Onlangs ben ik weer eens begonnen met een spel achter mijn PC te spelen na jaren alleen op mijn Nintendo switch te hebben gespeeld. Naar mijn idee zou deze nog best OK moeten zijn maar hij bleek toch net even wat ouder te zijn dan ik dacht.
Mijn GPU is een GTX 1080 niet de nieuwste maar voor de meeste games nog wel OK (niet op 4K natuurlijk).
Echter bij Hogwarts Legacy liep ik tegen de lamp met mijn CPU. De minimum specs zijn een i5-6600 maar ik had blijkbaar nog een i5-4670k met nog ouderwets DDR3 geheugen (16gb).
Ik zoek:
Een goede upgrade voor mijn oude moederbord, cpu en geheugen. Mijn moederbord was altijd een gigabyte. Mijn huidige is een GA-Z97X-UD5H hier ben ik altijd heel erg tevreden mee geweest en was altijd te spreken over de onboard debug display (geen must maar nice to have) de grote hoeveelheid sata connectors (minimaal 5 nodig) en de 8 usb ports op de backpanel (hoe meer hoe beter).
Ik hoef geen high end processor maar hij moet wel wat jaartje mee kunnen gaan.
Mijn moederbord ben ik wel wat kritischer in. De USB porten zijn voor mij vrij belangrijk en hou er niet van om een USB hub te moeten gebruiken. Met mijn Oculus rift (3 usb kabels), flight controllers en pedalen (3 usb kabels), keyboard, muis, card reader, printer en webcam kan ik elke port extra goed gebruiken (met huidige mobo heb ik helaas ook al een hub nodig gezien die maar 8 porten had).
Geheugen wil ik een upgrade naar 32gb maken.
Mijn budget:
Circa €600 voor het setje.
Voorkeuren?
Ik heb altijd alleen ervaring gehad met intel maar ik ben ook bereid om AMD te proberen nu dat een stuk beter lijkt momenteel.
Mobo graag full ATX met genoeg ruimte voor een noctua nh-d15 (wel een nieuwe montage kitje nodig denk ik, verwacht niet dat mijn oude nog past en voor AMD zeker).
Opties:
Ik ben momenteel aan het kijken naar een intel en een AMD optie
De AMD optie:
(ik twijfel erg over welke processor hier nu het beste is)
Of de Intel optie:
Ik zoek dan ook graag input en tips voor deze twee opties en of er eentje is die duidelijk beter is dan de ander en waarom. Heb ik een goed bord over het hoofd gezien of is er een andere cpu die een betere keuze zou zijn.
Huidige specificaties
Mocht dit relevant zijn de case is een NZXT Phantom met een goede 650w voeding.
Mijn GPU is een GTX 1080 niet de nieuwste maar voor de meeste games nog wel OK (niet op 4K natuurlijk).
Echter bij Hogwarts Legacy liep ik tegen de lamp met mijn CPU. De minimum specs zijn een i5-6600 maar ik had blijkbaar nog een i5-4670k met nog ouderwets DDR3 geheugen (16gb).
Ik zoek:
Een goede upgrade voor mijn oude moederbord, cpu en geheugen. Mijn moederbord was altijd een gigabyte. Mijn huidige is een GA-Z97X-UD5H hier ben ik altijd heel erg tevreden mee geweest en was altijd te spreken over de onboard debug display (geen must maar nice to have) de grote hoeveelheid sata connectors (minimaal 5 nodig) en de 8 usb ports op de backpanel (hoe meer hoe beter).
Ik hoef geen high end processor maar hij moet wel wat jaartje mee kunnen gaan.
Mijn moederbord ben ik wel wat kritischer in. De USB porten zijn voor mij vrij belangrijk en hou er niet van om een USB hub te moeten gebruiken. Met mijn Oculus rift (3 usb kabels), flight controllers en pedalen (3 usb kabels), keyboard, muis, card reader, printer en webcam kan ik elke port extra goed gebruiken (met huidige mobo heb ik helaas ook al een hub nodig gezien die maar 8 porten had).
Geheugen wil ik een upgrade naar 32gb maken.
Mijn budget:
Circa €600 voor het setje.
Voorkeuren?
Ik heb altijd alleen ervaring gehad met intel maar ik ben ook bereid om AMD te proberen nu dat een stuk beter lijkt momenteel.
Mobo graag full ATX met genoeg ruimte voor een noctua nh-d15 (wel een nieuwe montage kitje nodig denk ik, verwacht niet dat mijn oude nog past en voor AMD zeker).
Opties:
Ik ben momenteel aan het kijken naar een intel en een AMD optie
De AMD optie:
# | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Processors | AMD Ryzen 7 5800X3D Boxed | € 309,- | € 309,- |
1 | Processors | AMD Ryzen 9 5900X Boxed | € 301,20 | € 301,20 |
1 | Moederborden | Gigabyte B550 Gaming X V2 | € 99,- | € 99,- |
1 | Geheugen intern | G.Skill Aegis F4-3200C16D-32GIS | € 74,90 | € 74,90 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 475,10 - €482,90 |
(ik twijfel erg over welke processor hier nu het beste is)
Of de Intel optie:
# | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Processors | Intel Core i5-13600KF Boxed | € 309,- | € 309,- |
1 | Moederborden | ASUS PRIME H770-PLUS D4 | € 156,90 | € 156,90 |
1 | Geheugen intern | G.Skill Aegis F4-3200C16D-32GIS | € 74,90 | € 74,90 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 540,80 |
Ik zoek dan ook graag input en tips voor deze twee opties en of er eentje is die duidelijk beter is dan de ander en waarom. Heb ik een goed bord over het hoofd gezien of is er een andere cpu die een betere keuze zou zijn.
Huidige specificaties
Mocht dit relevant zijn de case is een NZXT Phantom met een goede 650w voeding.
[ Voor 47% gewijzigd door Roeland007 op 01-03-2023 14:43 ]