Hallo,
Ik heb de kans om naast mijn baan wat bij te verdienen en ik wil daarvoor een eigen bedrijf oprichten. Daar komt een hoop bij kijken en ik wil deze onderwerpen in 1 topic bij elkaar zetten zodat het voor mezelf, maar ook voor anderen, een bron van informatie is. Een aantal dingen heb ik al uitgezocht maar ik heb daarbij een aantal vragen (zie overal “Vraag”). Daarnaast natuurlijk ook alle ongevraagd advies, tips, waarschuwingen, etc. welkom (maar dat is jullie wel eigen volgens mij😊
Situatie
dank aan @3dfx en @F_J_K
Het hebben van een nevenfunctie is sinds 1 augustus 2022 europees gereguleerd: KVK. Dat maakt je positie ten opzichte van je huidige werkgever sterker, hoewel de basis m.i. moet zijn dat dit in goed overleg en overeenstemming moet zijn.
Daarnaast is je werkgever mogelijk eigenaar van je 'auteursrecht' of überhaubt alles dat je in het verlengde van je werk produceert. Met name als je 'side-job' in het verlengde ligt van je full time loondienst iets om te onthouden.
ZZP/BV
De algemene voor/nadelen van een zzp/bv constructie worden uitgebreid beschreven via google.com. Als je gebruik kunt maken van ondernemersaftrek ligt het omslagpunt bij ca 1-1.5 ton ondernemingswinst. Echter, voor parttime geldt:
1. Voor ZZP:
Geen ondernemersaftrek, wel de MKB winstvrijstelling (14% aftrek, wordt afgetrokken tegen max 36.93%, dus effectief een belastingkorting van 5.17%-pt.). De winst uit onderneming (24.000 euro) wordt opgeteld bij inkomen en aldus belast in box 1. De effectieve belastingdruk op het inkomen uit onderneming is sterk afhankelijk van inkomen uit loondienst. Onderstaand cumulatief dus loondienst + ondernemingswinst)
N.B. Voor het verdere ga ik uit van de B.V. constructie. Voor details omtrent ZZP zie het freelance topic.
Boekhouding/administratie
Uitgangspunt hier moet volgens mij zijn dat dit goed geregeld is. Dit niet goed regelen is wanbestuur en je kunt dan persoonlijk aansprakelijk worden gesteld voor schulden van de B.V. De vraag of je dit zelf kunt doen hangt af van je kennis en ervaring hieromtrent en moet je voor jezelf invullen. Ik neig ernaar dit zelf te doen, het volgende overwegend:
Bank
Vraag Welke bank is geschikt om deze zakelijke rekeningen te beheren? Bv. Bij Rabobank lijkt het aantrekkelijk, maar je betaalt per BV 8 euro/mnd extra voor ‘klantonderzoek’. In mijn snelle zoektocht kon ik net zo snel vinden of dat voor andere banken ook geldt?
Overig
Andere onderwerpen die hierbij horen (nog niet door mijzelf beschreven, maar indien je je geroepen voelt, graag)
Ik heb de kans om naast mijn baan wat bij te verdienen en ik wil daarvoor een eigen bedrijf oprichten. Daar komt een hoop bij kijken en ik wil deze onderwerpen in 1 topic bij elkaar zetten zodat het voor mezelf, maar ook voor anderen, een bron van informatie is. Een aantal dingen heb ik al uitgezocht maar ik heb daarbij een aantal vragen (zie overal “Vraag”). Daarnaast natuurlijk ook alle ongevraagd advies, tips, waarschuwingen, etc. welkom (maar dat is jullie wel eigen volgens mij😊
Situatie
- Het gaat om parttime ondernemen (ruim onder urencriterium)
- Aantal opdrachtgevers is beperkt (1, mogelijk meer in de toekomst)
- De werkzaamheden zijn algemeen consultancywerk.
- De verwachte inkomsten zijn ca 25.000 ex BTW
- De kosten zijn beperkt tot laptop + office, boekhoudsoftware, accountant/boekhouder voor jaarlijkse check/jaarrekening, bij elkaar opgeteld ca. 1.000 ex BTW.
dank aan @3dfx en @F_J_K
Het hebben van een nevenfunctie is sinds 1 augustus 2022 europees gereguleerd: KVK. Dat maakt je positie ten opzichte van je huidige werkgever sterker, hoewel de basis m.i. moet zijn dat dit in goed overleg en overeenstemming moet zijn.
Daarnaast is je werkgever mogelijk eigenaar van je 'auteursrecht' of überhaubt alles dat je in het verlengde van je werk produceert. Met name als je 'side-job' in het verlengde ligt van je full time loondienst iets om te onthouden.
ZZP/BV
De algemene voor/nadelen van een zzp/bv constructie worden uitgebreid beschreven via google.com. Als je gebruik kunt maken van ondernemersaftrek ligt het omslagpunt bij ca 1-1.5 ton ondernemingswinst. Echter, voor parttime geldt:
1. Voor ZZP:
Geen ondernemersaftrek, wel de MKB winstvrijstelling (14% aftrek, wordt afgetrokken tegen max 36.93%, dus effectief een belastingkorting van 5.17%-pt.). De winst uit onderneming (24.000 euro) wordt opgeteld bij inkomen en aldus belast in box 1. De effectieve belastingdruk op het inkomen uit onderneming is sterk afhankelijk van inkomen uit loondienst. Onderstaand cumulatief dus loondienst + ondernemingswinst)
- Bij loon>115.195 (einde afbouw arbeidskorting) betaal je 44.3% belasting (49.5%-5.17%)
- Bij loon >73.031 (grens hoog/laag tarief en einde afbouw heffingskorting) betaal je 50.8% belasting: 49.5%-5.17%+6.51%(afbouw arbeidskorting).
- Bij loon > 37.691 (grens start afbouw arbeidskorting) betaal je 44.4% belasting: 36.93%-5.17%+6.51% (afbouw arbeidskorting)+6.095% (afbouw alg. heffingskorting)
- Etc.
- Daarnaast: de hele winst uit onderneming telt mee voor je verzamelinkomen en heeft invloed op toeslagen (bv. kinderopvangtoeslag).
- Een deel betaal je uit als salaris, een deel bewaar je als winst in de onderneming en keer je naar believen uit.
- Gebruikelijk loon: google op gebruikelijk loon. Vraag: hoe verhoudt zich dat bij part time ondernemerschap? Kun je de belastingdienst verzoeken een redelijk gebruikelijk loon te hanteren (en gaan ze daarin mee?) Bijv o.b.v. parttime% of XX%*ondernemingswinst? Referenties naar bijstelling i.v.b. opstartfase of beperkte winst (verlies) in de onderneming zijn positief, maar m.b.t. parttime DGA (bij bv zonder verdere activiteiten dan die van de DGA) zijn beperkt.
- Het deel dat je als salaris betaalt wordt als additioneel inkomen belast (zie onder ZZP m.u.v. de 5.17%-pt. Mkb winstvrijstelling.
- Het deel dat je niet als salaris uitbetaalt wordt belast met vennootschapsbelasting (19%) en bij uitkering aan privé als dividend met box 2 belasting (26.9%). Voorstel kabinet is om vanaf 2024 2 schijven in te voeren, nl 24.5% tot 67k en 31% op het deel daarboven). Effectieve belasting is dan 40.8% (38.9% in 2024). Dit deel is echter flexibel uit te keren, bv in 2024 tegen lager tarief box 2, of te investeren in de BV/persoonlijke holding.
- Bijdrage ZVW. Voor zover ik begrijp is dit een persoonsgebonden bijdrage die gerekend wordt over een inkomen tot 66.956 (2023). Dus zowel voor ZZP/DGA constructie niet van toepassing. Vraag: Klopt dit?
- Zowel loon DGA als ondernemingswinst worden niet belast met premies werknemersverzekeringen (en zijn derhalve ook niet als zodanig verzekerd) Vraag: Klopt dit?
- Volledige afscherming privevermogen (uitgaande van behoorlijk bestuur)
- Flexibiliteit t.a.v. uitkering dividend
- Sparen buiten de prive, dus in de bv of holding bv.
N.B. Voor het verdere ga ik uit van de B.V. constructie. Voor details omtrent ZZP zie het freelance topic.
Boekhouding/administratie
Uitgangspunt hier moet volgens mij zijn dat dit goed geregeld is. Dit niet goed regelen is wanbestuur en je kunt dan persoonlijk aansprakelijk worden gesteld voor schulden van de B.V. De vraag of je dit zelf kunt doen hangt af van je kennis en ervaring hieromtrent en moet je voor jezelf invullen. Ik neig ernaar dit zelf te doen, het volgende overwegend:
- Uiteraard is het advies om een boekhoudpakket (~10tje per maand) te gebruiken om e.e.a. goed bij te houden. Vanuit hier kun je ook eenvoudig je BTW aangifte doen.
- Indien BV, dan is er de plicht om een jaarrekening te deponeren. Gezien de activiteiten van de BV is die niet erg ingewikkeld en volgens mij prima zelf te doen.
- Vraag: klopt dit en wat is het risico als het niet helemaal voldoet?
- Loonbelasting en administratie. Hier kan ik weinig over vinden. Als je zoekt vind je vooral aanbieders die het voor je regelen.
- Vraag: kun je dit zelf regelen? Het betreft dus een eenvoudige administratie van 1 werknemer.
- Vraag: Van welke regelingen kun je nog gebruik maken om netto onkosten te vergoeden
(internet/thuiswerkvergoeding etc). - BTW/VPB aangifte: Voor zover ik kan vinden een kwestie van de betreffende modules doorlopen aan de hand van je (bijgewerkte, kloppende) administratie.
Bank
Vraag Welke bank is geschikt om deze zakelijke rekeningen te beheren? Bv. Bij Rabobank lijkt het aantrekkelijk, maar je betaalt per BV 8 euro/mnd extra voor ‘klantonderzoek’. In mijn snelle zoektocht kon ik net zo snel vinden of dat voor andere banken ook geldt?
Overig
Andere onderwerpen die hierbij horen (nog niet door mijzelf beschreven, maar indien je je geroepen voelt, graag)
- Fictieve dienstbetrekking ((wanneer) is er risico op naheffing bij opdrachgtever?)
- Investeringsaftrek (kleinschaligheid, mia, eia, vamil)
- Terbeschikkingstellingsregeling: winst op ter beschikking stellen van vermogen aan de bv (rente, huur) worden in box 1 belast, na aftrek van 12% TBS vrijstelling. R/C verhouding tot 17.500 is daarvan vrijgesteld.
- Kapitaal storten in / onttrekken aan de bv (voor zover ik nu begrijp: agio storten --> geen fiscaal effect, agio terug ontvangen --> wordt in box 2 belast)
- Elk ander gerelateerd onderwerp?
[Voor 4% gewijzigd door De Cheetah op 28-02-2023 17:17]