Nieuw Mobo, CPU en RAM

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roeland007
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 30-09 09:29
Onlangs ben ik weer eens begonnen met een spel achter mijn PC te spelen na jaren alleen op mijn Nintendo switch te hebben gespeeld. Naar mijn idee zou deze nog best OK moeten zijn maar hij bleek toch net even wat ouder te zijn dan ik dacht.

Mijn GPU is een GTX 1080 niet de nieuwste maar voor de meeste games nog wel OK (niet op 4K natuurlijk).
Echter bij Hogwarts Legacy liep ik tegen de lamp met mijn CPU. De minimum specs zijn een i5-6600 maar ik had blijkbaar nog een i5-4670k met nog ouderwets DDR3 geheugen (16gb).

Ik zoek:
Een goede upgrade voor mijn oude moederbord, cpu en geheugen. Mijn moederbord was altijd een gigabyte. Mijn huidige is een GA-Z97X-UD5H hier ben ik altijd heel erg tevreden mee geweest en was altijd te spreken over de onboard debug display (geen must maar nice to have) de grote hoeveelheid sata connectors (minimaal 5 nodig) en de 8 usb ports op de backpanel (hoe meer hoe beter).

Ik hoef geen high end processor maar hij moet wel wat jaartje mee kunnen gaan.
Mijn moederbord ben ik wel wat kritischer in. De USB porten zijn voor mij vrij belangrijk en hou er niet van om een USB hub te moeten gebruiken. Met mijn Oculus rift (3 usb kabels), flight controllers en pedalen (3 usb kabels), keyboard, muis, card reader, printer en webcam kan ik elke port extra goed gebruiken (met huidige mobo heb ik helaas ook al een hub nodig gezien die maar 8 porten had).
Geheugen wil ik een upgrade naar 32gb maken.

Mijn budget:
Circa €600 voor het setje.

Voorkeuren?
Ik heb altijd alleen ervaring gehad met intel maar ik ben ook bereid om AMD te proberen nu dat een stuk beter lijkt momenteel.
Mobo graag full ATX met genoeg ruimte voor een noctua nh-d15 (wel een nieuwe montage kitje nodig denk ik, verwacht niet dat mijn oude nog past en voor AMD zeker).

Opties:
Ik ben momenteel aan het kijken naar een intel en een AMD optie

De AMD optie:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 5800X3D Boxed€ 309,-€ 309,-
1ProcessorsAMD Ryzen 9 5900X Boxed€ 301,20€ 301,20
1MoederbordenGigabyte B550 Gaming X V2€ 99,-€ 99,-
1Geheugen internG.Skill Aegis F4-3200C16D-32GIS€ 74,90€ 74,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 475,10 - €482,90

(ik twijfel erg over welke processor hier nu het beste is)

Of de Intel optie:
1ProcessorsIntel Core i5-13600KF Boxed€ 309,-€ 309,-
1MoederbordenASUS PRIME H770-PLUS D4€ 156,90€ 156,90
1Geheugen internG.Skill Aegis F4-3200C16D-32GIS€ 74,90€ 74,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 540,80

Ik zoek dan ook graag input en tips voor deze twee opties en of er eentje is die duidelijk beter is dan de ander en waarom. Heb ik een goed bord over het hoofd gezien of is er een andere cpu die een betere keuze zou zijn.

Huidige specificaties
Mocht dit relevant zijn de case is een NZXT Phantom met een goede 650w voeding.

[ Voor 47% gewijzigd door Roeland007 op 01-03-2023 14:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:48

br00ky

Moderator Harde Waren
Je topicstart is nu al vrij compleet, maar we verwachten hier ook al een eigen opzetje. Zie ook de volgende passage uit het DAA beleid.
3. Eigen onderzoek is nog steeds vereist (dit is en blijft GoT!) en we verwachten dat je zelf al een idee hebt opgedaan. Als je zelf al een configuratie hebt bedacht, post deze dan met behulp van de wenslijst in de pricewatch hier. Dat geeft je mede-Tweakers inzicht in waar je zelf aan hebt gedacht en hoe er binnen je budget betere of andere keuzes te maken zijn.

Het is dus verplicht eerst zelf met een voorstel te komen en dit voorstel te onderbouwen. Een simpele opsomming van eisen/wensen is niet wenselijk; je topic wordt in dat geval dan ook gesloten. Je kan in dat geval contact opnemen met de moderator die je topic gesloten heeft om te vragen of hij weer open mag, mits je natuurlijk wijzigingen hebt aangebracht zodat het geheel wel aan de eisen voldoet.

Een simpel antwoord als 'Ik heb heb er niet veel verstand van!' óf 'Ik ben veel sneller klaar als jullie het doen!' is uit den boze.
Dit lijkt flauw, maar enerzijds doen we dit om ervoor te zorgen dat je zélf inzicht krijgt in wat er mogelijk is en anderzijds om de kwaliteit van de topicstarts hier te bewaken. Anders vervalt dit subforum in een "ik wil een pc voor x euro, mkay dank je doei" niveau, en dat is iets dat niemand wil :). Je eerste opzet hoeft niet top te zijn, we willen alleen graag dat je er eerst over nadenkt.

Om inspiratie op te doen kun je de verschillende topics in dit subforum en de best buy guides doorzoeken.

Met de Handleiding Pricewatch dien je vervolgens een mooi lijstje te maken (dus géén copy-paste lijsten van andere sites bijv.). Met die informatie kan vervolgens gericht advies gegeven worden om het helemaal aan jouw wensen aan te passen.

Stuur me een berichtje als je een opzetje hebt samengesteld, dan gaat je topic weer open.

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guus...
  • Registratie: Juni 2017
  • Niet online
Het klinkt aan de hand van de spullen die je wil aansluiten op de pc alsof je veel MS Flight Sim speelt. In dat geval is de 5800x3d een hele goede keuze.

Anders zou ik nog een lijstje maken voor de 7600. Als dat vergelijkbaar is in kosten met de 13600KF is dat ook een goede optie omdat je die ooit nog kan upgraden.

Al deze opties presteren gemiddeld ongeveer hetzelfde. De x3d doet het heel goed in simulatie games, veel beter dan de andere 2 opties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roeland007
Guus... schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 19:20:
Het klinkt aan de hand van de spullen die je wil aansluiten op de pc alsof je veel MS Flight Sim speelt. In dat geval is de 5800x3d een hele goede keuze.

Anders zou ik nog een lijstje maken voor de 7600. Als dat vergelijkbaar is in kosten met de 13600KF is dat ook een goede optie omdat je die ooit nog kan upgraden.

Al deze opties presteren gemiddeld ongeveer hetzelfde. De x3d doet het heel goed in simulatie games, veel beter dan de andere 2 opties.
Ik speel geen MS flight Sim maar speel af en toe Elite dangerous waar ik het voor gebruik.

Ik heb even gekeken voor die 7600x verzie die je noemde. Ik zou dan op het volgende uitkomen
1ProcessorsAMD Ryzen 5 7600X Boxed€ 242,-€ 242,-
1MoederbordenASUS PRIME B650-PLUS€ 199,90€ 199,90
1Geheugen internCorsair Vengeance CMK32GX5M2B5200C40€ 124,90€ 124,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 566,80

Is dus ongeveer even duur als de intel optie door het duurdere moederbord en DDR5 geheugen. Maar zou dus langer mee moeten gaan? Ik weet niet hoe lang AMD met hun sockets mee gaan maar weet dat dit bij Intel altijd maar beperkt was (of is dit ook veranderd is lang geleden dat ik over ben gegaan).

Als ik naar de processor best buy guide kijk zou de 13600KF nog wel een stukje sneller zijn in games dan de 7600X maar ik weet niet hoe dit daadwerkelijk in de praktijk is en of je dit merkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guus...
  • Registratie: Juni 2017
  • Niet online
Het moederbord van AMD gaat nog minstens 1 generatie mee. Bij de volgende generatie komt er ook weer een X3D variant dus er zit nog een flinke upgrade in.

De 13600KF is net iets sneller getest met een 4090 op 1080p maar ook met snel ddr5 geheugen. Met ddr4 is de cpu langzamer dan de 7600.

Ik heb even gezocht voor elite dangerous maar kon geen benchmarks vinden voor de 5800X3D dus weet niet of de cache daarvoor een enorm verschil maakt.

Ik zou ook kijken naar iets betere ram voor de 7600 maar dan wordt het weer duurder. Anders zou ik de 5800X3D nemen omdat het goedkoper is en vergelijkbaar aan de 13600KF. Beide hebben geen upgrade mogelijkheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 23:29
Is die elite dangerous de enige game die je speelt?

Zo ja dan is een 13600k bv overkill, een 13400 bv zal al genoeg zijn of bv een 5600x.
Het is geen super zware game, qua eisen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boris1986
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 19:01
Hoe zit het met je voeding? Wat is exact het merk+type en wanneer is deze aangeschaft? Als deze de 10 jaar aantikt zou ik die toch ook maar vervangen.
Sowieso moer er in alle gevallen nog een processorkoeler bij komen. Geen van de genoemde opties heeft een (fatsoenlijke) stock koeler meegeleverd.

[ Voor 86% gewijzigd door Boris1986 op 04-03-2023 08:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roeland007
freaky35 schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 07:32:
Is die elite dangerous de enige game die je speelt?

Zo ja dan is een 13600k bv overkill, een 13400 bv zal al genoeg zijn of bv een 5600x.
Het is geen super zware game, qua eisen
Nee is zeker niet de enige game die ik speel. Ik liep dus tegen problemen aan toen ik probeerde Hogwarts Legacy te spelen (die doet het nu niet door de te oude processor helaas en crashed zodra de game begint). Daarnaast ga ik binnenkort beginnen met Elden Ring. Ook speel ik af en toe nog een flink gemodde verzie van skyrim.
Boris1986 schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 08:23:
Hoe zit het met je voeding? Wat is exact het merk+type en wanneer is deze aangeschaft? Als deze de 10 jaar aantikt zou ik die toch ook maar vervangen.
Sowieso moer er in alle gevallen nog een processorkoeler bij komen. Geen van de genoemde opties heeft een (fatsoenlijke) stock koeler meegeleverd.
Mijn voeding is een Corsair RMx Series RM650x uit 2019. Deze is tussentijds vervangen na het overlijden van mijn vorige voeding en is daardoor nieuwer dan de rest van het systeem.

Ik heb al een processor koelen een Noctua NH-DS15, hier zal ik alleen een nieuwe AM4/AM5 kit voor moeten komen als ik deze wil monteren in een AMD systeem (kost maar paar euro).
Pagina: 1