Verzekering eist schaderapport vóór bepalen schuldige

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blurk62
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 14:38
Mij vriendin is bij het optrekken in een file voor een stoplicht aangereden door een invoegende auto die van de snelwegafrit kwam. Situatie: https://www.google.com/ma...P4w4JA!2e0!7i16384!8i8192
Voor de duidelijkheid, zij reed niet in de lesauto ;) maar wel in de rechterbaan, ongeveer 2 autolengtes erachter.

De schuldvraag is in mijn ogen helder, de afrit is voorzien van haaientanden; de tegenpartij had dus voorrang moeten verlenen, maar beweert dat hij met de neus van zijn auto al voor haar stond (doet iemand dat ook denken aan Verstappen/Hamilton?)
De schade is op het oog niet heel groot maar kan zomaar een paar honderd euro kosten. Mijn vriendin is all-risk verzekert.

Als de tegenpartij schuldig wordt bevonden dan wordt de schade natuurlijk geheel vergoed, als mijn vriendin om onduidelijke reden (deels) schuldig wordt bevonden dan gaat dat ten koste van de no-claim korting en levert dat weer jaren een hogere verzekeringspremie op. In dat geval zouden we de reparatie helemaal niet willen laten uitvoeren. Leuk joh, een "all-risk" verzekering..

De verzekeringsmaatschappij (Allianz Direct) wil niet vooraf zeggen wie opdraait voor de schade. We moeten eerst een schaderapport laten opstellen en als de boel dan gerepareerd is, dan pas wordt de tegenpartij aansprakelijk gesteld, met onduidelijke afloop. Het alternatief is een schaderapport op eigen kosten laten opstellen en afwachten wie aansprakelijk wordt gesteld. Is dat de normale gang van zaken bij schade? We hebben dat nooit eerder bij de hand gehad.
Met andere woorden, moet je altijd zelf vooraf gokken of je moet dokken? :?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TIGER1125
  • Registratie: Januari 2015
  • Nu online
Blurk62 schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 14:51:
Mij vriendin is bij het optrekken in een file voor een stoplicht aangereden door een invoegende auto die van de snelwegafrit kwam. Situatie: https://www.google.com/ma...P4w4JA!2e0!7i16384!8i8192
Voor de duidelijkheid, zij reed niet in de lesauto ;) maar wel in de rechterbaan, ongeveer 2 autolengtes erachter.

De schuldvraag is in mijn ogen helder, de afrit is voorzien van haaientanden; de tegenpartij had dus voorrang moeten verlenen, maar beweert dat hij met de neus van zijn auto al voor haar stond (doet iemand dat ook denken aan Verstappen/Hamilton?)
De schade is op het oog niet heel groot maar kan zomaar een paar honderd euro kosten. Mijn vriendin is all-risk verzekert.

Als de tegenpartij schuldig wordt bevonden dan wordt de schade natuurlijk geheel vergoed, als mijn vriendin om onduidelijke reden (deels) schuldig wordt bevonden dan gaat dat ten koste van de no-claim korting en levert dat weer jaren een hogere verzekeringspremie op. In dat geval zouden we de reparatie helemaal niet willen laten uitvoeren. Leuk joh, een "all-risk" verzekering..

De verzekeringsmaatschappij (Allianz Direct) wil niet vooraf zeggen wie opdraait voor de schade. We moeten eerst een schaderapport laten opstellen en als de boel dan gerepareerd is, dan pas wordt de tegenpartij aansprakelijk gesteld, met onduidelijke afloop. Het alternatief is een schaderapport op eigen kosten laten opstellen en afwachten wie aansprakelijk wordt gesteld. Is dat de normale gang van zaken bij schade? We hebben dat nooit eerder bij de hand gehad.
Met andere woorden, moet je altijd zelf vooraf gokken of je moet dokken? :?
Het is eigenlijk altijd een beetje gokken, ik heb in m'n leven meerdere verkeersongevallen gehad (allemaal blikschade) en heb met altijd wel een beetje verbaasd hoe het soms afliep.

• Kop-staart waar ik in principe schuldig was, hogere premie dus duidelijk schuld bij mij en het jaar er op meteen weer een lagere premie dan ik voor het ongeval had. :+
• Ongeval met een buitenlandse vrachtwagen (in principe zijn schuld kop-staart), nooit meer wat van gehoord, ga er vanuit dat hij schuldig was, nooit op de hoogte gesteld van de verdere afloop van het dossier. ;(
• Ongeval met zwakkere verkeersdeelnemer volledig voor zijn rekening gekomen, nadat deze besloten had dat rode verkeerslichten niet voor hem waren. :?

In alle gevallen auto gedropt bij de schadehersteller, jullie zorgen voor de rest? Dan hoor ik het wel wanneer hij klaar is.

Ik snap in dit geval het schade rapport niet helemaal, er zijn toch gewoon formulieren ingevuld op basis waarvan de oorzaak en de situatie blijkt? Enige wat ik me zou kunnen voorstellen is dat de verzekeraar de situatie zoals hij is voorgesteld niet vertrouwd. Aangezien het ongeluk op een met verkeerlichten geregeld kruispunt gebeurd heb je ook kans dat de verzekeraar van de tegenpartij zich beroept op het feit dat je vriendin op het kruispunt stilstond/het deels blokkeerde. Als dat de achterliggende reden is zou de achterliggende reden kunnen zijn dat ze dat schade rapport willen hebben om haar verhaal te staven/van de tegenpartij onderuit te halen of andersom overigens.

Ik zou je adviseren de verzekeraar te benaderen en te vragen waarom jullie voor een schaderapport zouden moeten zorgen terwijl zij experts in dienst/onder de knop hebben.

Edit:
Ik lees het verhaal nu nog een tweede keer, zou het kunnen zijn (zoals ik het lees) omdat het voertuig (nog) niet is aangeboden bij de schadehersteller zodat ze ook geen inzicht hebben in de schade, waardoor ze de schuldvraag dan ook niet goed kunnen bepalen.

Zoals gezegd, ik zou ze gewoon bellen en vragen waarom ze geen duidelijk antwoord kunnen geven omtrent de schuldvraag. Want de schade op zich hoeft in dit geval volgens mij geen reden te zijn om de schuldvraag te bepalen.

[ Voor 49% gewijzigd door TIGER1125 op 28-02-2023 15:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 13:13

DataGhost

iPL dev

Klinkt als een onduidelijk verhaal. Hebben ze ook gezegd waarom ze dat schaderapport willen, welke informatie daar precies op hoort te staan en op welke manier het wordt gebruikt voor het bepalen van de schuldvraag? Wat heb je allemaal ingevuld op de aanrijdingsformulieren? Ik kan me namelijk wel voorstellen dat, als die formulieren onduidelijk zijn, een schaderapport waarin staat dat de tegenpartij in de zijkant is aangereden voor de schuldvraag (bij optrekken vanuit stilstand) nadeliger zal zijn voor je vriendin dan als in dat rapport staat dat jouw vriendin in de zijkant is aangereden door de tegenpartij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Ik heb medio vorig jaar een ongeluk gehad, waarbij er een taxibusje achterop is geknald. Auto weggesleept en uiteindelijk total-loss verklaart.

Mijn verzekeraar heeft zelf een schade-expert langsgestuurd om de schade te beoordelen. Hier heb ik zelf niets voor hoeven regelen. Ook heeft mijn verzekering het verder afgehandeld met de verzekering van de tegenpartij. Hier heb ik zelf allemaal weinig voor hoeven doen. Ik was niet all-risk verzekerd.

Ik vind het dus raar om te lezen dat jullie zelf een schaderapport op moeten laten stellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marco-Peters
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 18-08-2023
Schade-rapportage is gebruikelijk: in-principe schakelt de verzekering van jouw, of de tegenpartij een schade-expert in. Dit ook zodat de verzekeringen weten, hoe hoog de schade is.

Dat kan ook in jouw voordeel werken: wellicht denk je het is slechts een paar honderd euro? Maar tegenwoordig loopt het al gauw in de duizenden euros. Je bent wel niet verplicht tot herstel.

Het is normaal dat men formeel gezien niet direct zegt, wie de schuldige is: ookal is het obvious. Daar zou ik mij niet zo druk om maken, als het overduidelijk is dat je geen schuld betreft.

[ Voor 20% gewijzigd door Marco-Peters op 28-02-2023 16:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blurk62
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 14:38
Bedankt voor de reacties.
Een aantal weken geleden hebben we het schadeformulier al verstuurd via www.mobielschademelden.nl met foto's van de schade en screenshots van Google maps en streetview. We hoorden hier maar niets van en vanmiddag pas bij navraag via de chat van de verzekeraar gehoord dat zo'n rapport nodig is.

Ik snap totaal niet wat de hoogte van het schadebedrag met de schuldvraag te maken heeft. Ik vind het allemaal nogal schimmig eigenlijk, zo'n verzekeringsmaatschappij heeft een deal met een schadeherstelbedrijf zodat je gedwongen wordt je auto te laten repareren? En na reparatie blijkt dat ze ook nog een deal hebben met de verzekeringsmaatschappij van de tegenpartij om de kosten te delen zodat beide partijen meer premie moeten betalen? Of ben ik nu te wantrouwend?
Morgen maar eens bij zo'n bedrijf langs, die kunnen vast meer vertellen dan zo'n chat-mevrouw.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 14:20
Blurk62 schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 16:46:
Bedankt voor de reacties.
Een aantal weken geleden hebben we het schadeformulier al verstuurd via www.mobielschademelden.nl met foto's van de schade en screenshots van Google maps en streetview. We hoorden hier maar niets van en vanmiddag pas bij navraag via de chat van de verzekeraar gehoord dat zo'n rapport nodig is.

Ik snap totaal niet wat de hoogte van het schadebedrag met de schuldvraag te maken heeft. Ik vind het allemaal nogal schimmig eigenlijk, zo'n verzekeringsmaatschappij heeft een deal met een schadeherstelbedrijf zodat je gedwongen wordt je auto te laten repareren? En na reparatie blijkt dat ze ook nog een deal hebben met de verzekeringsmaatschappij van de tegenpartij om de kosten te delen zodat beide partijen meer premie moeten betalen? Of ben ik nu te wantrouwend?
Morgen maar eens bij zo'n bedrijf langs, die kunnen vast meer vertellen dan zo'n chat-mevrouw.
Ze werken aan de claim zodra ze alle info hebben en dat is dus inclusief schaderapport. Normaal gesproken is bij de meeste verzekeringsmaatschappijen een offerte genoeg, is het repareren niet verplicht en kun je ook de schade achteraf nog zelf betalen. Maar of dat bij jou ook is kan alleen je verzekering/polis vertellen.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onderling1987
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 08-07 09:49
De autoverzekering is geen rechtsbijstandverzekeraar. Ze betalen de schade die je hebt als je daarvoor dekking hebt. Mocht het zo zijn dat deze schade verhaalbaar is, dat zullen zij de schade voor je verhalen bij de verzekeraar van de tegenpartij.

Jouw verzekaar mag de andere verzekeringsmaatschappij pas aansprakelijk stellen als de schade is uitgekeerd. Dit heet direct vorderingsrecht. Zonder schaderapport heeft jouw verzekeraar geen vordering.

Je kunt altijd het bedrag laten uitkeren. Mocht de schade om wat voor reden dan ook niet te verhalen zijn, betaal je het bedrag terug en behoud je de no claim.

Mocht je een eigen bijdrage moeten betalen omdat je niet hebt laten herstellen bij een aangesloten hersteller, dan zal deze eigen bijdrage ook worden verhaald bij de verzekeraar van de tegenpartij.

[ Voor 14% gewijzigd door Onderling1987 op 01-03-2023 10:24 ]

Pagina: 1