Slaapkamer geluid isolatie een optie? hoor buren rondlopen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mantormans
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 21-12-2023
Hallo,

2022 eindelijk een woning kunnen krijgen, het gaat om een tussenwoning.

Ik hoor regelmatig, vooral in de ochtend mijn buren (wanneer de kinderen naar school moeten of weekend) rondlopen/renen in hun huis of wanneer ze naar beleden lopen op de trap, ik hoor geen andere soort geluid, geen wasmachine, geen gepraat of TV maar alleen voetstappen.

De kinderen die zij hebben hebben een bepaalde storing ik neem het hun ook niet kwalijk, ze probeerde het al te verminderen nadat ik mijn buurman had gesproken. het is ook niet extreem luid maar net genoeg om het toch niet te kunne negeren, wat een probleem is aangezien ik tot 2-3 uur werk - het probleem is terug vallen in slaap nadat ik rond 7-8 uur wakker word door een sensitieve blaas omdat het om de paar minuten gebeurt.

Ik heb al oordroppen, airbuds en dat soort dingen geprobeerd maar ik ben iemand die echt niet kan slapen als ik ook maar het kleinste geluid hoor, ook al staat mijn ventilatie op max voor wat "white noise" - het probleem is voornamelijk wanneer ik na een paar uur wakker word om naar de badkamer te gaan en daarna door het geluid niet terug in slaap kan vallen, het is niet super luid.

mijn vraag is of een vorm van geluids isolatie op de muur (die tegen de muur van mijn buren is) laten aanleggen dit kan verhelpen? Ik heb het geld er wel voor over en was toch van plan om mijn slaapkamen wat aan te passen, hebben jullie enige andere suggesties en zou muurisolatie zoals

[ Voor 9% gewijzigd door Mantormans op 28-02-2023 15:12 ]

Beste antwoord (via Mantormans op 28-02-2023 16:25)

• frennek
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17-09 10:30
Dit is contactgeluid, het meest lastige geluid om te dempen. Ik zal je nu alvast waarschuwen dat je dit bijna onmogelijk volledig kan wegnemen aan jouw zijde en dat maatregelen slechts deels zullen helpen. Het geluid ontstaat door een impuls in de constructie, wat dus een bestaat uit een breed frequentiebereik. Helaas zullen voorzetwanden alleen voor een deel uit het spectrum dit geluid filteren.

Een akoestische voorzetwand over de totale lengte van de woningscheidende wand zal iets doen, maar is vooral effectief tegen stemgeluid enz.. Echter, omdat het geluid al in de constructie zit, zal dit net zo goed doorlopen in de vloer en het plafond. Je kan wel een totaal zwevende constructie maken (zwevende vloer, zwevend plafond en zwevende muren), maar alsnog zal er geluid zijn weg vinden door frequentiegebieden die niet gefilterd worden door dergelijke constructies.

Het beste is dit aanpakken bij de bron, zorgen dat deze geluiden niet in de constructie komen. Dat heeft zin. Tapijt ipv laminaat, sloffen ipv harde schoenen.

Edit: Nog een kleine toevoeging. Ik heb net zelf een grondige verbouwing in mijn woning uitgevoerd waarbij ik een buigslappe voorzetwand tegen de totale woningscheidende muur heb geplaatst. Dit om stemgeluiden te dempen, want ik hoorde de buren duidelijk praten. Dit heeft perfect gewerkt, want stemgeluiden hoor ik niet. Contactgeluiden zeker nog wel en ik ervaar hierin slechts minimale demping door de wand. Zelf heb ik hier niet zo last van, maar verwacht dus geen wonderen van zulke ingrepen in jouw geval.

[ Voor 19% gewijzigd door frennek op 28-02-2023 15:24 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:54

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Mantormans schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 15:03:
Hallo,

2022 eindelijk een woning kunnen krijgen, het gaat om een tussenwoning.

Ik hoor regelmatig, vooral in de ochtend mijn buren (wanneer de kinderen naar school moeten of weekend) rondlopen/renen in hun huis of wanneer ze naar beleden lopen op de trap, ik hoor geen andere soort geluid, geen wasmachine, geen gepraat of TV maar alleen voetstappen.

De kinderen die zij hebben hebben een bepaalde storing ik neem het hun ook niet kwalijk, ze probeerde het al te verminderen nadat ik mijn buurman had gesproken. het is ook niet extreem luid maar net genoeg om het toch niet te kunne negeren, wat een probleem is aangezien ik tot 2-3 uur werk - het probleem is terug vallen in slaap omdat het om de paar minuten gebeurt.

Ik heb al oordroppen, airbuds en dat soort dingen geprobeerd maar ik ben iemand die echt niet kan slapen als ik ook maar het kleinste geluid hoor, ook al staat mijn ventilatie op max voor wat "white noise" - het probleem is voornamelijk wanneer ik na een paar uur wakker word om naar de badkamer te gaan en daarna door het geluid niet terug in slaap kan vallen, het is niet super luid.

mijn vraag is of een vorm van geluids isolatie op de muur (die tegen de muur van mijn buren is) laten aanleggen dit kan verhelpen? Ik heb het geld er wel voor over en was toch van plan om mijn slaapkamen wat aan te passen, hebben jullie enige andere suggesties en zou muurisolatie zoals
Voorzet wandje zal wel helpen. probleem is wel dat het huis zo zal gebouwd zijn dat geluid ook via het plafond of vloer kan komen en dan is de vraag hoeveel last je daar nog van hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mantormans
twain4me schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 15:15:
[...]

Voorzet wandje zal wel helpen. probleem is wel dat het huis zo zal gebouwd zijn dat geluid ook via het plafond of vloer kan komen en dan is de vraag hoeveel last je daar nog van hebt.
Bedankt voor je bericht! Onze slaapkamer (van mij en de buren) zijn op de hoogste vloer, van boven hoor ik hun nooit beneden, het is echt vloer-op-vloer geluid dus wanneer ze beneden in de woonkamer zijn en ik boven hoor ik helemaal niets meer. Bedankt voor de suggestie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muldert
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:19
Alleen een voorzetwandje gaat niet of nauwelijks helpen omdat het om contactgeluid gaat. Zie mijn reactie in een ander topic vandaag hieronder.

Voor jou is 'flanking' ook een probleem vermoed ik: https://isostore.com/research/explanation-of-flanking
Muldert schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 13:36:
Bonkend en krakend geluid = meestal contactgeluid
Spraak geluid = meestal airborne

Verschillende dingen moet je aanpakken. Minerale wol tussen de balken monteren heeft een zeer minimaal effect! (al helpt het wel)

Airborne geluid
1. De kamer luchtdicht afwerken, met name de verdiepingsvloer. Naden, kieren, etc met flexibel blijvende kit (bijv. Green Glue of Liquid Rubber) ruim dichtsmeren.
2. Massa toevoegen helpt ook, om resonantie te verminderen (eigenlijk is resonantie een combinatie van contact en airborne geluid, maar alas). Dus kleden neerleggen, en de eerder genoemde zwevende Fermacell vloer.

Contactgeluid
3. Ontkoppelen. Zorgen dat het plafond van de benedenverdieping niet meer in contact staat met de bovenverdieping. Verlaagd plafonds, daar heb je speciale veer-clips voor zodat die niet mee-resoneren met bewegingen van de verdiepingsvloer. Ingewikkeld, maar verreweg het meeste effect.

Minerale wol
Geluid verplaatst zich door lucht en resonantie. Minerale wol zorgt voor meer stilstaande lucht in de ruimtes tussen de balken, maar dit haalt níets uit als je de kieren, cv leiding rozetten, etc niet allemaal aanpakt om de verdiepingsvloer luchtdicht te maken.
Minerale wol heeft daarnaast een minimale massa, dus resonantie doet het niets tegen.

Akoestische panelen enzo halen niets uit voor de overdracht van geluid. Het maakt het audio klimaat wel beter in de ruimte zelf (minder hol). Het klankkast effect wat mensen noemen is voornamelijk nadelig voor hoe je geluid ín de ruimte ervaart, en zorgt niet voor heel veel meer geluid in de andere ruimte.

Een hele goede bron is https://isostore.com/research/

Succes!

Acties:
  • Beste antwoord
  • +4 Henk 'm!

• frennek
Dit is contactgeluid, het meest lastige geluid om te dempen. Ik zal je nu alvast waarschuwen dat je dit bijna onmogelijk volledig kan wegnemen aan jouw zijde en dat maatregelen slechts deels zullen helpen. Het geluid ontstaat door een impuls in de constructie, wat dus een bestaat uit een breed frequentiebereik. Helaas zullen voorzetwanden alleen voor een deel uit het spectrum dit geluid filteren.

Een akoestische voorzetwand over de totale lengte van de woningscheidende wand zal iets doen, maar is vooral effectief tegen stemgeluid enz.. Echter, omdat het geluid al in de constructie zit, zal dit net zo goed doorlopen in de vloer en het plafond. Je kan wel een totaal zwevende constructie maken (zwevende vloer, zwevend plafond en zwevende muren), maar alsnog zal er geluid zijn weg vinden door frequentiegebieden die niet gefilterd worden door dergelijke constructies.

Het beste is dit aanpakken bij de bron, zorgen dat deze geluiden niet in de constructie komen. Dat heeft zin. Tapijt ipv laminaat, sloffen ipv harde schoenen.

Edit: Nog een kleine toevoeging. Ik heb net zelf een grondige verbouwing in mijn woning uitgevoerd waarbij ik een buigslappe voorzetwand tegen de totale woningscheidende muur heb geplaatst. Dit om stemgeluiden te dempen, want ik hoorde de buren duidelijk praten. Dit heeft perfect gewerkt, want stemgeluiden hoor ik niet. Contactgeluiden zeker nog wel en ik ervaar hierin slechts minimale demping door de wand. Zelf heb ik hier niet zo last van, maar verwacht dus geen wonderen van zulke ingrepen in jouw geval.

[ Voor 19% gewijzigd door frennek op 28-02-2023 15:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:54

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Mantormans schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 15:18:
[...]

Bedankt voor je bericht! Onze slaapkamer (van mij en de buren) zijn op de hoogste vloer, van boven hoor ik hun nooit beneden, het is echt vloer-op-vloer geluid dus wanneer ze beneden in de woonkamer zijn en ik boven hoor ik helemaal niets meer. Bedankt voor de suggestie!
aan de bron kan je niet veel meer veranderen uiteindelijk is ontkoppelen dan het toverwoord je zou van je slaapkamer een cocon kunnen maken (of zoon cabine in kunnen zetten.) uiteindelijk is alleen daar je probleem als ik je goed begrijp.

[ Voor 5% gewijzigd door twain4me op 28-02-2023 15:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mantormans
Muldert schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 15:19:
Alleen een voorzetwandje gaat niet of nauwelijks helpen omdat het om contactgeluid gaat. Zie mijn reactie in een ander topic vandaag hieronder.

Voor jou is 'flanking' ook een probleem vermoed ik: https://isostore.com/research/explanation-of-flanking

[...]
frennek schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 15:19:

twain4me schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 15:27:
[...]

aan de bron kan je niet veel meer veranderen uiteindelijk is ontkoppelen dan het toverwoord je zou van je slaapkamer een cocon kunnen maken (of zoon cabine in kunnen zetten.) uiteindelijk is alleen daar je probleem als ik je goed begrijp.
Bedankt voor uw berichten, het allerlaatste wat ik misschien zou kunnen proberen is siliconen oordroppen op maat laten maken aangezien de oordopjes (rubbere/foam van etos) wel in eerste instancie een effect hadden maar heel slecht in mijn oren zaten waardoor het niet helemaal dicht was (of ze vielen eruit/zaten niet lekker/storende door verschil in groote etc)

Ik zal dan gewoon mijn schema moeten aanpassen om wat eerder wakker te worden, bedankt voor uw berichten en suggesties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frennek
Mantormans schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 15:33:
[...]

[...]

[...]

Bedankt voor uw berichten, het allerlaatste wat ik misschien zou kunnen proberen is siliconen oordroppen op maat laten maken aangezien de oordopjes (rubbere/foam van etos) wel in eerste instancie een effect hadden maar heel slecht in mijn oren zaten waardoor het niet helemaal dicht was.

Ik zal dan gewoon mijn schema moeten aanpassen om wat eerder wakker te worden, bedankt voor uw berichten en suggesties.
Al eens de oordoppen van Ohropax Classic geprobeerd? Dit zijn bolletjes van was die je in je oor kneed. Doordat ze veel massiever zijn dan foam dopjes, dempen deze geluid echt nog vele malen beter. Ook zitten ze een stuk lekkerder, doordat de wax een beetje smelt en naar je oor vormt. Als mijn buren soms een feestje houden stop ik hier een setje van in en hoor ik niets meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mantormans
frennek schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 15:36:
[...]

Al eens de oordoppen van Ohropax Classic geprobeerd? Dit zijn bolletjes van was die je in je oor kneed. Doordat ze veel massiever zijn dan foam dopjes, dempen deze geluid echt nog vele malen beter. Ook zitten ze een stuk lekkerder, doordat de wax een beetje smelt en naar je oor vormt. Als mijn buren soms een feestje houden stop ik hier een setje van in en hoor ik niets meer.
Bedankt voor de suggestie, die zien er velen malen beter uit als de foam/earbuds, deze zal ik eens proberen voordat ik de oordroppen op maat laat maken, zijn deze dagelijks bruikbaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frennek
Mantormans schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 16:19:
[...]

Bedankt voor de suggestie, die zien er velen malen beter uit als de foam/earbuds, deze zal ik eens proberen voordat ik de oordroppen op maat laat maken, zijn deze dagelijks bruikbaar?
Ze laten wat wax/vet residu achter in je oren, maar als je ongevoelig bent voor oorontstekingen denk ik dat dat wel prima kan. Wat vaker schoonmaken zou ik zeggen. Ik zelf gebruik ze sporadisch, maar ken mensen die ze bijna dagelijks gebruiken. De fabrikant vermeld (natuurlijk) dat je na elk gebruik nieuwe moet gebruiken, maar dat vind ik zelf onzin. Ze kunnen prima meerdere keren gebruikt worden.
Pagina: 1