Nieuw moederbord dat minstens 2 M.2 slots support

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimpeyy
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 01-03-2023
Ik zoek een
Moederbord waarbij ik minstens twee SSD's op kan installeren. Ik heb onlangs een nieuwe SSD gekocht, de Samsung 970 EVO PLUS M.2 2TB, maar het moederbord dat ik heb heeft maar één slot voor M.2 voor zover ik kan beoordelen: uitvoering: ASRock B450M Pro4. Ik heb al een 1 TB SSD op dat slot, maar wil graag die andere van 2 TB ernaast gebruiken. Ik ben een technische no-no, dus ik heb weinig verstand van compatibiliteit met mijn andere onderdelen. Zie hieronder voor die specs

Wat is je budget?
Maximaal 300 euro

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik laat me graag adviseren, met mijn huidige moederbord heb ik verder goede ervaringen.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Ik stel mijn systeem altijd samen op basis van de best buy guides, deze keer was dat: review: Desktop Best Buy Guide - November 2019.

Beste antwoord (via Wimpeyy op 28-02-2023 14:34)

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 09:17
Of je haalt een M.2 pci-e kaartje? Die zijn er al voor een paar tientjes... scheelt toch weer een systeem verbouwen.

categorie: Controllers

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WiLLoW_TieN
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 09:55
Jou B450 bord heeft ook 2x een M2 slot :X

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0XgPBMsxpYHyuLqDQX1pEQJFclQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/JLjDc4uuzzHcbMPfpKUu2CCa.jpg?f=user_large

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Anders deze ; uitvoering: Gigabyte B550M DS3H (rev. 1.0/1.1/1.2/1.3)

Is B550 en de voordeligste oplossing. Vaak aanbevolen in BBG guide.

[ Voor 44% gewijzigd door WiLLoW_TieN op 28-02-2023 12:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 09:00

Thomg

Aww yiss

Ja 2 sloten, maar let wel op dat 1 van de 2 sloten enkel SATA doet.
categorie: Solid state drives

Helaas heb je 2x PCI-E gekocht dus... Ja... Nieuwe moederbord nodig of SSD omwisselen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Nu online
2700X wordt officieel niet ondersteund door B550. Dat wordt of een B450 bord met 2x PCI-e M2 of een X570.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WiLLoW_TieN
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 09:55
Uszka schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 12:18:
2700X wordt officieel niet ondersteund door B550. Dat wordt of een B450 bord met 2x PCI-e M2 of een X570.
Scherp...zo ver had ik niet eens gekeken.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 09:17
Of je haalt een M.2 pci-e kaartje? Die zijn er al voor een paar tientjes... scheelt toch weer een systeem verbouwen.

categorie: Controllers

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:41
Je kunt niet-boot drives altijd in een pci-e riser doen. De snelheid is hetzelfde, afhankelijk van de verdeling van de lanes.
Zoiets: uitvoering: Startech.com PCI Express x4 naar M.2 PCIe SSD-adapter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

jeroen3 schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 12:30:
Je kunt niet-boot drives altijd in een pci-e riser doen. De snelheid is hetzelfde, afhankelijk van de verdeling van de lanes.
Ook bootdrives kunnen in een riser.
De uitzondering of je wel/niet kan booten ligt vast in UEFI, specifiek of daar wel of geen NVMe support aanwezig is. Gezien er al een NVMe drive op t board gebruikt wordt, is NVMe support aanwezig en kan je gewoon booten van een M.2 SSD in een riser.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Nu online
jeroen3 schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 12:30:
Sws wordt de snelheid van de SSD gehalveerd omdat het onderste PCI-e slot PCI-e2.0 is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Uszka schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 12:37:
[...]

Sws wordt de snelheid van de SSD gehalveerd omdat het onderste PCI-e slot PCI-e2.0 is.
De connectie bandbreedte is gehalveerd, niet de snelheid van de SSD. Die 970 Evo doet 3500M/s read en 2500M/s write. PCIe2.0 x4 doet 2000M/s.
Write is lichtelijk beperkt, Read is 75% beperkt. En dat is ten opzichte van de theoretische snelheden, dus in de praktijk zal het iets meer meevallen.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimpeyy
Dus het makkelijkste (en goedkoopste) is om een adapter bij te bestellen? Eentje zoals jeroen3 aangeeft? Die snelheidsreductie neem ik dan op de koop toe, en als ik ooit toe ben aan een nieuw systeem kan ik deze 2TB unit hopelijk meenemen en optimaal benutten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12-09 08:57

Croga

The Unreasonable Man

Wimpeyy schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 14:30:
Dus het makkelijkste (en goedkoopste) is om een adapter bij te bestellen? Eentje zoals jeroen3 aangeeft? Die snelheidsreductie neem ik dan op de koop toe, en als ik ooit toe ben aan een nieuw systeem kan ik deze 2TB unit hopelijk meenemen en optimaal benutten.
Yup.
Daarnaast is de snelheidsreductie niet merkbaar. Nog sterker; in double blind tests merkte niemand een verschil tussen een PCIeX4 SSD en een SATA SSD. Tenzij je hele specifieke use cases hebt ga je geen verschil maken tussen zo'n PCIe kaart of rechtstreeks op je moederbord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimpeyy
Oke, duidelijk verhaal. Iedereen heel erg bedankt voor jullie reacties! Ik ga zo'n adaptertje aanschaffen.
Pagina: 1