PC start wel, maar geen scherm. HD sloopt ook andere PC

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ieniemienieme
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 16-09 09:01
Aanleiding:
Mijn schoonmoeder heeft een computertje staan die niet veel heeft mogen kosten, maar goed werkt voor tekstverwerking en email checken. Vorige week wilde ze de PC na een tijd weer gebruiken, maar hoewel de PC wel startte gaf deze geen beeld. Insert schoonzoon die in de data zit ("dan weet je toch veel van computers?!") en dat wel even gaat fixen.
Kortom: PC losgekoppeld en mee naar huis genomen

Ondernomen stappen die allemaal het probleem niet oplosten:
Stroom eraf, switch om
reset button
Power cable vervangen
Optics cable vervangen
Andere optics connector gebruiken

Conclusie: geen idee wat er mis is, dus dan maar de PC vaarwel zeggen ;w en files van HDD halen.

Specifics van mijn PC:
MoboAS Rock Z77 Extreme 4
SSD500GB boot disk
SystemWindows 10 (ik dacht 11, maar de restore zegt 10)

EDIT; ik bedenk me nu ineens dat de repair USB misschien gemaakt is met een laptop waar nog Windows 10 op draait. Ga ik vanavond onderzoeken.
EDIT2: Helaas, ook een Windows 11 recovery USB haalt niks uit ;(

Kast opengeschroefd, HD losgeschroefd en gekoppeld aan mijn eigen PC.
Resultaat: PC boot wel, maar geeft geen scherm meer. Das k*t. Dan maar weer loskoppelen en rebooten, want misschien is het een resultaat van conlficterende Windows boot disks oid. Nu boot mn PC niet meer. :(
Error:
Afbeeldingslocatie: https://i0.wp.com/neosmart.net/wiki/wp-content/uploads/sites/5/2015/01/your-pc-needs-to-be-repaired-1.jpg?ssl=1

Eerst alle andere HDDs losgekoppeld, geen resultaat.

Dan maar een Recovery USB gemaakt. Geprobeerd te repareren, maar is not repairable.

Nu is mijn vraag; is dit nog te fixen?
Vervolgvraag: Als dit niet te fixen is, hoe krijg ik dan mijn personal files van mn boot disk af, zonder dat ik het risico loop om de volgende device ook te corrupten?
Bonusvraag: wat is de oorzaak van dit alles?

Dank voor het meedenken! :)

[ Voor 5% gewijzigd door Ieniemienieme op 28-02-2023 18:45 ]

Never underestimate my incompetence!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
Conclusie: geen idee wat er mis is, dus dan maar de PC vaarwel zeggen ;w en files van HDD halen.
Misschien een probleem met de HDD.
Start de PC nog wel normaal van Windows USB stick en/of zonder HDD aangesloten?
Eventueel dan een nieuwe installatie, maar dan wel meteen met een SSD doen?
Vervolgvraag: Als dit niet te fixen is, hoe krijg ik dan mijn personal files van mn boot disk af, zonder dat ik het risico loop om de volgende device ook te corrupten?
Ik zou een USB WinPE omgeving gebruiken om de data veilig te stellen/kopieeren.
Hiren’s BootCD PE is een bekende daarvoor natuurlijk.
Uitgebreidere WinPE's bieden meer reparatie/diagnose opties zoals bijvoorbeeld Sergei Strelec WinPE.
Als de boot partitie/BCD omgeving in het ongerede is geraakt kan je de de optie search & start Windows proberen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yN4yqfEG3t4HUkWB2hxPchcuq1Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bzfeQaOsKQmDlR4rRyLOcEWc.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
Bonusvraag: wat is de oorzaak van dit alles?
Moeilijk aan te geven, maar blijkbaar is de boot partitie/BCD configuratie gewijzigd door het (tegelijk!?) aansluiten en booten van de probleem HDD en je eigen HDD/SSD.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ieniemienieme
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 16-09 09:01
Update: met de Windows PE USB wel mijn files kunnen benaderen, dus nu met de Recovery USB Windows opnieuw installeren. Dank voor de hulp :) _/-\o_

Never underestimate my incompetence!