Aannemer, bouwkundig tekenaar of (binnenhuis) architect?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MuSeLive
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Wij zijn voornemens om onze gehele bovenverdieping op de schop te nemen. Zaken waaraan we denken:
  • Huidige 2 dakkapellen vernieuwen + grote additionele dakkapel plaatsen
  • Badkamer verplaatsen en vernieuwen (blijft wel op dezelfde verdieping)
  • Technische ruimte (mogelijk asbest) naar benedenverdieping
  • Additionele slaapkamer creëren.
  • Hybride warmtepomp
  • Nieuwe kozijnen
  • Nieuwe dak (+mogelijk spouw) isolatie + stukken
  • Nieuwe vloer
Dit zal uiteraard een uitvoerige verbouwing worden en we zijn er ook nog niet volledig over uit hoe de indeling zou moeten zijn. Nu vraag ik mij af in hoeverre het zinvol is om alles via een aannemer te doen of eerst een plan laten maken met behulp van een architect of bouwkundig tekenaar? Een "niet-binnenhuis" architect is wellicht overbodig gezien het niet over een complexe uitbouw gaat.

Ik neig nu om eerst een aannemer te vinden en via deze additionele diensten inschakelen. Het helpt wellicht als deze een goede relatie heeft met een 3e partij. Heeft er iemand advies?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daniel14
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 10-05 15:18
Er zijn genoeg aannemers die dit ook zelf in huis hebben, tenzij je echt niet weet wat je met de indeling wilt van de verdieping, zou je ervoor kunnen kiezen om een binnenhuisarchitect eerst in te schakelen. Om deze via de aannemer te doen lijkt mij niet handig, je moet natuurlijk wel zelf ook een klik hebben met de architect.

Alles staat natuurlijk ook met het budget, architecten zijn niet de goedkoopste, aannemers voor totaal verbouwingen hebben vaak ook gewoon de bouwkundig tekenaars in huis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23:15

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Als je niet zelf weet wat je wil, of je wil weten wat er mogelijk is een architect handig. Ofwel wil je architectuur zoek een architect. ga je gewoon "stenen stapelen" heb je die niet nodig.

Als je wel al weet wat je wil heb je bij voorkeur tekeningen nodig. Soms maken aannmers die, maar vaak wordt dat bij dit soort verbouwingen overgeslagen. Wat uiteindelijk in 99% van de gevallen minimaal deels de oorzaak is van teleurstellingen. dus tekeningen en goede werkomschrijving (zo krijg je ook vergelijkbare offertes)

Zorg dus voor een goede tekeningen set die kan je zelf maken of een bouwkundig tekenaar laten maken.
persoonlijk zou ik hiermee niet wachten op de aannnemer.
De meerwaarde van een architect moet je willen en ook voor willen betalen. Wat ik veel tegenkom als architect in de verbouw is dat mensen heel wat verwachten maar er geen budget bij willen of kunnen leggen en dat veel archtctuur wordt wegbezuinigd wat dus zonde is omdat het plan wat dan over is door een goede bouwkundig tekenaar ook getekend had kunnen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muldert
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 10-05 18:49
Ik zie in dit forum toch vaak werk van aannemers langskomen wat ver beneden maats is, zeker in het Dakkappelen topic.

Ik zou een binnenhuisarchitect vragen, om ervoor te zorgen dat je
a) fatsoenlijke tekeningen hebt, om een aannemer tot bepaalde handelingen en details (isolatie) te dwingen
b) mijn ervaring is dat ze dingen zien en bedenken die je zelf nooit hebt bedacht (de stand van de zon in de nieuwe kamer, hoe gebruik je die nieuwe kamer, etc).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 08:14
@Muldert
Binnenhuisarchitecten zijn, uitzonderingen daargelaten, doorgaans technisch minder dus de vraag is of de aannemer dan wel voldoende gevoed is. Als je geen architectuur wilt maar wel tekeningen ga ik mee met het advies van @twain4me en ben je waarschijnlijk beter af met een goede bouwkundig tekenaar. Die heeft waarschijnlijk ook al meer feeling voor de indeling van de ruimte dan jij zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muldert
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 10-05 18:49
D-e-n schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 11:01:
@Muldert
Binnenhuisarchitecten zijn, uitzonderingen daargelaten, doorgaans technisch minder dus de vraag is of de aannemer dan wel voldoende gevoed is. Als je geen architectuur wilt maar wel tekeningen ga ik mee met het advies van @twain4me en ben je waarschijnlijk beter af met een goede bouwkundig tekenaar. Die heeft waarschijnlijk ook al meer feeling voor de indeling van de ruimte dan jij zelf.
Ik volg je redenering, maar kan me voorstellen dat bij zo'n ingrijpende verbouwing het heel waardevol kan zijn dat je iemand laat meekijken met je indeling.

Een bouwkundig tekenaar doet dat niet, en een aannemer kan je hooguit vertellen wat 'ie veel ziet in de markt.

Wij hadden er enorm veel baat bij, meer dan we van tevoren hadden verwacht. Gewoon het denken aan dingen waar je zelf nooit aan denkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Bedenk je ook even of je voor een van deze zaken een vergunning nodig hebt. Zo ja, dan zal de gemeente tekeningen verwachten van een zekere kwaliteit (en, als ik het zo lees, een goede constructieberekening, met name voor het dak). Dan verdien je de architect zo terug (opnieuw indienen kost geld, plus je kunt de pech hebben dat de gemeente na een brakke tekening het plan helemaal niet meer wil goedkeuren)

Zonder zelf kennis te hebben zou ik eerst een architect en constructeur inschakelen, of als je echt zekerheid wil het gelijk via een goede aannemer spelen.

(zelf hier een vergelijkbare verbouwing gedaan, alles binnenshuis zelf "aangenomen" en daar veel van geleerd, de technische tekeningen zelf gemaakt voor zowel binnen als buiten en enkel laten doorrekenen door een constructeur, de buitenboel door een aannemer laten doen, maar ik heb de kennis dan ook enigzins ;) )

De constructeur had bij ons goede tips m.b.t. de afwerking van het dak (en de dakramen) met behoud van constructiekracht. Op diverse plaatsen dienden (i.v.m. de isolatie en extra massa) gordingen opgedikt te worden e.d., dat is zelf moeilijk/niet door te rekenen én dat soort wijzigingen zijn vergunningsplichtig.

[ Voor 50% gewijzigd door pagani op 01-03-2023 11:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Muldert schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 11:25:
[...]

Een bouwkundig tekenaar doet dat niet,
Misschien niet allemaal, maar ik kijk altijd wel wat een klant wil of wat eventueel handiger zou zijn. Een bouwkundige heeft natuurlijk veel ervaring in de dingen tekenen en goede oplossingen verzinnen en ziet ook wat elke architect verzint en waarom dingen zo zijn.

Mijn advies, neem een goede bouwkundig tekenaar, die kan dan ook het werk van de aannemer controleren.

[ Voor 10% gewijzigd door Ernemmer op 01-03-2023 11:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MuSeLive
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Dank allen voor jullie ervaringen en aanbevelingen. Grappig om te zien dat dit ook uit elkaar ligt. Ik ga denk ik eens wat eerste (vrijblijvende) gesprekken inplannen met de verschillende disciplines.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NMA
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 14-03-2024

NMA

Als ik het heel zwart-wit stel dan zou je het volgende kunnen zeggen:

Direct met aannemer:
Een goede, ervaren aannemer weet meer van bouwen dan een (binnenhuis)architect. Dit raad ik aan voor mensen die of geen echte ruimtelijke vraag hebben (lees: gewoon een dakkapel willen of een extra kamer, o.i.d.). of voor kleine budgetten

Met een bouwkundig tekenaar:
Handig want je hebt dan een tekeningen set die als contractstuk kan dienen met de aannemer en je kan van te voren zien wat je krijgt. Zo'n bouwkundig tekenaar is meestal een MTS of HTS-er met een bouwkunde studie en dus geen architect. Verwacht dan ook geen bijzondere of mooie ruimtelijke oplossingen. Ik raad aan om een tekenaar te kiezen die vaker met de aannemer werkt. Dat werkt wel zo gemakkelijk.

Met een interieur architect:
Hier mag je van verwachten dat deze met meer dan een functionele oplossing komt. Hier komen ook zaken als lichtinval, sfeer en dat soort zaken aan de orde. Mijn ervaring met interieur architecten is dat deze, zoals hierboven al eerder vermeld wordt, deze een minder grondige bouwkundige kennis hebben. Als er geen complexe zaken nodig zijn is dit geen probleem echter, dit leidt wel eens tot botsingen met de aannemer en soms ook tot een teleurstellend resultaat.

Met een architect:
Eigenlijk hetzelfde als bij de interieur architect alleen heeft deze een betere kennis van bouwkundige zaken. Tevens is deze in staat om professionele bouwtekeningen te maken en de opdrachtgever tijdens de uitvoering ook bouwkundig bij te staan.

Ik raad potentiële opdrachtgevers meestal het volgende aan:

Heb je een recht-toe-recht-aan verbouwing zonder dat je echt iets op-maat-gemaakt wilt hebben ga dan naar een aannemer. Vraag deze of hij de boel ook kan tekenen zodat je goede stukken hebt om problemen later te voorkomen.

Wil je meer dan alleen wat kamers ga dan naar een architect. Deze kan je helpen te laten zien wat er allemaal mogelijk is (vaak veel meer dan je denkt) en deze kan dit vertalen in een bouwbaar plan. Tevens dient deze als adviseur bij het opstellen van het contract met de aannemer en als directievoerder tijdens de bouw.

Vergelijk het met een standaard pak bij de C&A of een op-maat-gemaakt-pak bij een kledingmaker. Uiteraard hangt hier dus ook een heel ander prijskaartje aan. Als jij een budget hebt van €30.000 hoef je niet naar een architect te gaan. Heb je echter aanzienlijk meer te besteden dan is het zeker de moeite.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EU_RAZER
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 05-12-2024
Ik ben zelf bouwkundig tekenaar (modelleur) en heb wel wat verbouwingen gezien waarbij de aannemer ook een ontwerp heeft gemaakt. Ik ben er over het algemeen niet echt over te spreken omdat die mensen meestal niet per se over mooi gaan, maar meer over makkelijk, snel en goedkoop (en dag geldt ook voor grote gebouwen als kantoren en appartementen overigens).

Als je het zelf niet weet zou ik er een interieur architect bij halen. Die hebben verstand van indeling, licht, gebruiksgemak, maar ook wat bouwkundig en kosten. Ze weten wat er werkt qua kleur e.d. en hebben vaak toch andere ideeën dan dat je zelf hebt. Mijn ouder hebben vorig jaar hun hele beneden verdieping aangepakt en de interieur architect daar kwam toch met hele goeie ideeën waar ze zelf nooit aan gedacht hadden qua kleur en verlichting enzo. Ze hadden zelf ook wat ideeën en ze hebben toen samen een uiteindelijk ontwerp gemaakt

Let er wel op dat zo iemand geen stylist is of zoiets, die zijn namelijk heel goed met kussentjes en vaasjes, maar zijn meestal niet voor de indelingen en de dingen die ik hier boven benoem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inevitable
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 07-06-2024
Wij hebben de aannemer een tekening laten maken (ging om complete verbouwing van een woning)
Kosten rond de 3500 euro, via een architect waren de kosten bijna het 10 voudige (!)

Ik denk dat het ook een beetje van het type woning afhangt. Als het om een rijtjeshuis gaat vind ik het een heel ander verhaal dan als het om een vrijstaande monumentale woning gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twkr18526
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 20-02 01:25
MuSeLive schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 15:36:
Dank allen voor jullie ervaringen en aanbevelingen. Grappig om te zien dat dit ook uit elkaar ligt. Ik ga denk ik eens wat eerste (vrijblijvende) gesprekken inplannen met de verschillende disciplines.
Hoe zijn je gesprekken gegaan?

Heb je duidelijk aangegeven wat jouw verbouwbudget is? Wij hebben ongeveer dezelfde verbouwingen op ons lijstje staan en vragen ons ook af: moet je direct een aannemer spreken en via hem een architect en constructeur waar nodig? Of begin je bij een architect met een gerichte vraag die je kan uitzetten bij meerdere aannemers voor offertes?

Via de makelaar hebben we 3 architecten aanbevolen gekregen:
  1. 1 architect gaf aan dat ze graag voor de koop al betrokken hadden geweest om te adviseren, én dat wij hun kosten terug kunnen verdienen, door lagere bouwkosten. Meerprijs bij aannemers komt vaak uit onduidelijkheid tegen hoge tarieven.
  2. Ander architect zei “bel maar terug” als je de sleutels hebt, dan praten we verder. Vooraf praten heeft geen zin.
  3. Laatste architect verwees ons naar zijn samenwerkende aannemer. Als zijn aannemer een architect nodig heeft, zou hij wel gebeld worden. Toen ik vroeg waarvoor, bleef hij vaag, maar ik had de indruk dat hij vooral geïnteresseerd was in indeling, schetsen, kleuren en zo.
Ik denk dat ik ook maar eens aannemers ga bellen met een certificaat en bouwverzekering. Heb me laten vertellen dag verzekeraars alleen aannemers verzekeren met ervaring en goede track record? Klopt dat? (Ik wil de topic niet kapen, maar lees erg geïnteresseerd mee!)
Pagina: 1