CV verliest af en toe snel druk

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theo124
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 31-08-2023
Mijn CV ketel valt af en toe uit doordat de druk te laag wordt (0,5 Bar). Sinds dat een keer is gebeurd, hou ik de druk nauwlettend in de gaten. Hierbij valt op dat de druk dagenlang nagenoeg gelijk blijft (zakt dan af en toe 0,1 bar) en dan ineens in 6 tot 8 uur zakt de druk terug tot onder de 0,8 bar en slaat de ketel af.
Dat is voorgevallen in situaties dat de ketel aan stond, maar ook in situaties dat de ketel uit stond (stekker uit het stopcontact).
Het komt ook 's nachts en overdag voor. Ik heb er geen enkele regelmaat in kunnen ontdekken.
Er is vlak voor het begon ook niets aan de installatie gewijzigd.

...
De installatie:

- Vaillant Ecotect Plus ketel van ong. 9 maanden oud
- Vloerverwarming met een Grundfoss alpha 2 pomp (ingesteld op autoadapt) op de begane grond
- radiatoren op de verdiepingen; 1 radiator op de begane grond (berging). De meeste radiatoren staan dicht; we verwarmen alleen de ruimtes die we gebruiken
- Tado thermostaat en thermostaatknoppen
- 1 radiator staat altijd open (berging) en bij de vloerverwarming zit een bypass
- ketel staat ingesteld op 60 graden; vloerverwarming op 45
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
- alle koppelingen (voor zover ik erbij kon) gecontroleerd.
- expansievat gecontroleerd door er op te kloppen
- overdrukventiel ketel gecontroleerd
- condensafvoerslang in een emmer gehangen en gechecked of er met de ketel uit nog water uit komt
hier kwamen slechts enkele druppels water uit, terwijl diezelfde nacht de druk met 0,5 bar was terug gelopen.

Wie heeft suggesties wat hier aan de hand kan zijn of kan mij suggesties doen voor verdere testen om hier meer over te weten te komen.

Alvast bedankt

...

Beste antwoord (via theo124 op 01-03-2023 18:23)

• IplugNplay
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 19-08 17:27
En de pompen had je ook uit?
Heeft de verdeler ook een drukmeter? Is er verschil terwijl alles uitstaat dan denk ik ook een defecte sensor.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:26
Zou zeggen, kijk eens in de kruipruimte. Aangezien je bij de ketel de boel al bewaakt met de emmer en daar niets noemenswaardig te vinden is moet het water toch ergens blijven.
Welke druk lees je af bij de vloerverwarming verdeler, wellicht is de sensor van je ketel niet meer lekker.
Anders gezegd, moet je ook elke keer weer bijvullen?

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• IplugNplay
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 19-08 17:27
En de pompen had je ook uit?
Heeft de verdeler ook een drukmeter? Is er verschil terwijl alles uitstaat dan denk ik ook een defecte sensor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunFair
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09-09 15:51
Heb je lucht in het systeem?
En de CV ketel druk moet ~1,5 bar zijn. Is 0,8 dan al niet veel te laag? Of tot welke druk heb je deze bijgevuld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Koud systeem bijvullen tot 2 Bar en gaan ontluchten. normale druk is 1.2/.1,5bar koud, dat stijgt iets als verwarmd. als het druk blijft verliezen heb je ergens een lek of defect drukvat

[ Voor 23% gewijzigd door Hackus op 28-02-2023 13:19 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• theo124
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 31-08-2023
Het systeem heb ik steeds bijgevuld tot 1,5 bar. Dat heb ik inmiddels al diverse malen gedaan en dat moet om de 4 tot 5 dagen gebeuren.
De vloerverwarming heeft geen aparte drukmeter.
Bij de tests die ik heb gedaan met de ketel uit, stond ook de pomp van de vloerverwarming uit.
In de kruipruimte kijken is niet zo eenvoudig, maar daar wordt aan gewerkt.
Zodra ik meer weet laat ik het horen.

Dank allen voor het meedenken.
Pagina: 1