Elektricien heeft 2fase kookplaat 7kw aangesloten op 1 groep

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrisoBaaij
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 15:12
Mijn vraag
Een elektricien heeft bij ons diverse apparaten aangesloten in de keuken. Waaronder een AEG kookplaat die hoort op 2 fase met een perilex stekker en een aansluitwaarde heeft van 7kw. Het gaat om de AEG IKB64411FB https://www.coolblue.nl/product/830731/aeg-ikb64411fb.html

Nu heeft hij achteraf gezien een kabel te weinig naar de keuken getrokken en 1 erbij gaat niet meer. Daarom heeft hij er voor gekozen om de dubbele fornuisgroep die er wel op zat, met 2x 16A, te splitsen en de kookplaat op 1 van de groepen aan te sluiten.

Mijn vraag is wat vaag, maar ten eerste, is dit veilig? En en tweede wat zijn hiervan de consequenties. Als ik het goed begrijp heeft de kookplaat nu de helft van het beschikbare vermogen. De elektricien geeft aan dat dit ook voldoende is. Maar schakelt de plaat automatisch terug of zal de stop alsnog klappen als ik meerdere kookzones vol zet? (Zou het verder met hem bespreken, maar hij vind mij nogal lastig...)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muldert
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:00
Mijn schoonouders hebben ook een kookplaat die zowel op 1 als 2 groepen aangesloten kan worden.
Simpel gezegd, je hebt nu maar 3,6kw beschikbaar, mits er geen andere apparaten op die groep zitten.

Is het veilig? Als het goed is aangesloten wel ja, kookplaten zijn hier soms voor gemaakt. (even checken of die van jou dat ook is)

Het effect is dat je niet teveel vermogen kan vragen, en waarschijnlijk regelt de kookplaat dit zelf. Dus boost- of power- functies kun je maar op 1 pit tegelijk gebruiken, water doet er 20 sec langer over om te koken, dat soort dingen. Met slechts 4 pits is dat meestal geen gigantisch probleem tenzij je echt de chef gaat uithangen en 4 pits tegelijk op vol vermogen wilt.

Overigens klinkt het als een beunhaas, is het zíjn probleem en mag híj een oplossing verzinnen. Maar goed, dat is op afstand makkelijker gezegd natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmuz
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 17:16
Ken de specs van jouw kookplaat niet, maar meestal kun je het maximaal opgenomen vermogen instellen op de kookplaat. Dan loop je geen risico dat je over de 3680 W gaat.

Edit; lees net de handleiding en blijkbaar kun je dit niet instellen met jouw kookplaat.
Die regelt alleen het maximaal vermogen per groep. Dus als je alles op 1 groep aansluit ga meteen over de limiet als je de powerboost gebruikt.
Gevaarlijk en op z'n minst ongewenst. Dit moet de elektricien gewoon oplossen.

[ Voor 48% gewijzigd door remmuz op 28-02-2023 15:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13-09 21:08

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Het is sowieso veilig want de groep is netjes 1x16A afgezekerd.

Ik zou het alleen niet accepteren om maar het halve vermogen beschikbaar te hebben. Dat zou ik toch effe testen met wat pannen water ofzo. Ik heb regelmatig al 3 pannen staan. 1 op laag pitje, en twee vol gas --> water aan de kook brengen en flink bakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmuz
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 17:16
AtomicShockwave schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 15:28:

Ik zou het alleen niet accepteren om maar het halve vermogen beschikbaar te hebben.
Dat is dus een beetje het probleem. De kookplaat weet niet dat alles op 1 groep zit.
Je moet dus zelf bedenken dat de je de kookzones maar op half vermogen kunt gebruiken.
En de boost functie al helemaal niet. Tenzij je maar 1 kookzone gebruikt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13-09 21:08

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

remmuz schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 15:32:
[...]

Dat is dus een beetje het probleem. De kookplaat weet niet dat alles op 1 groep zit.
Je moet dus zelf bedenken dat de je de kookzones maar op half vermogen kunt gebruiken.
En de boost functie al helemaal niet. Tenzij je maar 1 kookzone gebruikt
Ja, en als dan vervolgens de stop er uit klapt heeft de elektricien dus bras gemaakt. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Zep Man
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21:06

The Zep Man

🏴‍☠️

FrisoBaaij schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 14:46:
Nu heeft hij achteraf gezien een kabel te weinig naar de keuken getrokken en 1 erbij gaat niet meer.
Waarom gaat dat niet meer?

Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frennek
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 27-05 12:03
De helft van de fornuisgroep gebruiken is in principe veilig, dan wordt deze gewoon gebruikt als normale zekering en is de andere helft nutteloos. Ik kan het aansluitschema van deze plaat niet zo makkelijk vinden en of deze geschikt is om op slechts 1 groep aan te sluiten en dat deze plaat dus effectief werkt op de helft van het vermogen. In andere landen (met een grotere hoofdzekering) worden kookplaten ook wel eens afgezekerd met 32A en draait deze gewoon op 1 groep voor het volle vermogen, het is niet te hopen dat dat hier ook is gebeurd, want dan ga je geheid over de grens van je zekering.

Op slechts 3600 W koken is wel een beetje jammer. Ik vind het zelf geen fijne ervaring, je merkt toch regelmatig dat je net te kort komt met meerdere pannen op het vuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:21

CyBeRSPiN

sinds 2001

Dit gaat dus niet werken, enkel als je de kookplaat op max 16A weet in te stellen (kan vaak wel), maar dan ben je best wel beperkt. 2 pannen tegelijk aan de kook brengen gaat dan veel langer duren bijvoorbeeld.
Hij heeft een fout gemaakt, laat het hem maar fixen dan door alsnog die extra aders erbij te halen, ik zou dit niet accepteren.

Net ff de handleiding bekeken, maar het lijkt erop dat deze niet op 3700W over alle 4 pitten kan worden begrenst, enkel voor de 2 linker (fase/groep1) en de 2 rechter (fase/groep2).

Je kunt het zelf testen door op alle 4 de pitten een pannetje water te laten koken met max vermogen. Grote kans dat die 16A stop er dan uitvliegt omdat er 32A stroom gepakt zal gaan worden.

[ Voor 35% gewijzigd door CyBeRSPiN op 28-02-2023 15:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:40

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Koken op 1 fase (16A) is gewoon een beetje behelpen (ik doe het zelf ook tijdelijk) als dat niet is wat je hebt besteld zou ik het niet accepteren en moet er dus een andere oplossing komen voor die kabel.

[ Voor 26% gewijzigd door twain4me op 28-02-2023 16:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frennek
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 27-05 12:03
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZZEysvRNb4LYvb6Flj-6-YkrgqA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Ko6CuJhnOSfQj98wL1xT7bV8.webp?f=user_large

Hier het aansluitschema van je plaat gevonden. Het is sowieso een vreemde plaat en niet echt geschikt voor de Nederlandse markt, want deze kan of op 1x32A aangesloten worden (wat eigenlijk niet voorkomt in Nederland en dus geen optie is) of via een normale 3-fase oplossing. Een 2-groeps kookgroep oplossing kan dus sowieso niet voor deze plaat door de gedeelde nul.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrisoBaaij
Super bedankt voor alle input, veel duidelijkheid erbij. Ik ga het even goed op een rijtje zetten en even bespreken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrisoBaaij
Aangezien de hele keuken gebouwd is over de plek waar de kabels de kruipruimte in gaan. Daar komen we met geen mogelijkheid meer bij helaas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rowwan
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:27
Ik zou serieus overwegen om het af te (laten) breken totdat je er bij kunt. Een halve kookplaat voor de komende 15 jaar is ook geen optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PotatoChip
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 19:09
FrisoBaaij schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 17:25:
[...]

Aangezien de hele keuken gebouwd is over de plek waar de kabels de kruipruimte in gaan. Daar komen we met geen mogelijkheid meer bij helaas.
Ook een gat boren in de kruipruimte totdat je onder de keukenplint uitkomt is geen optie meer? Vaak is er met een kruipruimte toch nog vrij veel mogelijk.... (of de elektricien er zin in heeft is een tweede)

[ Voor 13% gewijzigd door PotatoChip op 01-03-2023 18:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
FrisoBaaij schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 14:46:

Nu heeft hij achteraf gezien een kabel te weinig naar de keuken getrokken en 1 erbij gaat niet meer.
En wie heeft deze foute beslissing genomen?

Ik vind het excuus van de elektricien nogal van een verantwoording ontduikend niveau klinken.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:59

BCC

at, met 2x 16A, te splitsen en de kookplaat op 1 van de groepen aan te sluiten.

Deze snap ik niet helemaal, hier had hij toch heel eenvoudig 2 fases van kunnen maken, waarbij je 1 fase eventueel deelt met een andere gebruiker?

Wat zit er nu in je keuken qua bedrading en apparatuur?

[ Voor 117% gewijzigd door BCC op 01-03-2023 23:19 ]

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:23
Hoeveel groepen heb je nu in de keuken en welke apparatuur is er aangesloten?

Ik zou liever bijvoorbeeld een Quooker en de vaatwasser op dezelfde groep aansluiten middels een Quooker energieverdeler, dan de kookplaat op 1x16A.

Heb je een 3-fasen huisaansluiting?

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Pagina: 1