Sonof NSpanel met Tasmota zonder HA

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invisible_man
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 20:09
Hallo,

Na een tijdje op zoek geweest naar een bedieningselement wat ik in de diverse kamers van mijn huis kan plaatsen voor het bedienen van domotica, ben ik uiteindelijk de Sonof NSpanel tegengekomen welke te reflashen is met bijvoorbeeld de Tasmota software om deze aan je eigen systeem te kunnen koppelen. Nu loop ik daar alleen tegen het volgende aan, alle voorbeelden en guides die ik tegen kom zijn gebaseerd op koppeling met Home Assistant waar vanuit de configuratie van de knoppen in het touchpanel gemaakt wordt, alleen ik gebruik geen HA. Voor bedieningsdoeleinde gebruik ik vooralsnog Domoticz, maar veel van mijn automatisering heb ik in Node red opgelost (onder andere logging naar influxdb voor presentatie in Grafana) in combinatie met MQTT.

Nu ben ik dus opzoek naar een oplossing/guide voor hoe ik een geflashde NSpanel kan koppelen aan MQTT/Node Red zonder dat je daar HA voor nodig hebt. Ik heb Tasmota wel al aan MQTT kunnen koppelen, maar dan kan ik alleen de twee fysieke knoppen aansturen terwijl ik ook meerdere virtuele knoppen wil kunnen maken.

Ik heb al een paar dagen diverse guides en dergelijke doorgelezen/gekeken, maar niets wat zonder HA werkt. Wel kwam ik NxPanel nog tegen en heb die geprobeerd, maar dat is volgens mij al een jaar niet meer onderhouden en werkt ook niet goed helaas.

Iemand die mij een duwtje in de juiste richting kan geven 8)

Beste antwoord (via Invisible_man op 20-04-2023 22:22)

• GingerPale
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 16-02 22:40
Anders kijk hier eens naar:
NSPanel Domoticz
Zo heb ik het NSPanel geconfigureerd onder Domoticz.
Misschien dat dit je op weg helpt om naast de fysieke knoppen ook de widgets aan te sturen.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IKKE86
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 06-05 08:54
Het lijkt me dat je er met deze handleiding van Blakadder wel bent? In de handleiding wordt weliswaar de app van Home Assistant er op gezet, maar je kunt er ook voor kiezen om met dezelfde techniek de app van domoticz te installeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invisible_man
IKKE86 schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 13:50:
Het lijkt me dat je er met deze handleiding van Blakadder wel bent? In de handleiding wordt weliswaar de app van Home Assistant er op gezet, maar je kunt er ook voor kiezen om met dezelfde techniek de app van domoticz te installeren
Dat is voor de nieuwere NSpanel pro waar Android op draait, het gaat mij om de gewone NSpanel. Al is de pro wellicht wel een alternatief als ik het met de normale niet zou kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IKKE86
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 06-05 08:54
Invisible_man schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 13:51:
[...]

Dat is voor de nieuwere NSpanel pro waar Android op draait, het gaat mij om de gewone NSpanel. Al is de pro wellicht wel een alternatief als ik het met de normale niet zou kunnen.
In dat geval lijkt deze youtube film mij de oplossing?

[ Voor 8% gewijzigd door IKKE86 op 28-02-2023 13:59 . Reden: Verkeerde link geplakt ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invisible_man
IKKE86 schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 13:58:
[...]

In dat geval lijkt deze youtube film mij de oplossing?
Nope :)

In dat filmpje wordt een simpele switch gekoppeld, het nspanel heeft welliswaar ook twee fysieke switches (twee knoppen en twee relais) en die kan ik via MQTT al schakelen. Wat ik wil is juist op het touch panel extra knoppen configureren die ik dan ook met MQTT kan koppelen. Als je dat met Home Assistant doet, komt de configuratie voor die extra knoppen vanuit een add on die je in HA installeert. Ik zoek dus een oplossing om dat zonder HA te doen.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• GingerPale
NSPanel Domoticz
Misschien dat dit je op weg helpt om naast de fysieke knoppen ook de widgets aan te sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invisible_man
GingerPale schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 21:57:
NSPanel Domoticz
Bedankt, dat was inderdaad wel z'n beetje waar ik naar op zoek was.

Alleen ondertussen ben ik bezig alles van Domoticz naar Home Assisstant te migreren (niet alleen voor de NSpanel ondersteuning overigens) en ik heb daar ondertussen alles nu goed in werkend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GingerPale
Ik hoor idd goede dingen over HA en er komen in rap tempo nieuwe devices bij die ondersteund worden.
En voor bv. NSPanel kun je dan op een eenvoudige manier extra 'cards' met leuke toepassingen zoals alarm panel e.d. toevoegen.
Dat is me onder Domoticz nog niet gelukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invisible_man
Dit filmpje geeft wel een aardig beeld van hoe dat in HA gaat. Maar je hebt dus de main page en vier button pages waar je dingen kan toevoegen. Op de main page kan je naast de standaard weer info, nog een paar extra sensor waarden tonen (ik toon bijvoorbeeld CO2 en luchtvochtigheid) en je kan boven aan een rij met icoontjes (die je zelf uit een grote lijst kan kiezen) laten tonen die je kan koppelen aan binaire statussen uit HA, bijvoorbeeld of je airco aanstaat of een lamp.

Op de button pages kan je vervolgens ook weer entiteiten uit HA koppelen en bij bijvoorbeeld dimbare lichten geeft hij je ook een dim balkje. Het put voor zover ik het nu gebruikt hebt wel allemaal uit een standaard bibliotheek van items, maar er zit best wel al veel in.

Maar na jaren Domoticz gebruikt te hebben, is HA echt een wereld van verschil aan mogelijkheden en plugins. Ik heb het eerst even op een rpi3 die ik nog had liggen geprobeerd en heb het nu op een rpi4 (met ipv een sd kaart een ssd met usb verloopkabel :)) en dat draait super.

Pagina: 1