Aanleiding:
Mijn schoonmoeder heeft een computertje staan die niet veel heeft mogen kosten, maar goed werkt voor tekstverwerking en email checken. Vorige week wilde ze de PC na een tijd weer gebruiken, maar hoewel de PC wel startte gaf deze geen beeld. Insert schoonzoon die in de data zit ("dan weet je toch veel van computers?!") en dat wel even gaat fixen.
Kortom: PC losgekoppeld en mee naar huis genomen
Ondernomen stappen die allemaal het probleem niet oplosten:
Stroom eraf, switch om
reset button
Power cable vervangen
Optics cable vervangen
Andere optics connector gebruiken
Conclusie: geen idee wat er mis is, dus dan maar de PC vaarwel zeggen
en files van HDD halen.
Specifics van mijn PC:
EDIT; ik bedenk me nu ineens dat de repair USB misschien gemaakt is met een laptop waar nog Windows 10 op draait. Ga ik vanavond onderzoeken.
EDIT2: Helaas, ook een Windows 11 recovery USB haalt niks uit
Kast opengeschroefd, HD losgeschroefd en gekoppeld aan mijn eigen PC.
Resultaat: PC boot wel, maar geeft geen scherm meer. Das k*t. Dan maar weer loskoppelen en rebooten, want misschien is het een resultaat van conlficterende Windows boot disks oid. Nu boot mn PC niet meer.
Error:

Eerst alle andere HDDs losgekoppeld, geen resultaat.
Dan maar een Recovery USB gemaakt. Geprobeerd te repareren, maar is not repairable.
Nu is mijn vraag; is dit nog te fixen?
Vervolgvraag: Als dit niet te fixen is, hoe krijg ik dan mijn personal files van mn boot disk af, zonder dat ik het risico loop om de volgende device ook te corrupten?
Bonusvraag: wat is de oorzaak van dit alles?
Dank voor het meedenken!
Mijn schoonmoeder heeft een computertje staan die niet veel heeft mogen kosten, maar goed werkt voor tekstverwerking en email checken. Vorige week wilde ze de PC na een tijd weer gebruiken, maar hoewel de PC wel startte gaf deze geen beeld. Insert schoonzoon die in de data zit ("dan weet je toch veel van computers?!") en dat wel even gaat fixen.
Kortom: PC losgekoppeld en mee naar huis genomen
Ondernomen stappen die allemaal het probleem niet oplosten:
Stroom eraf, switch om
reset button
Power cable vervangen
Optics cable vervangen
Andere optics connector gebruiken
Conclusie: geen idee wat er mis is, dus dan maar de PC vaarwel zeggen

Specifics van mijn PC:
Mobo | AS Rock Z77 Extreme 4 |
SSD | 500GB boot disk |
System | Windows 10 (ik dacht 11, maar de restore zegt 10) |
EDIT; ik bedenk me nu ineens dat de repair USB misschien gemaakt is met een laptop waar nog Windows 10 op draait. Ga ik vanavond onderzoeken.
EDIT2: Helaas, ook een Windows 11 recovery USB haalt niks uit
Kast opengeschroefd, HD losgeschroefd en gekoppeld aan mijn eigen PC.
Resultaat: PC boot wel, maar geeft geen scherm meer. Das k*t. Dan maar weer loskoppelen en rebooten, want misschien is het een resultaat van conlficterende Windows boot disks oid. Nu boot mn PC niet meer.
Error:

Eerst alle andere HDDs losgekoppeld, geen resultaat.
Dan maar een Recovery USB gemaakt. Geprobeerd te repareren, maar is not repairable.
Nu is mijn vraag; is dit nog te fixen?
Vervolgvraag: Als dit niet te fixen is, hoe krijg ik dan mijn personal files van mn boot disk af, zonder dat ik het risico loop om de volgende device ook te corrupten?
Bonusvraag: wat is de oorzaak van dit alles?
Dank voor het meedenken!
[ Voor 5% gewijzigd door Ieniemienieme op 28-02-2023 18:45 ]
Never underestimate my incompetence!