5de monitor via USB dock aansluiten op sim rig werkt niet

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techno Overlord
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 29-09 00:43

Techno Overlord

Nocturnal Metamorphoses™

Topicstarter
Maat van mij heeft een sim rig met daarop 3 monitors via DisplayPort en 1 kleintje (voor revs en gears) via HDMI aangesloten. Hij wil nog een 5de monitor aansluiten maar heeft niet genoeg poorten meer vrij. Er zit wel een onboard HDMI aansluiting op het Gigabyte moederbord maar omdat de 5800X3D geen iGPU heeft, zal die niet gaan werken.

Hij heeft daarom deze USB-C naar HDMI converter gekocht voor het 5de scherm via HDMI aan te sluiten. Alleen werkt dit niet. Het lijkt wel of de USB poort geen aansluiting detecteert. Je hoort ook geen pingeltje zoals wanneer je een USB stick insteekt of een USB muis aansluit.

Moederbord is een Gigabyte X570S UD. In het apparaatbeheer zien we ook niets verschijnen bij het aansluiten van de USB-C dock. Hoe krijgen we die 5de monitor aan de praat? Iemand een idee?

Forever raver!
Specs: Workstation Server

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:48

Umbrah

The Incredible MapMan

USB-C voor video ís in essentie displayport, en omdat je moederbord

A ) Geen DP-in heeft voor injectie (hoewel het dan thunderbolt/USB4 zal zijn) heeft
B ) geen IGP in de CPU heeft
C ) geen GPU ín de USB-C adapter heeft

zal je geen video met zo'n dongle krijgen. Die dongle is voor laptops/andere machines (maar veelal laptops) die al DP-alt mode hebben, waarbij de GPU of CPU al een DP-signaal op de USB-C poort heeft, en het geheel enkel via een simpele conversie (wat indien passief ook niet met elke GPU goed werkt... passief DP naar HDMI is niet vanzelfsprekend) naar HDMI omgezet moet worden. HDMI-alt-mode is een ding (https://www.hdmi.org/spec/typec) maar naast dat het HDMI1.4 is zie je dat zelden tot nooit in het wild. Maar dat doet er ook niet toe, je USB-C poort krijgt geen video signaal binnen, dus je zult een GPU ergens vandaan moeten halen.

Je USB-C plug is waarschijnlijk puur, enkel en alleen USB 3.2 10gbit. Ik zie geeneens PD in de spec, maar dat is niet zó bijzonder dat dat er niet op zit, je hebt al helemaal geen thunderbolt, en ook geen DP-alt mode.

Voor beiden zal je echter iets van een GPU moeten hebben wat een beeldsignaal ín de poort injecteerd, en in het geval van TB: in essentie ook PCIe, maar goed... dat heb je dus niet.

Je zal kunnen kijken naar een goedkope extra GPU, of een USB GPU á la displaylink (die dingen kunnen een draak zijn qua drivers, compatibiliteit, en performance omdat ik ze hooguit met 5gbit poorten heb gezien, wat natuurlijk niks is in vergelijking met wat een échte GPU kan, hooguit word/excel niveau) overwegen, maar het zal altijd duurder zijn dan een simpele dongle.

Wat voor GPU heeft hij? Is er niet iets aanwezig om vanaf te converteren? (ik weet dat ik een vrij bijzondere heb, maar daar koos ik de kaart ook naar, maar m'n 3090 heeft 6 valide uitgangen bijvoorbeeld). Wel iets wat onder 'plannen' valt, uiteraard. Wat wil hij met de 5e monitor gaan doen?

[ Voor 21% gewijzigd door Umbrah op 28-02-2023 17:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 22-09 20:16
Je had zelf al geconcludeerd dat video-out vanaf het moederbord niet gaat werken. Of je dat nou via een HDMI of via een USB-C stekkertje probeert doet weinig ter zake.

Wat je nodig hebt is een extra (USB-)videokaart, niet een adaptertje naar een andere formfactor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techno Overlord

Techno Overlord

Nocturnal Metamorphoses™

Topicstarter
mcDavid schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 17:33:
Je had zelf al geconcludeerd dat video-out vanaf het moederbord niet gaat werken. Of je dat nou via een HDMI of via een USB-C stekkertje probeert doet weinig ter zake.

Wat je nodig hebt is een extra (USB-)videokaart, niet een adaptertje naar een andere formfactor.
Een usb videokaart? Die heb ik nog niet eerder gezien. De 5de monitor hoeft grafisch niet veel te doen. Deze gaat puur gebruikt worden voor timings en hooguit wat telemetrie data. Bedankt voor jullie input.

[ Voor 11% gewijzigd door Techno Overlord op 28-02-2023 23:47 ]

Forever raver!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techno Overlord

Techno Overlord

Nocturnal Metamorphoses™

Topicstarter
@Umbrah Zal deze kaart volstaan? Hier zijn iig nog officiele Windows 11 drivers voor te downloaden vanaf de Nvidia website. Hij hoeft alleen live timings te tonen dus geen zware grafische apps ofzo.

[ Voor 42% gewijzigd door Techno Overlord op 04-03-2023 12:20 ]

Forever raver!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• d22wth
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 18-09 20:25

d22wth

... 𝗁𝖾𝗍 𝗁𝗈𝖾𝖿𝗍 𝗇𝗂𝖾𝗍 𝗉𝖾𝗋𝖿𝖾𝖼𝗍

Techno Overlord schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 12:19:
@Umbrah Zal deze kaart volstaan? Hier zijn iig nog officiele Windows 11 drivers voor te downloaden vanaf de Nvidia website. Hij hoeft alleen live timings te tonen dus geen zware grafische apps ofzo.
Ik weet niet welke kaart hij op dit moment heeft maar ga er wel van uit dat dit een moderne kaart is.

De GT 710 heeft Nvidia driver 474.14, op dit moment is de nieuwste versie 531.18, daar ga je dus tegen problemen aanlopen...

𝚒𝙿𝚑𝚘𝚗𝚎 16 𝙿𝚛𝚘 - 𝖱7 5800𝖷3𝖣 - 𝖷63 - 𝖬𝖲𝖨 𝖱𝖳𝖷2070𝖲 - 32𝖦𝖡-3800 - 2𝖳𝖡 𝖲𝖲𝖣 - 𝖧510 𝖤𝗅𝗂𝗍𝖾

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Umbrah

Umbrah

The Incredible MapMan

Eensch met @d22wth -- ik zou niet zo'n stuk antiek kopen. Die kaart is bijna 10 jaar oud, en is niet meer in support door nVidia. Bovendien kun je niet twee nVidia driver versies door elkaar heen draaien, en je zult dus, als je primaire GPU ook een nVidia kaart is, de driver van die kaart terug moeten zetten naar een variant die werkt op de 710. Dat is hoe langer hoe minder vanzelfsprekend, en bovendien, die oude drivers hebben een hoop problemen/performance zaken die missen/nieuwe game support wat ontbreekt/security problemen (nieuws: LastPass-hack gebruikte Plex-kwetsbaarheid die drie jaar geleden al w... is zo'n mooi verhaal... ik wordt altijd gek van mensen die windows update irritant vinden, of hun software in het algemeen nooit updaten). nVidia drivers hebben een HOOP security problemen gehad.

Ik zou die 710 dan ook eigenlijk niet aanraden.

Heb je al eens gekeken naar displaylink?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techno Overlord

Techno Overlord

Nocturnal Metamorphoses™

Topicstarter
Umbrah schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 23:33:
Eensch met @d22wth -- ik zou niet zo'n stuk antiek kopen. Die kaart is bijna 10 jaar oud, en is niet meer in support door nVidia. Bovendien kun je niet twee nVidia driver versies door elkaar heen draaien, en je zult dus, als je primaire GPU ook een nVidia kaart is, de driver van die kaart terug moeten zetten naar een variant die werkt op de 710. Dat is hoe langer hoe minder vanzelfsprekend, en bovendien, die oude drivers hebben een hoop problemen/performance zaken die missen/nieuwe game support wat ontbreekt/security problemen (nieuws: LastPass-hack gebruikte Plex-kwetsbaarheid die drie jaar geleden al w... is zo'n mooi verhaal... ik wordt altijd gek van mensen die windows update irritant vinden, of hun software in het algemeen nooit updaten). nVidia drivers hebben een HOOP security problemen gehad.

Ik zou die 710 dan ook eigenlijk niet aanraden.

Heb je al eens gekeken naar displaylink?
Momenteel heeft hij een RTX 3080 met 3 DisplayPort s en 1 HDMI. Mijn RTX 3080 heeft 3 DP's en 3 HDMI's. Blijkt dus toch een lastiger verhaal te worden dan gedacht... :/

DisplayLink zal ik eens naar kijken

Forever raver!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah

Umbrah

The Incredible MapMan

Jullie zouden kunnen ruilen 😊. Om heel eerlijk te zijn... Beetje slecht voorspeld van hem dat hij mogelijk meer dan vier poorten nodig zou hebben. Ik neem dat (doe technisch werk, en doe VR) doorgaans mee bij mijn productselectie. Maar goed, victim blaming heb je niks aan.

Hier is de productpagina van displaylink: https://www.synaptics.com...tegory_value=usb_adapters

En hier is zo'n product in de pricewatch: uitvoering: Club 3D USB A to DisplayPort 1.2 Dual Monitor 4K 60Hz

Nogmaals, temper de verwachting - - hoewel minder risico dan een incompatible stuk antiek, dit zijn geen game capable producten. Ze zijn bedoeld voor kantoorwerk.
Pagina: 1