Geen vochtscherm onder ondervloer

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwingyTwingy
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 22:34
Vorig jaar hebben wij een huis uit 1967 gekocht met een betonnen vloer. We hebben bij de lokale vloerenboer een mooie laminaatvloer (8mm) uitgezocht inclusief legservice. Hier kreeg je ook een 'gratis ondervloer' bij. Dit betreft zo'n blauw plastic-geval.

Op de dag van het leggen ontstond er een 'probleem'. De 'gratis onvoldoende' egaliseerde onvoldoende om de verschillen in de vloer op te vangen. Om die reden is er die dag Redupax (9mm) opgehaald en eronder gelegd.
Uiteindelijk alles geheel naar tevredenheid opgeleverd.

Nu trekken wij afgelopen week het kruipluik open en zien we tot onze schrik onder de Redupax schimmel zitten. Dit komt door het vocht vanuit de kruipruimte die in de Redupax trekt.

Nu zitten wij echter met de vraag of de 'gratis ondervloer' gebruikt had moeten worden onder de Redupax. Op alle websites die wij zien wordt geadviseerd de Redupax altijd met een vochtwerende ondervloer te gebruiken. De gratis ondervloer voldeed daaraan maar de Redupax (blijkbaar) niet.

Wij hebben inmiddels contact gehad met de vloerenzaak die aangeven de gratis ondervloer alleen te gebruiken bij nieuwbouwwoningen met een zandcementvloer omdat daar nog vocht uit kan komen.
Wij zijn echter bang dat doordat iedere betonvloer van een zekere leeftijd scheurtjes heeft er vocht vanuit de kruipruimte alsnog de ondervloer intrekt en dat wel degelijk de blauwe ondervloer er nog onder had gemoeten.

Onze vraag is nu: heeft de vloerenboer een fout gemaakt door de blauwe ondervloer er niet onder te doen en lopen we nu een (fors?) risico op vocht/schimmelproblemen bij de ondervloer? Onze kruipruimte is relatief vochtig en ongeïsoleerd.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:45

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
De leg instructie van unifloor is er denk ik duidelijk over, er moet een vocht scherm onder. je zou ze nog even kunnen vragen. Dat zou dus zeggen dat ze het niet volgens de instructies hebben geplaatst en je aansprak zou kunnen maken op herstel. En je kan waarschijnlijk niet terecht bij unifloor mochten de problemen groter worden.

https://www.unifloor.nl/s...structie%20A3_2021_LR.pdf

[ Voor 6% gewijzigd door twain4me op 28-02-2023 20:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwingyTwingy
Dankjewel. Heel verhelderend.

We balen wel ontzettend hiervan. Ik heb de fabrikant een e-mail gestuurd, maar het antwoord gaat zich laten raden ben ik bang.

In dat geval zal ik ze via de rechtsbijstandsverzekering moeten verplichten om dit te herstellen. Is het zo dat hun ook zorg moeten dragen voor het tijdelijk verplaatsen van alle spullen uit huis? Gezien het hier gaat om 65m2 met flink wat meubilair is dat geen klein grapje. Ben even zoekende hoeveel overlast zo'n herstelactie mag veroorzaken voor mij als klant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:10
Die vloerfabrikanten zijn tegenwoordig zo risicomijdend dat ze standaard een vochtscherm voorschrijven.

Zelf leg ik op een oude betonvloer ook geen vochtscherm.

Kan het zijn dat de schimmel bij het kruipruimteluik puur bij de rand zit? Daar zou folie weinig aan helpen. Hoe zie je dat er schimmel onder de ondervloer zit?

Als je trouwens 65m2 opnieuw moet leggen dan is dat een dag werk. Met een beetje handigheid kunnen de meubels heen en weer getild worden.

Heb wel eens een hele verdieping opnieuw moeten leggen met meubels erin ivm een productiefout van het laminaat :X

Als je kruipruimte zo vochtig is dan zou ik zsm kijken of een bodemfolie geplaatst kan worden. Kan eigenlijk altijd tenzij er water in staat. Niet specifiek voor het laminaat trouwens.

[ Voor 24% gewijzigd door Rukapul op 28-02-2023 22:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22:19
Wellicht zit de schimmel alleen rond het luik zoals @Rukapul aangeeft. Als dat luik niet goed suit komt daar vaak vocht omhoog. Is er ergens een ander plekje waar je onder de vloer kan kijken?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwingyTwingy
Vanochtend even een paar plekken bekeken. De schimmel zit helaas op meer plekken. Bij radiatorbuizen uit de vloer en de Ziggo-kabel kun je schimmel op de Redupax zien zitten helaas.

Kruipruimte hier is inderdaad vrij vochtig. Daar moeten we sowieso mee aan de slag.

Even afwachten wat de fabrikant gaat zeggen en dan maar contact opnemen met de winkel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:10
TwingyTwingy schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 09:34:
Vanochtend even een paar plekken bekeken. De schimmel zit helaas op meer plekken. Bij radiatorbuizen uit de vloer en de Ziggo-kabel kun je schimmel op de Redupax zien zitten helaas.
Hoe verwacht je bij doorvoeren dat een vochtscherm zou helpen?

Voor een redelijke bepaling zou je een aantal planken op een andere plek moeten (laten) loshalen. Mogelijk bij een binnenmuur na losmaken van een plint.

Die kruipruimte verdient asap aandacht. Idem voor die doorvoeren want een woonkamer dient niet in direct contact te staan met de kruipruimte (radongas, etc.). Dat dient (lucht)dicht te zijn.

De reden dat je op die plekken schimmel ziet kan zijn dat warme lucht uit de woonkamer condenseert bij de koudere doorvoer.
Bij het kruipluik is het vaak andersom: daar condenseert de relatief warme lucht uit de kruipruimte tegen het koude luik in de onverwarmde gang of hal al dan niet geholpen met koude lucht die onder de voordeur door waait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 23:04
Wellicht is het op te lossen door de luchtvochtigheid van de kruipruimte naar beneden te brengen?
Los van wie er nu fout zit, het is sowieso een goed idee om dat aan te pakken.

Met een beetje geluk is je probleem met de vloer daarmee direct opgelost en voorkom je getouwtrek met de vloerenlegger.

Ik zou persoonlijk het contact met de vloerenlegger even laten doorlopen, maar ondertussen zelf met de kruipruimte aan de slag gaan. Dat kun je namelijk in een zaterdag geregeld hebben.

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Pagina: 1