Foto's
Zie hieronder mijn situatie: een plat dak met her en der ontluchtingspijpjes en middenop het dak een RVS schoorsteenpijp (die ik misschien wil verwijderen/inkorten indien nodig).Als ik kleine panelen gebruik (max 1.05 breed) dan kan ik er op het rechter deel 3x3 kwijt. Bij grotere panelen worden dit er maximaal 6. Ik neig naar een opstelling onder een minimale helling (misschien 2-4 graden afschot voor het water), omdat ik daardoor aanzienlijk meer panelen kwijt kan op hetzelfde oppervlak én omdat het me aanzienlijk scheelt in de kosten. Ik ken de voorbeelden van andere forumleden over de voor-en nadelen van volledig plat leggen en de constructies die zij daarvoor gebruiken. Ik ben er eigenwijs genoeg voor om dat te proberen
Op deze manier passen er 15 op van ongeveer 375WP. Totaal 5625WP.
:strip_exif()/f/image/ssxfkOwpJY4rum1KmoZoNsfB.jpg?f=fotoalbum_large)
Beschikbare (dak)ruimte
Het deel rechts naast de schoorsteenpijp is 5,50 hoog x 3,15m breed. Dan hou ik rekening met voldoende afstand tot de dakrand. Het deel linksonder (waar ik nu 4 panelen heb ingetekend) is 3,70 breed en 2,60m hoog.Schaduw
De schoorsteenpijp gaat als een wijzer over het dak. Daarnaast is er een opbouw met koepel aan de linkerkant van het dak.Ik neig naar een stringomvormer met een fatsoenlijke schaduwmanagementfunctie. Van SMA weet ik dat die het heeft. Zijn er alternatieven, zonder naar micro-omvormers over te schakelen?
Jaarverbruik
2500kwh met twee jonge kinderen. We zijn zuinig, maar het verbruik zal niet dalen..Huidige elektriciteitsaansluiting
1 fase, 35ABudget en doel
Het dak zo vol mogelijk voor zo weinig mogelijk kosten. Door veel zelf te doen wil ik de kosten in de hand houden.Wie gaat het project uitvoeren
Grotendeels zelf (sleepwerk, installatiewerk, kabel trekken, etc.). Alleen de meterkast aansluiten wil ik laten doen en ik wil het systeem graag laten checken voordat de 'stekker' er in gaat.Bijhouden van data
Vind ik niet zo spannend. Totale opbrengst van het hele systeem is voldoende. Geen detailinformatie nodig.Reeds verkregen offertes
Vorig jaar gekeken wat er mogelijk is, maar tot nu toe niemand gevonden die voor mijn gevoel écht meedenkt. Ze willen allemaal 8 - 10 paneeltjes leggen op de meest makkelijke manier. Nog niemand gevonden die ze horizontaal wil/kan leggen (elke installateur heeft het over minder rendement, maar vergeet het sommetje te maken dat er met gemak 3-4 panelen extra gelegd kunnen worden...)Regio
Overijssel[ Voor 20% gewijzigd door tim.v op 28-02-2023 15:31 . Reden: was nog niet compleet ]