Zonnepanelen: een plat dak vol op 0 graden helling?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tim.v
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 26-05 14:51
Foto's
Zie hieronder mijn situatie: een plat dak met her en der ontluchtingspijpjes en middenop het dak een RVS schoorsteenpijp (die ik misschien wil verwijderen/inkorten indien nodig).

Als ik kleine panelen gebruik (max 1.05 breed) dan kan ik er op het rechter deel 3x3 kwijt. Bij grotere panelen worden dit er maximaal 6. Ik neig naar een opstelling onder een minimale helling (misschien 2-4 graden afschot voor het water), omdat ik daardoor aanzienlijk meer panelen kwijt kan op hetzelfde oppervlak én omdat het me aanzienlijk scheelt in de kosten. Ik ken de voorbeelden van andere forumleden over de voor-en nadelen van volledig plat leggen en de constructies die zij daarvoor gebruiken. Ik ben er eigenwijs genoeg voor om dat te proberen ;)

Op deze manier passen er 15 op van ongeveer 375WP. Totaal 5625WP.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TIphPgL8inIYvknEd28a9sFiIRA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ssxfkOwpJY4rum1KmoZoNsfB.jpg?f=fotoalbum_large
Beschikbare (dak)ruimte
Het deel rechts naast de schoorsteenpijp is 5,50 hoog x 3,15m breed. Dan hou ik rekening met voldoende afstand tot de dakrand. Het deel linksonder (waar ik nu 4 panelen heb ingetekend) is 3,70 breed en 2,60m hoog.
Schaduw
De schoorsteenpijp gaat als een wijzer over het dak. Daarnaast is er een opbouw met koepel aan de linkerkant van het dak.

Ik neig naar een stringomvormer met een fatsoenlijke schaduwmanagementfunctie. Van SMA weet ik dat die het heeft. Zijn er alternatieven, zonder naar micro-omvormers over te schakelen?
Jaarverbruik
2500kwh met twee jonge kinderen. We zijn zuinig, maar het verbruik zal niet dalen..
Huidige elektriciteitsaansluiting
1 fase, 35A
Budget en doel
Het dak zo vol mogelijk voor zo weinig mogelijk kosten. Door veel zelf te doen wil ik de kosten in de hand houden.
Wie gaat het project uitvoeren
Grotendeels zelf (sleepwerk, installatiewerk, kabel trekken, etc.). Alleen de meterkast aansluiten wil ik laten doen en ik wil het systeem graag laten checken voordat de 'stekker' er in gaat.
Bijhouden van data
Vind ik niet zo spannend. Totale opbrengst van het hele systeem is voldoende. Geen detailinformatie nodig.
Reeds verkregen offertes
Vorig jaar gekeken wat er mogelijk is, maar tot nu toe niemand gevonden die voor mijn gevoel écht meedenkt. Ze willen allemaal 8 - 10 paneeltjes leggen op de meest makkelijke manier. Nog niemand gevonden die ze horizontaal wil/kan leggen (elke installateur heeft het over minder rendement, maar vergeet het sommetje te maken dat er met gemak 3-4 panelen extra gelegd kunnen worden...)
Regio
Overijssel

[ Voor 20% gewijzigd door tim.v op 28-02-2023 15:31 . Reden: was nog niet compleet ]

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08-06 08:00
ideetje: kun je het niet juist zo maken dat 2 van de ontluchtingspijpjes die het meest in de weg zitten onder panelen vallen als je voor een traditionele plat-dak setup gaat van landscape panelen met 10 of 15 graden hellingshoek? hangt er sterk van af hoe hoog die pijpjes zijn en of dat in te korten is, maar het wordt wel eens gedaan. (wel 4x meten voordat je het doet, het is echt kut als je toch net niet uitkomt kan ik je vertellen. Ask me how I know ^^ )

Er gaat geen enkele professionele PV-boer panelen op 0 of 2-4 graden leggen. De reden is dat het gewoon niet standaard is en er geen standaard onderconstructie voor verkocht wordt. Dus bieden ze het niet aan, hun monteurs maken het nooit en hebben er dus geen ervaring mee.

[ Voor 9% gewijzigd door Fr33z op 28-02-2023 15:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tim.v
Goede denkrichting! Ja, dat zou wellicht kunnen maar wordt een heel puzzelwerk (en waarschijnlijk kun je het pas écht goed zien als je al het materiaal op het dak hebt...)

Inkorten is geen optie denk ik, zijn standaard dakdoorvoeren. Het dak is recent vernieuwd en ik heb er naar gevraagd, maar was weinig/geen keuze in. Overigens is de meest rechtsboven doorvoer de CV schoorsteen. Daar wil je geen paneel boven hebben ;)

En klopt wat je zegt over PV-boeren. Ik begrijp heel goed dat ze er niet aan beginnen. Dan moeten we 't maar zelf doen toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:18

Termy

valt er nog wat te fragge?

Als het echt ontluchtingspijpjes zijn dan zijn het van die 'paddestoelen' waar de kap van los zit. Als je die eraf trekt houd je het metalen stuk pijp over met open gat naar binnen. Ik heb 2 zulke doorvoeren op m'n dak (1 voor elektra, 1 voor rioolontspanning). Als je daar mooi overheen kunt leggen met oost/west dakjes zodat het goed uit de regen zit (niet zo spannend voor riool uiteraard) dan is dat prima en vrij laag.

Kortom, als je makkelijk je dak op kan, check eens goed wat er nu precies zit en wat daarmee mogelijk is.

Ik moet eerlijkheidshalve zeggen dat ik hier het voordeel van volledig vlak boven 13 graden niet zie, buiten de materiaalkosten dan.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08-06 08:00
die cv-pijp is dus meest rechts-boven rode cirkel en in het zwart heb je ook nog een gewone schoorsteen van 1,5m hoog? :-0 das een heftig dakkie. Ik denk dat ik in dat geval het volgende zou proberen:

die 7 onderste panelen gewoon portrait leggen (neem aan dat zuid onder is op je plaatje?), die hebben dan geen last van de schoorsteen. Ik zou het ongeveer zo maken:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VKdcwzjABzK0YURWeAH35Ul5xnA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/xg9u1SEgv2s2znLdzXJTwY68.png?f=user_large

als je alles portrait doet kun je nog 1 paneel extra doen, maar is wel meer gepuzzel. Als je geld wilt besparen kun je deze optie ook maken en er voor kiezen om de portrait panelen op zelfgemaakt onderconstructie met een niet al te steile hellingshoek te leggen en dan bijv. de landscapes wel op commercieel verkrijgbare constructie te leggen. Maar je dak is echt niet eenvoudig door die schoorsteen + 6 pijpjes :+

[ Voor 27% gewijzigd door Fr33z op 28-02-2023 16:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tim.v
Da's inderdaad een goed idee! Ik ga de hoogte van de pijpjes eens opmeten en kijken hoe ik uitkom met schansjes. Dank voor de tip!
Termy schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 15:52:
Als het echt ontluchtingspijpjes zijn dan zijn het van die 'paddestoelen' waar de kap van los zit. Als je die eraf trekt houd je het metalen stuk pijp over met open gat naar binnen. Ik heb 2 zulke doorvoeren op m'n dak (1 voor elektra, 1 voor rioolontspanning). Als je daar mooi overheen kunt leggen met oost/west dakjes zodat het goed uit de regen zit (niet zo spannend voor riool uiteraard) dan is dat prima en vrij laag.

Kortom, als je makkelijk je dak op kan, check eens goed wat er nu precies zit en wat daarmee mogelijk is.

Ik moet eerlijkheidshalve zeggen dat ik hier het voordeel van volledig vlak boven 13 graden niet zie, buiten de materiaalkosten dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tim.v
Ja, klopt. Meest rechtsbovenin is CV doorvoer. Zwarte cirkel is kachelpijp (die er qua hoogte op zich af mag, dat lost de schaduw op, maar dan nog blijft er een ontluchtingsbox direct naast zitten als obstakel..)

Die onderste rij portrait kan ik goed volgen. Waarom kies je ervoor om de rest in landscape te leggen? Onder de streep kom ik dan toch op flink minder WP uit?

En hoe werkt dat met een omvormer als ik twee verschillende hellingshoeken gebruik. Kan dat met een gewone omvormer met 2 MPPT's?
Fr33z schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 16:11:
die cv-pijp is dus meest rechts-boven rode cirkel en in het zwart heb je ook nog een gewone schoorsteen van 1,5m hoog? :-0 das een heftig dakkie. Ik denk dat ik in dat geval het volgende zou proberen:

die 7 onderste panelen gewoon portrait leggen (neem aan dat zuid onder is op je plaatje?), die hebben dan geen last van de schoorsteen. Ik zou het ongeveer zo maken:

[Afbeelding]

als je alles portrait doet kun je nog 1 paneel extra doen, maar is wel meer gepuzzel. Als je geld wilt besparen kun je deze optie ook maken en er voor kiezen om de portrait panelen op zelfgemaakt onderconstructie met een niet al te steile hellingshoek te leggen en dan bijv. de landscapes wel op commercieel verkrijgbare constructie te leggen. Maar je dak is echt niet eenvoudig door die schoorsteen + 6 pijpjes :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 22:42
Bij mij staat er een cv afvoer, 2 ventilatiepijpen en 2 airco's op het dak als obstakel. Daar omheen ligt het vol met zonnepanelen. Als je maar genoeg panelen hebt (aka hoog stringvoltage) dan zie je in de opbrengst niets terug van harde schaduw met alle recente stringomvormers. Erger is het gesteld met de verstrooide schaduw van bomen die voor het huis staan maar dat is over 2 weken voorbij als de zon daar bovenuit komt.

Hoe ga je dat doen, 5625Wp op 1 fase. Een 5kW 1-fase omvormer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 06:48

de Peer

under peer review

tim.v schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 15:24:
Foto's
Budget en doel
Het dak zo vol mogelijk voor zo weinig mogelijk kosten. Door veel zelf te doen wil ik de kosten in de hand houden.
Ik zou je doelstelling herzien. Dak vol leggen zou niet een doel op zich moeten zijn, en lage investeringskosten ook niet.

Ik zou gaan voor : zo veel mogelijk PV-opbrengst en een zo kort mogelijke terugverdientijd.
Als je het zo stelt ga je andere keuzes maken.

Ik heb bij mij de pijpjes zelf afgezaagd en er een zonnepaneel overheen gelegd. Kippen gaas over het gat om ongedierte binnen te voorkomen

[ Voor 11% gewijzigd door de Peer op 28-02-2023 22:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tim.v
Duidelijk, dank!

Vooropgesteld: qua installatietechniek lees ik veel, maar qua toepassing ben ik in principe een leek. Qua omvormer heb ik nog wat hulp nodig denk ik ;) Op een 35A eenfase hoofdzekering mag max 5.750 vermogen aanhangen als ik het juist heb. Een 5KW 1 fase omvormer is dan de max.

In eerste instantie dacht ik aan een SMA 4.0/5.0 (beetje afhankelijk van aantal panelen), maar de leverbaarheid daarvan is bar slecht. Als alternatief dacht ik aan een Goodwe 4200/5000D-NS.

Wat zou jij doen en waarom?
Uszka schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 22:34:
Bij mij staat er een cv afvoer, 2 ventilatiepijpen en 2 airco's op het dak als obstakel. Daar omheen ligt het vol met zonnepanelen. Als je maar genoeg panelen hebt (aka hoog stringvoltage) dan zie je in de opbrengst niets terug van harde schaduw met alle recente stringomvormers. Erger is het gesteld met de verstrooide schaduw van bomen die voor het huis staan maar dat is over 2 weken voorbij als de zon daar bovenuit komt.

Hoe ga je dat doen, 5625Wp op 1 fase. Een 5kW 1-fase omvormer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tim.v
Dank voor je bijdrage! Mijn valkuil is dat ik altijd alles DIY wil doen om flink kosten te besparen, maar je hebt gelijk dat dat op langere termijn niet persé zo werkt.

Als ik jouw redeneerlijn zou volgen, wat zou je dan adviseren qua opstelling?

De pijpjes omzeilen ga ik zeker bekijken. Dat klinkt goed en geeft flink wat extra ruimte.
de Peer schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 22:40:
[...]

Ik zou je doelstelling herzien. Dak vol leggen zou niet een doel op zich moeten zijn, en lage investeringskosten ook niet.

Ik zou gaan voor : zo veel mogelijk PV-opbrengst en een zo kort mogelijke terugverdientijd.
Als je het zo stelt ga je andere keuzes maken.

Ik heb bij mij de pijpjes zelf afgezaagd en er een zonnepaneel overheen gelegd. Kippen gaas over het gat om ongedierte binnen te voorkomen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IplugNplay
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 16-04 13:43
Omvormer mag dan max 5kw zijn, je PV zou je zo tot 6a 7kwp kunnen doen zonder al te veel te verkiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tim.v
Dankje! _/-\o_
IplugNplay schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 10:11:
Omvormer mag dan max 5kw zijn, je PV zou je zo tot 6a 7kwp kunnen doen zonder al te veel te verkiezen.
Pagina: 1