UniFi Network Controller laat 2 LAN IP's zien voor Syno NAS

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul NL
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 04-01 22:05
Mijn vraag
Na het toewijzen van een nieuw static IP adres aan mijn Synology DS918+ NAS zie ik in de UniFi network controller (client devices scherm) twee ip-adressen voor de NAS. Het ene IP adres is 192.168.1.10 (het statisch ingevoerde IP in DSM) en de andere is 169.254.229.41. Elke 5-10 seconden veranderd het adres van de ene naar de andere in de controller. Voordat ik het ip adres veranderde zag ik alleen het static IP (wat destijds 192.168.1.2 was) in UniFi. Mijn vraag is hoe ik ervoor kan zorgen dat ik alleen het static IP van de NAS in de UniFi controller zie?

Relevante software en hardware die ik gebruik
UniFi Router (USG-3P), UniFi switches (USW Lite 16), Synology NAS DS918+, allemaal op de laatste versie van firmware, UniFi netwerk controller en DSM 7. De UniFi controller draait in een Docker container op de Syno NAS.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Het 169.254.xxx.xxx adres is een adres dat de NAS zichzelf toewijst waneer er geen DHCP server gevonden kan worden. Het vreemde is dat er helemaal geen DHCP server nodig is, want ik voer een static IP in. Het genoemde IP is overigens toegekend aan de LAN2 port van de NAS zie ik in DSM, maar de LAN 2 is niet in gebruik.

Ik heb geprobeerd om door DHCP een IP te laten geven aan de NAS. Als deze fixied is op hetzelfde 192.168.1.10, adres dan blijft het probleem bestaan. Een ander dynamisch adres adres toekennen heb ik ook geprobeerd, maar dan heb ik niet de UniFi controller gestart, omdat dan de Ubiquiti apparaten opnieuw geadopt moeten worden. De NAS is dan bereikbaar op het door DHCP toegekende adres, maar omdat ik de UniFi controller niet gestart is heb ik niet kunnen checken of daarmee het probleem nog bestaat.

De NAS is alleen bereikbaar via het 192.128 adres, niet via het 169.254 adres, ook niet te pingen.

Ik heb gegoogled op het probleem, ik vind alleen oplossingen die gaan over door DHCP toegekende adressen die verkeerd bleken (beperkte range, etc.), niet in combinatie met een static IP. Ik weet ook niet of ik nu moet beginnen in UniFi of in de NAS. Iemand een idee?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15:47
Wat je moet doen is in je Nas de twee netwerkinterfaces in een bond met elkaar zetten en beiden op het netwerk aansluiten.
Ook kun je het beste je dhcp server een vast ipadres aan het macadres laten uitgeven in plaats van een vast ipadres in je Nas te configureren.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EverLast2002
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 17:02
Een utp kabel in poort 2 inpluggen en een bond maken met poort 1 is een optie. Let wel dat wanneer je die bond weer verwijdert en met 1 nic verder wilt dat je even moet uitkijken dat je jezelf niet afsluit van je nas.

Of je negeert dat apipa 169 adres van die inactieve nic.
Ik heb ook 2 nics in mijn nas met eentje een 169 adres. Boeie..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul NL
Dank voor jullie reacties, ik ga het proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
EverLast2002 schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 12:53:
Een utp kabel in poort 2 inpluggen en een bond maken met poort 1 is een optie. Let wel dat wanneer je die bond weer verwijdert en met 1 nic verder wilt dat je even moet uitkijken dat je jezelf niet afsluit van je nas.

Of je negeert dat apipa 169 adres van die inactieve nic.
Ik heb ook 2 nics in mijn nas met eentje een 169 adres. Boeie..
Geen enkel probleem als je de bond verbreekt heb je gewoon weer twee nics en blijft de Nas altijd bereikbaar.

Wel is het altijd verstandig je Nas altijd op dhcp te laten staan en er in de dhcp server ervoor te zorgen dat je altijd hetzelfde ip-adres krijgt, maar dat geld ook als je geen bond hebt of maar een netwerk poort.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul NL
Mijn idee was om de NAS zelf een statisch IP te geven, zodat als er iets met de router is, de NAS op hetzelfde IP bereikbaar blijft. Ook de UniFi controller draait op de NAS.

Anyway, ook als ik DHCP een vast IP adres laat uitgeven aan de NAS dan blijft het fenomeen dat ik twee IP's zie in de UniFI netwerk controller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EverLast2002
Ben(V) schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 19:16:
[...]

Geen enkel probleem als je de bond verbreekt heb je gewoon weer twee nics en blijft de Nas altijd bereikbaar.

Wel is het altijd verstandig je Nas altijd op dhcp te laten staan en er in de dhcp server ervoor te zorgen dat je altijd hetzelfde ip-adres krijgt, maar dat geld ook als je geen bond hebt of maar een netwerk poort.
Hm, ik had dit artikel dus verkeerd gelezen over jezelf buitensluiten. Sorry…

https://www.wundertech.ne...n-on-a-synology-nas-lacp/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Paul NL schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 19:57:
Mijn idee was om de NAS zelf een statisch IP te geven, zodat als er iets met de router is, de NAS op hetzelfde IP bereikbaar blijft. Ook de UniFi controller draait op de NAS.

Anyway, ook als ik DHCP een vast IP adres laat uitgeven aan de NAS dan blijft het fenomeen dat ik twee IP's zie in de UniFI netwerk controller.
Als je een bond op die Nas hebt ingesteld kun je nooit twee ip adressen krijgen, zo'n bond gedraagt zich als een poort en niet als twee.

En natuurlijk moet je altijd een vast ip adres voor je Nas hebben, maar dat moet je door de dhcp server laten verzorgen en niet in de Nas zelf.
Als je namelijk ooit een andere router krijgt die een andere ip range gebruikt kun je niet meer simpel in je Nas komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul NL
Ok, ik heb een bond gemaakt met de twee poorten van de NAS en op de NAS en de switch LAG ingeschakeld. Daarvoor ook nog even alleen LAN port 2 i.p.v. 1 van de NAS geprobeerd, maar daar gebeurde hetzelfde.als op port 1.

Probleem is hiermee opgelost, al voelt het een beetje als symptoombestrijding in plaats van het onderliggende probleem oplossen, maar goed het werkt nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EverLast2002
Een bond geeft sowieso voordelen.
Wat je nu hebt geconfigureerd is een mooie oplossing.
Ik wil zelf hier ook een bond maken maar dat plan blijft steeds liggen 🙃
Achteraf gezien had je nic#2 ook een vast ip adres kunnen geven (zonder utp kabel aan te sluiten) bijv 192.168.1.249 en er verder niks mee doen.
Dat laatste is zonde van de mogelijkheden van jouw nas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul NL
Met de oplossing ben ik dan ook tevreden, en de bond biedt zeker voordelen.

Daarnaast wil ik graag de root cause van een probleem weten, maar daar ben ik niet achter gekomen. Als daar nog ideeën over zijn hoor ik het graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MasterL
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 17:46

MasterL

Moderator Internet & Netwerken
Wat is nou je vraag? Waar "zie" je dit in jouw controller? DNS entry? ARP table?
Je kan makkelijk twee interfaces 2 verschillende IP adressen geven, schiet je er wat mee op nee (nou misschien MPIO).Als je het over een root cause wil hebben doe ik een gokje, ik denk dat twee interfaces (met verschillende IP-adressen waarvan 1 APIPA) beide een ptr record willen "updaten" met een bepaalde hostname en dat dit jouw "controller" laat zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul NL
Ik zie dat in de client device list van de UniFi controller, daar staat een overzicht van op MAC-adressen gebaseerde naam van een apparaat en het bijbehorende IP-adres. Of dat ook wel een DNS entry of ARP table genoemd wordt weet ik niet.

Het is niet alleen meer met de NAS. Ik zie af en toe nu ook de printer "wisselen" tussen het toegewezen IP adres en een 169.254.x.x adres. Ik vermoed dan ook een bug in de UniFi controller, dus ik wacht daar nog wel een paar updates van af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
unifi staat bekent om z'n slechte software.

Pagina: 1