Hoge piep in idle na wissel van Inno3D 4070 Ti naar 4080

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoresM
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 01-05 08:11
Mijn vraag
Recent heb ik een nieuw systeem in elkaar gezet (specs hieronder). Aanvankelijk koos ik voor de Inno3D RTX 4070 Ti X3 OC. Omdat ik net wat krachtigers zocht heb ik die kaart bij de webshop omgeruild voor een Inno3D RTX 4080 X3 OC. Tijdens de wissel heb ik ook mijn oude Palit GTX 1070 Super JetStream nog in het systeem gehad.

Na het inbouwen van de 4080 merkte ik direct na opstarten een hoge piep uit m'n systeem komen. Voor zover ik weet is gezoem/gepiep onder lading normaal. Ik ben het zelf echter nog nooit in idle / bij gebrek aan belasting tegengekomen. Het draaien van een game of benchmark heeft geen/nauwelijks effect op het geluid.

Ik game niet achter het bureau waaronder m'n PC staat, maar ik werk daar wel. Wat de kaart onder lading voor geluid maakt kan me niet zoveel bommen: ik game op een afstandje op de bank, en enig gezoem en geblaas tijdens gamen hoort erbij. Het feit dat ik tijdens werk een hoge piep hoor die zowel door m'n bureau als m'n Fractal Design Define R5 (flinke noise isolation) heen dringt is voor mij wel een issue.

Dat de piep in idle voorkomt en belasting er geen effect op heeft baart mij ook zorgen. (Ook ivm de eventuele 2ehands verkoopbaarheid van de kaart.)

Bij nader onderzoek lijkt het geluid zowel uit de GPU als de PSU (Silverstone DA1000R) te komen. Dit alles (piep in idle + belasting GPU geen effect + PSU die in harmonie meezingt + 1070 en 4070 Ti die wèl stil blijven icm de PSU) zorgt ervoor dat ik een beetje in de knoop raak met troubleshooten. Kan de GPU alsnog de boosdoener zijn? Heeft het zin om er een andere 4080 in te hangen?

Ik hoor graag wat jullie denken!

Relevante software en hardware die ik gebruik
  • CPU: Intel i5-13600kf
  • Mobo: Gigabyte Z790 UD AX
  • PSU: Silverstone DA1000R (ATX3.0, 1000w, Gold+)
  • GPU: Inno3D RTX 4080 X3 OC
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
  • Zelfde systeem icm Inno3D RTX 4070 Ti (tevens aangesloten met 12VHPWR) = geruisloos in idle
  • Zelfde systeem icm Palit GTX 1070 Super JetStream = geruisloos in idle
  • Geluid komt zowel uit de GPU als de PSU
  • Belasting GPU heeft geen/nauwelijks impact op het geluid. Spelen met fps limits, voltages etc heeft dus geen zin.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Coil whine. ;)
Het is redelijk willekeurig wanneer het optreed. Het kan verdwijnen met een andere videokaart, of een andere voeding, of niet. Het komt helaas ook steeds meer voor. Lenovo heeft er zo te zien ook wel een redelijke uitleg voor. :)
https://support.lenovo.com/nl/nl/solutions/ht511649

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoresM
Hey dank voor je reactie en de link. Ik ben in principe bekend met het fenomeen coil whine. Ik heb coil whine ook al vaker meegemaakt in andere kaarten.

Wel ken ik het echt als iets dat plaatsvindt naarmate je de GPU belast. Ik ben dergelijk gepiep in idle nog nooit tegengekomen. Buiten dat het uitermate vervelend is om te moeten horen tijdens werk, lijkt me dat dit ook een probleem wordt bij eventuele 2ehands verkoop in de toekomst. Je wil natuurlijk even aan je koper laten zien dat de kaart werkt. Die zal ws. net zo schrikken als ik als ze het gepiep in idle horen :/

EDIT

Net nog eens wezen luisteren en moet zeggen: wat is dit me toch een akelig rotfenomeen zeg. Zelfs de naam klinkt vervelend. "Coil whine" is nagenoeg precies wat ik me inbeeld als iemand me vertelt dat hij of zij tinnitus heeft. Ik snap niet waarom men nog kletskoek ophangt over "max db" op fans of zich zorgen maakt over stillere koeling als het inmiddels normaal is dat het gekrijs van de coil whine te allen tijde overal overheen snerpt.

Rant terzijde, krijsende kaart tijdens gamen snap ik. Dat het gebeurt terwijl ik aan het werk ben vind ik een moeilijke. Als dit inderdaad het nieuwe normaal is vind ik dat een droevige bedoeling.

[ Voor 36% gewijzigd door MoresM op 27-02-2023 20:57 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• INNO3D
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 00:07

INNO3D

Bedrijfsaccount INNO3D
MoresM schreef op maandag 27 februari 2023 @ 17:58:
Hey dank voor je reactie en de link. Ik ben in principe bekend met het fenomeen coil whine. Ik heb coil whine ook al vaker meegemaakt in andere kaarten.

Wel ken ik het echt als iets dat plaatsvindt naarmate je de GPU belast. Ik ben dergelijk gepiep in idle nog nooit tegengekomen. Buiten dat het uitermate vervelend is om te moeten horen tijdens werk, lijkt me dat dit ook een probleem wordt bij eventuele 2ehands verkoop in de toekomst. Je wil natuurlijk even aan je koper laten zien dat de kaart werkt. Die zal ws. net zo schrikken als ik als ze het gepiep in idle horen :/

EDIT

Net nog eens wezen luisteren en moet zeggen: wat is dit me toch een akelig rotfenomeen zeg. Zelfs de naam klinkt vervelend. "Coil whine" is nagenoeg precies wat ik me inbeeld als iemand me vertelt dat hij of zij tinnitus heeft. Ik snap niet waarom men nog kletskoek ophangt over "max db" op fans of zich zorgen maakt over stillere koeling als het inmiddels normaal is dat het gekrijs van de coil whine te allen tijde overal overheen snerpt.

Rant terzijde, krijsende kaart tijdens gamen snap ik. Dat het gebeurt terwijl ik aan het werk ben vind ik een moeilijke. Als dit inderdaad het nieuwe normaal is vind ik dat een droevige bedoeling.
Hey Mores,

Bij erge coil whine mag je natuurlijk de kaart retouren naar de webshop en om een nieuwe vragen. En als ik zo je verhaal lees, lijkt me in dit geval het ook een goed idee.

Helaas is het zo met coil whine dat we deze kaart in een ander systeem kunnen zetten met een andere voeding en er dan geen last van heeft. Mogelijk een kleine geruststelling, ik heb tot nu toe nog amper klachten gehad over coil whine op onze kaarten dus verwacht ik als de webwinkel hem omruilt dat je er geen last meer van zal hebben.

Mocht je vragen hebben voel je vrij mij te pmen,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoresM
INNO3D schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 10:25:
[...]

Hey Mores,

Bij erge coil whine mag je natuurlijk de kaart retouren naar de webshop en om een nieuwe vragen. En als ik zo je verhaal lees, lijkt me in dit geval het ook een goed idee.

Helaas is het zo met coil whine dat we deze kaart in een ander systeem kunnen zetten met een andere voeding en er dan geen last van heeft. Mogelijk een kleine geruststelling, ik heb tot nu toe nog amper klachten gehad over coil whine op onze kaarten dus verwacht ik als de webwinkel hem omruilt dat je er geen last meer van zal hebben.

Mocht je vragen hebben voel je vrij mij te pmen,
Hi Inno3D,

Enorm bedankt voor je reactie! Echt klasse dat jullie hier de boel in de gaten houden en reageren. Dat had ik absoluut niet verwacht. Dit is wel dé manier om punten te scoren bij de consument en aan klantbinding te doen. Echt top!

Heb 't inderdaad even voorgelegd aan de webshop. Hopelijk kan er een oplossing worden gevonden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bumtroll
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 00:07
,

[ Voor 98% gewijzigd door bumtroll op 03-03-2023 12:16 ]

Pagina: 1