Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xT_Go
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 27-05 20:53
Dag beste Tweakers!

Ik kom even raad en ervaringen vragen op dit forum. We hebben op het werk een zeer vervelend probleem met onze HP laptops en docks.

Heel dikwijls gebeurt het dat de schermen zwart beginnen te flikkeren en uitvallen. Soms willen de schermen zelfs niet aangaan wanneer we de laptop docken. Het vreemde is dat dit gebeurt bij alle gelijkaardige opstellingen, dus er zijn wel wat collega's bij wie de frustraties toch wel op beginnen te lopen...

De mensen met problemen hebben allemaal een HP Zbook Fury 17.3 inch G8.
Die zijn aangesloten op een HP USB-C G5 Dock.
De schermen zijn allemaal van iiyama, type ProLite XB2380HS.
Die zijn aangesloten aan het dock middels een DP naar HDMI kabel van Nedis (Artikel N010403302 op kabelshop.nl).

Heeft iemand van jullie een idee waar het probleem zou kunnen liggen? Zelf dacht ik mogelijks aan de DP-kabel, maar zou graag even luisteren hier of iemand andere ervaringen heeft.

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 13:45

D4NG3R

kiwi

:)

xT_Go schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 08:26:
Die zijn aangesloten aan het dock middels een DP naar HDMI kabel van Nedis
Gezien dat ding ook gewoon een HDMI poort heeft is mijn 1e vraag: waarom?
En mijn 2e vraag: Gebeurt dit alles ook als je de boel direct op HDMI aansluit i.p.v. converters te gebruiken?

offtopic:
Zulke dikke moderne hardware, met zulke bagger verouderde schermen.. Rare combo. :9

[ Voor 11% gewijzigd door D4NG3R op 28-02-2023 08:33 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 13:53
Ik zou alles rustig gaan uitsluiten, dus wat doen de schermen wanneer direct aangesloten, zonder dock. Wat doet het dock met andere schermen, wat doet het dock met deze schermen en andere kabels.

Ik zou zelf mogelijk een incompatibiliteit tussen dock en scherm verdenken, zeker ook omdat dit geen DP schermen zijn, het nogal oude schermen betreft (release in 2012, geen idee of ze tussentijds voorzien zijn van firmware updates?) doet het probleem zich ook voor wanneer je de HDMI poort op het dock gebruikt?

Wij gebruiken ook bijna exclusief HP G5 docks, maar dan in combinatie met recente Dell Ultrasharp schermen (oudste zijn van 2018) en dat werkt eigenlijk volledig probleemloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mitchelll010
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 27-05 15:18
Ongetwijfeld een DP probleem, troep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xT_Go
D4NG3R schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 08:32:
[...]

Gezien dat ding ook gewoon een HDMI poort heeft is mijn 1e vraag: waarom?
En mijn 2e vraag: Gebeurt dit alles ook als je de boel direct op HDMI aansluit i.p.v. converters te gebruiken?

offtopic:
Zulke dikke moderne hardware, met zulke bagger verouderde schermen.. Rare combo. :9
Op je eerste vraag: 2 schermen aangesloten, en het leek onze IT logischer om dan de 2 DP's te gebruiken.
Tweede vraag: Dit is nog niet getest, ga dit eens voorstellen!

offtopic:
Zelfde reactie, maar als we dit opmerken, o wee 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Ik kan zelf uit ervaring zeggen dat 1x HDMI + 1x DP prima werkt op die dingen, maar daar moet ik wel bij zeggen dat ik ze alleen maar zonder converters gebruikt heb..

Het slaat in ieder geval nergens op om 2 converters te gebruiken waar er maar 1 nodig is, zorgt voor onnodige complexiteit en een extra punt waarop het fout kan gaan. _O-

[ Voor 12% gewijzigd door D4NG3R op 28-02-2023 15:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wylana
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 28-05 14:13
Klinkt heel grof, maar de laptop staat niet als Certified Compatible bij HP: https://www.google.com/ur...Vaw0yFWdD3sLPZnlj7tWr7ZRK

Ik ben steenrijk....ik heb een grindpad!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online
D4NG3R schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 15:09:
Ik kan zelf uit ervaring zeggen dat 1x HDMI + 1x DP prima werkt op die dingen, maar daar moet ik wel bij zeggen dat ik ze alleen maar zonder converters gebruikt heb..

Het slaat in ieder geval nergens op om 2 converters te gebruiken waar er maar 1 nodig is, zorgt voor onnodige complexiteit en een extra punt waarop het fout kan gaan. _O-
Ach, er wordt puur gebruik gemaakt van DP++ om een HDMI-signaal uit te sturen.

Aangezien dat gewoon een domme kabel is en je dan alle schermen hetzelfde aan kunt sluiten, vind ik het geen gekke gedachte.

@xT_Go Ik zou eens kijken of er een firmware beschikbaar is voor het dock.
Wylana schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 15:41:
Klinkt heel grof, maar de laptop staat niet als Certified Compatible bij HP: https://www.google.com/ur...Vaw0yFWdD3sLPZnlj7tWr7ZRK
Tja, als dat wat zou zeggen…
Het dock is uit 2019 en de laatste laptops die gesupport worden zijn uit 2020.

De meeste fabrikanten testen geen laptops uit 2022 op compatibiliteit met een dock uit 2019.

Het is bovendien gewoon via USB-C, dat al tig jaar op de markt is en ook de laatste jaren weinig is veranderd qua onboard-aansturing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

White Feather schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 22:35:
[...]

Ach, er wordt puur gebruik gemaakt van DP++ om een HDMI-signaal uit te sturen.

Aangezien dat gewoon een domme kabel is en je dan alle schermen hetzelfde aan kunt sluiten, vind ik het geen gekke gedachte.
Het ding is dat het dus geen 'domme' kabels zijn, er vind zich een conversieslag plaats van DP naar HDMI. Dat zijn compleet andere videosignalen.

Lang niet elke bron gaat er even lekker mee om dat er (extra) stroom wordt gebruikt voor dat proces, laatstaan tweemaal. Nog even buiten het feit om dat lang niet elke converter (of dat nou een kabel of een los blokje is) even lekker is. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
  • Nu online
D4NG3R schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 08:17:
[...]

Het ding is dat het dus geen 'domme' kabels zijn, er vind zich een conversieslag plaats van DP naar HDMI. Dat zijn compleet andere videosignalen.

Lang niet elke bron gaat er even lekker mee om dat er (extra) stroom wordt gebruikt voor dat proces, laatstaan tweemaal. Nog even buiten het feit om dat lang niet elke converter (of dat nou een kabel of een los blokje is) even lekker is. ;)
Het kunnen gewoon domme kabels zijn, want de dock ondersteunt gewoon DP++, dus de dock kan gewoon een HDMI-kanaal de Displayport uitsturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Lees de TS, het gaat niet om domme kabels welke daadwerkelijk gebruik maken van DP++ maar om actieve DP > HDMI kabels. :P

https://www.kabelshop.nl/...100BK30-i11889-t2996.html

[ Voor 32% gewijzigd door D4NG3R op 02-03-2023 10:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
  • Nu online
D4NG3R schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 10:00:
Lees de TS, het gaat niet om domme kabels welke daadwerkelijk gebruik maken van DP++ maar om actieve DP > HDMI kabels. :P

https://www.kabelshop.nl/...100BK30-i11889-t2996.html
Weet jij met 100% zekerheid dat dat actieve kabels zijn?

- Er is geen verwijzing dat de Displayport Alternate mode moet ondersteunen, maar dat staat vaker niet bij specs.

- Er wordt niet specifiek gemeld dat dit bij alle Displayporten werkt, wat je wel zou verwachten want dat is nu net het unieke verkooppunt van actieve converters.

- Ze kunnen niet van HDMI naar Displayport, dus dat wijst aardig richting domme kabel. Een daadwerkelijke signaalconverter kan vaak 2 kanten op.

- En de Displayportversie. Zegt alleen wat over de maximale snelheid. Die wordt bepaald op het moment dat de kabels op de markt worden gebracht. Dus zegt ook niets.

- De maximale datarate van 10.8 Gbit/s wijst wel weer richting Displayport 1.0/1.1, maar kan ook de standaard geweest zijn op het moment dat deze kabels op de markt kwamen.

Ik kan me zeker voorstellen dat dit actieve kabels zijn, maar het is niet zeker.

Het is zeker een poging waard om hier 2 andere kabels voor te kopen, waarvan bekend is dat ze echt passief zijn, en dan te kijken of het probleem is opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

White Feather schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 10:39:
[...]

Weet jij met 100% zekerheid dat dat actieve kabels zijn?
:Y

Heb het 4K model hier op de zaak in gebruik i.c.m. een HD6450 welke niet aan DP++ doet. :+
- Er is geen verwijzing dat de Displayport Alternate mode moet ondersteunen, maar dat staat vaker niet bij specs.
Zou in principe niet uit moeten maken, maar kan wel relevant zijn ja.
- Er wordt niet specifiek gemeld dat dit bij alle Displayporten werkt, wat je wel zou verwachten want dat is nu net het unieke verkooppunt van actieve converters.
Omdat de meeste X > Y kabels juist actieve converters zijn, is in dit geval ook vrij duidelijk door het grote blok bij de HDMI poort. ;)

Daadwerkelijke DP++ > HDMI kabels hebben 2 doodnormale stekkers aan beide uiteinden zitten.
- Ze kunnen niet van HDMI naar Displayport, dus dat wijst aardig richting domme kabel. Een daadwerkelijke signaalconverter kan vaak 2 kanten op.
Dat kunnen actieve adapters (in deze prijsklasse) zelden. Het is in 9/10 gevallen van X naar Y, niet andersom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeNL90
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 31-07-2024
Wij hebben hier ProBook 450 serie laptops met ook voornamelijk de USB-C G5 dock.
Wel aangesloten op DP naar DP kabels.

Hier heb ik ook dat beide schermen bij sommige laptops zitten te flikkeren. (aan->uit->aan->uit
ect)
Dit was niet altijd zo maar is opeens naar voren gekomen.

Dit hebben we voornamelijk gezien met de 450 G6 en G7 laptops.
Waarbij dan ook weer niet iedereen last hiervan heeft.

In onze geval hadden we ook nog een aantal USB-C/A G2 dock die we nu gebruiken op de probleemgevallen zonder problemen en zijn de G5 Docks in gebruikt bij de G8/G9 laptops zonder problemen.

Of het uiteindelijk een driver probleem is? Geen idee, nog niet kunnen achterhalen na diverse testen.

Op dit moment zijn er ook nu de G5 Essentials dock waar we geen problemen mee hebben.

In jou geval zou ik eigenlijk ook gaan voor de HP Thunderbolt dock qua voedend vermogen i.c.m. het type laptop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xT_Go
White Feather schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 22:35:
Tja, als dat wat zou zeggen…
Het dock is uit 2019 en de laatste laptops die gesupport worden zijn uit 2020.
Volgens een document van HP (https://h20195.www2.hp.co...aspx?docname=4AA5-2657ENW) is het dock wel compatibel, maar zijn de oplaadfuncties gewoon ontoereikend. Daarvoor heeft HP het Thunderbolt 280W G4 Dock dat beter zou moeten werken en de laptop meer power kan gebruiken voor intensievere taken. Maar dat neemt het probleem niet weg van de flikkerende schermen vrees ik...
MikeNL90 schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 11:16:
Hier heb ik ook dat beide schermen bij sommige laptops zitten te flikkeren. (aan->uit->aan->uit
ect)
Dit was niet altijd zo maar is opeens naar voren gekomen.
Exact dit! Net wat we ook voorhebben!
Of het uiteindelijk een driver probleem is? Geen idee, nog niet kunnen achterhalen na diverse testen.
We hebben al firmware updates gedaan, maar deze lossen het voorlopig niet op, helaas...
In jou geval zou ik eigenlijk ook gaan voor de HP Thunderbolt dock qua voedend vermogen i.c.m. het type laptop.
Klopt, dit heb ik ook net achterhaald (zie hierboven).

Dank allen om al zo hulpvaardig te zijn _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeNL90
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 31-07-2024
xT_Go schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 11:37:
Volgens een document van HP (https://h20195.www2.hp.co...aspx?docname=4AA5-2657ENW) is het dock wel compatibel, maar zijn de oplaadfuncties gewoon ontoereikend. Daarvoor heeft HP het Thunderbolt 280W G4 Dock dat beter zou moeten werken en de laptop meer power kan gebruiken voor intensievere taken. Maar dat neemt het probleem niet weg van de flikkerende schermen vrees ik...
Ik zou het gewoon proberen met 1 a 2.
In jou geval wanneer je de volledige capaciteit nodig hebt dien je meet vermogen nodig te hebben.
Daarnaast zie ik het gewoon werken met andere type dockingstations van HP.
Wij hebben ook nog de thunderbold dockingstation en hier heb ik nog geen meldingen over gehad.

Mijn vermoede zegt dat dit te maken heeft met een specifieke driver, verandering in Windows i.c.m. de chip van dockingstation en / of laptop.
Uit mijn hoofd zijn de problemen circa een half jaar geleden begonnen.
Pagina: 1