Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beebie121
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 10:37
Om je beter te kunnen helpen, vragen we je om tenminste op de onderstaande vragen antwoord te geven. Je mag de toelichting in italic wissen en daar je antwoord geven. Natuurlijk mag je ook zelf vragen of wensen toevoegen. Hoe meer informatie we hebben, hoe beter we je kunnen helpen.

[bIk vraag me af of ik mijn huidige pc Ryzen 7 3700K 16GB ram, moet upgraden naar extra ram, of dat ik beter een AM5 nieuwe pc zal kopen.[/b]

Wat is je budget?
Budget voor een nieuwe pc is rond de 1000 ex GPU, die heb ik nog

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
AMD Ryzen heb ik en wil ik eigenlijk wel weer.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Ik wil graag een stille PC, dus mijn nieuwe PC zal ook stil moeten zijn. Mijn huidige pc is stil, behalve mn GPU maar goed die heb ik tijdens de loterij gekocht en had niet veel keuze toen.

Ik heb op dit moment een Ryzen 7 3700X met 16 gb ram en 1 m2.

Ergens wil ik graag upgraden naar het AM5 platform, en dan ook 32 gb ddr5 ram erin doen.

Mijn GPU blijft dezelfde 3080TI, die zal ik overzetten als ik wel een andere pc zal nemen.

Nu is mijn vraag dus de volgende:
Ga ik het echt merken met gamen als ik bijvoorbeeld een nieuwe pc bouw met als CPU een 7700X (de 79XX3D vind ik te duur.
Heb al even online gekeken voor benchmarks, maar ik vraag me dus af of de grote verschillen die hierin soms staan, ook merkbaar zijn met gaming.
Dus het snellere DDR5 geheugen en de nieuwe cpu chip.
Of kan ik beter voor nu, 16 (of meer) DDR4 ram kopen en in mijn huidige PC steken?
Dan ben ik dus met RAM geheugen en een extra m2 (heb nu maar 1 TB) klaar voor rond de €150 i.p.v. de €1000 die ik begroot heb voor een nieuwe pc.

en dan bijvoorbeeld over een jaar (of 2) een nieuwe cpu nemen?

Beste antwoord (via beebie121 op 28-02-2023 15:59)

• Wylana
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 10:12
beebie121 schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 15:52:
[...]

Super nice!!

Mijjn huidige moederbord is een gigabyte aorus elite x570.
Ik begreep altijd dat bios updaten tricky was etc. daarom heb ik dat nooit gedaan.
Je moet wel goed kijken wat je doet. Maar als je goed je aandacht erbij houd, moet het lukken.

Ik zie dat je laatste BIOS versie de F38a is.

F37a bied ondersteuning voor de 5800X3D.

Updaten is inderdaad vrij simpel

1 ) Ga naar https://www.gigabyte.com/...0/support#support-dl-bios
2 ) Download de laatste BIOS file (F38a)
3 ) Pak een USB stick en formateer deze als FAT32.
4 ) Zet het BIOS bestandje op de USB.
5 ) Herstart je computer en ga naar het BIOS (Meestal door F10 of F2 te drukken bij opstarten).
6 ) In het BIOS moet je even zoeken waar je precies het BIOS kan updaten en waar je dan het bestandje kan kiezen. Druk daarna op UPDATE en kijk of alles goed is gegaan.
7 ) Na het updaten de computer opstarten en kijk of je in Windows kan komen.
8 ) Als dat alles lukt, kan je veilig je nieuwe CPU installeren.

Ik ben steenrijk....ik heb een grindpad!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 14:10

Thomg

Aww yiss

Heel makkelijk antwoord.
uitvoering: AMD Ryzen 7 5800X3D Boxed

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 13:29
Wat is je voornaamste gebruik van je PC? Gamen?
En zo ja, op welke resolutie?
Merk je nu een bepaalde vertraging / irritatie waardoor je wilt kijken naar een upgrade?

Je zit nu op socket AM4.
Een upgrade naar een 5000-series CPU kan vermoedelijk (met een BIOS update) op je bestaande moederbord en met je bestaande geheugen.
Een 5800X3D kan een erg leuke gaming processor upgrade zijn.
Dan ben je met een paar honderd euro klaar.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beebie121
Sorry dat ben ik vergeten toe te voegen idd, ik game op 4k resolutie en de pc wordt gebruikt voor gaming.
ik speel WoW, Hell let Loose en probeer alles wat op gamepass komt.

@GarBaGe merk ik het qua haperingen, tja wel eens idd, Zal het verschil met de 5800X3D zo groot zijn dat ik het merk?
Ik bedoel, met AM5 heb je ook DDR5 geheugen wat sneller is.

Ik moet wel eerlijk zijn dat ik niet wist dat een 5800X3D op dit mobo zou kunnen, heb ik eigenlijk ook nooit echt bij stil gestaan.

ik was echt gefocussed op nieuwbouw. ook omdat ik dan mn 3700X naar mn vrouw/zoon kan doen. Die zitten nog op een i76700K.
Maar dit is natuurlijk een mooie oplossing en dan kan ik over een jaar of 2 alsnog volledig nieuw en dan kunnen zij deze krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wylana
Zorg dat je de laatste BIOS update installeert om te zorgen dat de laatste CPU's worden ondersteund.

Daarna kan je o.a. de 5800X3D erin zitten mits je koeler ook goed genoeg is.
Als je nog de stock cooler hebt, dan raad ik je aan een nieuwe cooler erbij te kopen.

En daarmee kan je dan weer prima verder gamen. Je zal aardig wat FPS hiermee winnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Therazor
  • Registratie: Juni 2010
  • Nu online
Inderdaad, de ideale situatie om voor een 5800X3D te gaan met een niet al te grote investering. Eventueel de extra RAM er nog bij al betwijfel ik of je dat echt gaat merken. Met WoW in elk geval niet.

3650Wp 15gr ZO, Enphase iq8+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beebie121
@Wylana ik zal idd eens kijken voor een bios update. Volgens mij heb ik nog nooit ene bios update gedaan :)

Ik heb een dark rock pro koeler, dat is wel prima genoeg. Moet dan alleen ff nieuwe pasta kopen om erop te gooien (erwtje i know :))

Maar dan zou ik dus CPU en extra geheugen erbij nemen. Dat scheelt een hoop geld, en kost me minder WAF punten natuurlijk.
En jij geeft aan dat dit echt FPS opleverd, is dat van, bijvoorbeeld 50 fps naar 60 fps? is dat echt in die grootte?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wylana
beebie121 schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 15:39:
@Wylana ik zal idd eens kijken voor een bios update. Volgens mij heb ik nog nooit ene bios update gedaan :)

Ik heb een dark rock pro koeler, dat is wel prima genoeg. Moet dan alleen ff nieuwe pasta kopen om erop te gooien (erwtje i know :))

Maar dan zou ik dus CPU en extra geheugen erbij nemen. Dat scheelt een hoop geld, en kost me minder WAF punten natuurlijk.
En jij geeft aan dat dit echt FPS opleverd, is dat van, bijvoorbeeld 50 fps naar 60 fps? is dat echt in die grootte?
Die cooler is meer dan voldoende.

Wat betreft het BIOS updaten. Als je hier je moederbord noteert, kunnen wij wel zien en vertellen hoe je hem kan updaten. Maar meestal is het dat je een bestandje op een usb moet zetten, naar het BIOS gaan en vanuit daar het update bestandje kiezen bij Update BIOS.

Performance zal per game verschillen, maar om je een idee te geven:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Therazor
  • Registratie: Juni 2010
  • Nu online
ik denk dat het wel wat meer oplevert. 5800X3D in combinatie met een 3080 videokaart moet over het scherm heen vliegen met WoW en vele andere spellen.

3650Wp 15gr ZO, Enphase iq8+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beebie121
Wylana schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 15:48:
[...]

Die cooler is meer dan voldoende.

Wat betreft het BIOS updaten. Als je hier je moederbord noteert, kunnen wij wel zien en vertellen hoe je hem kan updaten. Maar meestal is het dat je een bestandje op een usb moet zetten, naar het BIOS gaan en vanuit daar het update bestandje kiezen bij Update BIOS.

Performance zal per game verschillen, maar om je een idee te geven:

[YouTube: Ryzen 3700X vs 5800X3D | Benchmark | 1080p | 1440p - REAL USE SCENARIO]
Super nice!!

Ik begreep altijd dat bios updaten tricky was etc. daarom heb ik dat nooit gedaan.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Wylana
beebie121 schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 15:52:
[...]

Super nice!!

Je moet wel goed kijken wat je doet. Maar als je goed je aandacht erbij houd, moet het lukken.

Ik zie dat je laatste BIOS versie de F38a is.

F37a bied ondersteuning voor de 5800X3D.

Updaten is inderdaad vrij simpel

1 ) Ga naar https://www.gigabyte.com/...0/support#support-dl-bios
2 ) Download de laatste BIOS file (F38a)
3 ) Pak een USB stick en formateer deze als FAT32.
4 ) Zet het BIOS bestandje op de USB.
5 ) Herstart je computer en ga naar het BIOS (Meestal door F10 of F2 te drukken bij opstarten).
6 ) In het BIOS moet je even zoeken waar je precies het BIOS kan updaten en waar je dan het bestandje kan kiezen. Druk daarna op UPDATE en kijk of alles goed is gegaan.
7 ) Na het updaten de computer opstarten en kijk of je in Windows kan komen.
8 ) Als dat alles lukt, kan je veilig je nieuwe CPU installeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• beebie121
@Wylana, super bedankt! ik ga dit direct checken als ik thuis ben.
Allen heel erg bedankt! Dit is een mooie tussenweg!!

Edit: net even de filmpjes bekeken maar ik vind het verschil best miniem voor 300 euro. Ben ik dan aan het zeiken?
Ik moet er maar eens over nadenken.

@Wylana net wel direct mn bios eens geupdate, zat nog op f10 hahahaha. Onwijs bedankt voor de hulplijn. Was zo gedaan!

[ Voor 53% gewijzigd door beebie121 op 28-02-2023 19:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemJanJansen
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13:57
Bespaar jezelf wat knaken en doe het niet. Op die resolutie zal in de meeste spellen je 3080 de limiet vormen. Een snellere processor is een leuk nieuw speeltje maar levert je daar weinig op.

Wow is absoluut geen issue voor jouw huidige setup. De andere spellen die je noemt ken in niet. Kijk eens naar de belasting van je cou/gpu in taskmanager. Waarschijnlijk draaien zowel je cpu als gpu zelden op 100 procent.

Upgraden is denk ik zonde van je geld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• beebie121
@WillemJanJansen bedankt voor je info.
Ik heb het op dit moment ook niet gedaan. Ik heb wel nieuw 32GB geheugen en een extra ssd gedaan.
De 16GB geheugen heb ik weer in de pc van mn vrouw/zoon gestopt, hebben zij ook 32 gb.

Ik had al gezien dat het niet megaveel scheelt, (hoewel het artikel op de frontpage van gister wel zegt dat het wat scheelt)
Ik heb wat tests gekeken en het scheelde me zo weinig dat ik het niet 300 euro waard vond idd. Dan wacht ik nog liever ff een jaartje (of 2) en dan helemaal ene nieuwe pc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Let ook wel op dat het per game/applicatie enorm kan verschillen hoe veel de 3D-cache toevoegt. Als je naar gemiddelden in productiviteits-benchmarks kijkt zul je niet meer dan 0-10% verschil zien (nog iets extra omdat je niet van een 5700X maar 3700X af komt). Maar sommige games hebben dan weer uitschieters naar 30% of nog nog meer (in randgevallen echt letterlijk 50-100%). Tweede is dat het effect van de 3D-cache het grootste is op je hoogste frame times, die normaal merkbare haperingen veroorzaken, dat komt in FPS-benchmarks vaak wat minder naar voren.

Maar dan nog is een 3700X natuurlijk ook nog steeds een best moderne CPU die niet per se vervangen hoeft te worden. ;)

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Pagina: 1