Excel: Hoe data opnieuw structureren.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coolstart
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 27-09 09:49
Ik zou graag een mailing sturen met in de mail uw gebruikersnummer. Daarvoor heb ik uit het CRM programma een lijst geëxporteerd in Excel met naam + e-mail + gebruikers nummer.

Het probleem is dat klanten soms 2 (max) gebruikersnummers hebben en ipv die extra gebruikersnummer in een aparte kolom te zetten maakt de export een nieuwe rij aan. Heel raar maar het is zo.

Fictieve export: (Eric heeft in dit voorbeeld dus 2 gebruikersnummers en James 1)
Erik Verlindenerik@gmail.com3456789
456789
James ErsonJames@gmail.com4456797

Waar ik naartoe wil:
Erik Verlindenerik@gmail.com3456789,456789
JamesJames@gmail.com4456797

Iemand een idee hoe ik dat In excel of Google sheets kan herstructureren?
Liefst via een formule want het zijn er duizenden ;-)

[ Voor 5% gewijzigd door Coolstart op 27-02-2023 19:23 ]

Beste antwoord (via Coolstart op 27-02-2023 22:31)

• Opx
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 19:27

Opx

Ik zou daar if en & voor gebruiken in een nieuwe kolom. In dit voorbeeld in cel e1 =If(b2=0;C1&","&C2;C1). En dan vervolgens kopiëren, plakken speciaal waarden en de lege rijen verwijderen.

Let op dat je er zeker van bent dat dit max 2 keer voorkomt.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Opx
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 19:27

Opx

Ik zou daar if en & voor gebruiken in een nieuwe kolom. In dit voorbeeld in cel e1 =If(b2=0;C1&","&C2;C1). En dan vervolgens kopiëren, plakken speciaal waarden en de lege rijen verwijderen.

Let op dat je er zeker van bent dat dit max 2 keer voorkomt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 23:38
controleren op een lege cell na de rij voldoet. beperking is dan wel dat er max 2 rijen bestaan voor 1 gebruiker.

code:
1
=IF(ISBLANK(B2),CONCAT(C1,",",C2))

spuit 11 ......

[ Voor 5% gewijzigd door sjorsjuhmaniac op 27-02-2023 19:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 21:06
Mijn advies is dat je beter kan bekijken waarom klanten een dubbel gebruikersnummer hebben en kijken of die ontdubbeld kan worden. Wel een rotklus maar helpt je op de langere termijn meer.

Eerste controle waar je mee moet beginnen is starten of je dubbele gebruikersnummers hebt. Dat moet je eerst herstellen voor dat je verder gaat.

Tweede wat je kan doen is bekijken wat de voorwaarden voor je gebruikersnummer zijn. Minimaal of maximaal aantal karakters.

Derde controle kan zijn dat je bekijkt of het gebruikersnummer van de lege namen voorkomt in de bovenliggende waarde. Daarmee vind je ook nog wel wat typefouten.

Een grove methode om te bepalen of de situatie dat er maximaal 2 dezelfde gebruikers zijn is elke cel de waarde van 1 t/m oneindig te geven. A1 =1 A10 = 10 enzovoort.
Sorteer je dan op de lege cellen en kopiëer die uitkomsten naar een een ander tabblad.
In de cel ernaast een nieuwe formule =A2-A1 en doortrekken. Uitkomst mag nooit 1 zijn want dan heb je opeenvolgende cellen. Oftewel een klant met minimaal 3 gebruikersnummers.
Heb je die gevallen hersteld dan blijven er alleen dubbele klanten over.

Vervolgens de oplossingen van @Opx en @sjorsjuhmaniac toepassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coolstart
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 27-09 09:49
Ok, merci allen!

Het is me gelukt.
Via de formule:
code:
1
 =If(b2=0;C1&","&C2;C1)

Achterhrond-info: Klanten hebben een dubbel gebruikersnummer omdat dat nummer van een externe leverancier komt. Het is ofwel 1 of 2 nummers. Nooit 0 of meer dan twee.

Nu kan ik een mailing sturen waar met hun gebruikersnummer(s).

Ik doe dat via mailchimp en heb het gebruikersnummer als 2de telefoonnummer in het mailchimp CRM gezet. Die waarde kan ik dan via een tag inladen zodat ze hun persoonlijk gebruikersnummer altijd bij de hand hebben in hun mailbox (Er kwamen Iets teveel telefoontjes met terugkerende vragen over gebruikersnummer :) )

[ Voor 44% gewijzigd door Coolstart op 27-02-2023 22:35 ]