Vraag

• dierkx36
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 27-05 09:17
Hopelijk kan, en wil, iemand me hier mee helpen : ik kom er namelijk totaal niet uit.

Situatie :
Ik werk offshore en zoals het nu staat ga ik van detacheerder A naar detacheerder B voor hetzelfde offshore bedrijf werken.

Via detacheerder A had ik een fase A contract met urenbediening, dit hield in :
Er werden per periode van 4 weken 160 uur uitbetaald, ik bouwde 8% vakantiegeld op per periode en ik bouwde 13,78 wettelijk en 3,47 bovenwettelijk uren op á bruto uurloon, ook per periode.
Tevens kwam er bij het bruto uurloon een toeslag voor mijn functie (deze werd bruto uitbetaald en niet meegenomen bij het vakantie geld of verlofuren tegoed)

Nu ga ik via detacheerder B op contract basis werken met een day rate :
Iedere trip is dus een apart contract, alle uren die je in die trip maakt worden dus in 1 keer uitbetaald

Wij werken 12 uur per dag en een trip is normaal 28 dagen.

Nu had ik met het eerste gesprek met detacheerder B al een day rate opgegeven (snel uit mijn hoofd uitgerekend want ik wist dus niet dat ze met day rates werkte)

Na thuis na te rekenen lever ik met de door mij opgegeven day rate een paar honderd eruo per maand in ... dat doen we dus niet :N

Nu ben ik dus al dagen m'n nek aan het breken hoe ik het hiervoor verdiende bruto loon + vakantiegeld + opgebouwde verlofuren naar een day rate kan omrekenen

Bruto uurloon * 12 uur klopt dus niet want dan mis je je vakantie geld en opgebouwde verlofuren.

Weet iemand een manier HOE ik dit simpel kan uitrekenen :?

Wat ik nu doe is :
bruto uurloon * 160 uur
+ bruto uurloon * 18 uur (opgebouwde verlofuren per maand)
+ functietoeslag ( 2 eurie per uur)
+ 8% vakantie geld
delen door 28 dagen.
= dayrate

Inhoud : 40% cynisme, 50% sarcasme en 10% caffeine.

Alle reacties

• ralpje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 27-05 16:29

ralpje

Deugpopje

Stap 1: Reken je totale jaarlijkse package uit (dus wat verdiende je normaal gesproken alles bij elkaar per jaar, inclusief vakantiegeld, dertiende maand, toeslagen, etc.)

Stap 2: Bereken hoeveel dagen je in de nieuwe constructie per jaar daadwerkelijk 'facturabel' bent.

Stap 3: Deel de uitkomst van stap 1 door de uitkomst van stap 2. Dit zou je dayrate moeten zijn.

Stap 4: Doe hier een procent of tien bovenop en communiceer dit naar de nieuwe broker als je dayrate.

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

• dierkx36
ralpje schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 20:40:
Stap 1: Reken je totale jaarlijkse package uit (dus wat verdiende je normaal gesproken alles bij elkaar per jaar, inclusief vakantiegeld, dertiende maand, toeslagen, etc.)

Stap 2: Bereken hoeveel dagen je in de nieuwe constructie per jaar daadwerkelijk 'facturabel' bent.

Stap 3: Deel de uitkomst van stap 1 door de uitkomst van stap 2. Dit zou je dayrate moeten zijn.

Stap 4: Doe hier een procent of tien bovenop en communiceer dit naar de nieuwe broker als je dayrate.
Thanx.

Dit word wat gezien ik nog geen 1 normaal jaar gehad heb maar bedankt.

• HenkEisDS
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 01:48
Waarom ga je niet eens praten met de HR afdeling van het bedrijf waar je gaat werken?

• dierkx36
HenkEisDS schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 20:47:
Waarom ga je niet eens praten met de HR afdeling van het bedrijf waar je gaat werken?
Heb hun al mijn oude salarisstroken doorgegeven, en zij zouden het uitrekenen wat er dan als dayrate uitkomt.

Alleen gezien mijn vertrouwen in werkgevers de afgelopen jaren naar een absoluut 0 punt is gezakt wil ik het zelf ook uitrekenen.

• DVX73
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 20:55
Ben je bij de nieuwe detacheerder verzekerd van werk of kunnen ze het stoppen na een paar trips?

Mocht dat het geval zijn moet je een veel hogere dayrate bedingen.

Qua berekening denk aan de haakjes:
(bruto uurloon * 178 * 1,08 (vakantiegeld) + functietoeslag * 160) / 28 = dayrate

Klopt het dat je geen pensioenopbouw hebt?
Voor zowel de huidige en toekomstige situatie.

[Voor 14% gewijzigd door DVX73 op 28-02-2023 21:03]

• dierkx36
DVX73 schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 21:01:
Ben je bij de nieuwe detacheerder verzekerd van werk of kunnen ze het stoppen na een paar trips?

Mocht dat het geval zijn moet je een veel hogere dayrate bedingen.

Qua berekening denk aan de haakjes:
(bruto uurloon * 178 * 1,08 (vakantiegeld) + functietoeslag * 160) / 28 = dayrate
_/-\o_ Tank you _/-\o_

Het zou vast rotatie worden maar ik hou een slag om de arm.

Pensioen opbouw moet ik navragen : zij hebben het er niet over gehad en ik heb er niet na gevraag |:( .

[Voor 9% gewijzigd door dierkx36 op 28-02-2023 21:07]

• DVX73
dierkx36 schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 21:03:
[...]

_/-\o_ Tank you _/-\o_

Het zou vast rotatie worden maar ik hou een slag om de arm.
Ik weet niet zeker of delen daar 28 juist is.

• dierkx36
DVX73 schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 21:06:
[...]

Ik weet niet zeker of delen daar 28 juist is.
Volgens mij door 13...

• DVX73
(bruto uurloon * (12 + 12 * 18/160) * 1,08 (vakantiegeld) + functietoeslag * 12) = dayrate

Ik denk dat dit wel juist is.

Je werkt immers 12 uur per dag.
En over die 12 uur bouw je vakantiedagen op.

@dierkx36 hoe kom je op 13?

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 27-05 16:08
dierkx36 schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 20:49:
[...]

Heb hun al mijn oude salarisstroken doorgegeven, en zij zouden het uitrekenen wat er dan als dayrate uitkomt.
Tip voor de volgende keer: Niet meer doen...
Je weet in ieder geval 1 ding zeker, je gaat bij de nieuwe baas niet meer verdienen.
Vraag als je bezig bent eens aan collega's met een vergelijkbare functie wat ze verdienen.

Daarnaast moet je bij contractwerk een hoger tarief rekenen als een uitzendkracht. En als uitzendkracht een hoger tarief dan vast personeel. Bij een vast contract kun je namelijk niet zomaar ontslagen worden en krijg je WW als je toch zonder werk komt te zitten. Bij een uitzendcontract bouw je die rechten ook op naarmate je het langer doet. Bij contractwerk mag je het zelf uitzoeken als er geen nieuwe klus komt. Daar hoort extra geld tegenover te staan.

TheS4ndm4n#1919

• dierkx36
@DVX73

Ik zat verkeerd met 13.

Hoe jij het uitrekent is per 160, wat klopt, alleen offshore doe je 28 dagen 12uur per dag, je werkt dus in 28 dagen 2 periode's van 4 weken bij mekaar.

Als je jou berekening pakt : (bruto uurloon * 178 * 1,08 (vakantiegeld) + functietoeslag * 160) / 28 zou het eigenlijk nog zo moeten :
(bruto uurloon * 178 * 1,08 (vakantiegeld) + functietoeslag * 160) * 2 / 28 = day rate

Alleen als ik dit dan vergelijk met de berekening van @ralpje mis ik alleen het vakantiegeld.
Bruto uurloon + verlofuren+ toeslag kom ik op precies hetzelfde uit als met ralpje, alleen zoals gezegd minus vakantiegeld.

Ga hier morgen verder mijn nek over breken.
RocketKoen schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 21:25:
[...]

Tip voor de volgende keer: Niet meer doen...
Je weet in ieder geval 1 ding zeker, je gaat bij de nieuwe baas niet meer verdienen.
Vraag als je bezig bent eens aan collega's met een vergelijkbare functie wat ze verdienen.

Daarnaast moet je bij contractwerk een hoger tarief rekenen als een uitzendkracht. En als uitzendkracht een hoger tarief dan vast personeel. Bij een vast contract kun je namelijk niet zomaar ontslagen worden en krijg je WW als je toch zonder werk komt te zitten. Bij een uitzendcontract bouw je die rechten ook op naarmate je het langer doet. Bij contractwerk mag je het zelf uitzoeken als er geen nieuwe klus komt. Daar hoort extra geld tegenover te staan.
Van de club die we hadden verdiende ik al het minst , en ik maakte de meeste uren (vorig jaar 600 overuren)

Heb al duidelijk tegen mijn baas gezegd, en tegen die nieuw detacheerder gezegd : of ik ga er op vooruit of ze zoeken maar iemand anders.

Ja, niet het meest briljante om te zeggen maar zoals hierboven al aangegeven : mijn vertrouwen in werkgevers zit 6 meter onder de grond.

[Voor 46% gewijzigd door dierkx36 op 28-02-2023 21:29]

• DVX73
Vraag me af of deze constructie wettelijk gezien wel mag, mits de opdrachtgever in Nederland gevestigd is.

Maar dat is een ander vraagstuk.

Ook belangrijk wat als je ziek wordt.
Betaald de werkgever sociale premies, of ben je straks een zzp'er.

Als jij die premies moet gaan betalen en risico loopt voor ziekte /arbeidsongeschiktheid gaat deze simpele berekening niet op.

• dierkx36
DVX73 schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 21:32:
Vraag me af of deze constructie wettelijk gezien wel mag, mits de opdrachtgever in Nederland gevestigd is.

Als jij die premies moet gaan betalen en risico loopt voor ziekte /arbeidsongeschiktheid gaat deze simpele berekening niet op.
Alles is op contract basis, per trip een apart contract.
In de periode die je thuis bent zit je buiten je contract, dus heeft de detacheerder geen verantwoordelijkheid over je.

Dit soort constructies werden jaren geleden veel gebruikt in de offshore, op mij komt het heel erg over als de baas/detacheerder de lusten, jij de lasten.
Dacht dat ze er ook vanaf gestapt waren, zo werken : niet dus.

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 27-05 16:08
DVX73 schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 21:32:

Mijn verkooptarief is bijvoorbeeld 3x mijn bruto uurloon (in vaste dienst) + onkosten en excl BTW.
Dat is inderdaad omdat je dan je eigen verzekeringen (ziekte, arbeidsongeschiktheid) moet betalen. En voor je eigen pensioen sparen.

TheS4ndm4n#1919

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee