12 volt DC schakelen met Hue

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luchtbakker
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 06:52

Luchtbakker

Elke dag een "beetje" beter

Topicstarter
Hi Tweakers!

Ik wil graag mijn ledstrip in mijn keuken schakelen dmv een remote schakelaar, zoals met een Shelly of een Hue inbouwschakelaar.

Het belangrijkste is dat ik een bestaande afstandsbediening van hue kan gebruiken om de inbouwschakelaar te kunnen gebruiken.

Ik wil de travo niet schakelen, dus moet de schakelaar op de 12v DC plaatsen met maar 2 aders. Maar werkt dit zomaar? zonder een 230v op de inbouwschakelaar aan te sluiten?

Voorbeeld van wat ik had gevonden:
https://www.home2link.nl/zigbee-hue-inbouwschakelaar.html
https://www.philips-hue.c...elaarmodule/8719514318045

Als iemand een alternatief product kent dat beter/goedkoper is, altijd welkom! :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20:57

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Beide modules waarnaar je linkt dien je te voeden met 230V en er staat ook 230V op de poort die geschakeld wordt (en waar jij dus 12V DC mee wilt schakelen). Dat gaat dus niet werken.

Een Shelly Plus 1 kan wel. Die heeft 'droge contacten' waardoor de schakelpoorten los staan van de rest van het circuit. Daar kun je prima 12V DC mee schakelen. Ook kan hij gevoed worden met 12V DC.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luchtbakker

Luchtbakker

Topicstarter
Gizz schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 10:18:
Beide modules waarnaar je linkt dien je te voeden met 230V en er staat ook 230V op de poort die geschakeld wordt (en waar jij dus 12V DC mee wilt schakelen). Dat gaat dus niet werken.

Een Shelly Plus 1 kan wel. Die heeft 'droge contacten' waardoor de schakelpoorten los staan van de rest van het circuit. Daar kun je prima 12V DC mee schakelen. Ook kan hij gevoed worden met 12V DC.
Helder. Dan zal ik via homey zo iets moeten gaan laten schakelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 11-05 18:53
Ik gebruik Gledopto Zigbee compatible LED strip controller.
Hiermee heb ik vanuit Hue volledige controle over de strip.
Niet alleen aan/uit maak ook de kleur en intensiteit.

Heeft jouw LED strip ook een controller (na de trafo)?

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luchtbakker

Luchtbakker

Topicstarter
GarBaGe schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 12:06:
Ik gebruik Gledopto Zigbee compatible LED strip controller.
Hiermee heb ik vanuit Hue volledige controle over de strip.
Niet alleen aan/uit maak ook de kleur en intensiteit.

Heeft jouw LED strip ook een controller (na de trafo)?
Nee helaas niet. Het is echt enkel een travo met daarna domme uit aan schakelaar zonder dimmer.

Ik zie dat je controller wel lijkt op wat ik zoek. Kan je dit koppelen in Philips hue?

[ Voor 9% gewijzigd door Luchtbakker op 01-03-2023 12:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GarBaGe
Luchtbakker schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 12:37:
[...]

Nee helaas niet. Het is echt enkel een travo met daarna domme uit aan schakelaar zonder dimmer.

Ik zie dat je controller wel lijkt op wat ik zoek. Kan je dit koppelen in Philips hue?
Ja, de Gledopto ondersteunt Zigbee 3.0 en is daarmee te koppelen met Philips Hue.
Ik heb zelf 3 LEDstrips met deze controller gekoppeld aand Hue.

Ze hebben ook eenvoudige controllers die alleen aan/uit of dimmen ondersteunen, zoals deze:
https://www.gledopto.eu/5...-mini-thin-gledopto-eng_1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GarBaGe
Waarom wil je eigenlijk niet je trafo schakelen?
Een eenvoudige Philips Hue Smart Plug tussen de trafo en het stopcontact kan natuurlijk ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luchtbakker

Luchtbakker

Topicstarter
GarBaGe schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 15:00:
Waarom wil je eigenlijk niet je trafo schakelen?
Een eenvoudige Philips Hue Smart Plug tussen de trafo en het stopcontact kan natuurlijk ook.
Ik heb het idee dat na 100x schakelen de trafo dat niet gaat overleven. Het is er volgens mij niet voor gemaakt.
GarBaGe schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 13:14:
[...]

Ja, de Gledopto ondersteunt Zigbee 3.0 en is daarmee te koppelen met Philips Hue.
Ik heb zelf 3 LEDstrips met deze controller gekoppeld aand Hue.

Ze hebben ook eenvoudige controllers die alleen aan/uit of dimmen ondersteunen, zoals deze:
https://www.gledopto.eu/5...-mini-thin-gledopto-eng_1
Als ik op de website de schakelschema bekijk gaat dit volgens mij niet werken.

De schakelaar dat ik heb heeft enkel een + en -, dat onderbroken wordt door de huidige schakelaar.
De tekening lijkt wel dat je zowel + als - moet aansluiten om te kunnen schakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• masaman
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Luchtbakker schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 18:59:
Voorbeeld van wat ik had gevonden:
https://www.home2link.nl/zigbee-hue-inbouwschakelaar.html
https://www.philips-hue.c...elaarmodule/8719514318045

Als iemand een alternatief product kent dat beter/goedkoper is, altijd welkom! :)
Kun je met zo'n module niet een 220V relais schakelen met 2 sets contacten? Dan schakel je met de module het relais en dat onderbreekt netjes de 12V met 2 sets contacten?

Bijvoorbeeld deze

[ Voor 11% gewijzigd door masaman op 01-03-2023 15:43 . Reden: Relais voorbeeld toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 01:28
Luchtbakker schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 15:02:
[...]

Ik heb het idee dat na 100x schakelen de trafo dat niet gaat overleven. Het is er volgens mij niet voor gemaakt.
In principe kan een trafo, net als de ledjes zelf, dat wel aan. Het kan ook beide kapot :P

Wat voor trafo is het precies? Misschien kan je de hele boel wel vervangen door iets als https://www.ikea.com/nl/n...ing-smart-grijs-60342656/

Kan je direct naar de ledstrip, dan is de genoemde gledopto idd wat je zoekt. Maar ik begrijp dat je enkel bij een + en een - kan?

De Hue wandschakelaar kan het ook wel voor je doen, die is ontworpen voor 230v maar met 12v gaat dat ook wel werken. Let wel op dat daar een klein batterijtje in zit.

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luchtbakker

Luchtbakker

Topicstarter
Richh schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 15:10:
[...]

In principe kan een trafo, net als de ledjes zelf, dat wel aan. Het kan ook beide kapot :P

Wat voor trafo is het precies? Misschien kan je de hele boel wel vervangen door iets als https://www.ikea.com/nl/n...ing-smart-grijs-60342656/

Kan je direct naar de ledstrip, dan is de genoemde gledopto idd wat je zoekt. Maar ik begrijp dat je enkel bij een + en een - kan?

De Hue wandschakelaar kan het ook wel voor je doen, die is ontworpen voor 230v maar met 12v gaat dat ook wel werken. Let wel op dat daar een klein batterijtje in zit.
Die van de Ikea is een goeie! Ga ik eens proberen. De travo zelf zit in de keuken gebouwd dus het duurt even voor ik er een foto van kan maken om hem te laten zien.

Maar het is een China merkloos ding, meegeleverd met de keuken zelf. Maar de aansluiting zoals die van de Ikea lijkt wel overeen te komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:14
Wat je kunt doen, is een Hue Smart Plug gebruiken en dan met de uitgang daarvan weer een relais aan en uit laten gaan. Met de geschakelde contacten van dat relais kun je dan je 12V schakelen. Maar het is een beetje geknutsel. Als je van 'living on the edge' houdt kun je ook proberen om de Hue Smart Plug open te peuteren en de geschakelde contacten van het ingebouwde relais loskoppelen van de 230V netspanning. Je maakt er dan 'dry contacts' van. Dit heb ik wel eens gedaan met een KlikAanKlikUit schakelaar.

Persoonlijk zou ik niet al die hassle door willen, ik zou gewoon een Smart Plug gebruiken zoals ie bedoeld is en de hele trafo meeschakelen. Als dat ding kapot gaat, dan is dat een mooie reden om meteen die ouwe troep te vervangen door moderne LED verlichting...

[ Voor 20% gewijzigd door PhilipsFan op 01-03-2023 18:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luchtbakker

Luchtbakker

Topicstarter
@PhilipsFan Misschien inderdaad niet eens zo'n verkeerd idee om inderdaad toch de travo mee te laten schakelen en eventueel te vervangen als hij kapot gaat. Ergens irriteer ik mij nu al aan het feit dat het niet op een normale manier smart geschakeld kan worden met mijn overige lampen. Dus als het kapot gaat heb ik een goede reden bijvoorbeeld een Hue led strip te halen.
Pagina: 1