Van 1 fase naar 3 fase, is dit de juiste hoofdschakelaar?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 30-06 13:45
Het heeft allemaal even geduurd, maar op moment van schrijven heb ik eindelijk nu 2 sets zonnepanelen op zowel de garage als het huis liggen en gezamenlijk kunnen ze maximaal zo'n 5.000watt produceren. Dit zit natuurlijk erg dicht tegen de maximale waarde van 1 fase aan, waarbij het maximum op 25A ligt.

Volgens mijn neef, die zelf elektromonteur is kan ik 'eenvoudig' de fase 1 meterkast uitbreiden naar fase 3. Hiervoor heb ik volgens hem deze 4 polige Eaton hoofdschakelaar nodig, tevens zijn hulp om het één en het ander aan te sluiten en Enexis om onderin de meterkast fase 1 over te zetten op fase 3.

Maar ik zit toch even te kijken naar deze link die hij stuurde, en ik zie toevallig hier hetzelfde artikel staan, tenminste als ik google op "Eaton 276273". Dat artikel is maar de helft van de prijs, en gezien de prijs vraag ik me af of dit wel de juiste hoofdschakelaar is.

Het valt me namelijk op dat in beide omschrijvingen ik de term "40A" zie. Ik ben dan wel geen elektromonteur maar als je toch 3 fasen hebt met op elke fase 25A dan zit je totaal op 75A. Klopt dit wel? En verder, kijkend naar hoe mijn meterkast er nu uit ziet, past dat wel eens? Al die schakelaars lijken er ook allemaal wat scheef in te zitten, maar kan ook optisch bedrog zijn.

Het is best wel balen als je het zelf niet helemaal weet en je ook nog eens gaat twijfelen of je eigen familie wel de juiste suggesties geeft, vandaar de second opinion vraag hier.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/MAlIJGQOgrbbBCtV84ybrHgI.jpg

Mijn YouTube Channel

Beste antwoord (via Snowwie op 28-02-2023 12:19)

• OverSoft
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01-07 08:53
Snowwie schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 10:59:
[...]

Voor zover mijn kennis strekt mag er per aardlekschakelaar maximaal 4 groepen worden gebruikt. Het aantal groepen hoeft niet perse toe te nemen, het gaat meer om de maximale spanning die genomen en teruggeleverd kan worden, dit omdat mijn planning is om *nog meer* zonnepanelen aan te schaffen en op moment van schrijven heb ik al heel veel zaken van het gas af. Echter, meer zonnepanelen betekend gewoon dat je 3 fasen nodig hebt, anders red je het niet. Begrijp ik uit jouw verhaal dat een 8 groepen kast zoals deze niet op 3 fasen kan met slechts 2 aardlekschakelaars?

[...]
Nee, dat heb je verkeerd begrepen. Je kan prima een 3 fase aansluiting op 8 groepen hebben. Ze hoeven ook niet perse gelijk verdeeld te zijn. Sterker nog, als je wil, mag je ze allemaal op 1 fase zetten (al ga je dan natuurlijk voorbij aan het nut van een 3 fase aansluiting).
Ik zeg alleen dat het netter is om groepen evenredig te verdelen over de fases.

En spanning wordt niet genomen of teruggeleverd, stroom wordt opgenomen of teruggeleverd. ;)

Laat overigens het inkopen van de hoofdschakelaar ook over aan iemand die er verstand van heeft.
Het feit dat het er niet "duidelijk bijstaat dat het 40A per fase is" is omdat dat voor iedere electrotechnische monteur duidelijk is.
ErnstvV schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 11:11:
Heb je wel een 3 fase meter, anders heb je daar ook een andere voor nodig.
Het lijkt me dat de netbeheerder deze direct vervangt als de aansluiting wordt vervangen.

[ Voor 9% gewijzigd door OverSoft op 28-02-2023 11:13 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 01-07 20:16
Volgens mijn neef, die zelf elektromonteur is kan ik 'eenvoudig' de fase 1 meterkast uitbreiden naar fase 3.
Lekkere neef. Hoe kun je nou op basis van deze situatie zo'n advies geven aan iemand die geen verstand heeft (of lijkt te hebben excuses voor mijn aanname) van electra.

Ik zou hier absoluut niet zelf aan beginnen als ik jou was want het is levensgevaarlijk als je hier een fout maakt.

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OverSoft
Die 40A is per fase, dus 120A in totaal (en 40A door de nul), dus dat is een correcte hoofdschakelaar.

In principe zou het moeten passen, die PV groep kan wel wat opzij.
Ik zou alleen wel kijken naar de verdeling van de andere groepen. Je hebt maar 2 aardlekschakelaars, dus bij een directe ombouw zou je maar 2 fases gebruiken (mag natuurlijk, maar liever verdelen over alle 3).
"Scheve" schakelaar zijn niet zo boeiend, vaak komt dat omdat ze net iets te hard vast geschroefd zijn of omdat er stugge kabels zijn gebruikt intern.

Ik zou dit overigens wel 100% overlaten aan iemand die er verstand van heeft en niet zelf gaan lopen rommelen.

[ Voor 13% gewijzigd door OverSoft op 28-02-2023 10:59 . Reden: Toelichting op scheve schakelaars ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
DonJunior schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 10:52:
[...]

Lekkere neef. Hoe kun je nou op basis van deze situatie zo'n advies geven aan iemand die geen verstand heeft (of lijkt te hebben excuses voor mijn aanname) van electra.

Ik zou hier absoluut niet zelf aan beginnen als ik jou was want het is levensgevaarlijk als je hier een fout maakt.
Vraag dat aan mijn neef, die is werkzaam bij een installatiebedrijf die overal cv ketels, meterkasten, warmtepompen e.d. installeert.

Maar wat is jouw suggestie? Momenteel draait dit geheel op 1 fase. Als je over gaat op 3 fasen dan heb je toch ook een 'grotere' hoofdschakelaar nodig? Sowieso de energie netwerkbeheerder om 3 fasen onderin de kast aan te leggen, maar wie vertelt precies wat er boven de meter moet gebeuren?
OverSoft schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 10:58:
Die 40A is per fase, dus 120A in totaal (en 40A door de nul), dus dat is een correcte hoofdschakelaar.
Oke, dat is dan duidelijk dat de 40A per fase is en niet voor de gehele schakelaar. Dat is informatie die niet echt zichtbaar is.
In principe zou het moeten passen, die PV groep kan wel wat opzij.
Dat kan, ik zag de vorige installateur deze schakelaars gewoon los installeren, ja, wel vastgezet, maar het leek soms net op een lego doos.
Ik zou alleen wel kijken naar de verdeling van de andere groepen. Je hebt maar 2 aardlekschakelaars, dus bij een directe ombouw zou je maar 2 fases gebruiken (mag natuurlijk, maar liever verdelen over alle 3).
"Scheve" schakelaar zijn niet zo boeiend, vaak komt dat omdat ze net iets te hard vast geschroefd zijn of omdat er stugge kabels zijn gebruikt intern.
Voor zover mijn kennis strekt mag er per aardlekschakelaar maximaal 4 groepen worden gebruikt. Het aantal groepen hoeft niet perse toe te nemen, het gaat meer om de maximale spanning die genomen en teruggeleverd kan worden, dit omdat mijn planning is om *nog meer* zonnepanelen aan te schaffen en op moment van schrijven heb ik al heel veel zaken van het gas af. Echter, meer zonnepanelen betekend gewoon dat je 3 fasen nodig hebt, anders red je het niet. Begrijp ik uit jouw verhaal dat een 8 groepen kast zoals deze niet op 3 fasen kan met slechts 2 aardlekschakelaars?
Ik zou dit overigens wel 100% overlaten aan iemand die er verstand van heeft en niet zelf gaan lopen rommelen.
En nee, ik ga er absoluut niet zelf mee aan de gang, ik laat het liever over aan iemand die er verstand van heeft. Geen behoefte aan brand door onkunde van een beun.

[ Voor 52% gewijzigd door Snowwie op 28-02-2023 11:08 ]

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kujinshi
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 01-07 12:26

kujinshi

seven heroes

[...]Vraag dat aan mijn neef, die is werkzaam bij een installatiebedrijf die overal cv ketels, meterkasten, warmtepompen e.d. installeert.
Ook daar lopen een hoop cowboys rond. Zeker nu de laatste jaren sinds de vraag groot is en er goed geld in verdiend kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErnstvV
  • Registratie: Februari 2023
  • Niet online

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• OverSoft
[...]

[...]
Nee, dat heb je verkeerd begrepen. Je kan prima een 3 fase aansluiting op 8 groepen hebben. Ze hoeven ook niet perse gelijk verdeeld te zijn. Sterker nog, als je wil, mag je ze allemaal op 1 fase zetten (al ga je dan natuurlijk voorbij aan het nut van een 3 fase aansluiting).
Ik zeg alleen dat het netter is om groepen evenredig te verdelen over de fases.

En spanning wordt niet genomen of teruggeleverd, stroom wordt opgenomen of teruggeleverd. ;)

Laat overigens het inkopen van de hoofdschakelaar ook over aan iemand die er verstand van heeft.
Het feit dat het er niet "duidelijk bijstaat dat het 40A per fase is" is omdat dat voor iedere electrotechnische monteur duidelijk is.
ErnstvV schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 11:11:
Het lijkt me dat de netbeheerder deze direct vervangt als de aansluiting wordt vervangen.

[ Voor 9% gewijzigd door OverSoft op 28-02-2023 11:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
Oke, nu is wat meer duidelijk wat er gebeuren moet. Mijn neef is in principe geen 'beun', omdat hij hem zelf thuis ook alles zelf heeft aangesloten en allemaal keurig netjes. Hij is tevens hoofdmonteur bij dit installatiebedrijf. Het is echter het 'gemakzucht' van een snel (en wellicht) niet helemaal correcte suggestie geven om iets te kopen dat niet correct is, maar als hij bezig zou zijn het aan te sluiten zou het zeker weten wel goed gebeuren. Daar vertrouw ik em wel in.

En wat betreft de meter, dat is aan Enexis. :-)

Zonnetje schijnt nu ook hier in Groningen, en de panelen doen nu zo'n 4Kwh, laat de zon maar elke dag schijnen, zelfs in de winter. :-)

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnepaneelxl
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 09:20
Mocht je al een 1 fase aansluiting hebben van 25a lijkt mij dit zeer onwaarschijnlijk.
Denk namelijk eerder dat je een zekering hebt van 1x40a maak anders even een foto hiervan.

Zijn de panelen gezamenlijk 5000 wp?
Wat voor omvormer heb je?

Uit ervaring met een 5kw omvormer 1fase komt deze met 7000wp aan panelen niet boven de 22a. Op een zonnige dag volledig zuid

5740wp 30gr Noord | 4815wp 35gr Oost | 2140wp 10gr Oost | 4800wp 30gr Zuid | 3645wp 8gr Zuid | 5760wp 35gr West | 1215wp 5gr Zuid | Totaal 28115WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 01-07 20:16
[...]

Vraag dat aan mijn neef, die is werkzaam bij een installatiebedrijf die overal cv ketels, meterkasten, warmtepompen e.d. installeert.

Maar wat is jouw suggestie? Momenteel draait dit geheel op 1 fase. Als je over gaat op 3 fasen dan heb je toch ook een 'grotere' hoofdschakelaar nodig? Sowieso de energie netwerkbeheerder om 3 fasen onderin de kast aan te leggen, maar wie vertelt precies wat er boven de meter moet gebeuren?
[..]
Het gaat mij om de opmerking dat je het 'wel even zelf kan doen'. Ik dacht dat je neef daarmee bedoeld dat jij zelf in de kast gaat rommelen met de aangewezen schakelaar. Het was mij niet duidelijk dat de neef in kwestie dan zelf de aansluiting/montage gaat verzorgen en jij alleen dat ding hoeft te kopen.

Misverstandje mijnerzijds denk ik ..

*sowieso

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snowwie
zonnepaneelxl schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 20:06:
Mocht je al een 1 fase aansluiting hebben van 25a lijkt mij dit zeer onwaarschijnlijk.
Denk namelijk eerder dat je een zekering hebt van 1x40a maak anders even een foto hiervan.
De hoofdzekering was maar 25a, hiervan was ik op de hoogte gesteld. Er is nog overleg geweest van de 2e installateur aangaande de maximale capaciteit, maar na berekening was het wel haalbaar.
Zijn de panelen gezamenlijk 5000 wp?
Wat voor omvormer heb je?
Er zijn 2 sets zonnepanelen, 1 set van 8 panelen goed voor maximaal 3.150watt, en de 2e set van 7 panelen goed voor maximaal 2.500watt. Hier wordt dan gemiddeld zo'n 85% rendement over berekend omdat je nooit de volledige capaciteit behaald. Gemiddeld zouden beide sets dan ongeveer op 4.800 watt uitkomen.
Uit ervaring met een 5kw omvormer 1fase komt deze met 7000wp aan panelen niet boven de 22a. Op een zonnige dag volledig zuid
Ik heb 2 omvormers. Een Solis S6 en een Goodwe, elk aangesloten op een eigen groep in de (vernieuwde) meterkast.
DonJunior schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 21:19:
[...]

Het gaat mij om de opmerking dat je het 'wel even zelf kan doen'. Ik dacht dat je neef daarmee bedoeld dat jij zelf in de kast gaat rommelen met de aangewezen schakelaar. Het was mij niet duidelijk dat de neef in kwestie dan zelf de aansluiting/montage gaat verzorgen en jij alleen dat ding hoeft te kopen.

Misverstandje mijnerzijds denk ik ..
Hehe, nee ik ga absoluut niet zelf in die meterkast rotzooien :+ . Mijn neef heeft officiële papieren, heeft toestemming om tevens verzegeling te plaatsen (en heeft daar gereedschap voor). Wat ik zelf kan doen is voornamelijk het leggen van leidingen van en naar en als het gaat om het aansluiten op de groepen en tevens het plaatsen van deze hoofdschakelaar geschikt voor 3 fasen dan doet mijn neef dat. Uiteindelijk beneden de meter mag Enexis de boel aanpassen naar 3 fasen.

[ Voor 29% gewijzigd door Snowwie op 03-03-2023 03:28 ]

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NijN of Spades
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 12:57
OverSoft schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 11:12:
[...]

`

Helaas niet altijd dus. Bij ons heeft dat toch wel enige tijd mogen duren. Mocht je gaan ververvangen en je heb een afspraak met de netbeheerder gemaakt, twee tips:
  • Laat ze op papier, maar liever visueel verifieren dat de kabel van buiten dik genoeg is.
  • Vraag gelijk naar de toestand van de meter zodat ze zelf een aantekening kunnen maken dat de meter vervangen als ze langs komen.
  • Denk gelijk aan de gasmeter. Als die niet dezelfde taal babbelt als je stroommeter kan je niet uitlezen op een P1-meter als je die hebt. Die kan dan meteen vervangen worden.
  • Edit: Bullit erbij.

[ Voor 14% gewijzigd door NijN of Spades op 03-03-2023 07:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

_eLMo_

Formerly: marowi

NijN of Spades schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 07:42:
[...]
`

Helaas niet altijd dus. Bij ons heeft dat toch wel enige tijd mogen duren. Mocht je gaan ververvangen en je heb een afspraak met de netbeheerder gemaakt, twee tips:
  • Laat ze op papier, maar liever visueel verifieren dat de kabel van buiten dik genoeg is.
  • Vraag gelijk naar de toestand van de meter zodat ze zelf een aantekening kunnen maken dat de meter vervangen als ze langs komen.
  • Denk gelijk aan de gasmeter. Als die niet dezelfde taal babbelt als je stroommeter kan je niet uitlezen op een P1-meter als je die hebt. Die kan dan meteen vervangen worden.
Goed advies. Bij ons (oude sociale huur wijk) zaten er op 1 3-fase kabel (in de straat) telkens 6 huizen (2 huizen per fase). Heeft een jaar geduurd en de hele straat moest open om alle 6 huizen van een nieuwe kabel te voorzien zodat ik aan de 3-fase kon :o

Nu ligt de hele wijk open omdat ze gelijk alle kabels meenemen als regulier onderhoud. Ik hoefde uiteindelijk ook niks te betalen omdat de kabels toch al oud waren en de aansluit situatie onwenselijk.

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
Voorlopig zal het nog wel even duren voordat ik 'verder' ga in de meterkast. Er zal eerst een extra (hobby) ruimte gebouwd moeten worden en dit zal ik merendeel alleen moeten doen. Alleen voor die extra ruimte (van 9 bij 3 meter) heb ik heel veel materialen nodig en de constructie moet ook goed gebeuren. Het vereist sowieso verscheidene dagen met droog weer, immers het dak moet zo snel mogelijk op de constructie, je wilt immers geen vocht in het isolatiemateriaal onder de vloer.

Als dat gebouw er eenmaal staat en mijn partner kan ook definitief over komen dan kunnen we ook makkelijker en sneller meer geld sparen en dan kijken we verder naar nog meer isolatie, zonnepanelen, misschien een warmtepomp, etc. De woningstichting weigert de vloeren en de muren te isoleren en tja, ik blijf hier toch wonen, en ik heb zo'n mentaliteit van dat ik het huis toch niet m'n graf in kan meenemen dus als ik zelf een gat in de vloer moet zagen om te kijken of er isolatie aangebracht kan worden, doe ik dat gewoon.

Maar vanaf 2030 gaat er wel iets veranderen als het gaat om energie E,F e G label huurwoningen. Daar mijn woning binnen de gemeente op een lijst van 'beschermd aangezicht' staat zal de woningstichting het niet slopen. Ook mogen ze (denk ik) mij niet forceren als huurder het huis te verlaten omdat het 'verkocht' moet worden. Ik vermoed, maar weet niet zeker, dat je als huurder behoorlijk beschermd bent en dat dit niet zomaar zou kunnen.

Allemaal in het kort: mijn woonsituatie is vrij uniek. :-)

Mijn YouTube Channel

Pagina: 1