem wat bij jou prima kan.) Gasverbruik keer 2, uitgedrukt in kWh dus. Met 1.45 per kuub en 40 cent per kWh wordt het dan 1600x1,45(huidige gaskosten)-3200x0,40(toekomstige elektra kosten)=1040 euro per jaar goedkoper.

Als je een inductie cv neemt is dat gewoon een elektrische verwarming. Dan krijg je een elektraverbruik van 13600 kWh. Gasverbruik keer 8.5 (aantal kWh warmte per kuub gas). Je kosten gaan dan ruimschoots keer 2 tov de situatie nu met de ketel. Verschrikkelijk slecht idee dus!

Gewoon lekker een warmtepomp erin dus :)

28kWh IONIQ, 8kWp O/W, 7kW Panasonic L, Wanas WTW

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• A-J
Jullie zeggen dus; ga in godsnaaam voor een WP met zo’n huis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@A-J :Y :Y :Y :Y :Y

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A-J
Thanks, nog ff iets anders: iemand ervaring met het reinigen van de vloerverwarming?
Ze raden aan vóór de installatie van de WP eerst reinigingsmiddel aan te brengen in het circuit. ( sentinel X400 )
Raden jullie dat ook aan, of is dat puur marketing?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01:24

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

A-J schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 20:36:
Jullie zeggen dus; ga in godsnaaam voor een WP met zo’n huis?
Ja!

Maaarrrr... lees jezelf in. Zorg dat je geen slachtoffer wordt van een installateur die een systeem erin klapt, alles voluit zet en weggaat: Ook een warmtepomp kan je onzuinig instellen en dan sla je achterover van het verbruik.

Zorg dus dat je zelf goed in de materie zit.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A-J
teacher schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 20:52:
[...]

Ja!

Maaarrrr... lees jezelf in. Zorg dat je geen slachtoffer wordt van een installateur die een systeem erin klapt, alles voluit zet en weggaat: Ook een warmtepomp kan je onzuinig instellen en dan sla je achterover van het verbruik.

Top, maar dit kun je achteraf zelf tweaken/fine-tunen met de vloervarming-instelling, de thermostaat en WP-paneel?
Of worden installaties compleet verkeerd gelegd? Kan je het giga fout doen?
Qua kW systeem heb ik door 2 bedrijven nu al min of meer hetzelfde qua opstelling (8kW) doorgekregen bijv…

[ Voor 8% gewijzigd door A-J op 28-02-2023 21:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 19:30
Binnenkort komt Panasonic met een WP die direct een gas cv kan vervangen: serie L, de buiten unit is zwart en niet beige 8)
iets minder zuinig dan de gebruikelijke lage temperatuur modellen.
https://www.aircon.panaso...ening/aquarea-k-l-series/
Denk ook eens over een aparte warmtepomp- boiler voor het sanitaire warme water; 2x wp 2x subsidie.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
@natural colour niet bijster nuttig voor de TS met overal vloerverwarming?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 19:30
Ronald schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 21:56:
@natural colour niet bijster nuttig voor de TS met overal vloerverwarming?
De vraag is hoe groot (of hoe klein) het afgifte vermogen van de vloerverwarming is bij typische aanvoer temperatuur van een wp (deze was uiteraard berekend op gebruik een gasketel).
Als dat te gering is zal de aanvoer temperatuur toch flink omhoog moeten en dat is voor een standaard lage temperatuur wp niet optimaal.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 00:05

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@natural colour Ik twijfel een beetje of ik goed begrijp wat je hierboven schrijft.

Volgens mijn beperkte kennis:
De afgifte van een vloerverwarming is/wordt natuurlijk niet/nooit berekend op het gebruik van een gasketel
of wat dan ook voor een warmtebron.
De kwestie hier is: open of gesloten verdeler? (Of een verdeler die "omgebouwd" kan worden)

Just my 2 mW

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@natural colour de enige vraag is hoe de thermostaat staat van de bestaande verdeler.

De CV bepaald nogal zelden de temperatuur die de vloer in gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:57
natural colour schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 17:26:
[...]

De vraag is hoe groot (of hoe klein) het afgifte vermogen van de vloerverwarming is bij typische aanvoer temperatuur van een wp (deze was uiteraard berekend op gebruik een gasketel).
Als dat te gering is zal de aanvoer temperatuur toch flink omhoog moeten en dat is voor een standaard lage temperatuur wp niet optimaal.
leuk maar die nieuwe lijn van panasonic is echt niet ineens 2x zo efficient in iets warmer water maken. warmtepompen zijn er al heel lang en we zitten duidelijk in de fase waar er nog slechts 'marginal gains' gemaakt worden, dus hier een procentje erbij op de COP en daar 1dBa minder herrie.

je verhaal over vloerverwarming volg ik ook niet echt, er zijn slechts 2 factoren die de afgifte bepalen

* hoeveel meter buis ligt er en hoe dicht/ver uit elkaar (stelregel is meer buizen = meer water dus meer afgifte)
* hoe warm is het water door je vloer? dit zal nooit >40C zijn bijv anders brandt je je voeten als je pexh hebt;)

en ja vroeger is er wel eens vloerverwarming gelegd als 'bijverwarming', dat ligt dan vaak 20cm uit elkaar. heeft dus last van te weinig buizen in je vloer. voor TS niet aan de orde denk.ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A-J
Ik heb een Uponor systeem voor vloerverwarming met 2 verdelers voor boven en de onderste verdieping. Er zit geen 'echte' thermostaat knop op zoals bij een Robot verdeler, waarbij je het aantal graden afleest... bij die van Uponor zit slechts een kleine knop die 0,1 t/m 0,5 bar instelbaar is. Hij staat bij mij op ± 0,3bar. Dit is vergelijkbaar met de thermostartknop? Als hij open staat en de CV warm water erdoorheen pompt is het wel goed warm als ik mijn hand op de buis vlak voor de verdeler leg. Ik schat dat dit zo'n 40C is, misschien zelfs een graadje meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 00:05

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@A-J Misschien kan je foto's van de complete vloerverwarmingsverdelers plaatsen?
Dit praat dan wat makkelijker. - Wat stond trouwens in de 2 offertes i.v.m. de verdelers?

Als er iets van 0,1-0,5bar op een knop staat zou dit een zgn. instelbare bypass kunnen zijn.
Bij vloerverwarmingsverdelers waar de groepen (door elektrische ventielen) dicht kunnen lopen
is dit gebruikelijk, voor zover ik weet.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:59

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

teacher schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 20:52:
[...]

Ja!

En als startpunt kan je misschien deze lijst gebruiken: https://www.familie-klein...gie/checklist-warmtepomp/

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FransWillems
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 22-05-2024
Ik heb onlangs een 3KW doorstroomverwarmer tussen mijn CV installatie gezet.
Een paralel systeem met eigen pomp en terugslagklep voor wanneer de CV aan springt.
Goed geïsoleerd huis met vloerverwarming
Doorstroomverwarmer van het merk ECONO
Op internet een losse thermostaat gekocht die gewoon het stopcontact schakelt waar de doorstroomverwarmer op zit (aparte groep)

Doorstroomverwarmer 350 euro.
Pomp, buis, koppelingen, thermostaat 300 euro.

Ik heb dit gedaan omdat ik een overcapaciteit van ongeveer 3000 KW heb op mijn zonnepanelen! Dat is wel cruciaal wanneer je op deze manier wilt gaan verwarmen vind ik zelf.

Mijn 3 KW doorstroomverwarmer draait nu twee maanden (januari en februari) en houd het hele huis nu warm zonder dat de CV nog bij springt (ook bij -5 buiten). Uiteindelijk heb ik in de maand januari wel 1200 KW meerstroom totaal verbruikt! (maand februari heb ik nog niet binnen)

Voor mijn stroom krijg ik maar 0,05 cent terug van essent! Dus beter zelf opmaken!

Gas kost mij 1,45 m3 momenteel.
Vorig jaar januari 225 m3 verbruikt. Dat zou nu 326,25 kosten
Dit jaar januari 27 m3 verbruikt. 39,15

Ik heb niet gekeken naar de verschillen in buitentemperatuur van dit jaar en vorig jaar januari maar heb in de maand januari alleen al 287,10 bespaart op mijn gas kosten. De stroom wordt momenteel nog gesaldeerd dus hier hoef ik nu niets voor te rekenen.

Niet overstappen van energieleverancier heb ik als tip gekregen omdat je dan niet meer op jaarbasis saldeert maar een eindafrekening krijgt.

Voor de zomervakantie heb ik mijn doorstroomverwarmer dus al terug verdiend! Tot 2025 kan ik nu op deze manier mijn huis blijven verwarmen. Daarna schakel ik hem uit en kan ik hem op zonnige dagen aan zetten of als back-up gebruiken als de CV is storing valt.

Ik hoop dat er over een jaar of twee betere oplossingen beschikbaar zijn voor huis verwarming want de (hybride) warmtepomp verbruikt ook meer stroom dan dat we zelf in de winter opwekken en/of op kunnen slaan momenteel.

Ik ga nu onderzoeken of een zonneboiler systeem hierbij kan gaan helpen. Deze wil ik dan voor CV en Tapwater gaan gebruiken. De zonneboiler kan bij een buitentemperatuur van 7 graden het water toch tot 40 graden verwarmen. Dat is ruim voldoende temperatuur voor mijn vloerverwarming en het tapwater laat ik dan nog even door de cv stromen om het tot 60 graden door te verwarmen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:57
@FransWillems mooi verhaal over een simpele oplossing die in het tijdperk van salderen in elk geval financieel niet heel gek is (qua duurzaamheid wel erg ongunstig, want de CO2 uitstoot van je huis is nu echt wel hard gestegen. Stroom in de winter komt veel van gascentrales en die hebben ~450 g CO2/kWh als uitstoot. Je hebt 8 kWhs nodig ongeveer om 1m3 aardgas te vervangen (aardgas heeft 1.8 kg CO2/kWh). Je hebt dus een mooie verdubbeling te pakken want met elke m3 aardgas die je niet gebruikt stoot je huis nu 3,6 kg CO2 uit.

Over je andere ideetjes: Wat voor andere oplossingen verwacht je in de komende 2 jaar? er gaat echt geen revolutionaire nieuwe techniek ontstaan uit het niks die alles op z'n kop zet. Het antwoord voor 80% van de warmtevraag is gewoon een warmtepomp, nu en over 5 en 10 jaar. Je gaat ALTIJD hebben dat er in de winter veel meer energievraag dan aanbod is en in de zomer andersom. Warmtepompen helpen dat wat verkleinen omdat ze zo efficient zijn.

Zonneboilers zijn dan juist weer heel gaaf qua duurzaamheid maar kunnen vaak qua euro's niet echt uit. Over het algemeen doen zonneboilers het vooral tussen april en september goed en kun je er dus de helft van het jaar goed op douchen/in bad. Bijverwarming van vloerverwarming met zonneboilers is meestal niet zo'n succes omdat er gewoon een grote mismatch is tussen wanneer je warmtevraag hebt en wanneer de zon schijnt. Maar dit forum heeft een hele grote sectie over zonneboilers dus lees je daar gerust in, er zijn mensen met meer genuanceerde meningen dan de mijne.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjAntoon
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 19:42
WIllemsDiensten schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 11:59:

Voor mijn stroom krijg ik maar 0,05 cent terug van essent! Dus beter zelf opmaken!
Dat is jammer, bij Engie had je €0,50 gehad, dan word het plaatje heel anders...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A-J
dunklefaser schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 11:29:
@A-J Misschien kan je foto's van de complete vloerverwarmingsverdelers plaatsen?
Dit praat dan war makkelijker. - Wat stond trouwens in de 2 offertes i.v.m. de verdelers?

Als er iets van 0,1-0,5bar op een knop staat zou dit een zgn. instelbare bypass kunnen zijn.
Bij vloerverwarmingsverdelers waar de groepen (door elektrische ventielen) dicht kunnen lopen
is dit gebruikelijk, voor zover ik weet.
Zie hier de afbeelding van de verdeler (deze is open?) onder mijn CV (hybride Daalderop met gering terugwin uit lunch v/h ventilatiesysteem).
Voorzien jullie problemen / dingen waar ik rekening mee moet houden met een 8 kW + 200L boiler installatie?
(Ik heb beneden nog zo’n verdeler, maar dan iets kleiner en een aparte 1-groep robot eraan hangen voor de later gemaakte uitbouw)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aU0RVkTZuTy_zrh32fp46cp0nqA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/smDQo2dmYWvnRu5P0dkZyBgB.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door A-J op 02-03-2023 16:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransWillems
DjAntoon schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 12:05:
[...]

Dat is jammer, bij Engie had je €0,50 gehad, dan word het plaatje heel anders...
Klopt! Heb ik ook geïnformeerd.. maar nu overstappen gaat ten koste van mijn salderen, dus dat gaat nu niet op...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FransWillems
Fr33z schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 12:03:
@FransWillems mooi verhaal over een simpele oplossing die in het tijdperk van salderen in elk geval financieel niet heel gek is (qua duurzaamheid wel erg ongunstig, want de CO2 uitstoot van je huis is nu echt wel hard gestegen. Stroom in de winter komt veel van gascentrales en die hebben ~450 g CO2/kWh als uitstoot. Je hebt 8 kWhs nodig ongeveer om 1m3 aardgas te vervangen (aardgas heeft 1.8 kg CO2/kWh). Je hebt dus een mooie verdubbeling te pakken want met elke m3 aardgas die je niet gebruikt stoot je huis nu 3,6 kg CO2 uit.

Over je andere ideetjes: Wat voor andere oplossingen verwacht je in de komende 2 jaar? er gaat echt geen revolutionaire nieuwe techniek ontstaan uit het niks die alles op z'n kop zet. Het antwoord voor 80% van de warmtevraag is gewoon een warmtepomp, nu en over 5 en 10 jaar. Je gaat ALTIJD hebben dat er in de winter veel meer energievraag dan aanbod is en in de zomer andersom. Warmtepompen helpen dat wat verkleinen omdat ze zo efficient zijn.

Zonneboilers zijn dan juist weer heel gaaf qua duurzaamheid maar kunnen vaak qua euro's niet echt uit. Over het algemeen doen zonneboilers het vooral tussen april en september goed en kun je er dus de helft van het jaar goed op douchen/in bad. Bijverwarming van vloerverwarming met zonneboilers is meestal niet zo'n succes omdat er gewoon een grote mismatch is tussen wanneer je warmtevraag hebt en wanneer de zon schijnt. Maar dit forum heeft een hele grote sectie over zonneboilers dus lees je daar gerust in, er zijn mensen met meer genuanceerde meningen dan de mijne.
Dank voor je reactie!
Ik heb inderdaad niet gekeken naar een berekeningen over CO2 uitstoot. Mij is verteld dat ik groene stroom krijg van mijn leverancier, dus voor mij was dit om het even.

Wanneer ik zou weten wat voor oplossingen er zouden komen dan heb ik nu een verkeerde baan haha. Ik heb werkelijk geen idee wat er gaat komen. Ik las gister dat de salderingsregeling iig in de tweede kamer nu is goedgekeurd. Ik verwacht dat er binnen nu en twee jaar meer zonnepanelen zijn waar water doorheen stroomt, ik hoop dat er iets meer op de markt komt voor energie opslag, ik hoop dat we betere kleinere windmolens krijgen voor thuis en dat de (hybride) warmtepompen goedkoper gaan worden zodat ze ook voor mij betaalbaar zijn :-) Maar goed... wie ben ik he haha

Goede tip! Ik ga de komende tijd mee eens wat meer inlezen hier op tweakers en wie weet kom ik dan weer tot heel andere inzichten haha

Dank!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• overhyped
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 06-05 18:53
A-J schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 20:28:
Ff info vooraf:
- vrijstaand huis uit 2009
- Energielabel A, overal vloerverwarming
- Verbruik gas (kook op inductie) = +-1600 kuub en stroom = +-4500 kWh

Ik wil mijn huidige CV vervangen door een volledige elektrische WP. Nu heb ik een offerte voor een 8 kW systeem met 200L boiler ,etc. Mij wordt verteld dat mijn elektra dan zal toenemen met 5.000 kWh, is dit een goede schatting denken jullie?

Nu wordt in mijn oor gefluisterd dat er ook volledig inductieketels bestaan. Bijv. van TI-Green; zijn goedkoper in aanschaf+installatie (+-10k vs +-15k ?) en geen lelijke buitenunit, maar zijn volgens deze source wel duurder in verbruik:https://www.ew-installati...ternatief-voor-warmtepomp ... ±10.000+ kWh (inductie) vs. +- 5.000 kWh (WP) jaarlijks.. dan is na 3 jaar de WP toch echt goedkoper? Of kloppen deze getallen niet? Iets anders wat ik over het hoofd zie?
de getallen zijn te positief. Reken of 4-5 keer zo veel electra als een WP. die ti-green gasten zijn gewoon oplichters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A-J
Heeft iemand ervaring met het geluidsdrukniveau van bij Mitsubishi's vs. Nibe's?

Kan je beter gaan voor een SUZ-SWM80 VA of een F2120?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• route99
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

Ronald schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 20:34:
COP1 Mag je niet als hoofdverwarming gebruiken volgens bouwbesluit. Ofwel je woning is er mogelijk onverkoopbaar mee.
Tnx, handig om te weten (voor andere bewoners waar ik af en toe kom samen met een energie coach). Zelf zit ik meer op pad van isoleren e.d.

Ben ff aan het zoeken geweest wat de status quo is op dat gebied en hoe er tegen aangekeken wordt.

Er is een zeer recent RVO rapport dat door/iswm Nieman opgesteld is, ben er even diagonaal door hen gegaan, moet het verder nog in detail bestuderen. Interessante materie, stond bij mij nog voor onze bewoners op de doe lijst, dat ga ik nu naar voren halen o.b.v. dit rapport!
Er staan ook diverse zaken in over o.a. het ontwerp en inregeling van de verwarmingsinstallatie.

Deze regels gelden zowel bij nieuwbouw als ook in de vervangingsmarkt, dus in bestaande huizen!

https://www.rvo.nl/sites/...n-en-kleine-utiliteit.pdf
3.4.4 Elektriciteit - elektrisch verwarmingssysteem: voldoet niet
Bij directe elektrische verwarming in een (centraal) verwarmingssysteem, zoals bijvoorbeeld een ‘elektrische CV-ketel’, is sprake van elektrische weerstandverwarming. Het rendement daarvan kan nooit hoger zijn dan 100%: 1 kWh elektriciteit levert onder ideale omstandigheden 1 kWh warmte. In de praktijk wordt dat niet gehaald, maar de verliezen zijn gering, dus [b]voor de eenvoud rekenen we met 100%, ofwel een COP van 1,0. Daarmee kan de waarde van de energieprestatie nooit lager worden dan 1,45 (PEF/COP = 1,45/1,0).
Omdat de eis geldt dat de waarde van energieprestatie voor verwarmingssystemen kleiner moet zijn 1,31 betekent dit dat elektrische centrale verwarmingssystemen niet meer zijn toegestaan, zowel bij nieuwbouw als ook in de vervangingsmarkt[/b]. Dat geldt dus bijvoorbeeld voor de in de markt genoemde ‘oplossing’ van een ‘elektrische c.v.-ketel’ als aardgasvrij alternatief voor een HR-combiketel; dat is hiermee niet meer toegestaan. Daarnaast geldt het eveneens voor andere verwarmingssystemen zoals elektrische vloerverwarming als hoofdverwarming en voor luchtverwarming met een direct elektrisch element.
Hoofdverwarming bestaande uit losse elektrische radiatoren of IR-panelen vallen niet onder deze regels, mits ze aan de EU-richtlijn ECO-design voldoen. Ik zou dan zelf nog steeds niet de voorkeur geven aan deze CPO=1 (hoofd)verwarming....
3.4.5 Elektriciteit - elektrische verwarmingstoestellen: voldoen wel
Elektrische verwarming met toestellen voor lokale ruimteverwarming die voldoen aan ECO-design verordening (EU) 2015/1188 (LOT 20) zijn wel toegestaan, bijvoorbeeld elektrische radiatoren of infrarood(IR)-panelen met geïntegreerde temperatuurregeling. Deze toestellen vallen niet onder de definitie van en verwarmingssysteem, omdat deze al moeten voldoen aan de eisen volgens de EU-richtlijn ECO-design. Hoofdverwarming bestaande uit losse elektrische radiatoren of IR-panelen valt dus bij uitzondering niet onder de eisen uit afdeling 6.13 van BB2012 en is daarmee niet verboden.
Het was uiteraard wachten op een reactie uit de branche zelf....
https://www.arconell.nl/verboden-elektrische-verwarming/
Ik moet dit ook nog beter lezen, maar imho blijft in ieder geval daar waar COP=1 is, nog steeds COP=1 .

[ Voor 4% gewijzigd door route99 op 04-03-2023 12:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:47

ericplan

5180 Wp PV

@route99 Losse elektrische radiatoren staan zeer selectief stoken toe. Zeker in gestapelde bouw met warmte rondom is het een keus. In mijn appartement waar de benedenburen goed hun best doen stook ik weinig. Als ik alleen thuis ben zit ik vooral in de woonkeuken, dat is de enige verwarmde ruimte in huis. Thermostaat op 18 graden en een dik vest aan. Vanaf 1 okt heb ik 850 kWh verstookt aan verwarming. Dat komt neer op 0,50 kWh/graaddag. Dat alles gemeten met een mid-gecertificeerde kWh-meter.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

@ericplan Ik kan zelf mensen die in zulke appartement met warme buren niet hoeven te stoken....
Maar als dan een deel van die buren vertrekt en de nieuwe buren de verwarming amper aan hebben kom je in jouw situatie met warme benedenburen terecht. Dan lijkt het zo nog te doen zoals bij jou nu.

Maar garantie tot de deur... Als jouw warme benedenburen .... die jou gratis..... een comfortabel warme vloer bezorgen, ook vertrekken en de de rest van de omringende appartementen ook buren nog steeds de kachel amper aan hebben dan kan jouw verbruik wel eens flink omhoog gaan. Die warme vloer doet ontzettend veel i.v.m. het comfort.
Fijn dat je er zo warmpjes bij zit dankzij de benedenburen, maar das bepaald niet standaard. Geniet ervan zolang het kan, maar heb je al een idee wat het wordt als de benedenburen erg weinig de verwarming aan hebben, whatever de reden is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:47

ericplan

5180 Wp PV

@route99 Benedenburen huren het appartement (voor veel te veel geld). Het staat dus regelmatig leeg. Maar m’n verbruik is sinds begin 2019 nog nooit boven de 0,7 kWh/graaddag gekomen. Ook toen we nog gas hadden was het altijd tussen de 500 en 600 m3 per jaar. Woon hier pas 30 jaar, dus ik weet een beetje wat het pand doet.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

We raken te veel off-topic, maar wil nog wel kwijt dat wij met een heel rijhuis (1982) rond de 650 m3 gas verstoken, dus dan is 500-600m3 in verhouding nog erg veel.

On-topic: Main stream lijkt het me zaak om die COP=1 voor meeste anderen dit goed in het achterhoofd te houden dat dit voor alle direct door elektriciteit gevoede warmte elementen geldt.

[ Voor 38% gewijzigd door route99 op 04-03-2023 13:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
@route99 de oplossing IR en niet centrale cop1 verwarming kunnen we in het algemeen even hard aan de kant schuiven. Beetje een dipje in de woningmarkt en probeer een huis zonder centrale verwarming te slijten… denk dat je een hoop kan inleveren op de prijs.

Pagina: 1