Keukenmuur van 'houtenschot' verwijderen

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sj0st
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 02-01-2024
Beste mensen,

Wij hebben een bovenwoning gekocht met 2 verdiepingen uit 1933 in Haarlem. De muur tussen de keuken en de woonkamer (eerste verdieping) willen we laten verwijderen. We krijgen de sleutel in mei en zijn nu offertes aan het opvragen. Wij hebben op de muur geklopt en dit voelt duidelijk aan als een gipsmuurtje, dus geen draagmuur dachten wij. Ook bij het bekijken van de bouwtekening zien we dat het een los niet-gefundeerde muur is, gemaakt van 'houtschot'. Ik verwacht dus dat het een houten muur is waar later gipsplaten tegenaan zijn geplakt. Tijdens het aanvragen van een offerte gaf iemand echter aan dat het wel eens dragend zou kunnen zijn voor de zolderbalken.

Heeft iemand van jullie hier ervaring mee? Ik heb de bouwtekeningen toegevoegd. Is het een mogelijke situatie, dat een losstaande houten muur ook een dragende functie heeft? En er manier om dit zeker te weten/uit te sluiten?

Alvast bedankt!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nOVsR0fEJthV2SgzCYFFS80Rwnk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/3X6Az24zSdG6BYkqDp0FMYPB.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-zvwDF8Dfo5uV61L8E8oAZEc6gU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/UCD42fXfteah1y0ROfNmAgwW.png?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Muldert
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 12:59
Snap ik dat iemand dat zegt, omdat het dan duurder wordt en gunstiger voor hem, om even wat stempels te komen plaatsen zeker.

Hoe dan ook, een constructeur hiernaar laten kijken heeft alleen zin als de situatie daadwerkelijk is zoals op de tekeningen. Is het mogelijk e.e.a open te maken?

Belangrijk is, welke balken liggen er op de muur (dikte, hoogte, en afstand tussen de balken)?
Wat voor drager/ligger zit er bovenop de deur die onderdeel is van die muur? (als het een dragende muur is, zal er een soort van latei boven de deur moeten zitten, hout, metselwerk, whatever)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sj0st
Bedankt voor je reactie Muldert!

Ik heb ook het idee dat voornamelijk wordt gezegd omdat de prijs van een draagmuur verwijderen een stuk hoger ligt. Zoals je kan zien op de tekening eerder loopt de muur ook niet op de verdieping daarboven door. Er rusten op dat punt ook geen balken oid. Hieronder de balklaag tekening van die verdieping en de verdieping en het dak daarboven. Het is allemaal nieuwe materie voor mij, maar de balken lijken parallel te lopen met het keukenmuurtje, die ook niet lijkt te bestaan op de tekening van de balklaag (en daardoor niet constructief?)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e2-cBIeeOOJeH93TleDh15UdzIk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/8zMnsNrWorlGKnO3HzpVI6UX.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JcMIPROYdRu8ZnV7yrmOCmUw7MI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7D0qSeVX66dlzydP6ylL8CwW.png?f=fotoalbum_large

Ik kan helaas niks openmaken als ik daar straks ben.

Bedankt alvast! Alle hulp / info wordt gewaardeerd!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 16:46

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
dat is 99,99999% zeker niet dragend anders zou het als oplegpunt op de zoldervloer getekend staan. (zoals het muurtje naast de trap op de verdiepingsvloer) gewoon kijken als je de sleutel hebt en wat open kan maken. ik zou dat risico gewoon nemen dat je op dat moment moet gaan opschalen (wat dus niet gaat gebeuren) kan je dat niet gewoon zelf slopen?

[ Voor 37% gewijzigd door twain4me op 28-02-2023 18:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sj0st
Thanks! Ja zo denk ik er ook over. Ik heb nooit eerder bouwtekeningen ontcijfert, dus ik ben opzoek naar iemand die dat wel kan en mij die bevestiging kan geven. Maar alles lijkt er tot nu toe op dat het hier gaat om een houten scheidingswandje, en als dat inderdaad zo is dan haal ik hem er zelf uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muldert
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 12:59
Sj0st schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 18:24:
Bedankt voor je reactie Muldert!

Ik heb ook het idee dat voornamelijk wordt gezegd omdat de prijs van een draagmuur verwijderen een stuk hoger ligt. Zoals je kan zien op de tekening eerder loopt de muur ook niet op de verdieping daarboven door. Er rusten op dat punt ook geen balken oid. Hieronder de balklaag tekening van die verdieping en de verdieping en het dak daarboven. Het is allemaal nieuwe materie voor mij, maar de balken lijken parallel te lopen met het keukenmuurtje, die ook niet lijkt te bestaan op de tekening van de balklaag (en daardoor niet constructief?)

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik kan helaas niks openmaken als ik daar straks ben.

Bedankt alvast! Alle hulp / info wordt gewaardeerd!
Als de balklaag echt zo is geplaatst is het niet dragend die muur.
twain4me schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 18:34:
dat is 99,99999% zeker niet dragend anders zou het als oplegpunt op de zoldervloer getekend staan. (zoals het muurtje naast de trap op de verdiepingsvloer) gewoon kijken als je de sleutel hebt en wat open kan maken. ik zou dat risico gewoon nemen dat je op dat moment moet gaan opschalen (wat dus niet gaat gebeuren) kan je dat niet gewoon zelf slopen?
Helemaal hiermee eens, miniscuul kansje dat je met spoed moet opschalen als je iets heel raars tegenkomt. In 1 klap instorten zal het sowieso niet zomaar doen omdat je ook niet de volledige muur weghaalt.

Gas erop dus :-) succes met de klus!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Indien dragend moet je toestemming hebben van de VVE }:O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Consigliere
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 20-02 17:08

Consigliere

Engineer

Als ik de tekeningen zo bekijk zie ik:

4 hoofdlijnen op de tekening.
Dit zijn de dragende delen van de constructie.
Op de BG zie je er nog 1 deze is voor het trappenhuis.
Voor de rest zou het allemaal wegkunnen.

Bim Engineer Sanitaire Technieken PvOutput

Pagina: 1