Ventilatiesysteem C zonder natuurlijk aanvoer, wat nu?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Eerder dit jaar heb ik in ons huis de oude Storkair CML ventilatiebox vervangen door een Zehnder ComfoFan Silent. Dit deed mij realiseren dat deze oude en nieuwe ventilatiebox beide van ventilatiesysteem type C zijn waarbij verse lucht via roosters bij het raam toegevoerd zou moeten worden. Dergelijke roosters zijn echter niet aanwezig.

Op de (constructie) tekening van het huis zie ik dat er op diverse punten inblaas- en afzuigventielen zijn ingetekend, zie ook onderstaande tekening. VI = Inblaasventiel MV en VU = afzuigventiel MV.
Deze punten zijn er wel, maar door aanwezigheid van ventilatiesysteem type C betreft het allemaal afzuigventielen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MbMZO33eduQYlTJ84VfhwlgowrY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/UIzQR7m644KKqkrrbqHra2wR.png?f=fotoalbum_large

In wat tekstuele toelichting op de tekening vind ik onderstaande:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ov3nsJTetev2c1kVLnx-IA1CpvE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7TIklJaTPhDMzvYup3mXXVSV.png?f=fotoalbum_large

In het document 'Uitwerking eisen bouwbesluit (...)' vind ik een hoofdstuk met de berekening van de ventilatie:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CY3JH194i-FRy4eqxzBvyb6CKO4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/JyCB3fmx9BfvFat9a7CMNyeV.png?f=fotoalbum_large

Alles lijkt erop te wijzen dat het initiële plan/advies en/of de richtlijn aangeeft dat er geen Ventilatiesysteem type C maar type D benodigd is? Nu heb ik namelijk met Type C wel afvoer, maar geen (natuurlijke) aanvoer.
Dat de tekening wat betreft ventilatie niet overeenkomt met de werkelijkheid, wordt ook duidelijk door het feit dat er in de tekening ook op de eerste verdieping inblaasventielen zijn ingetekend en op de WC en badkamer afzuigventielen. In werkelijkheid zijn echter enkel de laatstgenoemde twee afzuigventielen daadwerkelijk aanwezig zijn.

Nu zijn er volgens mij twee oplossingsrichtingen: Of gaan zorgen voor natuurlijke aanvoer of het vervangen van het ventilatiesysteem door type D. Heb al gezien dat er op zolder maar één buis naar buiten gaat, dus 'even' een ander type ventilatie plaatsen is sowieso niet mogelijk.
Het realiseren van roosters voor natuurlijke aanvoer is ook niet iets wat je gemakkelijk doet, eenvoudiger is dan mogelijk het op basis van CO2 niveau (automatisch) openen van een bovenlicht valraam boven één van de ramen beneden. Op de eerste verdieping staat eigenlijk altijd een raam open, dus daar voorzie ik niet direct noodzaak tot extra (natuurlijke) aanvoer.

Huis is gebouwd in 2001.

Wat is wijsheid?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bas.013
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 00:00
Het ontwerp (uit de vergunning) gaat uit van type D, mechanische toe~ en afvoer.
Iemand heeft tijdens de bouw en / of oplevering zitten slapen. Of nadien is er iets gewijzigd, maar dat ligt niet voor de hand.
Weet je zeker dat de ventielen allemaal afvoerpunten zijn? Of kan het zijn dat de kunststoffen “doppen” vervangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rutgerdrum123
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 23:27
vreemd dit,
vraag:
- kun je misschien kunnen zeggen/meten of er daadwerkelijk overal afgezogen wordt?
- hoe komen ze in de technische ruimte (waar de ventilatieunit staat) binnen? allemaal losse kanalen? of 1 groot kanaal? of 2 grote kanalan?

want in principe staat je woning in onderdruk, bij een heftig luchtdichtte woning (wat ik niet verwacht bij een 2001 woning) zouden je oren kunnen poppen ;).
maar in principe wordt de lucht via kieren (ramen/deuren/bouwknopen) binnengezogen.

Dat is eigenlijk niet wenselijk, omdat je de luchtstroom niet onder controle hebt.
het kan dus zijn dat je op plekken geen ventilatie hebt, met evt condensatie (dus later schimmel) tot gevolg, of gewoon geen goede lucht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lollercopter
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23:14
Je omschrijft het een beetje onduidelijk, maar zeg je nou dat de aanvoer en afvoer ventielen wel aanwezig zijn in elke ruimte, maar dat deze nu allemaal als afvoer zijn aangesloten ?

Komen er nu toevallig 2 pijpen uit de vloer / plafond bij de ventilatie unit die naar deze "afvoer" ventielen gaan ?

Er zijn 2 opties:

- Er is in de bouw iets vreselijks mis gegaan, maar hopelijk heb je toch fysiek gescheiden buizen voor aanvoer / afvoerlucht.
- Een nitwit van een vorige bewoner heeft de type D ventilatie in de kliko gegooid, type C opgehangen (is goedkoper) en de aanvoer/afvoerbuizen aan elkaar verbonden + toevoer lucht buis weggehaald.

Ik hoop echt voor je dat een gescheiden pijp systeem heb voor aanvoer / afvoer lucht naar de ruimten dan kan je met weinig moeite type D weer in ere herstellen. Kwestie van nieuwe ventilatie unit en een dakdoorvoer voor de ventilatielucht. Al die kanalen moeten herstellen naar elke ruimte is een helse klus meestal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Niet online
Dank voor jullie reacties!

@Bas.013 Het type ventielen/doppen suggereert inderdaad afzuiging (wat op zichzelf natuurlijk niets zegt), maar het feit dat er een type C systeem aanwezig is, betekent dat er in ieder geval geen sprake kan zijn van aanvoer via deze kanalen.

@rutgerdrum123 Ik kan helaas niet met zekerheid zeggen of er daadwerkelijk afzuiging plaatsvindt, iets om dit te meten heb ik (nog) niet. Wel kan ik zeggen dat ik het ventilatiesysteem hoor via alle ventielen (mits het systeem op stand 2 van 3 draait).
De ventilatie unit hangt op zolder, daarop komen 3 kanalen uit. Aanvullend daarop gaat er één kanaal via het dak naar buiten.

Beneden zijn 5 ventielen aanwezig (in elke ruimte één, waaronder WC en bijkeuken), boven 2 (WC en badkamer).
In totaal zijn er dus 7 ventielen aanwezig, welke uitkomen op 3 punten bij de ventilatie unit. Welke waar samenkomen (wat dus het geval moet zijn) heb ik nog niet kunnen vaststellen.

@Lollercopter In totaal zijn er 7 ventielen aanwezig (zie verdeling hierboven). Aangezien het aanwezige ventilatiesysteem alleen maar afzuigt, ik dat systeem door elk ventiel hoor, doe ik de aanname dat ze inderdaad allemaal afzuigen. Er wordt in ieder geval nergens ingeblazen, aangezien het type C systeem dat überhaupt niet doet.

Hoe de kanalen bij elkaar komen (aangezien ze van totaal 7 punten naar 3 op de ventilatie unit gaan) durf ik niet te zeggen, ik weet nog even niet hoe ik dat kan bepalen. Of de punten waarbij ik toevoer in plaats van afzuiging zou verwachten gebundeld zijn op één kanaal dat op zolder uitkomt, weet ik dus helaas ook (nog) niet. Suggesties dat vast te stellen zijn welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07:06
Even voor jouw beeldvorming:
Vorige woning mechanisch ventilatie:
- 1 afvoer keuken
- 1 afvoer wc
- 1 afvoer badkamer

Totaal dus 3

Nieuwe woning wtw:
- 3 afvoer keuken
- 4 toevoer woonkamer
- 1 afvoer toilet 1
- 1 afvoer toilet 2
- 1 afvoer badkamer
- 1 afvoer technische ruimte/washok
- 2 toevoer slaapkamer 1
- 1 toevoer slaapkamer 2
- 1 toevoer slaapkamer 3
Totaal dus 14 ventielen.

7 ventieler voor alleen afvoer is veel (tenzij je bizar groot huis hebt) en zie je normaal alleen in keuken/badk/toilet

7 totaal voor afvoer/aanvoer vind ik wel weer magertjes (maar aghankelijk bouwbesluit/woninggrootte)

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMA
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 14-03-2024

NMA

Ik zou beginnen met de vraag of er in de huidige situatie een probleem is. Of te wel; is er op dit moment sprake van een te hoge hoeveelheid CO2 in de verblijfsruimten. Als dit niet zo is heb je in principe geen direct probleem en hoef je je ook geen zorgen te maken. Er komt dan voldoende frisse lucht binnen, waarschijnlijk via spleten en kieren.

Als de luchtkwaliteit onvoldoende blijkt te zijn zou ik overwegen om roosters in het kozijn (tussen het glas en het kozijn) te plaatsen. Dit is waarschijnlijk de makkelijkste manier; je hoeft dan alleen nieuw glas (kleiner) te plaatsen in de kozijnen waar de roosters komen. De hoeveelheid roosters dient berekend te worden. Dit is geen ingewikkelde berekening en die kun je zelf wel maken als je even op het internet zoekt. Let er daarbij op dat je niet het totale aantal m2 van je woning moet gebruiken maar het aantal m2 verblijfsgebied (woonkamer, keuken, slaapkamers).

Ter relativatie: ik heb op de begane grond van mijn huis ook geen toevoerroosters en heb met 4 personen in huis nooit het gevoel gehad dat de luchtkwailteit onvoldoende was. En als er eens veel mensen in de woonkamer zitten kunnen we altijd een klapraampje open zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Niet online
@NMA We hebben geen last van schimmelvorming en vochtproblemen. CO2 niveau beneden is redelijk in orde, boven is het sowieso geen issue omdat daar eigenlijk altijd een raam open staat.

Desondanks ga ik me eens wat verdiepen in de roosters. Tevens c.q. als alternatief heb ik deze raamopener met afstandsbediening inmiddels binnen om eenvoudig een klapraampje boven één van de ramen te openen indien het CO2 niveau beneden te ver stijgt.

@laurens0619 5 van de zeven ventielen zitten beneden (WC, bijkeuken, keuken, speelkamer, woonkamer), 2 boven (WC en badkamer). 7 ventielen voor enkel afvoer is inderdaad veel, maar het lijkt mij ook onwaarschijnlijk dat hier de goede keus is gemaakt een Type C met dus alleen afzuiging op aan te sluiten, ook al betreft woonoppervlak ~215m2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07:06
@JBS
7 is veel voor c maar weinig voor d.
Sowieso geen aanvoer op de 1e is gek

Lijkt wek alsof ze halverwege voor c zijn gegaan oid

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NMA

NMA

JBS schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 19:44:
@NMA We hebben geen last van schimmelvorming en vochtproblemen. CO2 niveau beneden is redelijk in orde, boven is het sowieso geen issue omdat daar eigenlijk altijd een raam open staat.

Desondanks ga ik me eens wat verdiepen in de roosters. Tevens c.q. als alternatief heb ik deze raamopener met afstandsbediening inmiddels binnen om eenvoudig een klapraampje boven één van de ramen te openen indien het CO2 niveau beneden te ver stijgt.
Een bekende leverancier van ventilatieproducten voor woningen is Duco. Op deze pagina vind je hun toevoerroosters:

https://www.duco.eu/nl/pr...ndaard-ventilatieroosters

Een ander grote aanbieder is Renson.

Je hebt 3 soorten:
1) roosters tussen het glas en het kozijn
2) roosters tussen kalf en kozijn (er komt dan dus een extra boven lat in het kozijn (=kalf))
3) rooster op het kozijn

3 is geen optie bij plaatsing na bouw
2 kan maar dan moet je dus een nieuw kozijn (met kalf) plaatsen

In feite is optie 1 dus de makkelijkste in jouw geval. Bij Duco zijn dit de Duco Ton, Duco Klep, Duco Line en de Duco Smart. De informatie vind je op de website.

Let er bij het bepalen bij welk raam je ze wilt toepassen wel op dat er door de roosters koude buitenlucht naar binnen komt. Dit kan dus tot tocht leiden. Ik raad aan om ze dus niet te dicht bij je zithoek of eettafel te plaatsen. Verder is het voor de verdeling van de lucht lekker als ze zo ver mogelijk van de afzuigventielen zitten zodat je een goede mening van de lucht krijgt. Je wilt niet dat de verse lucht direct afgezogen wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMA

NMA

laurens0619 schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 20:06:
@JBS
7 is veel voor c maar weinig voor d.
Sowieso geen aanvoer op de 1e is gek

Lijkt wek alsof ze halverwege voor c zijn gegaan oid
Dat is best mogelijk. Dan moest er bezuinigd worden en heeft iemand besloten om de balansventilatie aan te passen in een C systeem. Vervolgens heeft er niemand meer op de consequenties van deze aanpassing gelet en is men dus de toevoerroosters vergeten.

Het kan ook zijn dat dit pas tijdens de bouw gedaan is en alle gaten dus al in het beton zaten en de kozijnen en het glas al besteld waren.

De bouw kennende zou mij dit niets verbazen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Niet online
NMA schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 20:22:
[...]

Een bekende leverancier van ventilatieproducten voor woningen is Duco. Op deze pagina vind je hun toevoerroosters:

https://www.duco.eu/nl/pr...ndaard-ventilatieroosters

Een ander grote aanbieder is Renson.

Je hebt 3 soorten:
1) roosters tussen het glas en het kozijn
2) roosters tussen kalf en kozijn (er komt dan dus een extra boven lat in het kozijn (=kalf))
3) rooster op het kozijn

3 is geen optie bij plaatsing na bouw
2 kan maar dan moet je dus een nieuw kozijn (met kalf) plaatsen

In feite is optie 1 dus de makkelijkste in jouw geval. Bij Duco zijn dit de Duco Ton, Duco Klep, Duco Line en de Duco Smart. De informatie vind je op de website.

Let er bij het bepalen bij welk raam je ze wilt toepassen wel op dat er door de roosters koude buitenlucht naar binnen komt. Dit kan dus tot tocht leiden. Ik raad aan om ze dus niet te dicht bij je zithoek of eettafel te plaatsen. Verder is het voor de verdeling van de lucht lekker als ze zo ver mogelijk van de afzuigventielen zitten zodat je een goede mening van de lucht krijgt. Je wilt niet dat de verse lucht direct afgezogen wordt.
toon volledige bericht
Dank voor je uitgebreide toelichting, interessant.

Genoemde raamopener is natuurlijk nog een stukje makkelijker en met wat minder gevolgen te plaatsen, maar zorgt natuurlijk niet voor een continue aanvoer van verse lucht zoals een rooster dat wel doet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 21:49
@JBS

Ik zou eerst eens onderzoeken of er gescheiden leiding systemen zijn in huis.

Een gat in het dak voor een WTW pijp is makkelijker en goedkoper te maken dan alle ramen gaan voorzien van roosters (Brrrr, koude tocht)

Door de leidingen een voor een af te koppelen van de ventilatiebox en dan met een rookstokje langs de ventielen te gaan kun je in kaart brengen welke ventielen op welk kanaal zitten.

Mogelijk heb je beneden gewoon afzuig en inblaas ventielen.
Boven misschien alleen afzuig, maar dat hoeft geen probleem te zijn.
Je kan de aanvoer voor de bovenverdieping gewoon in het trapgat doen.

Zelf 3 jaar geleden overgestapt van type C naar D, en bespaar per jaar nu gemiddeld 250m3 gas.
Afgelopen jaar nauwelijks extra zuinig gedaan, enkel de thermostaat uit als we op vakantie zijn.

Met de huidige tarieven heb ik de wtw eind van het jaar terugverdiend.
Geen koude tocht, en toch frisse lucht in huis.

Ook als ik zie hoe GOOR die filters worden, ben ik blij met mijn wtw.
Pagina: 1