RJ45 krimp fout voorkomen en detecteren

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mdevente37
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 14-04 09:07
Hi, Ik ben nieuw in het krimpen van RJ45. Normaliter best handig met dit soort klusjes maar loop hier toch tegen de beperking aan van mijn ofwel mijn kunnen, of de kwaliteit van het materiaal of van het gereedschap... (wellicht alle 3 8)7 )

Ik heb (flexibele) cat6a SFTP op rol gekocht en probeer daar RJ45 stekkers op te krimpen die geschikt zouden moeten zijn voor flexibele en solide CAT6 kabels.

Nu heb ik 2 setjes met connectoren gekocht (de eerste set was snel op door trial en error) maar het valt mij op dat mijn resultaten wisselvallig zijn..

De ene kabel heb ik in een keer probleemloos gefixed, zonder fouten (volgens kabeltester)
Maar een volgende kabel begint dan weer het gekloot. Dan heb ik bijvoorbeeld net 1 ader die niet goed is.

Maar hoe herken ik dan welke stekker de schuldige is? Visueel zien beiden er oké uit, maar bij de stekkers die ik heb kan ik het ook weer niet geweldig zien.

Bij poging om dan maar 1 te gokken (als dezelfde ader het nog niet doet was het blijkbaar de ander ;-) )
Maar helaas lukt mij dan ook nog wel eens om dan juist nog meerdere aders niet goed te hebben. Zo heb ik net 6 connectoren verspild aan 1 kabeltje...

Hebben jullie trucs om visueel te inspecteren?
Is het bijvoorbeeld een idee om aan 1 kant eerst een toolles connector te gebruiken die je kunt blijven hergebruiken? (maar die gebruiken vaak andere kleurstandaard?)\

En is het wellicht verstandiger als beginnen om met solide kabel te starten? Las ergens dat de flexibele aders nog wel eens gemist willen worden bij het doordrukken, ondanks de modulaire connector blokjes?

En last but not least, ik heb een universeel setje gekocht met Striptang, Tang, LSA tool en kabeltester. Maakt de kwaliteit tang nog veel uit?

Ik merk dat de connectoren steeds net iets uit de tang steken dus na 1e knijp haal ik de connector vaak nog milemeter of 2 terug voor 2e knijp. Is dat verstandig?

Kabel:
https://www.kabelshop.nl/...-kabel-op-rol-p25098.html

Connectoren (1e aankoop)
https://www.kabelshop.nl/...41-8-8-i31768-t25955.html

het valt mij op dat aan het doorzichtige blokje lastig te zien is of er een onder- en bovenkant aan zit. Zoals dat bij die van de Praxis wel duidelijk het geval is!

Connectoren (2e aankoop)
https://www.praxis.nl/ger...g-afgeschermd-6st/5281851

Setje:
https://www.kabelshop.nl/...919-1-i5354-t2181497.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sito
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 12:33
Ik heb geen ervaring met S/FTP6, maar ik gebruik dezelfde gereedschap-set voor ‘normaal’ UTP CAT6 en dat werkt helemaal prima.

Als er iets niet goed was lag dat aan mezelf, en niet aan die set.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zzattack
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 12:34
Spul van fs.com (apart voor solid/stranded) met loading bar is super simpel. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zcnVupv_MBJx2Sa4EWjt1CCoakQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/e82dyt6lhdWWX2RBBE83EOGC.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gomqg5Fi2LbvoIdEbXL_bCnwPfA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PewApGEafNoYfgVVMFutDMVs.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KTaOiEvutvyfndaXhB1X40bruxY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pL1jqXBhDJ93GDVQq0c5yOIm.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:49
Tang in die set is overigens niet de beste, aangezien de stekker over de zijkant wordt geknepen waardoor de pinnen aan de ene kant verder worden ingedrukt dan aan de andere kant.
Ik heb zelf dezelfde set, heb de tang vervangen door eentje die de connector recht aandrukt ipv onder een hoek. Ding kwam destijds van DealExtreme, Ali zal ze ook wel hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Ik gebruik nu bijna 1 jaar een passthrough rj45 en de bijbehorende tang. Na +100 connecties zonder fouten zal ik nooit meer iets anders gebruiken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4QclsZu9QbLGBaK-a_N0C4HjccE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cNZVWVrxeivifBEIfbtaH4XE.jpg?f=fotoalbum_large

Oja. Ik knijp op solid en flex kabel. (Ik weet het, wat een schande om op solid connectors te knijpen)

[ Voor 9% gewijzigd door jack zomer op 28-02-2023 18:36 ]

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16:38
Voor een beginner is cat5e utp al een uitdaging. Cat 6a sftp is niet onmogelijk maar zowel de kabel zelf als de aders zijn een stuk dikker.

Kwestie van oefenen, oefenen en oefenen. Maar boven cat6 prefereer ik keystones.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Doorsteek stekkers zijn het makkelijkst als je nog niet veel kabels hebt geknepen, die schuif je de kabel in en knip je pas af als je het goed hebt gedaan dus dan heb je een aantal extra pogingen. Voor gewoon consumentengebruik is dat prima, alleen in theorie heb je een open einde dat bloot ligt (maar daar zul je niks van merken).

Verder is het gewoon even handig in worden. Wat mij altijd helpt is terwijl ik de kabels op de juiste volgorde zet meteen even de uiteinden tussen duim en wijsvinger van m'n ene hand en het stuk waar de rest van de kabel zit (dus tot waar je de buitenkant gestript hebt) tussen duim en wijsvinger van de andere kant, dan een beetje op en neer wiebelen. Daarmee gaat de draaiing uit de kleine kabeltjes en blijven ze beter op volgorde zitten. Niet te veel want het is maar zacht metaal, al heb ik nog nooit op die plek een kabelbreuk veroorzaakt.

En het is ergens zonde, maar je zou altijd gewoon een stukje verder terug kunnen strippen en een keer kunnen oefenen met wat meer ruimte over. Dan gooi je misschien 5 centimeter kabel en een connector weg, maar als daarmee de rest maar de helft van de tijd kost heb je dat snel terugverdiend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mdevente37
Jan-man schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 19:05:
Voor een beginner is cat5e utp al een uitdaging. Cat 6a sftp is niet onmogelijk maar zowel de kabel zelf als de aders zijn een stuk dikker.

Kwestie van oefenen, oefenen en oefenen. Maar boven cat6 prefereer ik keystones.
Na de foto’s te bekijken viel het mij idd ook al op dat de kabels die ik zie veel meer ruimte lijken te hebben om de aders netjes uitgelijnd te houden ook vlak na de buitenkabel. En dat het bij de unshielded stekkertjes wel wat makkelijker lijkt zijn om te zien of de aders er netjes inliggen.

Keystones moet ik even googlen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mdevente37
Aanvullende info. Eea is ter voorbereiding om van deco P9 met powerline connectie over te stappen naar Ethernet backhaul en vervolgens van Ziggo 300Mbit naar KPN gigabit netwerk.
Vandaar de Cat6A om gelijk voor een hele poos klaar te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Het is vooral het type tang wat het verschil maakt bij de goedkope moet je echt max power gebruiken anders wil het nogal een niet goed gaan. Zoals hierboven ook al gezegd de duurdere tang is echt beter.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Mdevente37 schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 19:11:
…de aders netjes uitgelijnd te houden…
De kunst van het maken van ethernetkabeltjes is het masseren van de aders. Of je nou solid of stranded hebt maakt niet zoveel uit. De aders moet je goed masseren, eerst per stuk om de krullen er uit te krijgen, daarna per 2-3-4-5-6-6-7-8 om ze op één lijn te krijgen. Op het moment dat je ze allemaal, ook met 8 tegelijkertijd, lekker naast elkaar hebt gemasseerd blijven ze een stuk beter liggen dan wanneer je dat niet doet. De aders op zich kunnen wel wat hebben, ik heb er nog nooit één met aderbreuk gehad hierdoor. Het maakt het knippen en knijpen in ieder geval een stuk makkelijker.

Bij de stekkertjes met zo'n kammetje er bij maakt het niet zoveel uit. Aders door de kam. Kam flink opschuiven naar de isolatie toe. Afknippen, inprikken en knijpen maar.

Wat veel mensen vergeten om te doen is zichzelf ruimte geven. Ik zie sommige mensen maar 2cm of minder van de buitenmantel afstrippen. Geef je zelf wat ruimte en maak daar een 5-6 cm van. Die paar cm wordt je kabel vast niet te kort van. Als dat wel zo is ben je wel heel erg met maatwerk bezig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:10

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Mdevente37 schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 19:15:
[...]

Vandaar de Cat6A om gelijk voor een hele poos klaar te zijn.
Hoe lang is de kabel?

Cat6A biedt alleen voordeel boven Cat6 bij lengtes van meer dan 55m, daaronder kun je op Cat6 ook 10Gbps halen, en voor 25Gbps en hoger moet je sowieso naar Cat8.1 kijken. Cat6a en Cat7 gaan dus nooit in een huisinstallatie met <55m cable runs zin hebben.

Ik heb overigens sterke twifel of >10GbE over koper in consumentenapparatuur ooit een ding gaat zijn - stroomverbruik is dermate hoog dat dergelijke apparaten niet aan geldende richtlijnen kunnen voldoen, sterker nog, 10GBase-T komt daar al mee in de knoop. Ik verwacht dan ook dat de volgende upgrade na Cat6 voor huisinstallaties richting glas zal gaan, want stroomverbruik van de optics is aanzienlijk lager.

Je maakt je het jezelf onnodig moeilijk met S/FTP en dus 6a terwijl je - tegen standaarden in - flexibele kabel met stekkers erop gebruikt voor backhaul. Dat hoort stugge kabel te zijn (waar je al in ts naar verwijst), afgemonteerd op patchpanels of contactdozen. Met lange slappe kabel en connectoren is maar de vraag wat de levensduur van je installatie is en dat is juist wat je zegt te willen garanderen.

Kortom:
- hou het bij U/UTP CAT6 (met volledig koperen kern, zoals je nu al gekocht hebt)
- gebruik stugge kabel voor de backhaul en monteer die af op patchpanel (meterkast) of wandcontactdozen.
- gebruik korte flexibele kabels tussen patchpanel/contactdoos en apparatuur

Je kunt uiteraard de al aangeschafte Cat6a S/FTP voor dat laatste gebruiken, maar dat is zoals je al merkt niet de makkelijkste optie.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 16:34
Persoonlijk doe ik RJ45 krimpen steeds minder vaak.
Ik kies vaker voor keystone / WCD (bij kabel door muur) of voor kant-en-klare kabel

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
dion_b schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 12:12:
[...]
...
Ik heb overigens sterke twifel of >10GbE over koper in consumentenapparatuur ooit een ding gaat zijn - stroomverbruik is dermate hoog dat dergelijke apparaten niet aan geldende richtlijnen kunnen voldoen, sterker nog, 10GBase-T komt daar al mee in de knoop. Ik verwacht dan ook dat de volgende upgrade na Cat6 voor huisinstallaties richting glas zal gaan, want stroomverbruik van de optics is aanzienlijk lager.
...
Inderdaad.
Ik heb op 1 plek in mijn huis 10G liggen, maar gebruik hiervoor glaskabels.
SFP+ met multimode OM4 met LC connectors

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mdevente37
Inmiddels wel aardig handig geworden met wat oefenen. Naast de 2 langere kabels over de verdiepingen heen inmiddels nu ook 5 kortere in verschillende lengtes gemaakt voor o.a. modem naar AP en AP naar Switch zodat de hoofdlijn iig afgedekt is. Getest met tester (alle aders en aarde ok) en speedtest op internet. Allemaal tegen de 300Mbit aan wat ook Max is van Ziggo verbinding.

Zou de volgende keer idd niet per se cat6a sftp kopen. Was ook een beetje omdat het bijna niks extra kostte nu door korting. Ook doordat ik onlangs nog op aangeven van ziggo wat coax had vervangen dat stoorde (icm versterker die eigenlijk niet meer nodig was)

Qua lengte haal ik niet de voordelen van 6a, maar het idee was nog wel om ook onder de vloer door te trekken naar schuur (zo’n 25+meter na de switch)

WCD voor keystones en Patchpanel in de meterkast heb ik nog niet (ziggo komt nu nog in woonkamer binnen en AOP is enige wat vast aan de muur zit.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mdevente37
GarBaGe schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 12:16:

Persoonlijk doe ik RJ45 krimpen steeds minder vaak.
Ik kies vaker voor keystone / WCD (bij kabel door muur) of voor kant-en-klare kabel
Kant en klaar was voor iig 2 langere kabels geen optie ivm door kleine gaten in betonvloer trekken tussen de verdiepingen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mdevente37
Geen loze leidingen bij bijvoorbeeld de meterkast btw, dus ben aangewezen op de gaatjes die ooit door vorige bewoners zijn geboord voor coax dicht langs de cv leidingen:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18-06 21:56
Mdevente37 schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 19:13:
[...]

Kant en klaar was voor iig 2 langere kabels geen optie ivm door kleine gaten in betonvloer trekken tussen de verdiepingen..
Vaak kom je toch in een WCD uit, dus wat ik doe: kant en klare kabel halen, 1 kant connector afknippen, andere kant laten zitten. Kabel door je mantel en aansluiten op je WCD. Vanaf wcd tot apparaat gewoon weer kant en klaar kopen. Nooit gedoe met kabels, hulzen en tangen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mdevente37
ID-College schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 19:21:
[...]

Vaak kom je toch in een WCD uit, dus wat ik doe: kant en klare kabel halen, 1 kant connector afknippen, andere kant laten zitten. Kabel door je mantel en aansluiten op je WCD. Vanaf wcd tot apparaat gewoon weer kant en klaar kopen. Nooit gedoe met kabels, hulzen en tangen :)
Neem aan dat de meeste mensen met een bestaande woning niet zo veel WCD met UTP in de muren hebben zitten. Of mis ik iets en trekt de gemiddelde tweaker zelf zijn utp kabel door de bestaande elektra buizen en verdieping overstijgend? Dat gaat hem bij mij niet worden vrees ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _H_G_
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15:31
Mdevente37 schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 23:27:
Neem aan dat de meeste mensen met een bestaande woning niet zo veel WCD met UTP in de muren hebben zitten. Of mis ik iets en trekt de gemiddelde tweaker zelf zijn utp kabel door de bestaande elektra buizen en verdieping overstijgend? Dat gaat hem bij mij niet worden vrees ik.
Er zijn ook kleine doosjes, zoals:
https://www.onlinekabelsh...ge-doos-1x-rj45-stp-cat6a
Er is zelden reden om zelf te gaan knijpen. Zelfs in noodgevallen of houtje-touwtje (pak ik liever een keystone).

Al is dat doosje niet voor soepele kabel en ik vermoed dat dat je voornaamste veroorzaker was. Bij je 2e connector staat ook niet bij of het voor soepele kabel is. Dat zou je problemen kunnen verklaren.

Wat @dion_b ook zegt: je kan die wel gebruiken om zelf patchkabels te maken (met de juiste connector), maar voor je installatiekabels moet je eigenlijk opnieuw beginnen met solide kabels.

Wat je uiteindelijk wel/niet doet, maakt mij natuurlijk niet uit. Zolang je maar beseft dat het verkeerd is. Als het teveel werk is dan zou je nog wel even kunnen nakijken of je gebruikte connectors wel geschikt waren voor soepele kabel. De kans is reëel dat zo'n combinatie na een tijd kapot gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18-06 21:56
[...]

Hier zaten er meerdere leidingen naar een verdieping dus dan kan je het gewoon doorheen trekken. In mijn vorige appartement liepen er ook meerdere leidingen naar het TV punt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
[...]

Mijn huis (25 jaar oud) heeft een aantal "telefoon aansluitpunten" in diverse kamers en op zolder.
Ideaal om te vervangen door netwerk.
In de woonkamer heb ik een coax kabel vervangen door UTP, omdat ik toch geen Ziggo heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16:55

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
[...]

Ik heb er in mijn woning uit 1973 slechts 22. Toegegeven, ik heb ze zelf allemaal in de muur gefreesd en alle muren daarna laten stucen, want dat moest toch gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mdevente37
GarBaGe schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 10:14:
[...]

Mijn huis (25 jaar oud) heeft een aantal "telefoon aansluitpunten" in diverse kamers en op zolder.
Ideaal om te vervangen door netwerk.
In de woonkamer heb ik een coax kabel vervangen door UTP, omdat ik toch geen Ziggo heb.
Helaas is hier overal al eens Spack gespoten of hoe je dat noemt door eerdere bewoners. Dus veel van de oude leidingen die vast nog ergens zaten zijn verstopt daarmee helaas. Er liep een leiding door de oude schoorsteen naar boven, maar die zat zo in het zicht in plafond ruim een meter van de muur dat die door onszelf is verwijderd en dicht gestuct na het slopen van die bewuste schoorsteen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
Mdevente37 schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 13:56:
[...]

Helaas is hier overal al eens Spack gespoten of hoe je dat noemt door eerdere bewoners. Dus veel van de oude leidingen die vast nog ergens zaten zijn verstopt daarmee helaas. Er liep een leiding door de oude schoorsteen naar boven, maar die zat zo in het zicht in plafond ruim een meter van de muur dat die door onszelf is verwijderd en dicht gestuct na het slopen van die bewuste schoorsteen.
Sommige oudere huizen hebben verwarmingsbuizen langs de vloeren en muren lopen.
Die gaten kan je ook gebruiken voor je netwerkkabels ..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mdevente37
GarBaGe schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 14:05:
[...]

Sommige oudere huizen hebben verwarmingsbuizen langs de vloeren en muren lopen.
Die gaten kan je ook gebruiken voor je netwerkkabels ..
Klopt dat doe ik nu ook ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 11-06 09:37

icecreamfarmer

en het is

Ik zit met dezelfde vraag.
Heb nu zeker 6 verschillende connectoren versleten en zelfs de toolless is gedoe en werkt vaker wel dan niet.

Nu had ik de connectoren voor deze tang gekocht.

https://www.dedomoticasto...od406-krimptang-rj45.html

Maar die krijg ik met mijn aldi tang niet fatsoenlijk op harde kabel geknepen. Behalve 60 euro voor de tang uitgeven wat zijn de alternatieven?

ik zie ik zie wat jij niet ziet

Pagina: 1